Keskustelu

tienpäällämuuruvesi-juankosken maantien kunto27.4.2013 23.46
eikös tämä tie korjattu muutama vuosi takaperin?nyt tien kunto on taas huono? säästikö juankoski kenties näittenkin teitten korjauksissa?

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto28.4.2013 10.48
Missä alueen pyörätiet?

Testasin alueen yleistä tieverkostoa myös polkupyörällä väleillä Muuruvesi-Juankoski, Juankoski-Kaavi ja Juankoski-Nilsiä.

Totesin, että tiet alueella ovat todella surkeassa kunnossa. Pyöräteitä ei kerta kaikkiaan ole montaakaan kilometriä! Ajo ja olo tuntui huteralta, kun henkilö-, rekka- ja linja-autot ohittivat selän takaa läheltä kapeilla ja huonokuntoisilla teillä.

Vaihdoin ajamisen vasemmalle puolelle ja kytkin lisäksi pyörään huomiovalot päälle. Vaikutus oli positiivinen. Suurin osa autoilijoista siirtyi kiitettävästi kauemmaksi tien reunasta kohtaamistilanteessa. Erityinen kiitos on annettava raskaalle ammattiliikenteelle!

Yhteenvetona alueen yleiset tiet ovat kevyelle liikenteelle yleisesti vaarallisia. Kuitenkin käyttämällä ajoon tien vasenta puolta, antaa tämä tapa pyöräilijälle aikaa ja mahdollisuuden paeta pahimmassa tapauksessa vaikka ojan puolelle mikäli kohtaaminen näyttää liian vaaralliselta. Lapsille ja koulukkaille nykyisiä yleisiä teitä ei kuitenkaan voi suositella vaarallisuuden takia pyöräilyyn mitenkään.

Kevyenliikenteen väylät olisivat todella tarpeellisia alueella. Jo kolme metriä leveät pyörätiet sopisivat mainiosti ympärivuotisina yleisinä kulkuyhteyksinä viereisten seutukuntien välillä ja palvelisivat lisäksi hyvin yleistä virkistyskäyttöä. Samalla voitaisiin kehittää kyseiseen hyöty- ja harrastusliikenteeseen liittyvää yritystoimintaa.

Joukko juankoskelaisiaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto29.4.2013 9.04
Kevyenliikenteen väylien rakentamisesta ei liene Juankoskella vielä tehty isompia päätöksiä?

Juankoski kuitenkin on jo aiemmin päättänyt, että yleisesti tarpeettomaksi osoittautuneita virallisia moottorikelkkareittejä Juankosken alueelle ei synny. Juankoski ei myöskään pyri väkisin synnyttämään kuntalaisten tahdon vastaisesti yleistä tarvetta moottorikelkoilla kulkemiseksi edes lumipeitteisenä aikana alueen maanteiden yleisestä heikosta kunnosta huolimatta. Maanteiden talvikunnossa pito saakin vastaavasti kiitosta.

Juankosken kaupunki on kuitenkin korkeimman johdon allekirjoituksin sopinut osallistumisestaan juankoskelaisten veronmaksajien rahoilla muiden kuntien alueille rakennettavien moottorikelkkareittien kustannuksiin Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistamishankkeessa.

Olisi oikein, että muut kunnat osallistuisivat vastaavasti Juankosken alueella oikeasti tarpeellisen ja yleistä käyttötarvetta palvelevan pyörätieverkoston rakentamiskustannuksiin. Tosin Kuopion ja muiden Koillis-Savon kuntien päättäjien olisi syytä myöskin tarkistaa kantansa moottorikelkkareittien osalta ja ottaa mallia Juankosken järkevistä päätöksestä.

Ulkoilureittien täydennykseen ELY-keskus on nyt alustavasti varannut rahaa miljoonien eurojen potista 97% EAKR ?rahoituksineen Kuopion isännöimään moottorikelkkareittihankkeeseen.

Tärkeämpää olisi panostaa yleisesti tarpeellisen virallisen kevyenliikenteen tieverkoston kehittämiseen Kuopion, Siilinjärven ja koko Koillis-Savon alueella. Samalla voitaisiin kehittää kyseisten reittien ympärivuotiseen virkistys- ja hyötykäyttöön liittyvää yritystoimintaa. Tämä yleistä etua palveleva tavoite lienee yhtenevä myös Maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) ja ELY-keskuksen tavoitteiden kanssa.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto1.5.2013 18.38
"Tärkeämpää olisi panostaa yleisesti tarpeellisen virallisen kevyenliikenteen tieverkoston kehittämiseen.
- -
Niinpä!
"Nainen Kuopiosta" on jo 15.11.2010 huomauttanut asiasta >> maastoliikennevalvonta.fi foorumilla
seuraavasti:

"Moottorikelkkareittien salamyhkäinen teko on yksi esimerkki meillä hyvin harmaasta verorahojen käytöstä. Kelkkareittien teon ovat suurelta osin maksaneet veronmaksajat maksamalla suunnittelijoiden palkkoja ja projektien omarahoituksia ym. Kyse on useista kymmenistä tai sadoista miljooonista euroista, jotka ovat poissa maaseutujen teistä, bussivuorojen tukemisesta ym.
Eduskunnan, maakuntien tai kunnanvaltuustojen jäsenten pitää herätä ja valvoa, että saamme verovaroillemme kunnollista vastinetta."
- -
P.S. Meno näyttää ja tuntuu silti vaan jatkuvan entisenlaisena muiden tärkeiden hyvinvointipalvelujen kustannuksella varoituksista huolimatta Kuopiossa, jopa neljän asiaan erikseen rekrytoidun moottorikelkkareittien "projektiosaajan" voimin tehostettuna v.2012 elokuusta lähtien!
Sama tauti on valitettavasti tarttunut Kuopiosta myös muualle Koillis-Savoon.

Joukko juankoskelaisiaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto2.5.2013 17.37
"Sama tauti on valitettavasti tarttunut Kuopiosta myös muualle Koillis-Savoon." -maininta edellisessä pitää paikkansa!

vrt. Tuusniemen Kunnanhallituksen Pöytäkirja 3, 18.02.2013
ja Kaavin Kunnanhallituksen kokous Kh 25.2.2013

Syy? Mahdollisesti moottorikelkkareittihankkeeseen erikseen rekrytoidun ja pöytäkirjoissa mainitun projektipäällikön "laajasti" levittämänä - valitettavasti!

Niinpä!
Kyseisistä päätöksistä onkin tehty kuntalaisten aloitteesta oikaisuvaatimukset ja kunnallisvalitus Kansalaisten maastoliikennevalvonta ry:n avustuksella.

KierokuinkorkkiruuviRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto2.5.2013 19.58
Minkähän takija Ympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Harri Saario ajaa voimakkaasti moottorikelkkareittiä luikonlahteen.
Olisiko oma lehmä ojassa?

koirankouluttajaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto3.5.2013 9.55
Ehkä edellä mainitut ominaisuudet maanvaltaustavoitteineen lienevät sodan jälkeen tämän päivä Suomessa ansioita, joita arvostetaan peräti kunniamerkein?

Koska henkilölle:
Saario, Harri Pertti Sulevi, yrittäjä/huoltomies, Kaavi
on myönnetty 6.12.2012 kunniamerkki:
Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein

Just jooRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto3.5.2013 22.38
Hyvin pyyhkii

Niinpä niinRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto4.5.2013 8.29
Luulisi Kaavilla olevan (velka-)rahalle parempaakin käyttöä. En tiedä, millä kelkkareitin tarpeellisuutta perustellaan, mutta olettaisin, että perusteena olisivat matkailutulot. Kelkkareitit voivat olla jossain määrin tarpeellisia Tahkon lähiympäristössä sekä tietysti Lapissa ja Koillismaalla, mutta missään muualla niitä ei voida puolustaa matkailu-perusteisesti. Lapissakin, jossa kelkkailijoita on monikymmenkertaisesti, valitetaan tämän tästä sitä, että kelkkareitit on jätetty varojen puutteen vuoksi lanaamatta tai jopa sitä, että niitä ei edes löydä maastosta. On vaikea uskoa, että näillä seuduilla rahaa olisi sen paremmin, jotta reittejä olisi varaa pitää kunnossa muutamille satunnaiskulkijoille.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto5.5.2013 11.22
Nyt Kaavi on kuulemma lähtenyt panostamaan matkailuun!
Kaavi nimittäin toimittaa 6m leveän moottorikelkkareitin 27.5.2013 yleiseksi kulkuyhteydeksi Kotakylän ja Heinäjoentien välille.

Kyseisten alueiden matkailu- ja toimintakeskusten välisessä liikenneyhteyksissä lienee ollut pahoja ongelmia lumisena aikana?

Satunnainen matkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto5.5.2013 13.48
Mielenkiintoista!

Enpä ole aikaisemmin kuullutkaan kyseistä matkailu-/toimintakeskuksista.
Kesäaikana niihin kulkuyhteydet ainakin polkupyörällä lienee jo kunnossa?

Millaisia hotelli- ja muita palveluja Kotakylän ja Heinäjoentien matkailu- ja toimintakeskuksista löytyy?

KaaviltaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto6.5.2013 8.58
Kotakylä-Heinäjoentie reitin kumpaankin päähän on kesä- ja talviaikainen kulkuyhteys polkupyörillä ja jopa autoilla ollut jo valmiina ennen moottorikelkkareitin 27.5. tulevaa toimitusta.

Hotelli- ja muiden palvelujen/ toiminnan tarjonnasta/ toimittamisesta kyseisiin kohteisiin ei vielä ole valmiita suunnitelmia tiedossa.

Satunnainen matkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto6.5.2013 16.34
Reitti on kuulemma tilattu jo v. 2009 Kotakylä-Heinäjoentie matkailukeskusten välille, eikä muista palveluista kyseisissä kohteissa vielä ole tietoakaan?!

KaaviltaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto6.5.2013 17.47
Reitti on tosiaan tilattu jo v. 2009 ja luvat pyöräytetty kuntoon, mutta valitettavasti reittipohjaa ei ole vielä saatu varojen puutteessa taputeltavaksi toimitukseen vasta kuin nyt.

Kaavi on kuitenkin tähdännyt tulevaisuuteen edistämällä moottorikelkkailua liikennekäyttöön rekisteröityjen kelkkojen vähentyessä voimakkaasti jo vuodesta 2007 lähtien ja päättänyt kyseinen kelkkareitin pätkän olevan painavan yhteiskunnallisen tarpeen vaatima kulkuyhteytenä Kotakylä-Heinäjoentie välillä lumisena aikana.

JuankoskeltaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto7.5.2013 13.19
Majoitus ja/tai muita palveluja voisi ehkä kysellä reitin alkupään (Kotakylä) läheisyydestä Juankosken puolelta paikallisilta asukkailta Käkimäellä. Telttamajoitus lienee myös mahdollista.

Menemällä suoraan polkupyörällä reitin loppupäähän (Heinäjoentie), löytyy sieltä kohtalainen suoalue, jossa voisi esimerkiksi harrastaa kuntoiluna suohiihtoon liittyvää toimintaa.

Tällainen toiminta on myös siitä hyvä, että Ely-keskuksen tiedossa ei ole alueen luonnolle tai poronhoidolle aiheutuvaa huomattavaa haittaa joka estäisi suohiihdon harrastamisen.
Tiedossa ei myöskään ole suohiihdosta johtuvaa haittaa, joka olisi kohtuuton maanomistajille.
Samalla voitaisiin kehittää kyseiseen harrastukseen liittyvää yritystoimintaa.

Vertaa:
Korkokenkäkukkamekkosuohiihtokisat
http://www.youtube.com/watch?v=J2Zs2UN47E8

KORKOKENKÄKUKKAMEKKOSUOHIIHDON TOISET ÄMMÄNKISAT
http://www.youtube.com/watch?v=hzw1Ebf4cOk

KaaviltaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto12.5.2013 12.20
Vaikka majoitus tai muita palveluja ei varsinaisesti löydy reitin Kotakylä-Heinäjoen päistä, niin huomattava on että Kaavin keskustassa on hyviä ruokapaikkoja sekä monipuolisia liikkeitä Alko mukaan lukien.

Kaavin kunnanhallitus on päättänyt rakennuttaa Kotakylän-Heinäjoentie moottorikelkkareitin "reittitoimituksen kautta".
Tällä menetelmällä maanomistaja edelleenkin omistaisi maansa, mutta ainoastaan maan käyttöoikeus siirtyy reitinpitäjälle.
Reitti saadaan näin toimitettua lähes ilmaiseksi yksityisten maille lupia kyselemättä (n. 45 kiinteistöä) ja ikuiseksi rasitteeksi isännille ulkopuolisten hupi- ja/tai mahdolliseen yrityskäyttöön.

Samalla reitin kunnossapito saadaan osittain maanomistajan vastuulle. Moottorikelkkareitin rasitteen pysyvyys myös varmistetaan reittitoimituksella vastuineen kiinteistölle omistajan vaihdoksista huolimatta ilman riskiä vuokrasopimusten irtisanomista esimerkiksi sopimusrikkomusten tai moottorikelkkailusta ilmaantuvan huomattavan haitan takia maanomistajalle.

Reitti raivataan muun muassa talousmetsien ja viljelysmaiden läpi kuuden metrin leveydeltä tasaiseksi tieksi yleisen kulkuyhteyden luomiseksi lumiselle ajalle kohteiden Kotakylän-Heinäjoentie välille.

Tosin suunniteltu moottorikelkkareitti ei ulotu ihan perille saakka, vaan katkeaa Juankosken rajalle pari kilometriä ennen reitin loppupäätä. Lumikengät tai sukset kelkkailijan on syytä varata mukaan jatkoyhteyttä varten Heinäjoentielle!

Tavoitteena on, että reitin olemassaolo silti houkuttelisi sieltä käsin vaikkapa suohiihdon perusteella asiakkaita edes kesällä Kaavin keskustan monipuolisiin kauppoihin, joita vastaavasti Juankoskelta ei löydy.

URe: muuruvesi-juankosken maantien kunto25.5.2013 16.21
Yle-uutiset: "Rahat lopussa, tiet rapakunnossa"

Suomen tiestö kaipaisi huolenpitoa, mutta rahaa ei heru. Puutetta on sekä kehittämishankkeiden että ylläpidon rahoituksessa. Moni kunta joutuu miettimään sentin tarkkuudella, miten vähäiseksi revitty määräraha riittää tiestön kunnossapitoon.
-
Moottorikelkkareitteihin ainakin Savossa silti tuntuu rahaa löytyvän oikein Kuopion erikseen palkkaamien projektiosaajien voimin!

ent. tvh-lainenRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto25.5.2013 22.16
On irvokasta, että Juankoskella ei saada Muuruvesi-Juankosken välistä kevyen liikenteen väylää kuntoon, kun ulkopuolisen tarkkailijan mukaan kevyen liikenteen väylät Juankosken ja naapurikuntien välillä näyttävät olevan hengenvaarallisessa kunnossa, kuten ulkopuolisen tarkkailijan alla olevasta viestistä havaitaan:

"Testasin alueen yleistä tieverkostoa myös polkupyörällä väleillä Muuruvesi-Juankoski, Juankoski-Kaavi ja Juankoski-Nilsiä.

Totesin, että tiet alueella ovat todella surkeassa kunnossa. Pyöräteitä ei kerta kaikkiaan ole montaakaan kilometriä! Ajo ja olo tuntui huteralta, kun henkilö-, rekka- ja linja-autot ohittivat selän takaa läheltä kapeilla ja huonokuntoisilla teillä."

Kysymys on tietysti rahasta, eikä päättäjien pahasta tahdosta. Mitä sitten mahtaa kevyen liikenteen väylä maksaa ja kuka maksaa viulut?

Rautavaaralla näyttää olevan menossa kevyen liikenteen väylän rakennushanke. Väylän pituus on 1 km. Rautavaaralla kunta on varannut hankkeeseen 200 000 euroa ja on hakenut sihen 1/3 osan rahoitusavustusta ELY-keskuksesta. Kunnan piikkiin tässä näyttäisi tulevan noin 133 000 euroa kilometrin matkalle. Kevyen liikenteen väylien päällystäminen sen sijaan maksanee vain noin 15 000 euroa per kilometri.

Jos Rautavaaran kevyen liikenteen väylää käytetaan referenssinä, niin Juankoski-Muuruvesi 3 m:n kevyen liikenteen väylä maksanee kaupungille 1.3 milj. euroa. Pitkä penni se on sekin. Keskustankeittion turhalla investoinnilla olisi rakennettu Juankoskelta Muuruvedelle tien molemmin puolin 3 m:n levyiset kevyen liikenteen valaistut väylät.

Suunnilleen yhden liikenneonnettomuudessa kuolleen pyöräilijän kansantatoudellisella hinnalla voidaan rakentaa hieno kevyen liikenteen väylä Juankoskelta Muuruvedelle.

Jos taas Juankosken kaupunki olisi päättänyt sijoittaa pahvitehtailuun varaamansa ja tuhlaamansa miljoonat eurot vaikka paikallisteiden ylläpitoon ja kunnostukseen, niin Juankoskelta johtaisi kohta hienot valaistut kevyen liikenteen väylät sekä Muuruvedelle että Kaaville. Tieurakoissa olisi varmasti luotu myös paikallisille yrittäjille töitä ihan toisella tavalla, kun pahvitehdaskokeilussa. Luulisi myös, että kyllä ne kaavilaisetkin osan yhteysväylästä maksaisivat.

Ennenkin on työllisyyttä menestyksellä kohotettu ja hyvinvointia lisätty teitä rakentamalla. Saksassa porattiin autobaanat maan halki, kun piti työllistää ihmisiä. Tulokset tiedetään. Sehän on nähty myös muualla maailmassa, miten hyvillä kulkuyhteyksillä virkistetään eri pakkakuntien hyvinvointia. Juankoski ei ole tässä suhteessa mikään poikkeus.

URe: muuruvesi-juankosken maantien kunto26.5.2013 13.06
Mikä irvokkainta ja röyhkeintä, että teiden rapautuessa Ely-keskukselta löytyy miljoonia yhteiskunnan varoja vastineeksi hupimoottorikelkkailun edistämiseksi ja reittien väkisin rakentamiseen Kuopion isännöimänä yksityisten metsä- ja viljelysmaille ilman maanomistajien suostumusta!

Kähmintäkirjeen saanutRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto26.5.2013 14.51
Rahaa tosiaan tuntuu löytyvän järjettömyyksiin!
Maanomistajat Kaavilla ovat lisäksi nyt ymmällään ja pelon vallassa!

Kaavi on useaan otteeseen vahvistanut ja päättänyt, että moottorikelkkareittejä rakennetaan alueelle vain maanomistajien suostumuksella. Luottamus virkamiehiin kuitenkin on nyt murenemassa!

KAAVI nimittäin on jättänyt Maanmittaustoimistolle tehtäväksi NYT toimittaa moottorikelkkareitin KOTAKYLÄ-HEINÄJOENTIE yksityisten maille reittitoimituksen kautta lopulliseksi rasitteeksi! (ilman maanomistajien suostumusta??)
Reitin perusteeksi on esitetty yleisen kulkuyhteyden luomisen ja virkistäytymisen tarve moottorikelkoilla kyseisten paikkojen välillä lumipeitteisenä aikana!

Reittitoimitustilaisuuden paikka ja aika: Kaavin kunnantalo, valtuustosali MAANANTAINA 27.5.2013 klo. 9:00 alkaen.
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/maakunnat.html

Haloo! Eikö muka aura-autot kulje Kaavilla lumisena aikana, että pitäisi lähteä hankkimaan moottorikelkka kulkupeliksi?
Voiko enää hullumpaa ajatusta tarveharkinnalle keksiä lisäksi haittaamaan alueen muita todellisia virkistysmahdollisuuksia?!

koirankouluttajaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto26.5.2013 16.32
Kepumafian v. 2009-2010 älyvapaata ja vanhentunutta perintöä!
Toivottavasti Kaavin nykyjohto on myös tietoinen kyseisistä kepun jäänteistä, että noillekin järjettömyyksille ja yhteiskuntaa murentaville hankkeille yksityisomaisuuden ryöstösuunnitelmineen ja -puuhineen saadaan stoppi!

analyytikkoRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto27.5.2013 0.03
Todella mielenkiintoista!

Asiakirjojen perustella näyttää siltä, että joku taho on teettänyt omin lupineen Pohjois-Savon maanmittaustoimistolla sellaista työtä toimituksineen, jota kukaan ei ole tilannut mailleen!

Kähmintäkirjeen saanutRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto27.5.2013 13.52
Moottorikelkkareitin Kotakylä-Heinäjoentie reittitoimitus 27.5.2010 Kaavilla on keskeytetty ilmenneiden epäselvyyksien takia.
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/maakunnat.html

P.S. Kaavilla nyt ilmeisesti tutkitan, että voivatko kunnan virkamiehet päättää kansalaisten perusoikeuksien rajoittamisesta Maastoliikenne- ja Perustuslain vastaisesti

SeuraajaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto27.5.2013 16.42
Ainakin Maanmittauslaitoksen toimitusinsinöörin asenne oli tilaisuudessa oikeasti ollut sellainen, että kunnan ympäristölautakunnan sihteerillä jäsenineen on oikeus päättää kuntalaisten perusoikeuksien rajoittamisesta ja sillä tavalla pyöräyttää yleisesti tarpeettomista hankkeista luvat kuntoon taputeltavaksi Maastoliikenne- ja Perustuslain vastaisesti.

analyytikkoRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto27.5.2013 22.54
Maanomistajien närkästys ja luottamuksen puute virkamiehiin vanhojen päätösten ja vallinneiden asenteiden perusteella on ymmärrettävää.

Kyseisessä reittitoimitustilanteessa kuitenkin kunnanjohtajan oli useaan otteeseen tehnyt täysin selväksi ja painottanut, että moottorikelkkareittejä rakennetaan "vain maanomistajien suostumuksella".

Ely-keskuksen suunnittelemia kyseenalaisia reittejä alueelle ei myöskään pyritä edes sopimaan, vaan osasta sellaisia luovuttiin jo tämän reittitoimitustilaisuuden 27.5.2013 yhteydessä.

Tältä pohjalta on hyvä lähteä kehittämään asiaa tarveharkinnalla järki- ja laillisuusperiaatteita noudattaen.

jalanjulkijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto30.5.2013 19.44
ostakaa lenkkarit, ja kävelkää, kunto kohenee, mieli virkistyy.

jos kerran päivässä joku ajaa autolla, tietä ei tarvitse silloin korjata.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto1.6.2013 22.14
Kevyelle liikenteelle riittäisi tänä päivänä kapeammatkin, jopa päällystämättömät väylät. Sellaiset soveltuisivat varsin mainiosti palvelemaan sekä kävely- että polkupyöräliikennettä lähialueen seutukuntien välillä, kuten muun muassa Muuruvesi, Juankoski, Kaavi ja Nilsiä.

Esimerkiksi vielä 1900 -luvulla Juankoskelta käytiin päiväsiltään asiointireissulla silloisia teitä pitkin "pistäytymässä" jalkaisin esimerkiksi Nilsiässä.

Vastaavasti historiankirjojen mukaan 1800 -luvun alussa tunnettu juankoskelainen henkilö on käynyt jalkapatikassa Juankoskelta jopa kolme kertaa Tukholmassa kuninkaissa hakemassa oikeutta juankoskelaisten talonpoikien asiamiehenä Ruukin Patruunan vilpillisten maanvaltauspäätösten takia. Tosin kolmannella kerralla paluumatkaan käytettiin osittain laivaa.

Toivottavasti erilaisten väärinkäytösten ja veronmaksajien hyväksikäytön oikaiseminen nykyisen oikeuskäytännön turvin ei Juankoskella nyt johda ainakaan dramaattisempiin käänteisiin verrattuna v.1810 tapahtumiin.

x-FactoryRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto1.6.2013 23.04
Kommentti edelliseen:

Juankosken kaupunginjohtaja on järjestänyt kuntalaisten turvaksi tilaamalla ulkopuolista asianajo- ja asiantuntija-apua veronmaksajien piikkiin kustannuksellaan, että laki ainakin vireillä olevissa asioissa oletettavasti toteutuu jo Suomessa.
Se, että tarvitaanko tapauksien taloudellisiin ja muihin selvityksiin lisäksi kuninkaita tai kansainvälistä apua, on toinen juttu.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto16.6.2013 11.52
Mielenkiintoista! > Kaavin Kh:n esityslista 17.6.2013
8. KUOPION, SIILINJÄRVEN JA KOILLIS-SAVON MOOTTORIKELKKAREITTIEN VIRALLISTAMISHANKE, OIKAISUVAATIMUKSEN KÄSITTELY KH § 9

P.S. Mitäköhän mieltä Kaavin isännät ovat siitä, että Essi Hämäläinen Kuopiosta on käynyt aikaisemmin puhumassa kunnan isät ympäri, jotta Kuopio on hyväksytty isännöimään moottorikelkkareittitoimituksineen kaavilaisten yksityisille maille?!

Joukko kaavilaisiaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto16.6.2013 14.32
On hyvä, että Kaavin kunnanjohtaja painotti myös reittitoimituksessa "Kotakylä-Heinäjoentie" moneen kertaan Kaavin kunnan päätöstä, että moottorikelkkareittejä rakennetaan Kaavin alueella "vain maanomistajien suostumuksella".

Keskeytetyssä reittitoimituksessa 27.5.2013 luovuttiin jo esimerkiksi kokonaan osasta Ely-keskuksen suunnittelemaa reittiä, jolle ei ollut maanomistajien hyväksyntää.

Tämä on hyvä lähtökohta, jotta jatkossa vältytään vastaavilta vastakkainasetteluilta.

Moottorikelkkareittejä suunniteltaessa kannattaa ottaa heti alusta-alkaen vakavasti maanomistajien mielipiteet huomioon.

Kähmintäkirjeen saanutRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto27.2.2014 13.36
Kuopion "projektiosaajilla" tuntuu edelleen olevan tuli p?ssä toimittaa väkisin moottorikelkkareittejä syrjäkylille Kuopion veronmaksajien piikkiin ja ohjata moottorikelkkailijat Tervon rajata Ryönänlahteen ja Murtolahdesta Juurusveden syväväylään tai Suuri-Pieksä vaarallisille vesialueille!

Kelkkailijat ja paikkakuntien asukkaat eivät ole katsoneet kyseisiä taloudellisia ja muita uhrauksia hyvinvoinnin kannalta yleisesti tarpeelliseksi.
>>
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014254201.HTM
(§18) Lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle / Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen/ Tervon raja-Ryönänlahti
>>
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014254411.HTM
(§46) Kuopion kaupungin Nilsiän alueen moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen/ Juurusvesi-Suuri-Pieksä

ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto27.2.2014 23.46
"Kelkkailijat ja paikkakuntien asukkaat eivät ole katsoneet kyseisiä taloudellisia ja muita uhrauksia hyvinvoinnin kannalta yleisesti tarpeelliseksi..."

Vahvistusta edelliseen havaintoon löytyy:
-
SAVON SANOMAT 11.2.2014
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/lahikoulu-vai-kelkkareitti/1766517
Lähikoulu vai kelkkareitti?
-
Sisä-Savo 11.2.2014
http://files.maastoliikennevalvonta.fi/30/www.maastoliikennevalvonta.fi/edit/doc/Sisa-Savo_11_2_2014.pdf
Moottorikelkkareitin virallistaminen ei ole hyvä asia maanomistajien tai edes kelkkailijoiden kannalta.
-
Sisä-Savo 5.12.2013
http://files.maastoliikennevalvonta.fi/30/www.maastoliikennevalvonta.fi/pub/doc/Sisa-Savo_5_12_2013_p_5.pdf
Maanteiden hoitotaso ei ole riittävä

URe: muuruvesi-juankosken maantien kunto28.2.2014 14.48
Kuopion "Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta"
Eikö olekin lautakunnalla veikeä nimi?

Kuopion kaupunginhallitus sitten jatkoksi "isännöi" Hyvinvoinnin edistämisen lautakunnan päätöksiä "Otto-Oikeudella" moottorikelkkailun edistämiseksi reittiä "Juurusvesi-Suuri-Pieksä" murtolahtelaisten pahoinvoinniksi!
Aika jännä juttu tuokin.

Hyvinvoinnin lautakunta alkaa jo oppia Kuopion palkkaaman "projektiosaajien" päällikön valvoessa kokouksen kulkua.
Että se on MOOTTORIKELKKAILU, joka on hyvinvointia, eikä hiihto- tai jääurheilu!
Kelkkailua siis pitää ensisijaisesti "VIRALLISESTI EDISTÄÄ" yksityisten maille ja pihoihin "moottorikelkkailun haittojen vähentämiseksi" esimerkiksi Tervon rajalta Ryönänlahteen, joka on vain "valmistelua" reittitoimitukseen väkisin eli omaisuuden ryöstöön ja josta ei ainakaan maanomistajilla saa olla mitään valittamista!
Varsinainen farssi!

koirankouluttajaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto28.2.2014 21.40
Äly Hoi!

Hommia näköjään piisaa ainakin Kuopion virkamiehille! Palkkioiden maksuun säästötoimina on sitten koulut ja kirjastot lakkauttettava.
Jatkoa seuraavaan!
Suomi romahti Pisa-tutkimuksessa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013120317789223_uu.shtml

P.s. Ely-keskuksen jo alun perin huonot suunnitelmat moottorikelkkailun edistämiseksi yksityisten maille työllistävät jatkoksi Kuopion kaupungin erikseen palkkaamien "projektiosaajien" hauskoilla selityksillä kiitettävästi myös oikeuslaitoksia!

KiuruvedeltäRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto3.3.2014 0.08
Ei näytä Kuopiossa "projektiosaajilla" asenne korjaantuneen! Edeltäjiltään (Ely-keskus) perintönä saama "isännöinti" -meiniki vaan jatkuu! http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014254201-8.HTM

Virkamiehen hauskoja selityksiä/logiikkaa:
- Reitti on osa yleistä kulkuyhteyttä.
- Moottorikelkkojen liikennesuorite on 0 %, joten kelkkailusta aiheutuvien päästöjen arviointi ei ole tarpeellista reittisuunnitelmien hyväksymisen kannalta.

Projektipäällikön hauskassa logiikassa löytyisi sijaa myös jatkoselityksille:
YLEISEN KULKUYHTEYDEN TARVE ja PERUSTELUT:
1/ Esimerkkinä moottorikelkkailun turvallisuuden parantamisesta ja hyvästä suunnittelusta: Moottorikelkkareitti rakennettiin yleiseksi kulkuyhteydeksi Kiuruvedeltä Pyhäjärvelle paikkakuntien välille jo olevan rautatien ja maantien väliin estämään kelkkailijan eksymisvaara.
2/ Koska moottorikelkkojen liikennesuorite on 0 %, on "yleinen liikkumistapa" moottorikelkoilla päästöjen kannalta ympäristöystävällistä. Toistaiseksi olematonta tai vähäistä moottorikelkoilla yleistä kulkemista tulee siksi edistää yhteiskunnan varoilla voimakkaasti yksityisten maille "moottorikelkkailun haittojen vähentämiseksi".

3/ Moottorikelkkailua liikkumismuotona on kaavailtu yleiseksi jo vuodesta 2006 lähtien maakunnan ja Kuopion moottorikelkkailun ohjausryhmän toimesta "yleiseksi eduksi". Siksi sellainen "yleinen liikkumistapa" tavoitteineen on nyt korkea aika myös toteuttaa.
4/ Kaavaillun hankkeen tiimoilta pystytään työllistämään Kuopion palkkaamat moottorikelkkailun projektiosaajat vuoden 2014 loppuun saakka. Tällöin osaajiin panostettu (n. puoli miljoonaa euroa) taloudellinen rasite jää Kuopiolle lyhytaikaiseksi ja kertaluontoisena vähäiseksi.
5/ Aluepoliittisesti työllistävänä tekijänä voidaan veilä kilpailuttaa pari maakunnan omaa Moto- ja Kaivinkone Firmaa aukkohakkaamaan kohtuullinen määrä yksityisten metsiä ja maata kuuden metrin leveydeltä sileäksi moottorikelkkailun tarpeisiin pysyväksi rasitteeksi.

6/ Vastapainona maanomistajille toimitetaan reitti moottorikelkkailun haittojen vähentämiseksi, koska kelkkailusta ei alueella ole tiedossa myöskään poron hoidolle aiheutuvaa huomattavaa haittaa.
7/ Toimituksen aikataulu ja "pysyvyys" maanomistajille taataan "reittitoimituksen kautta" pakkotoimilla.
8/ Mikäli maanomistajat niskuroivat eivätkä tilaa tai ymmärrä heille toimitettavaa yleistä etua, reitti toimitetaan heille tarvittaessa aseistettujen poliisivoimien turvaamana, kuten Kiuruvedellä Tossavaisen maille tehtiin: http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/videot.html

9/ Ottaen huomioon alueen yleinen vähälumisuus ja lyhytaikaisuus, virallisen reitin ylläpitokustannukset/vuosi on vain noin 10 % hankkeen kokonaisrakennuskustannuksista (1,8 miljoonaa euroa). Ylläpitokustannukset prosentteina kokonaiskustannuksista on samansuuruinen kuin reitillä Ryönänlahteen vaadittu lumen paksuus senttimetreinä.
10/ Hanke on siis alue-, ilmasto- ja ympäristöpoliittisesti ystävällinen sekä yritysvaikutuksiltaan positiivinen.

Päätösehdotus/Palvelualuejohtaja
Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta päättää hyväksyä projektipäällikön esityksen mukaisen lausunnon ja päättää antaa sen lausuntonaan Kuopion hallinto-oikeudelle määräaikaan mennessä.

HHTRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto5.3.2014 11.39
Tulee olemaan mielenkiintoista, mistä reitti vedetään Kuopion kaupunkialueella, kun yhteyden pitäisi olka etelästä pohjoiseen. Nyt yhteys on Hiltulanlahteen ja siitä on pätkä Kolmisopessa (markettien takana).

Savilahdessa, jossa on yliopisto, KYS, moottoritie, rautatie ja paikallistiekin, on vaikea sijoittaa moottorikelkkareittiä, mutta projektiosaajat sen varmaan ratkaisevat.

Sitten tulee vastaan Puijo, joka voidaan ylittää pohjois- tai eteläpuoleta asutusta hipoen - tai suoraan luonnonsuojelualueiden poikki.

Varsinainen pähkinä on Kallan sillat. Reitti ei voi kulkea järven jäällä, kun niiden kantavuudesta ei tiedä. Kulkeeko moottorikelkkareitti moottoritietä vai palkallistietä vai kevyen liikenteen reittiä pitkin? Radalle VR ei sitä päästä. Vai tehdäänkö sille oma silta, jonka saa rahalla?

koirankouluttajaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto7.3.2014 23.37
Lienevätkö reittirakentelut moottorikelkkailun edistämiseksi Kuopiossa projektipäällikön perusteluina ihan itsensä keksimiä, vai jonkun muun pöllähtäneen porukan aikaansaannoksia?

Nimittäin päätöksissä kuumimmat reitit "hyvinvoinnin edistämiseksi" suuntautuvat muun muassa "yleisinä kulkuyhteyksinä ja turvallisuuden parantamiseksi" moottorikelkoilla Ryönänlahteen, Suuri-Pieksä -vesialueille ja Juurusveden syväväylään!

Moottorikelkkailun edistämistä yksityisten maille "Haittojen vähentämiseksi" myöskin reitin alkupuolilla voitaneen pitää palvelupäällikön /esittelijän hyväksymänä ideana ja esityksenä enemmän kuin vähä -järkisenä edes kangas -maastoon!

ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto11.3.2014 12.52
Kuopio päättää säästösyistä karsia hiihtolatujen määrää/kunnossapitoa ja lakkauttaa kouluja sekä kirjastoja.
Säästötoimien vastapainoksi Kuopio on päättänyt panostaa vähäisen moottorikelkkailuharrastuksen edistämiseen.
Kuopion siis tulisi huomioida Hiihtäjä Iivo Niskanen kaupungin strategian mukaisesti ja lahjoittaa hiihtäjälle moottorikelkka.
>>
Kaupunginhallitus/Pöytäkirja 24.02.2014
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014257499.HTM
Pykälä 92/Ylimääräinen asia/Hiihtäjä Iivo Niskasen huomioiminen
Kaupunginjohtaja Petteri Paronen
Palvelualuejohtaja Pekka Vähäkangas

Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta/Pöytäkirja 25.02.2014
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014254201.HTM
Lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle/Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen/Tervon raja-Ryönänlahti

Kaupunginhallitus/Pöytäkirja 03.02.2014
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014254411.HTM
Kuopion kaupungin Nilsiän alueen moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen/Juurusvesi-Suuri-Pieksä

Satunnainen matkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto12.3.2014 14.23
"Projektipäällikön" hauskaa markkinointia moottorikelkkareitille ja sen käytölle:
Yleinen etu
"Vesialueet ovat etenkin viimevuosina olleet talvisin vaarallisia. Siksi suunnitelmissa pyritään välttämään vesialueiden käyttöä. Suunnitelma Tervon raja - Ryönänlahti palvelee Kuopion länsipuolisia asukkaita, harrastajia ja yrittäjiä...
Kyseessä on kuitenkin osa runkoreittiä, jolla tarjotaan mahdollisuus päästä palveluiden lähelle lähemmäs Kuopiota."


P.s. Kuopiolla on ilmeisesti tarkoitus järjestää vesibussi tai pintaliitäjä odottamaan Ryönänlahdessa (lähempänä Kuopiota) Tervon-rajalta moottorikelkalla mahdollisesti saapuvia "Kuopion länsipuolisia asukkaita, harrastajia ja yrittäjiä" Kuopion palveluiden piiriin?!

HHTRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto12.3.2014 14.50
Ja Kuopio on keksinyt uuden Sammon tai sitten hallinto-oikeudelle saa lörpötellä ihan mitä tahansa ja vastuu on lukijalla.

Hallinto-oikudelle kerrottiin, että kelkkaretin ylospito ei ole pois muusta virkistyspalveluista.

Eli ne ovat sitten poissa sivistyspalveluista (koulut, kirjastot ym.) tai terveydenhoidon menoista.

Ja tästä varmaan veronmaksajat tykkäävät, kun osa politiikoista on sen oikein harkiten valinnut.

ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto17.3.2014 0.42
Kuopio satsaa tieverkoston kehittämiseen!

Mielenkiintoinen tienpätkä moottorikelkkailua silmälläpitäen perusteluineen:
Lumitie: Lumitie on katuluokan 5 tonttikatu, jonka pituus on 190 metriä.
Kustannukset: Nähtäville asetettavan Lumitien kokonaiskustannusennuste on 109500 euroa
>>
http://publish.istekkipalvelut.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 26.02.2014 Pykälä 52

Lähtökohdat: Nykyisellään Lumitie on sorapintainen rakentamaton väylä, joka johtaa sen eteläpuolella olevan liikerakennuksen ohi ja kääntyy sen jälkeen kohti Mestarinpuistoa.
Lumitien eteläpäässä puistoalueella sijaitsee nykyinen moottorikelkkareitti, joka kulkee lyhyellä matkaa nykyistä Lumitietä pitkin. Jatkossa moottorikelkkareitti sijoitetaan puistoalueelle Lumitien länsipuolelle katualueen rajan läheisyyteen
Yrityspoliittinen lausunto: Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska hankkeella luodaan mahdollisuuksia uuden yrittämisen syntymiseen tai toisaalta luodaan mahdollisuus vanhojen yritysten laajentamiseen.

koirankouluttajaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto18.3.2014 21.14
Tuo "Lumitie" 190 metrin pätkä paikallisena on varmasti helppo pitää lumisena nimensä mukaan jo näin pikkupakkasilla, vaikka lunta ei sataisikaan.
Homma hoituu kätevästi kaupunkilaisten iloksi vaikkapa lumitykillä tai jäähallin höyläyslumia kärräämällä. Vieläpä edullisemmin kymmenien tai satojen kilometrien moottorikelkkareittien rakentamis- ja ylläpitokuluihin verrattuna.

Esimerkiksi Helsinkiläisten kovasti rakastama "VR-makasiini" purettiin Eduskuntatalon läheisyydestä, mutta paikalle jätettiin kuitenkin lyhyt tiiliseinänpätkä muistomerkiksi ja kaupunkilaisten iloksi.

Samoin Kuopion kaupungin rakastamat moottorikelkkareitit on syytä purkaa ja luopua reittien lisärakentamisesta riesaksi, kuten Tahkolla näin on jo päätetty menetellä. (Pitäjäläinen -lehti Ma 28.10.2013)

AnalyytikkoRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto20.3.2014 12.26
Hyvä hanke!
Analyysi Lumitie -hankkeen eduista:

- Lumitien suunnittelu ja rakentaminen -hankkeella Kuopio voi ratkaista monta moottorikelkkareitti -puuhasteluissa esille tullutta ongelmaa panostamalla kyseiseen tienpätkään vain 109 500 euroa. Vertailuna ovat Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistamishankkeen kustannukset (1,8 miljoonaa)!
- Maa-alueen lupajärjestelyssä tuskin ilmenee ongelmia.
- Lumitie-pätkän rakentamisella Koillis-Savon kelkkareittien kulissiksi vältytään laajemmilta moottorikelkkareittien rakentamisesta aiheutuvilta ongelmilta, kuten laajempialaisilta ympäristöhaitoilta/-vahingoilta.
- Hankkeella voidaan työllistää Kuopion kaupungin palkkaamat neljä moottorikelkkareittien projektiosaajaa (projektipäällikkö, kaksi projektisuunnittelijaa ja valvoja) sopimuskauden v. 2014 loppuun saakka.
- Maanomistajien ei tarvitse samalla kehittää moottorikelkkailuun suuntautuvaa yritystoimintaa jo olevien maa- ja metsätalouteen sekä karjanhoitoon liittyvien yritystoimintojen korvikkeeksi.
- Säästetään satojen kilometrien reiteistä aiheutuvat huomattavat vuotuiset ylläpitokustannukset ja samalla vältetään muut yhteiskunnalliset ja yksityiset taloudelliset menetykset.
- Vältytään vaarallisiin paikkoihin (kuten Juusveden syväväylä ja laajat vesialueet) virallisesti ohjautuviksi suunnitelluilta moottorikelkkareiteiltä.
- Etsintä- ja pelastuspalvelut löytyvät kaupungissa läheltä mahdollisiin onnettomuustilanteisiin.
- Vältytään viimeaikojen ikäviltä uutisilta, kuten: "Moottorikelkkailija hukkui Punkaharjulla ajettuaan railoon 18.3.2014, Moottorikelkkailija hukkui Hirvensalmella 17.3.2014, Moottorikelkkailija kuoli jäiseen veteen Savonlinnassa 18.3.2014, Mönkijällä jäällä ajaneet hukkuivat Etelä-Savossa ja Uudellamaalla 17.3.2014..."

losomäen piältäRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto20.3.2014 18.36
Entäs tämä Losomäen tien kunto, Minä en meinaa enää tiellä pysyä auton kanssa, luulisin että ikä ei ole syynä ( 70- vuotias) fiiatti heittelee laijasta laitaan, hyvä kun akka kyydissä pyssyy, kerran jos toisenkin ollaan ojan pohjalla käyty, eikö sitä tietä vois laittaa kuntoon?

Satunnainen matkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto26.3.2014 17.48
Losomäen yleiset kulkuyhteydet vaikuttavat tosi pahalta, kun ei sinne myöskään moottorikelkkareittiä aiota väkisin toimittaa. Yleinen kulkeminen ei siellä onnistu edes moottorikelkalla lyhyenä lumipeitteisenä aikana! Muusta ajasta ei väliä.
Valitettavasti yleisten teiden huoltoon tarvittavat varat on nyt päätetty uhrata muualla Savossa vähälumisten moottorikelkkareittien suunnitteluun ja ylläpitoon.
Moottorikelkkailun edistäminen yleiseksi kulkemistavaksi viereisten seutukuntien välille vaatii 1,8 miljoonaa euroa Koillis-Savossa Ely-keskuksen ja Kuopion päätöksien mukaan.
Varojen niukkuuden takia hankkeen toteuttamiseksi säästöjä on löytynyt muista kohteista, kuten lakkauttamalla muun muassa linja-autovuoroja.

uutisia seuraavaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto3.4.2014 18.42
HELSINGIN SANOMAT 1.4.2014 A13
KOTIMAA POLITIIKKA
HALLITUS LEIKKASI TEIDEN KORJAUSRAHOJA

"HALLITUS päätti kehysriihessään vähentää perusväylänpidon rahoitusta 100 miljoonalla eurolla...
- Nyt Liikenneviraston Raimo Tapio joutuu etsimään säästökohteita entisestäänkin niukoista rahoista...
- KUNNOSSAPITO- ja rakentamispäällikkö Vesa Partanen POHJOIS-KARJALAN ELY-keskuksesta sanoo, että korjausvelka näkyy heillä siinä, että 150 kilometriä teitä jää vuodessa...

P.s.
Sama tauti näyttää HS-uutisen perusteella vaivaavan muuallakin Suomessa eikä vaan Koillis-Savossa.

Lienee pakko siirtyä moottorikelkkailuun yleisenä kulkemistapana, koska sellaiseen tarkoitettua välinettä varten pyritään väkisin rakentamaan teitä joka niemeen, notkoon ja saarelmaan kustannuksista piittaamatta!

Moottorikelkkailun edistäminen perustuu muun muassa kelkalla kulkemisen taloudellisuuteen ja haitattomuuteen Kuopion palkkaaman projektipäällikön selitysten perusteella. Siksi sitä ei tarvitse myöskään ottaa huomioon reittisuunnitelmien arvostelun tai hyväksymisen yhteydessä! > http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014254201-8.HTM

Lisäselitys moottorikelkkareitin eduista: "Rakennetuille reiteille oletetaan ohjautuvan hieman lisää käyttäjiä, minkä perusteella Pohjois-Savon ELY-keskuksen hyväksymässä projektihakemuksessa todetaan hankkeen olevan ilmastovaikutuksiltaan neutraali."

ulkopuolinen tarkkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto17.4.2014 21.14
Lisää vaan pukkaa moottorikelkkareittejä hyvinvoinnin edistämiseksi! Ovatko alueen yleiset tiet niin huonossa kunnossa, ettei kulkuyhteydet muuten toimi kuin moottorikelkalla?

Kuopion Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta/Pöytäkirjat 08.04.2014
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014259410.HTM
- Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Itä-Karttula - Souru
- Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Huosioinen - Lapinmäki II

AnalyytikkoRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto8.5.2014 13.59
KUOPIO ON SATSANNUT YLEISTEN KULKUYHTEYKSIEN KEHITTÄMISEEN!
https://www.eura2007.fi/rrtiepa/projekti.php?projektikoodi=A32030

1. Projekti/Projektikoodi: A32030
- Projektin nimi: Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen
2. Projektin toteuttaja: Kuopion kaupunki, Ulkoilu- ja virkistysyksikkö/Vastuuhenkilön nimi: Hannu Pöllä
3. Projektin toteutusalue/ Kunnat: Kaavi, Siilinjärvi, Rautavaara, Nilsiä, Kuopio, Tuusniemi, Juankoski
7. Projektin julkinen rahoitus
- Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 777 350 euroa
- Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 160 159 euroa
8. Vastuuviranomaisen tekemä projektin luokittelu: Ympäristöpositiivinen projekti

Olisipa sekin raha käytetty kevyen liikenteen ja maanteiden kunnossapitoon!

pyöräilyn ystäväRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto8.5.2014 15.24
Kuka on antanut Kuopiolle ja ELY-keskukselle mandaatin moottorikelkkareittien virallistamiselle ja rakentamiselle yksityisten maille?

Kelkkamelu ja ympäristölle aiheutetut öljy- ja kaasupäästöt tuhoavat tehokkaasti mm. lintujen ja liito-oravien luontaiset pesimäpaikat. Aiheutettu vahinko on korvaamaton ja pysyvä vain harvojen kelkkailijoiden mieltymysten vuoksi.

Mikä järki on siinä, että yksityisten ihmisten ja myös julkisille alueille porataan jopa 6 metrin levyisiä väyliä, joita voidaan tulevaisuudessa käyttää keskimäärin korkeintaan 3 kuukauden aikana per vuosi?

Reittien suunnittelijoiden tulisi ottaa huomioon, että ilmasto on ilmeisesti lämpenemässä, jolloin saattaa käydä niin, että tulevina vuosina moottorikelkoilla voi ajaa reiteillä ehkä vain parin kuukauden ajan.

Ellei sitten kelkkareittien suunnittelijat keksi sitä, että reitit ruvetaan varustamaan tulevaisuudessa öljystä tehdyllä "muovilumella", jota jo harrastetaan yleisesti mm. mäkihyppyharjoittelussa. Kelkkareittien suunnittelijat lienevätkin käyneet tutustumassa jo "muovilumeen" Puijon mäkimontussa.

Luontoliitto kertoo sivullaan moottorikelkoista mm. seuraavasti:

"Suomessa kaasuttelee yli satatuhatta moottorikelkkaa, jotka päästävät palamatonta polttoainetta luontoon varovaisenkin arvion mukaan yli kymmenen miljoonaa litraa joka vuosi. Määrä voi olla jopa yli viisitoista miljoonaa litraa, mikä vastaa noin neljäsosaa koko Suomen tieliikenteen hiilivetypäästöistä. Kelkoilla ajetaan alle puoli prosenttia kaikista liikenteen kilometreistä, nekin muutamana talvikuukautena."

Rekisteröidyistä moottorikelkoista noin 25% on Lapissa, jossa mottorikelkoille on ihan oikeasti hyötykäyttöä mm. porotaloudessa ja turismissa. Pohjois-Savossa tällaista hyötykäyttöä ei laajassa mitassa tule koskaan olemaan.

Jos kelkkareittejä suunnittelevat virkamiehet vaivautuisivat tutkimaan, kuinka moni kuopiolainenkin kaupunkiasuja omistaa moottorikelkan ja lähtee sillä ajelemaan ympäri Pohjois-Savoa, niin voi yllättyä.

Pohjois-Savossa lienee rekiseröityjä moottorikelkkoja nykyään enintään 9000 kappaletta. Kuopiossa rekisteröityjä moottorikelkkoja on noin pari tuhatta. Kaavilla luku lienee noin 250, Tuusniemellä 150 ja Juankoskella noin 800. Kelkkailu on siis harvojen huvi.

Vertailun vuoksi voi mainita, että Pohjois-Savossa on asukkaita yhteensä lähes 250000 henkilöä ja perheissä on polkupyöriä yhteensä varmaankin noin 200000 kappaletta. Pohjois-Savon asukasluvussa ei nähdä oleellista muutosta Pohjois-Savon liikennestrategiaselvityksessä ainakaan vuoteen 2030 mennessä.

Jos näitä lukuja joku virkamies sattuisi tutkimaan, niin ei enimmäisenä ryntäisi yksityisille maille moottorikelkkareittejä pakolla rakentamaan joidenkin harvojen kelkkaintoilijoiden lyhytaikaisen harrastuksen vuoksi.

Järkevintä olisi pitää luonto kunnossa ja panostaa kevyen liikenteen reittien kunnostukseen. Tällä tavalla myös alueen korkeat terveydenhoitokulut vähenevät, kun kansa saadaan liikkeelle vaikka terveellisesti pyöräilemään.

eskimoRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto8.5.2014 19.36
taitaapi luontoliitossa olla joku viimosen piälle matemaatikko piästöjä laskemassa

hoijakkaaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto8.5.2014 21.08
siinähän tullee kylkijäisinä metsänomistajille valmiit urat ajella puita kottiin,oikein 6 metriä leveää valmista tietä yhteiskunnan kustannuksella!
niin, että mikäpäs sen mukavampaa,niinkö?
onkohan päättäjät suur-metsänomistajia ?

pyöräilyn ystäväRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto8.5.2014 23.53
Nykyaikaiset Ponssen harvesterit ei tartte 6m:.n levyisiä "kelkkareittejä" joka leimikolle. Vähempikin metsän raiskaaminen riittää.

Sitä paitsi tulevaisuudessa metsät meillä jää pystyyn ja japanilaiset luontoretkeilijät tiirailee mielellään männyn kaarnaa ja kuusten naavoja metsäpolkujen vierellä.

Metlan tutkijat ovat jo viisi vuotta sitten todistaneet, että metsissä käppäilevat japanilaiset ja kiinalaiset turistit tuo Suomeen muutaman vuoden päästä yhtä paljon tuloja kuin saadaan yhteensä kantorahoista.

Japsit ei myöskään tykkää haisevista ja meluavista moottorikelkoista.

Miksi Suomessa ylipäätään pitää rakentaa kalliita ja riskaabeleita sellutehtaitakaan, kun ulkomaiset metsäretkeilijät tuo meille yhtä leveän leivän, vaikka metsäomistajat istuu kaikessa rauhassa sohvassa ja kattelee telkkaria?

Lisää säästöjä?Re: muuruvesi-juankosken maantien kunto9.12.2014 13.53
Onko järkee vai ei?!
Moottorikelkkareittejä pyrkii vaan pukkaamaan lisää kuopiolaisten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Kuopion "Projektiosaajat" perustelee suunnitelmissaan moottorikelkkailua yleiseen virkistyskäyttöön seuraavasti:

"Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä.
Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön. Merkittävin vaikutus on
pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka voi hetkellisesti häiritä alueella samaan aikaan liikkuvia."

Nämä perustelut tähtäimenä "KUOPION HYVINVOINNIN EDISTÄMISLAUTAKUNTA" on suuressa viisaudessaan ja myötätuulessa päättänyt 18.11.2014 edistää moottorikelkkailua "Reittitoimituksilla" yksityisten maille ja pihapiireihin väkisin!

http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014279951-4.HTM
Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Syvänniemi - Hoikkalammen kota
ja
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2014279951-5.HTM
Moottorikelkkareittisuunnitelman hyväksyminen / Kurkimäentie - Airaksela

P.s.
Kaikki "MoViRa" -reittien rakentamiseen varatut yhteiskunnan rahat (n. 1,8 Meur) onkin jo saatu tuhlattua lähes kokonaan Kuopion haaveilemiin reittihankkeisiin > Projekti/Projektikoodi: A32030
https://www.eura2007.fi/rrtiepa/projekti.php?projektikoodi=A32030

HHTRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto9.12.2014 14.04
ja huomatkaa
Päätösesitys on ilmastopoliittisesti neutraali ja yritysvaikutuksiltaan positiivinen.
noin tuo pahoinvointilautakunta (joka lopetti mm. kouluja) perustelee.

Uskooko joku?


Tuntuu todella irvokkaalta, että noin meillä maaseutua "kehitetään". Olisi ollut monta muutakin tarvetta - maaseudun maantiet mm. tai koulut tai kyydit kylistä terveyskeskuksiin tai ruokakauppoihin tai apteekkeihin ....

Ei tämä lautakunta kyllä elä reaalimaailmassa.

potkusRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto9.12.2014 14.21
Hyvä asiahan tämä on, kun nämä ketkupolkkaporukat pääsee Muuruveden kappana hostelliin kaljaa litkimään

eli yritystoiminnalle taas piristysruisketta pukkaa.

uskoa onRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto9.12.2014 14.32
Tosiaan tämä on yritysvaikutuksiltaan erittäin positiivinen ratkaisu.

Kelkkaporukat tuovat rahaa laitakaupungille paljon, ostavat paikallisen Joulukinkun, Vappukinkun ja osa ehkä vielä Juhannuskinkunkin.

Pari viimeistä eivät ehkä ole kotimaisia, vaan venäläisiä tai saattavat olla jopa ukrainalaisia kinkkuja.

Yritystoimintaa on nähty!Re: muuruvesi-juankosken maantien kunto9.12.2014 17.04
Noilla viimeksi suunniteltujen reittien ja entisten kelkkaurien lähituntumassa kelkkailijat ovat kunnostautuneet polttamalla ja sotkemalla metsästäjien rantamia laavuja, varusteita ja taukotiloja, niin että poliisi on sitten saanut käydä siivoamassa paikkoja roinasta ja kaljatölkeistä.

Kelkkojen kärystä ja melusta metsästyskoiratkaan eivät ole tykänneet!

Nyt samalla olisi tarpeellista päästä eroon myös sovituista kelkkaurista ja luopua yksityisten maiden aluevaltauksista moottorikelkkailulle kokonaan!

Tällä periaatteella Kuopion reittisuunnitelmissa hehkuttama yleinen periaate "pyrkiä minimoimaan kelkkailusta aiheutuvia häiriöitä" toteutuisi parhaiten.

Pöytäkirjat kertooRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto9.12.2014 18.04
11
Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistamishanke
Esitys:
Esitän, että kaupunginhallitus ei päättäisi osallistua Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen -hankkeeseen sekä hylkäisi liitteen nro 2 mukaisen aiesopimuksen ja näin ei osallistuisi suunniteltuun hankkeeseen.
Perustelut
Mielestäni kohtuutonta haittaa maanomistajille aiheuttaa 5-6 metrin kelkkareitistö. Voidaan todeta, että korvaukset mm. maapohjista, puustoista ja kiinteistöjen arvonalennuksista ovat aivan mitättömät. Koillis- Savon alueenmaapohja korvauksiin on varattu 55.000 euroa, siitä tulee tilaa kohti keskimäärin 110 euroa. Reitittäminen tapahtuisi reittitoimituksen kautta, joka aiheuttaa käytännössä pakkolunastamisen kyseiseen alueeseen ja näin reitti merkitään rasitteeksi kiinteistörekisteriin. Tämä tarkoittaa sitä, että talviaikainen käyttöoikeus siirtyy reitinpitäjälle ja maanomistajalla ei ole oikeutta omistamaansa maahan. Kunnanhallitus voi päätöksellään jättäytyä pois hankkeesta ja kunnalle ei aiheudu mitään haittaa päätöksen vuoksi. Päinvastoin kunta voi hoitaa asian aivan hyvin maanomistajien kanssa yhteistyössä, jolla turvataan 1.5-3.0 m kelkkaura kelkkailijoiden käyttöön, koska sen levyisenä on kelkkailijoilta saadun palautteen mukaisesti heille riittävä. Samalla voidaan säästää Juankosken kaupungin osuus, joka on nyt tämän sopimuksen hyväksyttäessä 53.500 euroa. Aiemmin jo Pohjois-Savon Ympäristökeskuksen (nykyisin ELY- keskuksen) reittihankkeeseen laitoimme 55.500 euroa, jolla emme saaneet aikaan yhtään mitään vaan käytetyt rahat haihtuivat kuin tuhka tuuleen. Samoin on pelättävissä, jos lähdemme nyt tarjottuun hankkeeseen mukaan, voi käydä samoin kuin edellisessä hankkeessa. Pitää vielä muistuttaa, että edellisen hankkeen ylimmän tahon eli ympäristölautakunnan päätös on vielä voimassa. Ympäristölautakunta palautti Juankoski - Pieksäntaipale moottorikelkkareitin reittisuunnitelman takaisin uudelleen käsittelyyn, mutta nyt Pohjois-Savon ELY -keskuksen vetäytyessä hankkeen vetovastuusta valtionhallinnossa tapahtuneiden muutosten myötä on virallistamishankkeen toimintamalliksi esitetty maakunnallista EAKR- hanketta, jossa Kuopion kaupunki ottaa vetovastuun. Tämä menettelytapa on ristiriidassa aiemmin ympäristölautakunnan tekemän päätöksen kanssa. Mielestäni jos asia halutaan ratkaista joustavasti, kaupunginhallituksella on siihen mahdollisuus, jos vaan yhteistä halua löytyy. Tarvitsee vaan edetä ympäristölautakunnan päätöksen mukaisesti ja aloittaa uudet neuvottelut maanomistajien kanssa vapaehtoisesta moottorikelkkaurasta maanomistajien ääntä kuunnellen. Näin välttyisimme HO: ssa ja EOA- kansliassa olevien valitusten tuomalta viivytyksiltä. Näin menetellen päästään niin kelkkailijoita ja maanomistajia tyydyttävään ratkaisuun ja varsin pienin kustannuksin. Maanomistajat suostuvat kelkkaurahankkeeseen, kun vaan heille taataan sopimuksella, että kelkkauraa ei levennetä pakkotoimin eikä olemassa olevan kelkkauraan sovelleta mitään pakkotoimia vuokralla oloaikana. Nyt jos koskaan tulee edetä vapaaehtoistoimin sopimalla 30 vuoden vuokrasopimuksia. Nyt esitetyllä hankkeeseen mukaan lähtörahalla voidaan saada solmituksi vuokrasopimukset. Suuren tulolähteen tuojaksi kunnalle/yrityksille ei ole moottorikelkkaväylästä että sitä tulee valmistella pakkotoimin. Toimiva kelkkaura 1.5-3 m vapaaehtoistoimin tuo saman tuloksen taloudellisessa mielessä.
Pyydän, että esitykseni kirjataan pöytäkirjan liitteeksi.
Juankoskella 10.01.2011 Martti Pohjolainen




11
Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistamishanke
Eriävä mielipide:
Esitän eriävänä mielipiteenä, että kaupunginhallitus päätti osallistua Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen -hankkeeseen sekä hyväksyi liitteen nro 2 mukaisen aiesopimuksen ja näin osallistuu suunniteltuun hankkeeseen.

Perustelut
Samat perustelut kuin muutosesityksessäni.

Pyydän, että esitykseni kirjataan pöytäkirjan liitteeksi.

Juankoskella 10.01.2011 Martti Pohjolainen

AnalyytikkoRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto9.12.2014 23.57
Moottorikelkkailu on "tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi"?
Maastoliikennelain mukaan:

"Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maa-alueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maa-alueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa."

Kuopio perustelee MoViRa -suunnitelmissaan 6 m leveiden moottorikelkkareittien rakentamistarvetta yksityisten maille ilman maanomistajien lupaa (reittitoimituksilla), koska kelkkailu on reitillä arvioitu vähäiseksi ja että kelkkailun liikennesuorite on 0%!

Kuopion MoViRa- kuuden metrin levyinen "Moottoritiehanke"- tilanne 9/12/2014
Projekti/Projektikoodi: A32030
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 777 350 eur
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 636 017 eur

ekRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto17.5.2015 20.39
taasen kelkkareitti on nousemassa ykköshankeeksi eräiden johdosta vaikka hintalappu ei ole tiedossa
lisäksi kallis reitti jos joutuu tekemään rautatien ylitykseen sillan ja pakkolunastamaan maa-alueen

Pena T.Re: muuruvesi-juankosken maantien kunto18.5.2015 8.22
Tämä on niin kepulaista, niin kepulaista, että...
Pelkästään moottorikelkkareittien suunnittelukuluilla olisi pidetty Säyneisen koulua yllä vaikka kuinka kauan. Vanhusten kotihoitoonkin olisi riittänyt rahaa.
Mihin verovarojamme käytetään?
Mikä on Veijon ja Heimon kanta päristelijöiden etuihin verrattuna lasten ja nuorten kouluttamiseen? Vastatkaa, kiitos.
Samalla voitte kommentoida valokuitusirkuksen tilannetta.
Kuntalaisille on oikeus saada tietoja jopa ihan pyytämättä.

Satunnainen matkailijaRe: muuruvesi-juankosken maantien kunto3.8.2015 19.11
Aamulehti 03.01.2015

PYÖRÄILY TUOTTAA TYÖTÄ JOPA 17 000 SUOMALAISELLE

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194951253129/artikkeli/pyoraily+tuottaa+tyota+jopa+17+000+suomalaiselle.html?utm_source=leiki&utm_medium=iltalehti&utm_campaign=kontekstuaalinen&_ga=1.202143577.937788375.1438610664
- -
Todellinen tarve hyöty- ja harrastustoimintaa varten on alueen pyörätiet!
Moottorikelkkailun edistämiseksi Ely-keskuksen virkamiehen lentävää lausetta siteeraten:
"Samalla voidaan kehittää kyseiseen harrastukseen liittyvää yritystoimintaa."



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: