Keskustelu

pöytäkirjan tarkastajasivistyslautakunta 10.7.201411.7.2014 23.26
Sivistyslautakunnan 10.7.2014 päätöksistä on syytä ottaa esille pari asiaa.

Sivltk § 18:
Kokouksessa on tehty erikoinen päätös. Päätöksen mukaan sivitystoimen osastopäällikkö valtuutettiin allekirjoittamaan joukkoliikennettä koskeva sopimus. Esittelytekstissä viitataan liitteisiin 12 ja 13, mutta mistään ei löydy tällaisia liitteitä, jotta kuntalaiset voisivat tietää, mistä on päätetty.

Päätöksessä on viitattu nähtävästi Pohjois-Savon ELY-keskuksen 19.6.2014 laadittuun joukkoliikennesuunnittelija Katriina Niirasen ns. Posely-selvitykseen, jossa hän mainitsee, että kesällä 2015 siirrytään käyttämään osissa liikenteitä uutta viranomaisten hallinnoimaa ns. Waltti lippu- ja maksujärjestelmää.

Järjestelmän myötä nykyisenkaltainen lippujen subventiokäytäntö vähitellen poistuu. ELY-keskuksen ehdotus pitäisi hyväksyä 22.8.2014 mennessä.

Päätösehdotuksena todetaan seuraavasti:

"Sivistyslautakunta hyväksyy liitteen mukaisen sopimuksen puitesopimuksena, johon kuuluvat liitteet 2-4 täydennetään myöhemmin neuvotellen asiasta kunnan kanssa."

Kun tutkii ym. ELY-keskuksen ehdotusta, niin havaitsee, että nyt tehdyn pääöksen tueksi laitetussa liitteessä on mukana vain edellä mainittu liite 4. Tarkkaavaista lukijaa kuitenkin kinnostaa nähdä myös liitteet 2-3. Vai onko ollut joku syy salata nämä liitteet?

Kun sitten tarkistaa vielä huolellisesti liitteen 4, niin huomaa, että siinä on esitetty Juankosken osalta liikennekustannukset jaoteltuina kolmeen osa-alueeseen seuraavasti:

- Joukkoliikenne yhteensä vuonna 2012: 114 967 euroa
- Opetustoimen kuljetus yhteensä vuonna 2012: 619 066 euroa
- Sosiaalitoimen kuljetus yhteensä vuonna 2012: 152 332 euroa
- Kaikki kuljetukset yhteensaä vuonna 2012: 886 365 euroa

Kysymys kuluu, miksi liitteessä 4 on käsitelty niinkin vanhoja lukuja kuin vuosien 2011-2012 kustannukset ovat. Kuinkahan vanhoja lukuja mahdollisesti puuttuvat liitteet 2-3 sisältävät?

Luvut ovat auttamatta jo lähes kaksi vuotta vanhoja. Olisi odottanut, että ELY-keskus olisi pystynyt esittämään edes vuoden 2013 kustannukset, jotka varmuudella ovat olleet kaikissa kunnissa selvillä jo 19.6.2014, jolloin ELY-keskus on ehdotuksensa Juankoskellekin lähettänyt.

Minusta sivistystoimen osastopäällikköä ei olisi saanut valtuuttaa allekirjoittamaan avointa shekkiä. Vaikka kysymyksessä on puitesopimus, niin ei edusta hyvää hallinto- ja sopimuskäytäntöä, että raha-asioissa keskeiset liitteet neuvotellaan sopimuksen allekirjoituksen jälkeen ja suurin osa tärkeistä liitteistä vielä salataan kuntalaisislta.

On myös erittäin ihmeellistä, että tämän päätöksen kohdalla viitataan liitteeseen nro 27, jota ei näy olevan missään. Viittauksen osalta voidaan kuitenkin päätellä, että liite nro 27 saattaa tarkoittaa ym. ELY-keskuksen erittäin puutteelilista ja liitteiden osalta suurelta osin salattua ehdotusta, jota ei ole mitenkään numeroitu.

Mistäs sen tietää, vaikka tällainen salattu liite nro 27 on ollut esillä jossain vaiheessa vaikka maaseutulautakunnan kokouksessa.

On myös omituista, että virallisissa asiakirjoissa liiteviittauksissa esiintyy näin runsaaasti virheellisyyksiä ja aivan ilmeisiä puutteita sellaisten liitteiden julkistamisen osalta, joiden selvästi tulisi olla julkisia asiakirjoja.

Sivltk § 52:
On ilolla tervehdittävä, että meillä Juankoskella näyttää olevan valmiutta ottaa huolehtiakseen myös muista kunnista koulutusta hakevia yläkoululaisia. Näiden koululaisten vastaanottoperusteita päätettiin tarkistaa nyt, joka on hyvä asia, mutta tämä olisi tullut tehdä jo ennen kuin hävittiin Kaavin tekemä tärkeä koulutustarjous Tuusniemelle.

Sivltk § 53:
Hallintojohtaja Kaisu Matiniemi ehdotti asiaa koskevan keskustelun kuluessa, että Riikka Karttusen nimittäminen rehtorin virkaan hänen miehensä Jari Karttusen haettua Pujonsarven ala-asteen rehtorin virkaa ja otettuaaan sen vastaa kyseinen Riikka Karrttusta koskeva sisäinen virkanimitys jätettiin pöydälle ja käsitellään uudelleen 30.7.2014. Ehdotus hyväksyttiin.

Tällaista päätöstä voi pitää hyvänä, koska ei ole hyväksyttävää, että kunnallinen haastellinen virkanimitys tapahtuu pelkästään Karttusen perheen keskeisenä asiana.

Jari Karttusen jälkeen vapautuva/nut rehtorin ja koulutoimen johtajan virka on syytä laittaa normaaliin avoimeen hakuun, jolloin hakumenettelyn kautta voidaan varmistua siitä, että tehtävään voidaan valita pätevin tehtävää hakenut henkilö.

Kouraan ajattelijaRe: sivistyslautakunta 10.7.201412.7.2014 0.43
Eikö nyt kuitenkin kannattaisi valita määräaikainen viransijainen, koska hänestä päästään eroon ennen kuntaliitosta. Olisi ainakin yksi korkea virkamies, joka ei siirtyisi nauttimaan irtisanomissuojasta.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: