Keskustelu

painukaa v...Muuruveden kkoulu lakkaa18.9.2018 11.46
Säyneisen koulu ja koulurakennukset puretaan ja Muuruveden koulu lakkautetaan piakkoin.
Vain Vapaa Juankoski-valtuustoryhmä yrittti estää tämän- siis Pena Tolvanen, Masa Pohjolainen, Pekka Vartiainen, Tuula Partanen ja Räsänen. Tässä sitä ny ollaan, kiinteistöjen hinnat romahtivat ja palvelut lakkasivat.

YLE uutinen:
Mahdolliset koululakkautukset koskettavat kipeästi Koillis-Kuopiossa: "Muutos pidentäisi koulumatkoja aivan hirvittävästi"

Kaupungin kouluverkostovaihtoehdoissa Vehkalammin ja Muuruveden koulut lakkautettaisiin. Vehmersalmen koulun vanhempainyhdistys tyrmää "Koillis-Kuopion yhteisen yläkoulun".

Kuopio
18.9.2018 klo 06:59

juristin alkuRe: Muuruveden kkoulu lakkaa20.9.2018 14.03
Muistellaan vähän, mitä Juankosken poliittiset päätöksentekijät tekivät Juankosken kaupungille, kun Säyneisten hyväkuntoinen kyläkoulu suljettiin "taloudellisten ja tuotannollisten syiden vuoksi", mutta päätöksenteossa oltiin tukevasti esteellisiä.

Mielettömän poliittisen päätöksenteon kuntataloudelliset seuraamukset olivat seuraavat:

 Säyneisen koulun sulkemisen suorat taloudelliset seuraukset (esim. alaskirjaus jne.) yhteensä, tappio -442 533 euroa

 Säyneisen koulun sulkemisen kerrannaisvaikutukset (15 vuoden ajalta)
o Bruttokansantuotteen menetys -1 795 465 euroa
o Kunnallisveron menetys -134 501 euroa
o Paikallisen ostovoiman menetys -329 099 euroa

 Säyneisen koulun sulkemisen aiheuttamat menetykset yhteensä -2 701 598 euroa

 Muuruveden koulun mahd. sulkeminen (investoinnin menetys n. 2 000 000 euroa)

 Juankosken/Kuopion koulutoimen aiheuttamat menetykset yhteensä -4 701 598 euroa

Yo. laskelmaan ei ole vielä otettu huomioon mahdollisia Muuruveden koulun sulkemisen aiheuttamia taloudellisia kerrannaisvaikutuksia.

NS:n laatiman Säyneisen koulun sulkemista koskevassa kunnallisvalituksessa NS totesi, että kyseisessä tapauksessa selvästi esteelliset päättäjät rikkoivat perustuslain 6§:n ja 16§:n sekä myös perusopetuslain 4§:n yksiselitteisesti velvoittavia säännöksiä.

Kuopion hallinto-oikeus kuitenkin hylkäsi NS:n hyvin laaditun ja perustellun kunnallisvalituksen.

NS:n käsityksen mukaan kyseisessä päätöksenteossa rikottiin myös selvästi kuntalain säännöksiä seuraavasti:

"Kuntalain § 65.3 tahalliset ja jatkuvat rikkomukset

Kaupunginjohtaja on ilmeisesti perustellut Säyneisen koulun lakkauttamista sillä, että kysymyksessä on kriiskunta ja Juankosken kaupunki on tuottanut alijäämää kaikkina vuosina aikavälillä 2008-2014.

Nämä alijäämät eivät siis kuitenkaan ole millään tavalla johtuneet Säyneisen koulusta vaan huonosti hoidetusta pienen kaupungin taloudesta sekä laittomasti täytäntöön laitetusta Juankosken kaupungin 5 milj. euron kaupungin omavelkaisesta vastavakuudettomasta takauksesta sekä siihen liittyvistä laittomista JBOY:n osakas ja lainajärjestelyistä, huonosti harkituista investoinneista ja taitamattomuudesta kaupungin korkeiden hallintokulujen sopeuttamisessa ja tehdyistä huonoista sote-ratkaisuista.

Kaupungin sote-kustannuksia on myös valvottu leväperäisesti ja systemaattisesti vuodesta toiseen tietoisesti alibudjetoiduissa sote-kustannuksissa kustannusylitykset ovat olleet useina viime vuosina 1-2 milj euron suuruusluokassa.

Tässä päätöksenteossa ainakin seuraavilla valtuuston jäsenillä on ollut merkityksellinen rooli.

Tämän johdosta kyseiset henkilöt ovat tulleet esteelliseksi (luottamus on mennyt, koska esteellinen toiminta on myös ollut tahallista) esim., kun 30.12.2014 kv § 46:ssä päätettiin Säyneisen kyläkolun lakkauttamisesta ilman järjellisesti todennettavia tuotannollisia ja/tai taloudellisia syitä.

 Rauno Kettunen (valtuuston pj. 5 milj. euron takausta myönnettäessä keväällä 2011)

 Eeva Konttinen (hallituksen jäsen, kun Juankosken kaupunki käynnistä poliisitutkikinnan New Stroms Oy:n tekemän perustuslaillisen kunnallisvalituksen kaupungin myöntämän 5 milj. euron vatsvakuudettoman laittoman takauksen osalta)

 Heimo Konttinen (luottamus puolueettomuuten mennyt em. vaimonsa toiminnan johdosta)

 Jouko Lösönen (hallituksen puheenjohtaja, kun em. 5 milj. euron vakuudeton ja laiton takaus sekä JBOY:tä koskevat pienen Juankosken kaupungin kantokyvyn kannalta erittäin vahingoilliset em. PBFOY:tä ja JBOY:tä koskevat päätökset tehtiin.

 Pentti Rissanen (tarkastuslautakunnan pitkäaikainen puheenjohtaja, joka ei ole toimessaan puuttunut jatkuvasti kasvaneeseen Juankosken kaupungin alijäämään)

Säyneisen koulun lakkauttamispäätöksellä oli siis selvästi muut syyt kuin koulun lakkauttamispäätöstä koskevassa esittelytekstissä oli todettu.

Esittelytekstissään kunnanjohtaja oli siis selvästi johdatellut valtuustoa harhaan esitellessään ja perustellessaan Säyneisen koulun lakkauttamista nimenomaan Säyneisen koulusta aiheutuneilla tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä.

Juankosken kaupunkinvaltuustossa mahdollisesti monet muukin kuin em. henkilöt ovat tulleet esteellisiksi Säyneisen koulua koskevassa valtuuston äänestyksessä 30.12.2014, koska samana päivänä hyväksytyssä TA 2015:ssä ei ole vieläkään esitetty uskottavaa yksityiskohtaista alijäämien kattamisohjelmaa, jolla alijäämät voidaan kattaa kuntalain 65 § 3:n momentin edellyttämällä tavalla edes Kuopio-liitokseen 1.1.2017 mennessä.

Juankosken kaupungin alijäämät eivät siis ole missään tapauksessa aiheutuneet pääsääntöisesti kunnan yhden perustetähtävän eli koulutustoimen hoitamisesta vaan tappiollisen yksityisen pienen kartonkiyhtiö PBFOY:n ja JBOY:n erilaisista tukitoimista.

Nämä laittomat yksityisen yrityksen EU:n SEUT sopimuksen vastaiset tukitoimet ovat tulleet maksamaan Juankosken kaupungille jo tähän päivään mennessä ainakin 7 milj. euroa.

Em. tosiasioiden lisäksi Juankosken kaupunki suoritti samanaikaiseti vuosina myös 2008-2011 pienen ja taloudellisissa suurissa vaikeuksissa olevan kunnan kannalta erittäin merkittäviä investointeja, joihin sisältyi myös massiiviset Juankosken keskustan koulujen laajennus ja korjausinvestoinnit (noin 7 milj. euroa), erittäin kallis, raskaasti tappiollinen ja Kuopio-liitoksen johdosta täysin tarpeettomaksi käynyt keskuskeittiö (n. 4.8 milj.) euroa.

Juankosken kaupungin täysin holtittomasta taloudenpidosta antaa selvän kuvan esim. vuosien 2009-2010 tilinpäätökset.

Kyseisinä vuosina kaupungin tulorahoitus oli yhteensä vain 456 000 euroa. Samana aikana kaupunki kuitenkin investoi yhteensä 17.2 miljoonaa euroa.

Investointimenojen rahoitusosuuden vähentämisen jälkeen kyseisinä vuosina kumulatiivinen toiminnan ja investointien rahotusvirta oli pyöreästi -14.5 miljoonaa euroa, joka jouduttiin kattamaan yhteensä 14.6 milj. euron lainojen nettolisäyksin.

Vuoden 2010 lopussa Juankosken kumulatiivien kattamaton alijäämä oli jo kasvanut 1.616 miljoonaan euroon, eikä kaupungilla ollut enää mitään mahdollisuuksia katta alijäämää huventuneen vuosikatteen johdosta.

Juankosken kaupungin valtuusto oli 30.9.2010 29 §:ssä hyväksynyt talouden tasapainottamisohjelman vuosille 2014-2017, mutta jo vuoden 2011 tilinpäätöksen lukujen valossa havaittiin, että talouden tasapainottamisohjelma ei toteudu kuntalain 65.3 §:n säädösten mukaisesti.

Kuitenkaan tästä havainnosta huolimatta kunnassa ei ole ryhdytty tuonkaan päätöksen jälkeen sellaisiin yksilöityihin taloudellisiin toimenpiteisiin, joilla kaupungin talous olisi edes teoreeetisesti kyetty tasapainottamaan kuntalain 65.3 §:n säännösten puitteissa.

NS toteaa, että kuntalain 65.3 §:n säännösten mukaisia kunnan talouden tasapainottavia toimia eivät ole yksityisten yritysten kuten Premium Board Finland Oy:n (PBFOY) tai Juankosken Biolämpö Oy:n tukeminen mm. perimättömien tuore- ja jäetevesimaksujen sekä vuokrien muodossa (PBFOY:n maksamaton vuokra kaupungille kaupungin omistaman ns. viimesitelyhallin käytöstä) ja myös vuonna kaupungin PBFOY:n puolesta vuonna 2013 maksamasta noin 4.1-4.2 miljoonan euron suuruisesta kaupungin omavelkaisesti takaamasta lainasta, jota PBFOY ei ollut kyennyt hoitamaan sopimusten mukaisesti lainanantaja Handelsbankenille."

Martti PohjolainenRe: Muuruveden kkoulu lakkaa20.9.2018 14.41
Eilisessä kuulemis- ja keskustelutilaisuudessa 19.09.2018 tuli varsin selväksi se, että Kuopio on todellakin lopettamassa Muuruveden koulua.
Muuta vaihtoehtoa heillä ei ole ollut esittää laskelmissaan.
Sitten vielä todettiin, että ei koulun lopettamisella ole mitään merkitystä kylän kehityksen kannalta.
Tämä on aivan hölynpölyn puhetta. Jos koulu loppuu niin ei ole epäilystäkään etteikö se ala näivettää aluetta.
Asukkuushalukkuuden häviäminen alkaa jo pelkkien lopettamispuheiden perusteella ja heti alkaa kuihduttaa kylää.
Joten nyt vaan ollaan joukolla puolustamassa kylämme kouluja. Meillä Muuruvedllä on oppilaita niin paljon ,että koulu on elinvoimainen ja hyvät opettajat opettavat heitä.
Olisi todella surkeaa jos vaihtoehtoihin ei tulisi lisää sitä vaihtoehtoa, että Muuruveden koulu säilytetään.

Kun liityimme Kuopion aina tuli esille, että tasapuolisuus säilytetään.
Mitä tasapuolisuutta on se, että kylältä lopetetaan elinvoimainen koulu.

Voi kun olisimme olleet itsenäisenä kuntana, niin olisi koulumme säästyneet. Tämäkin olisi ollut aikoinaan mahdollista kun van olisimme tehneet aikoinaan toisensuuntaisia päätöksiä.

Nyt Kuopio alkaa maksattaa meillä kuntaliitoksen taakkaa, kouluverkostojen lopetuksen kautta, mutta todella lyhyt näköistä aluepolitiikkaa tämä on Kuopiolta.

SalmeRe: Muuruveden kkoulu lakkaa20.9.2018 21.25
Kuka käyttää valtaa n.s. New Stroms organisaatiossa?

juristin alkuRe: Muuruveden kkoulu lakkaa20.9.2018 22.23
Nimimerkki Salmelle pari aiheellista kysymystä Muuruveden koulua nyt uhkaavan lakkauttamisen vuoksi:

 VieläköSalme hakkaat miestäsi ja lapsiasi päivittäin?

 Ketkä muut Juankoskella hakkaavat miestään ja lapsiaan päivittäin?

Lasten oikeuksista tietämättömälle Salmelle tiedoksi, että Suomi on allekirjoittanut ja ilmoittanut ottavansa käyttöön muiden sivistysmaiden tapaan UNICEF:in ihmisoikeussopimuksen. Suomihan ratifioi ja otti käyttöön tämän sopimuksen säännökset jo 20.7.1991.

Varmuuden vuoksi vielä Salmelle ja muillekin poliittisille koulupäättäjille alla tiedoksi, mitä lasten oikeuksista sanotaan tuossa UNICEF:in sopimuksessa:

Lapsen oikeuksien sopimus lyhennettynä

1. Jokainen alle 18-vuotias on lapsi.

2. Lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle. Lasta ei saa syrjiä hänen tai hänen vanhempiensa ulkonäön, alkuperän, mielipiteiden tai muiden ominaisuuksien vuoksi.

3. Lasta koskevissa päätöksissä on aina ensisijaisesti harkittava lapsen etu.

4. Valtion on toteutettava Lapsen oikeuksien sopimuksen määräämät oikeudet.

5. Valtion on kunnioitettava vanhempien tai muiden lapsen huoltajien vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia lapsen kasvatuksessa.

6. Jokaisella lapsella on oikeus elämään. Valtion on taattava mahdollisimman hyvät edellytykset lapsen henkiinjäämiselle ja kehitykselle.

7. Jokainen lapsi on rekisteröitävä heti syntymän jälkeen. Syntyneellä lapsella on oikeus nimeen ja kansalaisuuteen sekä, mikäli mahdollista, oikeus tuntea vanhempansa ja olla heidän hoidettavanaan.

8. Lapsella on oikeus säilyttää henkilöllisyytensä, kansalaisuutensa, nimensä ja sukulaissuhteensa.

9. Lapsella on lähtökohtaisesti oikeus elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä ja turvallista olla heidän kanssaan. Vanhemmistaan erossa asuvalla lapsella on oikeus tavata ja pitää säännöllisesti yhteyttä kumpaankin vanhempaansa. Tapaaminen voidaan estää, jos se on lapsen edun vastaista.

10. Jos lapsi ja hänen vanhempansa joutuvat eri valtioihin, on valtion velvollisuus käsitellä hakemus perheen jälleenyhdistämiseksi myönteisesti ja viivyttelemättä.

11. Valtioiden on estettävä lasten laittomat kuljetukset maasta.

12. Lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa itseään koskevissa asioissa ja ne on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti.

13. Lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä, kunhan ne eivät loukkaa muiden oikeuksia. Lapsella on oikeus saada tietoa.

14. Lapsella on oikeus ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen. Valtion tulee kunnioittaa vanhempien lapselle antamaa ohjausta tämän oikeuden käyttämisessä.

15. Lapsilla on oikeus järjestäytyä ja toimia yhdistyksissä.

16. Lapsella on oikeus yksityisyyteen, kotirauhaan ja kirjesalaisuuteen. Hänen kunniaansa tai mainettaan ei saa halventaa.

17. Lapsella on oikeus saada tietoa esim. television, radion ja lehtien välityksellä. Valtiolla on velvollisuus rohkaista tiedotusvälineitä tuottamaan lapsen hyvinvointia ja kehitystä tukevaa aineistoa. Lasta tulee suojella hänen hyvinvointinsa kannalta vahingolliselta aineistolta.

18. Vanhemmilla on ensisijainen ja yhteinen vastuu lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä lapsen edun mukaisesti. Valtion on tuettava vanhempia lasten kasvatuksessa.

19. Lasta on suojeltava kaikelta väkivallalta, välinpitämättömältä kohtelulta ja hyväksikäytöltä.

20. Lapsella, joka ei voi elää perheensä kanssa, on oikeus saada valtiolta erityistä suojelua ja tukea. Tällöin on kiinnitettävä huomiota lapsen kasvatuksen jatkuvuuteen sekä lapsen etniseen, uskonnolliseen ja kielelliseen taustaan.

21. Lapsi voidaan adoptoida, jos se on lapsen kannalta paras vaihtoehto.

22. Valtion tulee suojella pakolaislapsia ja huolehtia heidän tässä sopimuksessakin lueteltujen oikeuksiensa toteutumisesta.

23. Vammaisen lapsen erityistarpeet tulee huomioida ja hänen tulee saada nauttia täysipainoisesta ja hyvästä elämästä.

24. Lapsella on oikeus elää mahdollisimman terveenä ja saada tarvittaessa hoitoa.

25. Kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen hoito ja sijoituksen perusteet tulee tarkistaa ajoittain.

26. Lapsella on oikeus sosiaaliturvaan.

27. Lapsella on oikeus hänen ruumiillisen, henkisen, hengellisen, moraalisen ja sosiaalisen kehityksensä kannalta riittävään elintasoon.

28. Lapsella on oikeus käydä ilmaiseksi peruskoulua. Valtion on edistettävä toisen asteen koulutusta ja opinto-ohjausta sekä ehkäistävä koulunkäynnin keskeyttämistä.

29. Koulutuksen tulee pyrkiä kehittämään lapsen kasvua täyteen mittaansa. Koulutuksen tulee edistää ihmisoikeuksien, lapsen vanhempien sekä oman ja muiden kulttuurien kunnioittamista.

30. Vähemmistöryhmään tai alkuperäiskansaan kuuluvalla lapsella on oikeus omaan kulttuuriin, uskontoon ja kieleen.

31. Lapsella on oikeus lepoon, leikkiin ja vapaa-aikaan sekä taide- ja kulttuurielämään.

32. Lapsella ei saa teettää työtä, joka haittaa hänen opintojaan tai vahingoittaa hänen terveyttään tai kehitystään.

33. Lasta on suojeltava huumeidenkäytöltä.

34. Lasta on suojeltava kaikenlaiselta seksuaaliselta hyväksikäytöltä.

35. Valtioiden on estettävä lapsikauppa.

Artiklat 34. ja 35.: kts. lisäpöytäkirja koskien lapsikauppaa ja lasten hyväksikäyttöä prostituutiossa ja pornografiassa

36. Lasta on suojeltava kaikelta hyväksikäytöltä.

37. Lasta ei saa kiduttaa. Lasta ei saa rankaista julmalla tai halventavalla tavalla. Lapsen vapauden riistoa saa käyttää vasta viimeisenä keinona ja tällöin lasta on kohdeltava inhimillisesti ja hänen ikänsä huomioiden.

38. Alle 18-vuotiasta ei saa värvätä armeijaan eikä hän saa osallistua sodankäyntiin. Aseellisissa selkkauksissa on suojeltava lapsia. (Ikäraja nostettu lisäpöytäkirjassa viidestätoista kahdeksaantoista vuoteen.)

Artikla 38: kts. lisäpöytäkirja lasten osallistumisesta aseellisiin konflikteihin

39. Väärinkäytösten uhriksi joutunutta lasta on autettava toipumaan ja hänen sopeutumistaan yhteiskuntaan on edistettävä.

40. Lakia rikkonutta tai siitä epäiltyä lasta on kohdeltava hänen ihmisarvoaan kunnioittaen ja hänen ikänsä huomioon ottaen.

41. Jos valtion kansallinen lainsäädäntö turvaa lapselle paremmat oikeudet kuin tämä sopimus, sitä on noudatettava.

42. Valtion tulee huolehtia, että kaikki kansalaiset tuntevat lapsen oikeudet.

43. Tämän sopimuksen noudattamista valvoo YK:n lapsen oikeuksien komitea.

44. Valtioilla on velvollisuus raportoida säännöllisesti lapsen oikeuksien toteutumisesta.

45. Erityisjärjestöillä, UNICEF:illa ja muilla YK:n elimillä on oikeus ja velvollisuus arvioida ja edistää sopimuksen täytäntöönpanoa.

46. ? 54. Nämä artiklat koskevat sopimukseen liittymistä, sen voimaantuloa ja muutoksia.

Juristin alku on sitä mieltä, että nämä lasten perusoikeudet ovat olleet jo pitempään voimassa myös Juankoskella, vaikka paikallisilla päättäjillä on perinteissti ollut vaikeuksia sitä hyväksyä esimerkiksi viimeksi Säyneisen hyvän kyläkoulun lakkauttamisen yhteydessä.

TumputtajilleRe: Muuruveden kkoulu lakkaa21.9.2018 11.23
Kohta saa edulliisia kiinteistöjä Muuruvedeltä- Samoin kuten Säyneisessä kiinteistöjen hinnat romahtavat- ja se on tasapuolista. Muuten koulun lakkauttamisen vuoksi kiinteistöjen hinnat ovat 100 prosenttia halventuneet- nyt saa esim rivitalohuoneiston ( 2h) n. 10000 eurolla, kun aikaisemmin siitä sai pulittaa n. 365000 euroa.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: