Keskustelu

Katto kaasinenKoillis-Savon uutisointi3.7.2014 8.23
Päivän lehdessä kerrotaan laajasti kunnan ja Vanhusten Tuki ry:n kaupoista. Uutisessa on myös haastateltu useita ihmisiä.
Lopputulos on huvittava. Kauppa on lehden mukaan tehty Iivolanmetsän palvelutalosta, ei siis palvelukeskuksen yhteydessä olevista asunnoista, toimisto- ja päiväkeskustiloista ja uima-allasosastosta.
Lisäksi uutisessa kerrotaan, että myydyissä tiloissa olisi sairaiden hoito lopetettu jo yli 10 vuotta sitten.
Ei ole uutisoinnissa enää mitään tolkkua. Haastateltavankin tulisi lukea mitä hänen suuhunsa on pistetty. Muuten jää sellainen kuva, ettei vastuussa ollut henkilö ole itsekään tiennyt, mistä on päättänyt.

KansalaisaktivistiRe: Koillis-Savon uutisointi4.7.2014 14.38
Olihan tuo erikoinen uutinen, koska Iivolanmetsän palvelutalo on oikeasti olemassa ja Vanhusten Tuki ry:n omistama. Kauppa ei kuitenkaan koske tätä, vaan kokonaan toista rakennusta.
Pöytäkirjoissa ei myöskään puhuta Iivolanmetsän palvelutaloista. Kummallista on, että toimittaja on pannut virheellisen tiedon valtuutetun käyttämään puheenvuoroonkin. En usko, että esim. Erkki Nieminen, joka on ollut palvelukeskuksen talonmiehenä olisi puhunut väärästä rakennuksesta.

Kävin paikan päällä katsomassa rakennuksiin merkityt tunnisteet. Iivolanmetsä on palvelukeskuksen pihapiirissä oleva kaksiosainen rivitalo, jonka osoite on Terveystie 13, jossa on 10 kpl asuntoja. Kaupan kohteena olevat tilat ovat osoitteessa Terveystie 11.
Molemmissa rakennuksissa on edelleen palveluasuntoja ja asukkaiden hoidosta vastaa Juankosken kaupunki.
Lisäksi uutisessa väitettiin, että 10 vuotta sitten lopetettiin "sairaiden" hoito. Tuskinpa on lopetettu, vaan vanhukset on hoidettu sairainakin.

Myynnin kohteena olevat yhteistilat on rakennettu 1990-luvulla ja perusteena RAY:n avustukselle on ollut se, ettei Iivolanmetsän palvelutaloon ole rakennettu mitään yhteisiä tiloja Vanhusten Tuelle.
Vanhusten Tuki Ry:lle jää siis 10 kpl palveluasuntoja, mutta yhteistilat mm. sauna ja toimintatilat siirtyvät kunnan omistukseen.

RAY on aika tarkka myönnettyjen avustusten käyttötarkoituksesta, koska on paljastunut tapauksia, jossa avustuksilla rakennetut tilat siirtyvät toiselle omistajalle jopa kokonaan muihin käyttötarkoituksiin. Juuri tästä syystä kaupan ehdoksi on pantu lauseke, että kauppa tulee voimaan vain siinä tapauksessa, että avustusta ei tarvitse palauttaa.

Joitakin aikoja sitten käsiteltiin MOT-ohjelmassa vastaavaa tapausta. Silloin RAY peri avustuksen takaisin, kun omistajan vaihdoksen jälkeen tilat siirtyivät muuhun käyttöön. Juuri tästä syystä valtuusto perui samalla suunnitelmat kehitysvammaisten toimintakeskuksen siirrosta palvelukeskukseen. Juankosken kaupungin kannattaa olla tarkkana, ettei kompastuta omaan näppäryyteen. Ei siis pidä suunnitella toimintakeskuksen siirtoa palvelukeskukseen ensi vuonnakaan.

päättelijä ja kyselijäRe: Koillis-Savon uutisointi6.7.2014 19.52
Iivolan palvelukeskuksen osaa koskeva 270 000 euron kauppa on alkanut monella tapaa "haista".

Ensimmäisenä voi tietysti kysyä, miksi Juankosken kaupunki maksaa täydellisen peruskorjauksen tarpeessa olevasta epämääräisestä 618.5 m2:n suuruisesta Iivolan palvelukeskusken osasta peräti 270 000 euroa Juankosken Vanhustentukiyhdistys r.y:lle, jonka toiminnnan pyörittäjistä Unski kirjoitti taannoin Vapaassa seuraavasti:

"Vanhusten tuki ry:n pj:nä on entinen kepuvaltuutettu ja Elina-Kodin, hoitokodin, omistaja ja johtaja; varapuheenjohtajana on Kaija heikkinen, entinen kepuvaltuutettu ja hallituksen jäsen; jäseninä hallituksessa ovat esim. Matti heikkinen, entinen kepuvaltuutettu ja nykyisin myös hallituksen varajäsen; ja Leena Partanen, demuvaltuutettu, entinen hallituksen vpj ja nykyinen sosiaalilautakunnan jäsen.

Mielenkiintoista listaa, noin poliittisesti. Minne rahat todellisuudessa menevät, kun kyseessä ovat pitkäaikaiset paikallispoliitikot."

On todettava myös, että 270 000 euroa eli 437 euro per neliö on kova hinta, kun kaupan kohteena näyttää olevan pelkästään jotkut näköjään lähes "täyden peruskorjauksen tarpeessa olevat ns. yhteiset tilat", jotka vielä näyttävät sijaitsevan "väärässä paikassa".

Kysymyksessä ei ole myöskään kiinteistökauppa, vaan kauppa kohdistuu epämääräisiin palvelukeskuksen osiin ja niihin liittyviin korkeisiin mutta välttämättömiin peruskorjauskustannuksiin, joiden suuruudesta kenelläkään ei ole ollut kaupasta sovittaessa pienintäkään hajua.

Juankosken Nero on entisenä sosiaalijohtajana tietysti komentanut Koillis-Pravdan toimittajat suorittamaan syvähaastattelun tapahtuneen tärkeän kaupan johdosta, mutta Koillis-Pravdan toimittajillekin on näköjään jäänyt laajassa artikkelissa ja haastatteluissa epäselväksi, mistä kaupankohteesta oli kysymys.

Toimittajaraukka olikin erehtynyt luulemaan, että kauppa tehtiin peräti Iivolan palvelutalosta. Erehdys saattoi johtua myös siitä, että toimittajakin piti kauppahintaa korkeana.

Toisaalta Koillis-Pravdan toimittajat ovat kyllä ennenkin erehtyneet ja uskoneet esim. Kristofferi Kultasormen vakuutteluja, että Premium Boardin kassakaapissa on ihan oikea Tectan kansainvälinen miljoonien eurojen arvoinen mullistava patentti ja varsinainen kartonkialan "syömähammas".

En pidä toimittajaraukan erehdystä tämän Iivola-kaupan osalta kuitenkaan mitenkään ihmeellisenä, koska esimerkiksi kaupunginhallituksen asiaa koskevassa päätöksessäkin puhutaan vain Iivolan palvelukeskuksen osasta ja sovitusta kauppahinnasta sekä siitä, että Vanhustentukiyhdistys selvittää peruskorjaustarpeen ja peruskorjauksen rahoitusvastuu näyttää perustuvan suureksi osaksi luvattuihin kaupungin takaamiin lainoihin ja ensisijaislainoihin.

Kysymyksessä näyttää siis jälleen kerran olleen Juankosken Neron allekirjoittama avoin shekki ja tällä kertaa Juankosken Vanhustentukiyhdistys ry:n suuntaan.

Kaupan perusteluina on kuitenkin myös viitattu kaupan ehtoina monimutkaiseen avustuskikkailuun, johon hämärä kaupanteko näyttää jälleen kerran olevan selvästi kytköksissä. Nämä kauppaan liittyvät arkaluontoiset asiat Koillis-Pravdan toimittaja on tietysti hienovaraisesti taas jättänyt laajassa haastattelussaan kyselemättä.

Tässä herää väkisinkin kysymys, mikä on Juankosken Vanhustentukiyhdistys r.y:n taloudellinen tilanne, koska sillä nyt näyttää olleen niin kiireinen tarve suorittaa tuollainen outo irtaimen omaisuuden merkittävä kauppa?

Juankosken Vanhustentukiyhdistys ry:n taloustietoja tai sen muutakaan toimintaa ei ole julkisesti esitelty, joten on syytä selvittää, onko toiminta ollut sopusoinnussa kuntalain ja kunnan hankintalain kanssa.

Julkisia palveluja koskeva hankintalakihan on tullut voimaan 30.3.2007 ja nyt alkaa näyttää siltä, että alla osittain lainatussa aiesopimuksessa osapuolet toteavat, että Iivolan järjestelyjä koskevat sopimukset ovat pääasiassa peräisin vuodelta 1996.

Voidaan siis esittää kysymys, onko Juankosken kaupunki rikkonut Iivolassa systemaattisesti hankintalakia jo vuodesta 2007 lähtien eli yhteen putkeen jo yli seitsemän vuotta?

Aiesopimuksessa kauppaa Vahustentukiyhdistys on perustellut mm. sillä, että sen omistama rakennuskanta ei palvele kokonaisuudessaan yhdistyksen pääasiallista tehtävää eikä rakennusten sijainti ole palvelutarpeiden mukainen.

Tiettävästi kaupan yhteydessä ei ole kuitenkaan sovittu siitä, että rakennukset siirretään nykyisestä sijainnista minnekään, joten tällaista kaupan perustelua tavallinen tallaaja ja vilpitön veronmaksaja ei voi myöskään millään ymmärtää.

Alla muutama valittu lainaus 26.5.2014 hallituksen kokouksen 97§:n päätöksen peusteluista aiesopimuksessa:

?Näiden asuntojen on auttamatta todettu olevan jo alkuperäiseltäkin
palvelukyvyltään ja nykyiseltä kunnoltaan sellaisia, että ne eivät enää täytä vanhusten asumispalveluilta edellytettyjä vaatimuksia.

Lisäksi näiden rakennusten LVIS-järjestelmät ovat jo käyttöikänsä lopulla, eivätkä rakennusten paloturvallisuus-ja lämmöneristysominaisuudet täytä nykyisiä edellytyksiä.

On selvää, että yhdistyksen on lähivuosina käynnistettävä hankkeita asuinrakennustensa perusparantamiseksi ja palvelukyvyn varmistamiseksi.?

?On huomioitava, että asumispalveluiden on sijoituttava kustannustehokkaasti kotihoitopalvelujen läheisyyteen. Nämä toiminnan edellytykset huomioiden yhdistys on tarkastellut sitä, palveleeko sen nykyinen rakennuskanta kokonaisuudessaan sen pääasiallista tehtävää sekä sitä, sijoittuuko rakennuskanta palvelutarpeiden mukaisesti.?

?Lisäksi yhdistys on todennut, että sen Iivolan palvelukeskuksesta omistaman, vuonna 1997 valmistuneen osuuden omistaminen ja hallinnoiminen eivät tänä päivänä tai kohtuullisen pitkällä tulevaisuudessakaan palvele yhdistyksen asumispalvelujen tarjoamiseen tähtääviä tarkoitusperiä.?

?Yhdistys ja Juankosken kaupungin sosiaalitoimi ovat myös yhteisesti todenneet, että järjestettävissä olevien palveluiden rakenne ja tässä palvelukeskuksen osassa harjoitettava toiminta eivät nykyisin vastaa ominaisuuksiltaan sitä sopimusta, jonka osapuolet ovat laatineet
tiettyjen vanhuksille suunnattavien sosiaalipalvelujen järjestämistä koskien vuonna 1996.?

?Molemminpuolisena tarpeena on nähty joko palvelusopimuksen täydellinen uudistaminen tai tämän kiinteistön osan omistuksen tai hallinnan siirtäminen Juankosken kaupungille.

Viime aikoina on ilmennyt, että Juankosken kaupungin sosiaalitoimella on toimitilojensa järjestelyihin liittyviä pakottavia tilatarpeita, joiden täyttämiseksi vanhustentukiyhdistyksen Iivolan palvelukeskuksesta omistaman osuuden siirtäminen kaupungin omistukseen on nähty tuovan selkeän ja käytännöllisen ratkaisu.?

?Juankosken Vanhustentukiyhdistys r.y. ja Juankosken kaupunki ovat vuoden 2013 syksyllä käynnistäneet neuvottelut koskien kauppaa, jonka perusteella yhdistyksen omistama osuus Iivolan palvelukeskuksesta siirtyisi kaupungin omistukseen. Rakennuksen kokonaisneliömäärä ilman parvekkeita on 618,5 m2.?

?Kauppahinnaksi on neuvotteluiden pohjalta määritetty 270.000,00
euroa. Yhdistyksen tilinpäätöksestä 31.12.2012 johdettu tasearvo tälle rakennuksen osalle kalustoineen on 220.000,00 euroa.?

?Hankkeella on tarkoitus peruskorjata kohteen rakennusosat, perusparantaa sen LVIS-järjestelmät, muuttaa sen tilajärjestelyjä erityyppisten asuntojen muodostamiseksi sekä ajanmukaistaa kaikkia tiloja esteettömyysperiaatteiden ja yleisesti vanhusväestön asumisvaatimusten mukaisiksi.?

?Hankkeen rahoittamiseksi yhdistyksen on tarkoitus hakea ARA:lta korkotukilainaa, RAY:ltä investointiavustusta ja mahdollisesti Juankosken kaupungilta ensisijaislainoituksen asemassa olevaa täytelainaa. Kaupan toteuttamiseksi yhdistyksen on haettava ARA:lta kohteen luovutuksen saajan nimeämistä sekä sosiaali-ja terveysministeriöltä hyväksymistä omistuksen ja hallinnan muuttamiseksi.?

?Viranomaishyväksyntää haettaessa kauppaa tullaan perustelemaan yhdistyksen kiinteistökannan ajanmukaistamistarpeen ja tiukan talouden asettamilla vaatimuksilla sekä uuden omistajan harjoittaman toiminnan (kaupungin sosiaalitoimi) vastaavuudella entiseen toimintaan verrattuna.?

TilaajaRe: Koillis-Savon uutisointi8.7.2014 14.16
Koillis-Savon tuoreimmassa lehdessä korostetaan, että nettikirjoittelussa ja painetussa sanassa ovat samanlaiset totuudessa pysymisen vaatimukset. Ajatuksena on selvästi, että painetussa sanassa tiedonvälitys on harkitumpaa ja luotettavampaa kuin netissä.
Katsotaanpa miten perusteellisesti yllä mainitun jutun oikaisut tehdään.

TilaajaRe: Koillis-Savon uutisointi10.7.2014 8.26
Koillis-Savo tahtoi näyttää, ettei se ole huomannut virhettään, koska siihen on puututtu vain Vapaa Juankoski sivustolla. Toimittajathan eivät näitä sivuja lue paitsi Antti Heikkinen.
Totuudessa pysymistä on helppo vaatia toisilta, oman virheen myöntäminen on nöyryyttävää.

ToimittajaRe: Koillis-Savon uutisointi10.7.2014 11.44
Kyllä lukevat päätoimittajaa myöten.

TilaajaRe: Koillis-Savon uutisointi21.7.2014 15.12
Koillis-Savo ei ole korjannut virheellistä uutisointiaan. En tule uusimaan tilaustani meneillään olevan tilausjakson päätyttyä.

Tosi kallistaRe: Koillis-Savon uutisointi21.7.2014 16.41
En minäkään.

kristallipallon tuijottelijaRe: Koillis-Savon uutisointi22.7.2014 0.28
Julkisia hankintoja koskeva laki tuli voimaan vuonna 2007. Siis kokonaista seitsemän pitkää vuotta Juankosken kaupunki näyttää rikkoneen tätäkin lakia yhteen putkeen.

Julkisia hankintoja koskeva laki on säädetty siksi, että julkisissa palveluissa varojen käyttö tehostuisi.

Juankoskella ainoastaan Moro Pekka on lakia lukenut, joten alkaa olla aika puuttua tähän sosiaalipuolella tapahtuvaan lakien rikkomiseen, joka jo yksinäänkin näkyy kaatavan Juankosken talouden, eikä kukaan enää uskalla edes julkisesti budjetoida niitä miljoonia, joita vuodesta vuoteen tehottomammaksi käyvä Juankoskinen sisäsiittoinen julkinen palvelu näyttää nielevän.

Kysynkin Juankosken Nerolta, Vexiltä ja Hempalta, että oletteko koskaan kuulleet julkisia hankintoja koskevasta lainsäädännöstä?

Alla muistin virkistämiseksi alustavaa tietoa hankintalaista:

"30.3.2007/348
Laki julkisista hankinnoista
1 §
Lain tarkoitus
Valtion ja kuntien viranomaisten sekä muiden hankintayksiköiden on kilpailutettava hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään. Sähköisistä hankintamenettelyistä säädetään lisäksi sähköisestä huutokaupasta ja dynaamisesta hankintajärjestelmästä annetussa laissa (698/2011). (17.6.2011/699)

Lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden hankintojen tekemistä sekä turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuolisia mahdollisuuksia tarjota tavaroita, palveluita ja rakennusurakointia julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.

Tällä lailla pannaan täytäntöön:
1) julkisia rakennusurakoita sekä julkisia tavara- ja palveluhankintoja koskevien sopimusten tekomenettelyjen yhteensovittamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2004/18/EY, jäljempänä hankintadirektiivi;

2 §
Julkisissa hankinnoissa noudatettavat periaatteet
Hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti ja suunnitelmallisesti sekä mahdollisimman tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina ympäristönäkökohdat huomioon ottaen.

Hankintatoimintaan liittyvien hallinnollisten tehtävien vähentämiseksi hankintayksiköt voivat käyttää puitejärjestelyjä sekä tehdä yhteishankintoja tai hyödyntää muita yhteistyömahdollisuuksia julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.

Jos tarjouskilpailussa ehdokkaana tai tarjoajana on hankintayksikön omistama yhteisö tai laitos taikka toinen hankintayksikkö, sitä on kohdeltava samalla tavoin kuin muita ehdokkaita ja tarjoajia."

Lisäksi on vielä huomattava kuntalain muutos, jossa kunnat toimiessaan kilpailluilla markkinoilla joutuvat yhtiöittämään toimintansa tai harjoittamaan sitä osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön kautta. Yhtiöittäminen on tehtävä vuoden 2014 alusta lähties, Tässäkin kuntalain muutoksessa, joka perustuu EU:n kiellettyä valtiontukea koskevaan direktiiviin, pyritään kilpailun vapauttamisella tehostamaan julkisten varojen käyttöä.

Juankosken hoiva- ja hoitopalveluissa "veneen tappi" on unohdettu kokonaan auki ja kyseiset menot ovat kasvaneet vuoden 2010 6.36 milj. eurosta peräti 9.93 milj. euroon vuonna 2013. Kasvu on ollut 3.27 milj. euroa eli 51.4%:a.

Kolmen vuoden pelkkä kustannusnousu edustaa jo reilusti yli puolta kaikista kunnan koulukustannuksista. Kyllä jokaisen laskutaitoisen täytyisi ymmärtää, että tällaiset kustannukset ja niiden nousu ei ole millään inhimillisellä järjellä perusteltavissa.

Näyttää siltä, että kustannukset ovat täysyin riistäytyneet käsistä, kun kunnassa ei ole välitetty seitsemään vuoteen hankintalain määräyksistäkään mitään.

Nyt kunta on vielä sitten päättänyt ostaa itselleen entisten kunnan virkamiesten pyörittämältä Vanhustentuki ry:ltä lisää kilpailuttamattomia hoitokustannuksia ja päälle vielä isot vanhojen ja hoitotehtäviin sopimattomien rakennusten peruskorjauksiin tarvittavat toistaiseksi määrittelemättömät mutta ilmeisen massiiviset peruskorjauskustannukset.

Peruskorjauskustannuksissa näköjään myös LVIS-järjestelmät näyttävät menevän uusiksi. Lieneekö edes rakennusten homeselvityksiä tehty?

Saattaa vielä hyvinkin käydä niin, että vanhat rakennukset joudutaan vielä kokonaan purkamaan, kun kustannusarvioita ruvetaan kyselemään. Onhan se tietysti aika huvittavaa, jos Juankosken Nero on päätynyt maksamaan 270 000 euroa vanhasta rakennuksesta, joka pitää ensin purkaa ja sitten rakentaa kokonaan uudelleen.

Koska tämä ikävä laiton skenaario häilyy jo horisontissa, niin en lainkaan ihmettele, että Koillis-Pravda ei ole halukas enää koskettelemaan asiaa eikä korjaamaan aiemmin uutisoimiaan virheitä.

Koillis-Pravdan uutisoinnit ovat täysi linjassa Putinin valtiollisen tiedotuskäytännön kanssa.

Kun jäädään törkeistä rikoksista kiinni suoraan rysän päältä, niin silloin on parasta valehdella kirkkain silmin, olla mahdollisimman hiljaa mahdollisimman pitkään ja toivoa, että asiat vähitellen unohtuu ja hautautuu vihreän veran alle.

Kun tarpeeksi pitkälle mennään tällä tiedottamattomuuden linjalla, niin lopulta "puuro palaa" kuitenkin pohjaan. Näin on Putinkin ajanut itsensä nurkkaan ja näin tulee aikanaan käymään myös Juankosken Nerolle, Vexille ja Hempalle.

.

koirankouluttajaRe: Koillis-Savon uutisointi22.7.2014 10.06
Hemppa on jo aloittanut vastaamisen onnittelemalla vapaata tietolähdettä kiitettävästi.
http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/16440?p=&c=
Odotetaan vielä toimenpiteitä selvityksineen saadun tiedon pohjalta.

RemuRe: Koillis-Savon uutisointi22.7.2014 10.39
Koillis-Savo on mahtava lehti ja sitä on kiva lukea. Jos joku haluaa luopua tilamaastaan lehdestä, voi laittaa tulemaan tilauksen minulle.
Annan yhteistietoni YV:nä.

päättelijä ja kyselijäRe: Koillis-Savon uutisointi22.7.2014 11.21
Neron, Vexin ja Kyläpäällikkö Henkseli Hempan hiljaisuuteen sähköisessä mediassa voi olla monta syytä:

- varaton Juankoski ei ole pystynyt järjestämään herroille tabletteja

- varaton kaupunki ei ole saanut vielä valmiiksi kuitukaapeliyhteyttä

- varaton kaupunki ei ole pystynyt järjestämään herroille tablettien
käytön koulutusta

- johtokopla ei tiedä, miten ilmeisiin kunta-, hankinta-, kirjanpito ja perustuslain rikkomuksiin pitää vastata

- johtokopla ei uskalla avata uutta juristien piikkiä hankintalakirikkomuksista,
koska Tratta PBF:n perustuslain vastainen juristipiikki on kasvanut
jo noin 400 000 euroon eikä loppua näy

- uuden juristipiikin avaamiseen tarvittaisiin laki, eikä johtokoplalla ole valtuuksia eikä toimivaltaa säätää Suomeen uusia lakeja

- johtokopla voi pelätä vastuutaan mm. hankintalain jatkuvasta tahallisesta rikkomisesta ja valtionapujen todennäköisistä väärinkäytöksistä

- johtokopla tietää rikkoneensa useta lakeja, mutta jäätyään rysän päältä kiinni, kiistää kaiken eikä siksi katso aiheelliseksi selitellä millään tavoin julkisesti toimiaan

- johtokopla voi kuvitella, että he ovat tavallista veronmaksajaa viisaampia, eikä heillä ole mitään velvollisuutta tiedottaa tekemisistään ja suunnitelmistaan kunnan asukkaille yhtään mitään. Johtokoplalle riittää asioiden keskinäinen käsittely salassa perunakellarin pimeimmässä nurkassa.

- johtokopla voi kuvitella, että veronmaksajien rahat ja ylimääräiset valtionavut ovat heidän varojaan, joita he voivat ohjata lähipiirilleen mielin määrin

Koska on olemassa ainakin 10 hyvää syytä, miksi Kyläpäällikkö Henkseli Hemppa ei tiedota kuntaa koskevista asioista, ehdotan että lähetystö käy tarkistamassa ja kysymässä Hempalta kotoa asti, onko hänkin mahdollisesti "uupunut", kuten kävi koulutoimessa JOHTAJA KARTTUSELLE, joka päätti lähteä vaatimattoman Puijonsarven ala-asteen rehtoriksi nykyisestä selvästi vastuullisemmasta KOULUTOIMENJOHTAJAN ja REHTORIN tehtävästään.

Lakia syvällisesti tutkinut Moro Pekka voi tietää, voiko esim. mahdollisesti "uupunut" Kyläpäällikkö Henkseli Hemppakin anoa virkavapautta tehtävistään?



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: