Keskustelu

poliittinen tarkkailijaTerra Sipilän pelottelulle on pantava päätepiste3.3.2018 1.46
Hyvä johtaja ei johda joukkoja pelottelemalla.

Terra Sipilä kuitenkin johtaa joukkoja nimenomaan pelottelulla.

Tähän pelotteluun liittyy Stupukan (kok) pelottelu aikoinaan visiitillä Mäntynimessä, kun Terra Sipilä ei meinannut saada Kainuu-vetoista sote-malliaan putkeen.

Samaa pelottelutaktiikkaa Terra Sipilä on käyttänyt myös Kiky-mallissaan ja kuuluisassa U-käännöksessään Turussa, kun Persut valitsivat uuden puoluejohdon.

Tätä pelottelua on jatkunut siis jo vuodesta 2015 lähtien. Pelottelua on ollut hyvä jatkaa, kun Terra Sipilä on tiennyt, että sekä kokoomuksessa että persuissa molemmissa kyti kapina.

Tässä tilanteessa Terra Sipilä lähti ajamaan kepuloisten vaaliohjelmaa keinoja kaihtamatta.

Terra Sipilä on Kainuusta kotoisin oleva poliittinen toimija ja kepuloinen yrittäjä, jonka menestys yrittäjänä ei ole lopulta ollut kummoinen, vaikka onkin onnistunut luomaan etenkin kepuloisten piirissä itsestään menestyneen bisnesmiehen maineen.

Terra Sipilän asema kepussa on tietysti vahva, koska Terra Sipilä henkilökohtaisella panostuksellaan käytännössä pelasti koko rapakuntoon ajetun kepun talouden.

Kepun sisällä on siis koko ajan pelätty, miten käy kepun, jos Terra Sipilän lento katkeaa. Tulos tai ulos -pelottelu.

Kepussa pelottaa Paavo Suuren haamu ja odotettavissa oleva ja vääjäämätön rökäletappio tulevissa vaaleissa.

Terra Sipilä onkin ottanut oman kainuulaisen ajatusmallinsa tukemiseksi kaikkein järeimmät poliittiset aseet:

Satsataan kaikki valtiolta liikenevät rahat Kainuun kehittämiseen.

Otetaan ensin konkurssiin ajautunut kepuloisten Talvivaara Oy valtion rahoilla valtion haltuun ja nimitetään valtion rahoilla pystyyn laitettu kaivosyhtiö Terrafame Oy "Kainuun Ihmeeksi", vaikka yhtiöstä on tulossa Euroopan suurin ympäristökatastrofi jo keskipitkällä tähtäyksellä.

Sote-kentässä Terra Sipilä kävi keskustelun Oulussa emeritusprof. Kekomäen kanssa, miten Suomen sote-kenttää pitäisi kehittää.

Kansan keskuudessahan terveyskeskuksia oli alettu nimittämään arvauskeskuksiksi, joiden palveluja suomalaiset ovat saaneet jonottaa turhaan kuukaudesta toiseen, eikä esim. hammashoitoihin ole tahtonut millään päästä edes jonojen kautta.

Kekomäen kanssa käymiensä keskustelujen innoittamana Terra Sipilä sai pelkotilassa olleen kokoomuksen Petteri "Punakuono" Orpon aisaparikseen ja kyseiset herrat ideoivat, että Kainuusta katsoen maakuntamalli on ainoa oikea malli, jolla Kainuun tapaisille syrjäalueille saadaan järjestettyä säälliset sote-palvelut.

Merkille pantavaa on, että Terra Sipilän käsissä prof. Kekomäen alustavasti kaavailema malli laajenikin yllättäen kattamaan kaikki Suomen vähäväkiset syrjäkylätkin.

Terra Sipilä käytti nähtävästi sote-kaavailuissaan hyvän avustajansa kainuulaisen huussikonsultin vanhoja nuottikirjoja, jossa kaikki syrjäkylien mummot laitettiin 2 miljardin euron maksumiehiksi kiireellisissä mutta tarpeettomissa huussi-investoinneissa.

Kainuussahan on asukkaista suunnilleen 80 000, joista ehkä puolet tarvitsee aktiivisesti sote-palveluja.

Terra Sipilä sitten nähtävästi ajatteli, että noin 40 000 ihmisen maakuntamalli on ideaalinen sote-malli ja tietysti se voidaan sellaisenaan soveltaa myös esim. Uudellamaalla, jossa asukkaita on kuitenkin nykyään jo 1 600 000 milj. ja väestö kasvaa koko ajan kovaa vauhtia.

On siis aivan selvää, että esim. Uudellamaalla ja Pirkanmaalla ei voida sotepalveluja hoitaa samoilla malleilla, jotka Terra Sipilä on autotallissaan miettinyt sopiviksi Kainuun kannalta.

Ei ole mikään ihme, että Helsingissä Jan Vapaavuori (kok) on nostanut kissan pöydälle ja todennut, että Terra Sipilän ajamasta maakuntamallista on tulossa täydellinen kansallinen katastrofi.

Vapaavuori ei ole asiassa enää yksin.

Hänen kanssaan kriittisiä päättäjiä maakuntamallin osalta on myös ilmaantunut muihinkin kasvukeskuksiin (itse asiassa lähes kaikkiin johtaviin kaupunkeihin), kuten on käynyt esim. Tampereella uuden pormestari Lauri Lylyn (demu) kanssa.

Ei siis mitenkään voi olla niin, että Terra Sipilä pelottelutaktiikallaan ajaa kustannuksista välittämättä "Kainuu tyyppisen" maakuntamallinsa läpi koko Suomen niemen.

Kaikkein pahinta asiassa on se, että jo nyt tiedetään, että Terra Sipilän ja Petteri Punakuonon ajama Maakunta-valinnanvapausmalli yhdistelmä on kasvattamassa Suomen kuitenkin varsin kohtuullisia sote-kuluja merkittävästi - luultavasti jopa 3 miljardilla eurolla vuosittain.

Toistaiseksi kukaan ei ole vielä tehnyt läpinäkyviä vaikutusarvioitakaan Terra Sipilän ja Petteri "Punakuonon" ajamasta Kainuu-tyyppisestä mallista.

Sen verrran asiasta kuitenkin jo nyt tiedetään, että maakuntavetoinen malli on EU oikeuden vastainen, eikä valinnan vapaus Äiti Annikan (kepu) ja Päivi Nergin valvomassa mallissa toteudu aidosti.

Terra Sipilän "Kainuu-mallin" promovoijat ovat puolustelleet hankettaan sillä, että sote-mallia on jo vuosikaudet yritetty saada pystyyn, mutta yksimielisyyttä ei ole löytynyt ja tästä syystä "Kainuu-malli" on nyt vain saatava kiireimmän kaupalla pystyyn ja maakuntavaalit mahdollisimman nopeasti järjestetttyä.

Todellisuudessa ei kuitenkaan ole mitään kiirettä. Kallista "Kainuu-mallia" ei pidä eduskunnassa lähteä väkisin viemään pelottelun avulla maaliin.

Asiasta on syytä tehdä läpinäkyvä vaikustusarvio ajan kanssa ja kysyä asiaa myös EU:n komissiolta, jotta ei myöhemmin jouduta purkamaan tehtyjä laittomia päätöksiä.

Jos Terra Sipilä katsoo, että "Kainuu-mallin" kaatuminen johtaa hallituksen kaatumiseen, niin so what. S

ellainen hallitus, joka väkisin ajaan Suomen kaaokseen joutaakin kaatua.

Mitä tulee joidenkin IP-lehtien pelotteluun ja uhitteluun siitä, että maahan voi syntyä demujen johdolla punamultahallitus, niin sitähän ei pidä pelätä.

Suomessa on jo parin vuoden päästä taas odotettavissa huonommat ajat.

Odotanpa vain mielenkiinnolla, kuinka demut, kepuloiset ja viherpipertäjät ryhtyvät hoitelemaan mm. Suomen talous- ja puolustusasioita EU:n ja USA:n Donald Trumpinkin kanssa.

Onhan Suomi sentään arktisen neuvoston jäsen ja puheenjohtajakin, mutta mistä asioista tuossa neuvostossa tullaan punamulta viherpiperäjien johdolla sitten keskustelemaan. Ainakkan demujen Erkki "The Redillä" ei ole noissa neuvotteluissa mitään annettavaa.

Putinkin on jo todennut, että arktinen alue on heille sotilaallisestikin tärkeä ja heillä on nyt suunnattuna saatanalliset ydinpommit (Sarmat eli Nato-koodi Satan 2 ballistinen ohjus) jo Floridaan asti.

Ehkäpä Kuningas Sauli pystyy vielä jotenkin siirtämään arktisessa neuvostossa keskustelunkin saatanallisista ydinpommeista soihdutukseen ja transapondereiden käyttöön Itämeren alueella lennettäessä.

Terra Sipilän Kainuu-mallisessa sotessa on syytä ottaa tupakin mittainen mietintätauko ilman mitään suurempia pelkotiloja.

Kepu pettää aina.

poliittinen tarkkailijaRe: Terra Sipilän pelottelulle on pantava päätepiste5.3.2018 1.16
Terra Sipilän ja kepuloisten ideoima maakuntamalli runtattiin väkisin vuonna 2015 hallitusohjelmaan, kun kokoomus oli jäänyt eduskuntavaaleissa persujen jälkeen kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi. Edellisen hallituksen aikana oli jo todettu, että on aika uudistaa sote-palveluja etenkin pienissä kunnissa kalliiksi ja tehottomiksi koettujen palvelujen osalta.

Terra Sipilä ideoikin autotallissaan, että sote-palvelujen kustannukset, palvelujen saatavuus ja laatu saadaan kontrolliin, kun sote-palvelut yhdistetään valtion maakunnissa harjoittamiin palveluihin. Terra Sipilän bioenergia- ja digi-aivoissa syntyi ajatus, että lähdetäänkin nyt ajamaan EU-oikeuden vastaista maakunta-vetoista sote-mallia.

Lähes laidasta laitaan kaikki terveysalan asiantuntijat varottivat Terra Sipilää terveysalan puoskaroinnista ja siihen liittyvästä kepuloisten maakuntamallista.

Terra Sipilä kuitenkin käynnisti valtavan maakuntamallinsa junttauskampanjan, jossa myöhemmin oikeuskansleriksi valittu sote-alaa täysin tuntematon juristi Tuomas Pöysti ja entinen kepuloinen kunnanjohtaja Sote Rehula lähtivät uudistamaan ongelmaksi koettua sote-kenttää laatimalla aluksi yli 1000 sivuisen ns. Sote-lakikirjan.

Sote Rehulan luovuttua epätoivoisesta sote-urakastaan kepuloinen Äiti Annika otti sitten Sote-lakikirjan iltalukemisikseen sen jälkeen, kun Sote Rehula oli luovuttanut maakunta-vetoisen valinnanvapausmallin lopullisen viilauksen Äiti Annikan ja "Minä ajattelisin" Anu Vehviläisen (kepu) hoidettavaksi.

Terra Sipilän maakuntavetoisessa sote-lakikirjassa kepuloiset unohtivat kokonaan sen, miksi sote-uudistusta ylipäätään lähdettiin tekemään. Keskeinen kysymyshän oli sote-palvelujen saatavuuden parantaminen ja tehostaminen sekä kustannusten säästäminen, ei valtion hallinto-mallien digitalisointi.

Terra Sipilän innokkaassa "uudistusryhmässä" on kuitenkin päädytty uudistamaan valtion aluehallintoa ja rajoittamaan kaikin mahdollisin keinoin sote-huollon valinnanvapauden toteutumista tasa-arvoisesti kaikille Suomen kansalaisille.

Terra Sipilä on siis digi-innossaan kokonaan unohtanut uudistustyön varsinaiset lähtökohdat eli ympäri Suomen niemeä asuvat ihmiset. Meillähän on jo historiallisesti ollut 18 maakuntaa ja sen päälle vielä Ahvenanmaa.

Kun katsotaan, sote-palvelujen tarvetta maakunnittain ja asukkaiden levinneisyystiheyttä maakunnissa, saadaan seuraava asetelma (asukasluvut vuodelta 2017):

 Uusimaa asukkaita 1 657 644, asukkaita per neliökilometri 182.2
 Pirkanmaa asukkaita 512 230, asukkaita per neliökilometri 40.2
 Varsinais-Suomi asukkaita 477 881, asukkaita per neliökilometri 44.8
 Pohjois-Pohjanmaa asukkaita 411 887, asukkaita per neliökilometri 11.2
 Keski-Suomi asukkaita 276 071, asukkaista per neliökilometri 16.5
 Pohjois-Savo asukkaita 246 689, asukkaista per neliökilometri 14.7
 Satakunta asukkaita 220 447, asukkaita per neliökilometri 28.2
 Päijät-Häme asukkaita 201 291, asukkaita per neliökilometri 39.3
 Etelä-Pohjanmaa asukkaita 190 957, asukkaita per neliökilometri 14.2
 Lappi asukkaita 179 281, asukkaita per neliökilometri 1.9
 Kymenlaakso asukkaita 175 626, asukkaita per neliökilometri 34.1
 Pohjois-Karjala asukkaita 163 060, asukkaita per neliökilometri 9.2
 Etelä-Savo asukkaista 147 256, asukkaita per neliökilometri 10.3
 Etelä-Karjala asukkaita 129 895, asukkaita per neliökilometri 24.4
 Kainuu asukkaita 73 971, asukkaita per neliökilometri 3.7
 Keski-Pohjanmaa asukkaita 68 793, asukkaita per neliökilometri 13.7
 Ahvenanmaa asukkaita 29 500, asukkaita per neliökilometri 19.0
 Kaikki yhteensä asukaita 5 516 224, asukkaita per neliökilometri 18.2

Pelkästään silmäilemällä pari minuuttia yllä esitettyä historiallista maakunnallista asukkaiden jakautumista Kainuusta lähtöisin olevan Terra Sipilän olisi tullut tajuta, että perusterveydenhuollossa ei voida järjestää perustuslaissa mainittuja kansalaisoikeuksia hänen ehdottamallaan mallilla, jossa perusterveydenhuollon järjestäminen siirtyy ns. vahvempien toimijoiden eli maakuntien harteille.

Lapin maakunnassa näyttää olevan asukkaista vain 1.9 asukasta neliökilometrillä ja Terra Sipilän Sote-harjoituksen mallimaakuntana käyttämässä Kainuussa vain 3.7 asukasta neliökilometrillä.

Uudellamaalla asukkaita on jo 182.2 neliökilometrillä ja Varsinais-Suomessa 44.8 sekä Pirkanmaalla 40.2.

On siis selvää, että maakunnatkin ovat palvelujen käyttäjien osalta täysin erilaisia ja erilaisuus vielä lisääntyy, kun otetaan huomioon myös eri maakuntien väestöpohjan ikäjakautumat ja ympärillä olevat palvelu- ja työskentelymahdollisuudet.

Koska maa on tällä tavoin kehittynyt alueellisesti erilaiseksi, niin perusterveydenhuoltopalveluja ei voida hoitaa saman shabloonan eli Terra Sipilän, Tuomas Pöystin, Sote Rehulan ja Äiti Annikan laatiman ns. Sote-lakikirjan avulla.

Maakuntamalliin perustuvassa 1000-sivuisessa Sote-lakikirjassa on kysymys ikivanhasta "1001 Yön Sote Satukirjasta", jossa Terra Sipilän maakuntamallin on mainostettu poistavan kaikki perusterveydenhuoltoon liittyvät ongelmat ja säästävän vielä sote-kuluistakin ainakin 3 000 milj. euroa vuodessa.

Todellisuudessa Terra Sipilä "1001 Yön Sote Satukirja" johtaa ainakin 3 000 milj. euron suuruisiin vuotuisiin soten lisäkustannuksiin ja nykyistäkin vähäistä valinnanvapautta pyritään satukirjassa kaikin mahdollisin keinoin vastustamaan.

Äiti Annikakin on ilmoittanut valinnanvapaudesta keskusteltaessa, että hän tulee ihan henkilökohtaisesti valvomaan palvelusetelienkin käytön osalta sitä, että sellainen seteli ei missään tapauksessa saa joutua vääriin käsiin. Äiti Annikan mielestä palveluseteli soveltuu vain pienten haavojen laastarointihoitoon ja hädin tuskin hoitopalvelujen kattamiseenkaan.

Ei ole ihme, että Terra Sipilää alun perin näissä sote-asioissa yhden päivän keskusteluissa opastanut terveydenhoitoalan ekspertti emeritusprof. Kekomäkikin sanoi spontaanisti yhtyneensä Eduskunnassa äskettäin kuultuun huutoon, että "Keisarilla ei ole vaatteita", kun kokoomuksen Elina Lepomäki oli tehnyt analyysin Terra Sipilän Maakuntamallin vaikutuksista ja kertonut, että Suomea uhkaa hirvittävä hallinnollinen- ja terveyshuollon katastrofi, joka on vielä lain vastainen.

Ihmetyttää sekin, että Äiti Annikan ajatuksissa ympärivuotinen päivystyskin on "1001 Yön Sote Satukirjassa" sovittu hoidettavaksi vain 12 laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksikön toimesta.

Ministerikiireiltään Äiti Annika ei ole varmaan ehtinyt seuraamaan televisiosta kotimaista Poliisit-sarjaakaan, jossa joka ikinen päivä raportoidaan, millaista on meno öiseen aikaan Suomen yli 300 kunnassa. Luulenpa, että ympärivuorokautisia päivystystapauksia meillä on varmasti ainakin 150 kunnassa.

Synnytyssairaalathan ovat meillä jo lähes tulkoon kokonaan lakkautettu ja moni äiti joutuu valitettavasti synnyttämään nykyään jo takseissa, linja-autoissa ja linja-autopysäkeilläkin.

Koska synnyttämisikäkin on kasvanut meillä voimakkaasti, niin synnytysriskitkin ovat kasvaneet moninkertaisiksi. Voidaan todeta, että nykyään meillä synnyttäminenkin on monilla alueilla jo hengenvaarallista puuhaa harventuneen synnytyssairaalakehityksen vuoksi.

Ei ole siis mikään ihme, että meillä syntyvyyskin on laskenut kuin lehmän häntä.

Lapissahan meillä ei ole enää kunnissa poliisejakaan ja nähtävästi tulevan "1001 Yön Sote Satukirjan" linjausten mukaan sheriffejä ei voida poliisittomiin Lapin kuntiin järjestää millään sopimuksilla, vaikka paikallinen rikollisjoukko ottaisi koko kylän haltuunsa.

On siis tullut aika haudata Terra Sipilän "1001 Yön Satujen Sote", joka valitettavasti ajautui kepu-vetoisena yhteiskunnalle erittäin kalliiksi tulevalle vikaraiteelle.

Myös kepuloisten on tunnustettava se tosiasia, että Suomi on vuosikymmeniä harjoitetun talous-, sosiaali-, terveydenhuolto-, maatalous- ja teollisuuspolitiikan seurauksena ajautunut nykyiseen tilaansa, jossa tarvitaan alueittain vaihtelevia hallinnollisia- ja muita käytäntöjä.

Yllä esitetystä maakuntatarkastelussa selviää, että parhaiten esim. sote-asioissa päivystys- ja lähipalvelut toteutuvat tietysti Uudellamaalla, jossa asukastiheys on suurin suhteellisen pienellä alueella.

Harvaan asutuilla seuduilla säälliset palvelut joudutaan hoitamaan joustavampien järjestelyjen avulla. Tällaiset palvelut voidaan nykypäivänä kuitenkin hoitaa erinomaisen helposti erilaisilla palveluseteleillä ja mahdollisesti mobiilien sote-yksikköjen avulla. Tällaisetkin mobiilit yksiköt voivat hyvin toimia yhteistyössä esim. kuntien kanssa.

Päivänselvää on, että maakunnissa joustavuus ja valinnanvapaus ei lisäänny, jos perusterveydenhuoltopalvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta vastaa poliittisin perustein valittu maakuntahallitus. Herättää kauhistusta, jos kepuvetoisille maakunnille vielä annetaan verotusoikeus, kun maakuntiin ei varmasti ole tulossa ainuttakaan verotuksesta ja sen vaikutuksista perillä olevaa asiantuntijaa.

Äskettäin oli Hesarissa lyhyt tiedote, kun toimittaja oli ottanut selvää eri maiden sote-käytännöistä ja oli sitten haastatellut myös jotain ranskalaista ihmistä, joka oli tutustunut Suomen terveyskeskukseen.

Kyseinen ranskalainen oli terveyskeskuksessa ihmetellyt, miksi Suomessa perusterveydenhuollon potilaita hoidetaan kalliissa "sairaalassa". Ranskassa kuuluu olevan tapana mennä keskustelemaan terveysongelmista yksittäisen lääkärin kanssa.

Ranskassahan terveydenhuolto toimii vakuutuspohjalta ja lääkärikäynnin hinta on muistaakseni noin 15 euron korvilla nettona.

Koska meilläkin lääkärit ovat ammatinharjoittajia, niin heilläkin on ammatin harjoittamiseen perustuslailliset oikeudet aivan kuten suutarilla on oikeudet korjata kenkiä. Ihmetyttää, miksi meillä lääkäri ei voi harjoittaa ammattiaan muuta kuin 10 milj. euroa maksavassa terveysasemassa, johon vakinaista lääkäriä ei saada kirveelläkään varsinkin, jos kunnassa on vain muutama tuhat asukasta.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: