Keskustelu

Eivät halua tulla Juankosken velkojen maksajiksiKuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä23.4.2014 22.37
Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä
Saaristokaupunki vastaan Kosula


Tuusnimeläiset valtuutetut Venla Tuomainen (vas) ja Jorma Voutilainen (oik.) sekä hänen puolisonsa Sirpa Voutilainen osallistuivat kuntalaisiltaan.
Tapio Hartikainen Kaija Hassisella ja Teuvo Pitkäsellä on jo valmis kanta:
Ei kiitos Kuopiolle.

Kaija Hassisella ja Teuvo Pitkäsellä on jo valmis kanta: Ei kiitos Kuopiolle.



Välittääkö Kuopion Saaristokaupungin asukas Tuusniemen Kosulan mummon tarpeista?

Siinäpä kysymys, joka tulee ajankohtaiseksi, kun Kuopio ja Tuusniemi hierovat kuntaliitosta.

Ainakin tuusniemeläinen Kaija Hassinen epäilee, että ei välitä.

Hassisen kanta kuntaliitokseen on kielteinen. Samoin monen muun tuusniemeläisen, vaikka kuntaliitoksen kannattajiakin löytyy.

Mielipiteet jakautuvat Tuusniemellä ? se tuli selväksi keskiviikkoiltana Turulan koulukeskuksen salissa, jossa tuusniemeläisille esiteltiin kuntaliitosselvityksen antia.

Moni pelkäsi, että saavutettuja etuja karkaa pois, jos kuntaliitos toteutuu.



Tuusniemen kunnanhallituksen puheenjohtaja Pirjo Smolander (kesk.) ennustaa, että kuntaliitosasia joutuu elokuussa valtuustossa äänestykseen.

Keskustan valtuutetut Venla Tuomainen ja Jorma Voutilainen ovat itsenäisen Tuusniemen kannalla, vaikka tunnustavat, että kunnan talous muuttuu haasteellisemmaksi.

Voutilainen uumoilee, että valtuustossa ainakin kokoomus ja demarit voivat äänestää puolesta ja keskusta vastaan.

Toukokuussa kunnanhallitus käsittelee asiaa. Kesäkuussa puhelimitse toteutettavassa kansanäänestyksessä kaikille yli 18-vuotiailla tuusniemeläisillä on kolme vastausvaihtoehtoa: kyllä, ei ja en osaa sanoa.

Kansanäänestys ei sido valtuutettuja mutta antaa osviittaa kansan tahdosta.

JJRe: Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä24.4.2014 5.50
Tuusniemessä kritiikki Kuopioliitosta kohtaan on kasvanut jo erittäin suureksi. Yksi kritiikin aihe on Tuusniemen kyläkoulu, joka lakkautettaisiin Kuopioliitoksen kautta. Ilman liitosta he saavat kehittää koulukeskustaan omalla tavallaan ja esim. Kaavin kanssa voidaan tehdä koulusopimus opplaiden siirrosta Tuusniemen yläasteelle ja lukioon, kun Juankosken lukio lakkaa ja kouluverkkoa aiotaan supistaa. Mutta mikäs Kaavin on, kun saavat sopimuksella Tuusniemeltä oppilaspaikat ja kuljetuksen valtion osuuksilla.

Nyt ei ole pakko liittyäRe: Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä24.4.2014 8.47
Ei missään nimessä meidän tuusniemeläisten pidä liittyä Kuopioon ja kuopiolaisten ja juankoskelaisten velkojen maksajiksi. Yhteystyötä Kaavin kanssa lisäämällä säilyy lukio ja sitten vielä juankoskelaisetkin lopulta käyvät lukiota Tuusniemellä. Näin sen pitää mennä.

Olisiko mahdollista?Re: Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä24.4.2014 11.30
Tuusniemellä ja Kaavilla se osataan: palveluyhteistyötä, mutta ei päätösvallan antamista ehdoitta vieraspaikkakuntalaisille. Oma tupa, oma lupa, ja kasvava väestö.
Juankoskellakin kaikki olisi mahdollista johdon vaihtamisen jälkeen.

ABRe: Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä26.4.2014 8.48
Kuntaliitosasiat etenevät vääjäämättä kuin juna. Juankoski on menettänyt itsenäisyytensä huonon johdon takia. Yritystoiminta näivettyy Juankoskella, mutta mitä jää jäljelle. Se on luonto, turismi, kesäasuminen ja eläkeläisten takaisinmuutto. Niitä pitäisi nyt osata markkinoida. Juankoski ei tätä ymmärrä, mutta Tuusniemi osaa:

http://www.tuusniemi.fi/default.asp?siteid=fi&id=lue_lisaa&sub_id=804&mode=tiedote&month=4

AKMRe: Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä26.4.2014 16.43
Olisin AB:n kanssa eri mieltä kuntaliitosasioista. Junat eivät koskaan Suomessa ole edenneet aikatauluissa. Junien vessat sen sijaan ovat aina toimineet moitteettomasti, kun ratavarsia on huolettomina lannoitettu vuosikymmeniä.

VR:llähän on ollut monopoli henkilöliikenteessä jo 150 vuotta ja sen kyllä huomaa. Vasta muutama vuosi sitten tavaraliikenne avattiin kilpailulle, mutta jostain syystä, jota Trafi ei tietenkään kerro, noita kilpailevia tavarajunia ei juuri ole tullut.

Jotkut venäläiset transitiojunat sen sijaan ovat sallittuina heikoilla raiteillamme nitkutelleet "kilpailun" hieman vapauduttua, mutta eihän ne pelkän transitioliikenteen avulla kilpailussa voi pärjätä.

Lapin ratakin se ehdittiin muka tarpeettomana jo kääriä rullalle, kun sitten äskettäin huomattiinkin, että mitä hittoa tuli tehtyä, kun nyt tarvittaisiin kaksisuuntainen rata Jäämerelle asti.

EU:n palveluliikennesopimushan kieltää monopolien myöntämisen lain perusteella rautateille, mutta Stuppin suosikkiministeri "Anna Palaa Mertsin" hyllyttämän itsevaltaisen viestintä- ja kuljetusministeriön ylijohtaja Juhani Tervalan mukaan erillissopimuksilla voidaan kuitenkin VR:n monopolilupaa henkilöliikenteessä jatkaa vaikka maailman tappiin.

Tiettävästi Samovaari-yhtiön kilpailija oli tässäkin asiassa edistyksellinen, kun se aikoinaan ehdotti Nerolle, että Juankoskelle pitäisi rakentaa puuterminaalin sijasta kunnon asema, jonne rikkaat turistit saapuvat ostosmatkoille perinteisellä Tsaarinaikaisella junalla.

Koska Suomella ja Venäjällä on täsmälleen sama raideleveys, niin tällaiset nostalgiset turistijunat saadaan kulkemaan ilman mitään junanvaihtoja suoraaan Moskovasta ja Pietarista Juankosken loistokuntoon rakennettuun asemaan.

Asemalta on sitten vain "kivenheitto" turistien suosimalle Tahkollekin. Nykypäivänä tällaiset eksoottiset junat ovat nousseet käsittämättömän suosituiksi. Pariisista Istambuliin kulkeva Orient Express lienee näistä kaikkein tunnetuin.

Kuten huomaat AB. Tässä olisi taas pikkuinen idean poikanen "mietintämyssyyn". Pikapuoliin eläköityvä Juankosken Nero voitasiin palkata enrgiahommista Traarinjunan konnariksi. Ja ajatella, miten hienolta se kuulostaisi, kun Nero junan vieressä Moskovan asemalla kuuluutaisi joka toinen aamu megafooniin: "pikajuna Juankoskelle lähtee raiteelta 1".

JuttaRe: Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä27.4.2014 18.00
Kyllä kuntaliitos ihmetyttää myös Kuopiossa. Onko laissa säädetty etu molemminpuolinen. Sen pitäisi olla.
Mielestäni Kuopio ja kuopiolaiset tulevat kärsimään Juankosken velkavelvelvoitteista, siis vuoteen 2017 mennessä ainakin 40 miljoonan euron velat kuopiolaisten maksettavaksi oikein. Lisäksi tulee heti maksettavat kertyneet alijäämät, ainakin n. 11 miljoonaa euroa. Tarkoittaa, että veroprosenttia on nostettava Juankosken nykyiselle tasolle, siis lähelle 22 prosenttiin.
Aika kivaa olla kuopiolainen ja maksaa pölvästely.

päättelijä ja kyselijäRe: Kuntaliitos Kuopion kanssa epäilyttää Tuusniemellä27.4.2014 21.00
On erinomainen asia, että "valtiovarainministerii" Juttakin on jo yllä puuttunut tähän kaksinaamaisen Neron sotasuunnitelmaan liittää Juankoski Kuopioon ja maksattaa Neron tekemät kymmenien miljoonien euorojen virheet Kuopion veronmaksajilla.

Se on kyllä saletti, että Parosen akan poika ei tätä niele, vaikka Nero yrittää tyrkyttää yhteen Savon Voimaa ja Kuopion Energiaa.

Kuopion energia toimii sekä liikelaitos- että osakeyhtiömuodossa ja molemmat hyötyvät "verosuunnittelusta". Liikelaitos ei maksa tuloksestaan veroa. Yhtiössä on taas kaupungin antamaa lainaa, josta kaupunki perii korkeata korkoa.

Kaikesta huolimatta vuosi 2013 muodostui tappiolliseksi sekä Kuopion Energialiikelaitoksessa että Kuopion Energia Oy:ssä.

Milenkiintoista on, että Kuopion Energialiikelaitos on esim. vuosina 2012-2013 siirtänyt Kuopion kaupungin syömvelkoihin yhteensä 11.8 milj. euroa ja tästä huolimatta vuonna 2013 Kuopion kaupungin ylijäämä Nilsiä mukaan lukien oli vain 989 000 euroa.

Vuonna 2012 Kuopion kaupungin alijäämä oli taas peräti n. - 6.5 milj. euroa ja Nilsiän alijäämä vastaavasti muistaakseni n. -2.7 milj. euroa eli alijäämät yhteensä - 9.2 milj. euroa.

Kun Kuopion Energialiikelaitos oli tulouttanut varoja Kuopion kaupungin "syömävelkoihin" vuosina 2012-2013 em. 11.8 milj. euroa, niin voi hyvin yhtyä kauppalehden Kuopiota koskevaan otsikointiin: "Rajut sairaanhoitokulut upottavat Kuopiota".

Kuopion nykyisistä taloudellisista luvuista voidaan päätellä, että mahdollinen Juankosken ja Tuuniemen pikainen liittäminen Kuopioon näyttää suurelta utopialta lähivuosina ilman, että joku hoitelee Juankosken Neron kaupungin veronmaksajien riesaksi kehittämät jättiläisvelat.

Mainittakoon, että Kuopiossa korolliset konsernilainat ovat jo nyt tasolla 7758 euroa per asukas. Juankoskellakin konsernilainat per asukas olivat vuonna 2012 kuitenkin vain 5207 euora.

Vuonna 2013 Juankoskella asukaskohtainen lainakanta on varmaan vähän noussut, mutta kyllä tässä sellainen hytinä nyt on, että Nero on viemässä jo raskaan ikeen alla olevia Juankosken veronmaksajia vielä suuremman henkilökohtaisen lainakuorman kantajiksi.

Olisi mukava olla kärpäsenä neuvotteluhuoneen katossa, kun tiettävästi puolueisiin sitoutumaton Petteri Paronen ja Nero neuvottelevat mahdollisesta kuntaliitoksesta.

Petterihän on farmasian tohtori ja Kuopion Yliopiston entinen rehtori sekä mestarilentäjän poika. Nero taas on Juankosken kaupungin entinen sosiaalijohtaja ja Savon Energiaholding Oy:n nykyinen toimitusjohtaja.

Nero onkin todennut, että yhdistämällä Kuopion Energia ja kunnallinen Savon Voima syntyyy peräti 3.3. milj. euron säästöt tappiollisessa Kuopion energialiiketoiminnoissa. Nero saattaa käyttää tätä valttikorttia liitosneuvotteluissaan.

Herää vaan silloin kysymys, kenen piikiin Nero taas neuvottelee?



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: