Keskustelu

reviisoriTaloustyöryhmiä23.7.2014 16.36
On nähty, että kepumafian voimin Juankosken talous ei nouse. Tarvitaan uusia, ennakkoluulottomia valmisteluryhmiä. Esimerkiksi seuraavia:
1. Hallintotyöryhmä... Keskustan Keittiön lopetus ja ruokahuollon virtaviivaistaminen, yleishallinnon henkilöstö tarve, Savon Kuituverkosta eroaminen.
2. Sos.ter. -työryhmä... palvelusetelien käyttöönotto, yhteistyö Kaavin ja Rautavaaran kanssa. Kysteristä eroaminen.
3. Elinkeinojen kehittäminen ja teknisen toimen sekä isännöinnin ulkoistaminen.
4. Kartonkitehtaan ja Biolämmön sotkujen selvittäminen yhteistyössä Keskusrikospoliisin kanssa. Mukaan vain jäävittömiä henkilöitä, joilla ei ole henk.koht. tai sukulaiskytkentöjä aiempiin töppöilyihin, esim. Martti Pohjolainen ja Pentti Tolvanen.
5. Koulutyöryhmä... yhteistyö Kaavin, Tuusniemen, Kuopion ja Rautavaaran kanssa. Opettajien määrän ja opetussuunnitelmien optimointi.

Näistä työryhmistä sikiää Juankosken uusi talous, joka on jo 2015 ylijäämäinen. Tavoitteeksi pitäisi asettaa ainakin 1 milj. euron vuosittaiset ylijäämät. Velkoja maksetaan pois varojen ja kyvyn mukaan. Henkilöstön määrä saadaan naapuriyhteistyön ja järjen käytön avulla n. 50 alle nykyisen ja ulkoistamishyödyt päälle.
Taloussuunnitelmat tehdään todellisuuspohjalle, ja jo 2014 luvut ja suunnitelmat korjataan. Se on yksi työryhmien tehtävä. Talous on aina puettavissa numeroiksi, jotka kertovat suunnitelmien realismin.
Mikään ei ole niin pyhää, ettei sitä voitaisi korjata, kun järki sen sanoo. Ei anneta Kuopiolle valtakirjaa tehdä Juankoskella, mitä sattuvat haluamaan. Toisaalta Kuopion pitäisi toteuttaa samanlainen suunnitteluprosessi, jos tulee kuntaliitos.

ole vapaa ja valmisRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 17.38
Reviisori on esittänyt selkeäsanaisen ja asiallisen ehdotuksen, jolla Juankosken talous on todellakin korjattavissa jo vuoteen 2015 mennessä.

Sonkajärvellä talous peruskorjattiin yhdessä vuodessa.

Juankosken Neron, Vekseli Vexin ja Henkseli Hempan ajama vapaaehtoinen kuntaliitos Kuopion kanssa jäädyttää kaikki Kuopion ja myös Juankosken talouden saneerausmahdollisuudet viideksi vuodeksi eteen päin.

Suunnitellun kuntaliitoksen seurauksena molemmissa kunnissa veroprosentti nousee hyvin nopeasti 25%:iin ja samaan aikaan alkaa raju palvelujen leikkaus etenkin syrjäkylillä kuten Juankoskella. Tästä ei ole mitään epäilystä.

Me juankoskiset olemme roikkuneet jo ainakin viisi vuotta löysässä hirressä, joten se "ristiriipunta" riittää meille. Nyt emme enää halua riippua tuossa hirressä enää toista viittä vuotta putkeen, kun me vielä itse tiedetään, miten tuo hirsipuun köysi pitää katkaista.

Kamreerin alkuRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 18.03
Kuopion veroprosentti tulee jatkossakin olemaan korkeintaan 21,5 eli Juankosken nykytasoa. Itsenäisen Juankosken olemassaolo vaatisi 30% kuntaverotusta ja sekään tuskin riittäisi, koska väestön väheneminen kiihtyisi. Kyllä haaveilut itsenäisen kunnan jatkumisesta rakentuvat toiveille.

Toimiin olisi pitänyt ryhtyä 10 vuotta sitten. Toimiin ryhdyttiinkin, mutta juuri päinvastaisiin kuin olisi vaadittu. Suurista puheista ja vaaleissa tapahtuneesta muutoksesta huolimatta meno on kuta kuinkin ennallaan ellei vähän huonompikin. Henkilöstön määrä suhteessa väkilukuun on kasvanut tämän hallinnon aikana edelleenkin ja välimiesoikeus istuu ilman touhuun myönnettyä määrärahaa. Mikään ei ole muuttunut. Pienintäkään säästöä millään hallinnon alalla ei ole saavutettu. Se on kylmä totuus.

Ymmärrän, että keskustan tavoite on näyttää, ettei nykyhallinto kykene mihinkään. Tämän näytön antaminen ei ole vaikeaa, koska enemmistön voima on heikko.

reviisoriRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 18.43
Kamreerin alku esitti, että mitään ei kannata tehdä. Koskaan ei ole liian myöhäistä. Reviisorin esityksen pohjalta voitaisiin aloittaa työskentely.
Jos päästään ylijäämäisiin tilinpäätöksiin jo 2015, kyllä meidän pitäisi pärjätä Kuopiolle veroprosentissa hyvinkin.
Yhteistyö on voimaa ja rahaa. Valitettavasti vain avoimella politiikalla päästään johonkin. Kuka haluaisi tehdä yhteistyötä sellaisen salaseuran kanssa kuin Juankosken kepumafia? Kaikki ymmärtänevät, että johdossa tarvitaan suuria muutoksia.
Ne, jotka uskovat, että "mitään ei voida tai kannata tehdä", ovat kuntalaisten vihollisia ja Isänmaan pettureita.

ole vapaa ja valmisRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 19.42
Kamreerin alku on todennut, että itsenäisen Juankosken kunnan veroprosentti nousee 30%:iin ja Kuopion jää tasolle 21.5%:a näköpiirissä olevien liitosten jälkeen.

Kamreerin alku on perinteisesti ollut järkevä keskustelija, mutta nyt Kamreerin alku on heittänyt provokatiivisen veroprosenttiarvion itsenäiselle Juankoskelle.
Kamreerin alun kannattaisi perustaa väitteensä faktatietoihin.

Pyydän nöyrimmästi Kamreerin alkua tarkistamaan esim. itsenäisten Sonkajärven ja Rääkkylän nykyiset veroprosentit.

Kun olet selvästi heittänyt lonkalta tuon 30%:n arviosi itsenäisen Juankosken tulevaksi veroprosentiksi, niin keräsin sinulle ja muillekin ennakkoon muutamia veroprosentteja vuodelta 2014, jotta voidaan tästäkin asiasta keskustella tosiasioiden valossa.

Tosiasioiden pohdiskelu kuntaliitosta mietittäessä on tietysti erittäin tärkeätä. Kysymys ei ole huutoäänestyksestä vaan järkevästä päätöksenteosta.

Siis alla eräitä veroprosentteja vuonna 2014:
- Juankoski 21.50%
- Kuopio 20.50%
- Suonenjoki 21.50%
- Maaninka 20.50%
- Rautavaara 20.00%
- Sonkajärvi 20.00%
- Rääkkylä 21.00%
- Valtimo 20.00%
- Kaskinen 21.00%
- Puolanka 21.00%
- Mantsälä 19.75%
- Karkkila 20.50%

Karkkila oli tannoin konkurssitilassa, mutta se säilytti itsenäisyytensä ja veroprosentti on nyt Juankoskea pienempi 20.50% ja palvelut pelaa.

Kaskisissa suljettiin äskettäin iso sellutehdas, mutta veroprosentti on alempi kuin Juankoskella eli 21.00%.

Sonkajärvellä on ollut vaikeuksia taloteollisuuden kanssa, mutta veroprosentti on nyt 20.00%, kun asiat on pantu kuntoon vuonna 2013.

Pieni Valtimo on täysin velaton kunta ja veroprosentti 20.00%. Mäntsälä on puolestaan ylpeä omasta saiaraalastaan ja veroprosentti on 19.75%. Rääkkylä on taas tehnyt kattavan sote-sopimuksen Attendon kanssa, kuten on myös tehnyt Puolanka. Pienen Rääkkylän ja Puolangan molempien veroprosentti on 21.00%.

Missään Suomen kunnassa ei ole 30%:n veroprosenttia nykyään, mutta Kuopion uhkaavat talousongelmat saattavat hyvinkin nostaa Kuopion veroprosentin lähelle 25%:a, kuten olen jo aiemmin kertonut.

Lukuisat suunnitellut kuntaliitokset tulevat tämän tekemään, koska liitokset tulevat jäädyttämään kaikkien liitoskuntien palkkarakenteet ainakin viideksi vuodeksi eteenpäin.

Voi hyvin olla, että kustannusjäädytystä kestää ainakin 10 vuotta, kun niin moni kunta on tyhmästi tyrkyttäytymässä Kuopion korkeiden kustannusten maksajaksi kuitenkaan suorittamatta minkäänlaista laskuharjoitusta päätöstensä tueksi.

Verbaalisilla höpötyksillä kuntaliitosten kautta parantuvista lähipalveluista tai muista tulevaisuuden suunnitelmista ja toimikunnista ei ole mitään arvoa.

Kamreerin alku voi tämänkin asian helposti selvittää, kun laittaa liitoskuntien kustannusrakenteet ja verokertymät sekä valtionavut yksinkertaiseen taulukkoon ja antaa mm. palkkakustannusten eskaloitua vuosittain vaikka parin prosentin vauhtia. Luulen, että arvostamani kamreerin alku tulee yllättymään tästä laskuharjoituksesta.

Huonekalukauppiaan papereilla liikuvat laskutaidottomat Juankosken Nero, Vekseli Vexi ja Henkseli Hemppa eivät kuitenkaan pysty valitettavasti tällaista laskutoimitusta edes tekemään.

Selvästi laskutaitoinen Rautavaaran kunnanjohtaja Unto Murto on taas todennut, että Rautavaara ei ainakaan näköpiirissä olevana aikana luovu itsenäisyydestään ja kunta toivottaa kaikki yritteliäät ihmiset tervetulleksi kuntaan, jossa veroprosentti on vain 20.0%.

Rautavaaralla lähes kaikki vanhuksetkin käyttävät jo nykyään edullisia tabletteja kaapeliosuuskunnan laajakaistassa.

Kepun patuisäntä ja tohtoriksikin väitellyt arvostettu valtiomies Seppo Kääriäinen osallistui Unto Murton taannoisiin Rautavaran 140-vuotisen kunnan kyläjuhliin ja tiettävästi taputti voimakkassti käsiään, kun Unto Murto kertoi juhlissa, miten pientä kuntaa pitää kehittää tablettiaikakaudelle.

Valitettavasti Juankosken Kanavajuhlissa ei ole puhuttu tällaisista asioista mitään. Päähuomio on meillä mennyt siihen, että Kristoffer Kultasormi ja Juankosken Nero ovat juhlissa hattu kourassa keränneet rahaa virtuaaliseen kunnalliseen TECTA OYJ:öön.

Kaikki sähköasentajat tietää, että johdossa on vika, kun virta ei kulje.

PVRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 21.11
Moro,
olen keskustellut eräiden kuntajohtajien kanssa, jotka ovat olleet yksimielisiä siitä, että Juankoski pärjäisi itsenäisenä kuntanaerittäin hyvin, jos vain kunnantalon henkilöstöä mitattaisiin oikealla säädöllä--- mitooitus tehtäisiin objektiivisesti ja siten täysin puolueettomasti, jolloin säästö vuosittain olisi n. 1 miljoonaa euroa ja lisäksi palveluja annettaisiin yksityisten yrittäjien hoidettavaksi. Kuten tekninen toimi kokonaisuudessaan.
Velkataakka soviteltaisiin valtion kanssa, ja samalla annettaisiin valtion kriisiselvitys rahoittaa lainojen takaisinmaksua.
Nyt koko soppa menee Kuopion piikkiin ja se tarkoittaa, että henkilöstömäärä kasvaa aivan liikaa viideksi vuodeksi ja sen lystin maksaa veronmaksajat, jos maksavat. TIlanne heikentää Kuopion taloutta oleellisesti ja samalla entinen Juankoski jää slummialueeksi. Tänne on helppo asuttaa vankeinhoitolaitoksen asiakkaita, heikkotuloisia ja samalla ulkomaalaisia sosiaalihuollonalaisia henkilöitä yhdessä suomalaisten sosiaalihuollon asiakkaiden kanssa.
Juankoski olisi mielestäni hyvä paikka maahanmuuttajille, mutta nyt se ei käy, sillä täällä alkaa kohta sosiaaliongelmaisten tilanne pahentua, ainakin Kuopioliitoksen myötä. Ruotsissa syntyi pahimmat slummit juuri samalla tavalla.
Minä en usko enään Kuopio-liitokseen, vaan olen sitä vastaan. Kuopiota vastaan en ole taasen lainkaan ja olen sitä mieltä, että Kuopion on selkeästi parempi olla ilman Juankosken "taakkaa".

Kamreerin alkuRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 21.47
En viitsi osallistua juupas - eipäs väittelyynne. Nyt on oiva mahdollisuus näyttää parempaa johtamisen kykyä. Vielä ei paremmasta ole ollut merkkejä, mutta varmasti on tulossa. Tämä vuosi on jo kääntynyt lopulleen. Varmasti jonkinlainen ylijäämä on tulossa. Tuskin muuten tuollaista uhoa.
Pyörrän sanani, jos edes tämän vuoden tulos on plussalla. Oma arvioni on, että alijäämää tulee noin kahden veroprosentin verran.

Lupaan palata asiaan puolen vuoden päästä.

alan miesRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 22.08
Juankoskella ollaan aina myöhässä. Ei osata ajatella ja puhutaan, puhutaan, mutta ei toimita ajoissa tai yleensä ei toimita lainkaan. Kuntaliitospäätös tulee kuukauden kuluessa. On aivan turha jossitella enää itsenäisestä Juankoskesta. Olisi toimittu silloin, kun oli vielä mahdollista vaikuttaa. Ja aivan sama se on ollut tehtaan kanssa.

On täysin typerää kuvitella, että nykyjohto saataisiin pois millään muulla keinolla kuin liittymällä Kuopioon. Realiteetteja ei osata tunnustaa. Yksilön eheyteen kuuluu se, että ajatukset, sanat ja teot vastaavat toisiaan. Juankoskella ei tämän mukaan ole monta eheää yksilöä.

alan miesRe: Taloustyöryhmiä23.7.2014 23.24
On tosi typerää vertailla veroprosentteja ilman että samassa taulukossa olisi valtion avut per asukas.

ole vapaa ja valmisRe: Taloustyöryhmiä24.7.2014 1.12
alan miehelle toteaisin, että parempi myöhään, kun ei milloinkaan!

On turha vielä spekuloida kuntaliitospäätöksestä, joka voi vielä mennä moneen käsittelyyn.

Kuopiossakin voi olla valveutunutta porukkaa valtuustossa ja ainakin toistaiseksi on todettu, että Valtion vastaantulo on jäämässä muistaakseni vain 1.0 milj. euron tasolle, joka on murto-osa niistä säästöistä, jotka Juankoskella pystytään omaehtoisesella päätöksenteolla tekemään yhden vuoden aikana moneen kertaan.

Näin on tehty Sonkajärvellä ja monessa muussa kriisikunnassa.

Juankoskella tarvitaan todellakin johtokoplan vaihtaminen ja parhaiten tämä tapahtuu informoimalla persujen Timo Soinia, kepun Juha Sipilää ja demujen Antti Rinnettä. Mikään näistä puolueista ei halua raskasta vaalitappiota Juankosken sähläysten vuoksi.

Poliittisten päättäjien lisäksi on syytä olla yhteydessä myös keskusrikospoliisiin, niin alkaa kyllä tapahtua.

On hyvä, että Moro Pekan silmät ovat avautuneet, kun on katsottu tosiasioita muissa pienissä kunnissa ja havaittu, että pienissä kunnissa nimenomaan on sitä luomisvoimaa, josta mahoksi havitteleva Kuopio voi vain haaveilla.

Minun on nyt varmaan turha lähteä selvittelemään Kuopion kaupungin edessä olevia massiivisia haasteita, mutta voin viitata vain Oulun kaupungin nykyisiin haasteisiin, jotka joillekin ovat tuntuneet tulleen vähän puun takaa.

Ouluahan on jo pitkään ihailtu vahvana ja modernina IT-kaupunkina, Pohjois-Suomen kasvukeskuksena, mutta tänäänhän on viimeksi kuultu, että Oulustakin ollaan pyyhkäisemssä yli 1000 IT-alan työpaikkaa pois.

Nyt ei tarvitakaan Oulussa enää muuta kuin se, että Karvinen vielä ehtii toteamaan, että SE:n Oulun paperikoneetkin sijaitsee väärässä paikassa, kun päällystettyjä hienopapereita kannattaa valmistaa paremmin muualla ja koneet on jo aikaa sitten kuoletettu.

Ei ole auttanut Oulussa se, että kysymys on perinteisestä yliopistokaupungistakin. Samalla tavalla Kuopionkaan yliopisto, eikä sinne Liisa Hyssälän uhalla siirtämä lääkelaitoskaan auta varmaan mitään tai ketään, koska yliopisto ja lääkelaitoksenkin siirto olivat pelkkää kepulaisten kehitysaluepolitiikkaa.

Tästä voidaankin sitten lopuksi todeta, että Pohjois-Savoa on aina vaivannut se, että luontaista yrittäjyyttä on puuttunut ja se on väkisin korvattu kaiken maailman kehitysaluerahoilla ja silloin jo heti tiedetään, että sellaiset yritykset eivät kovin kauan pysy pystyssä.

Kun rakkaan inttikaupunkini Oulun nykyiset vaikeudet tuossa tulivat ikävästi tapetille, niin en millään malttanut olla tarkistamatta Wikipediasta tuota Kuopionkin historiaa, jonka muistan vanhana kulttuuri-, sotilas- ja rautatiekaupunkina. Onhan meillä kaikilla mielessä tietysti Ukko Pekka ja lentävä kalakukko... ja pyörät ne lauloivat Kuopioon käy tie....Kyllä sitä reittiä olen minäkin paljon kulkenut

Juankosken johtokoplalla eli Juankosken Nerolla, Vekseli Vexillä ja Henkseli Hempalla näyttääkin alkavan kasvavassa Kuopiossa mojovat hankkeet, kun Saaristokaupungin peräti 1 600 000 000 euron rakennushanke alkaa kohta valmistua ja kaupungin vain 10%:sti rahoittamiin hankkeisiin aletaan etsiä asukkaita ja liiketoimintaa.

Voi olla, että tuollaisissa jättihankkeissa saattaapi rahat äkkiä loppua ja siinä voi käydä vielä samalla tavalla kuin Juankosken tyhjenevissä kouluissa.

On tehty hienot Taide-hallit, mutta kenelläkään ei ole vara asua niissä tai vuokrata niistä liiketiloja. Tällaistathan on paljon tapahtunut viime aikoina mm. Espanjassa, kun on viivottimella menty tekemään ennusteita asumisesta ja elämisestä. Vastaavaa tapahtuu parhaillaan meillä Suomessa mm. Espoossa ja Oulussa ja Salossa, joten on turha luulla, etä Kuopion on tälle kehitykselle immuuni.

Ajat eivät ole enää Kuopiossakaan entiset. Minäkin tupsahdin joku aika sitten Puijolle ja ajateltiin kavereiden kanssa mennä torniin kahville, mutta alaovella lukikin, että firma on mennyt konkkaan. Kyllä me silloin muitakin tyhjiä kortteleita Kuopiossa nähtiin.

Honeywellinkin johtaja Saarelainen se lähti vain pyrolyysihommiin, joten onkohan Honeywellinkin Kuopion laitokset väärässä paikassa, kun Kiinassa teollisuusautomatiikka maksaa vain murto-osan suomalaisesta.

Tuossa Kuopion historiikissa on myös vaarallinen viittaus tuohon Saimaan perinteiseen laivaliikenteeseen, joka alkoi olla ongelmissa jo 1960-luvulla.

Pari vuotta sitten tulin myös tarkistaneeksi Kuopion sastamaterminaalien käyttöasteen, jolloin minulle kerrottiin, että runsaasti on käyttämätöntä kapasiteettia tarjolla.

Kyllä taitaa olla niin, että pienen Juankosken kaupungin on nyt hyvä pysyä kaukana näin voimakkaasti laajenevasta Kuopiosta. Jos nyt juankoskisten tai Tuusniemenkin niskaan heitetään mahdollisesti tyhjilleen jäävät 1 600 000 000 euron rakennushankkeet, niin aiemmin manitsemani Kuopion kunnallisveroprosentti 25% voi näköjään jäädäkin vielä alakanttiin.

Tuollaisiin jättihankkeisiin verrattuna Juankosken omat möhläykset ovat tietysti aivan nappikauppaa, mutta ongelmahan se on, jos tuollaiset hankkeet rysähtää käsiin, niin silloin ei riitä kenekään rahat ja kaikkein vähiten nuorten, työttömien ja vanhusten rahat.

Alla on kopiotuna Juankosken johtokoplalle ja myös valtuuston jäsenille hieman Kuopion historiikkiä mietittäväksi ennen tulevia tärkeitä päätöksiä:

?1800-luvulla kaupungin kehitykseen vaikutti paremmat liikenneyhteydet: Varkauden Taipaleen kanavan valmistuminen 1840, Saimaan kanavan avautuminen 1856 (samana vuonna valmistui Puijon ensimmäinen torni) ja Savon radan valmistuminen 1889.

Lisäksi vuonna 1858 Kuopion sai oikeuden suoraan ulkomaankauppaan. Kaupunkiin alkoi syntyä puutavarakaupan ympärille teollisuutta: sahoja, rullatehdas ja tulitikkutehdas. Myös ympäröivän maakunnan maataloustuotteet synnyttivät teollisuutta, esimerkiksi voi oli merkittävä vientituote.

1920-luvulla Kuopio kasvoi ripeästi ja 20 000 asukkaan raja rikottiin. Kaupunkikuva muuttui korkeiden kivitalojen rakentamisen myötä. Haapaniemen, Itkonniemen ja Linnanpellon kaupunginosat kaavoitettiin.

Autoliikenne alkoi tuolloin rajoitetusti Kuopiossa. Liikenne oli kuitenkin vielä paljon höyrylaivojen ja Savon radan varassa. Kuopiosta liikennöineitä perinteisiä sisävesihöyrylaivoja ovat muun muassa S/S Heinävesi, S/S Karjalankoski (ent. S/S Apollo), S/S Koski (nyk. M/S Koski) ja S/S Lokki.

Vuonna 1966 annettiin laki korkeakoulun perustamisesta Kuopioon ja sen toiminta aloitettiin vuonna 1972. Uusi korkeakoulu toi mukanaan paljon nuoria ihmisiä ja uusia mahdollisuuksia kaupungin kehitykseen. Korkeakoulusta tuli Kuopion yliopisto vuonna 1984.

Suuren Petosen alueen rakentaminen alkoi 1986. Vuonna 2003 siellä asui jo 14 000 ihmistä, mikä ei tule enää merkittävästi kasvamaan. Sen sijaan Petosen ja ydinkeskustan väliselle niemialueelle on aloitettu uuden kaupunginosan rakentaminen.

Uusi kaupunginosa, Saaristokaupunki on Suomen suurin rakenteilla oleva asuinalue. Rakentaminen alkoi vuonna 2003 ja se jatkuu vuoteen 2015 saakka. Valmistuttuaan 14 000 asukkaan kaupunginosassa asuu nyt 3 800 asukasta. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 1,6 miljardia euroa, josta kaupungin osuus on 160 miljoonaa euroa.

Saaristokaupunki -projektissa on hyödynnetty monia uusia toimintamalleja. Siihen haettiin ideoita muun muassa osallistumalla Europan 8 -arkkitehtuurikilpailuun.

Alueen rakentamista ohjaa puolestaan Taiteen kaava, joka on taiteen ja kulttuurin yleissuunnitelma, jonka pohjalta Saaristokaupunkia rakennetaan hyväksi asumisen kulttuuriympäristöksi.

Taiteen kaava liittyy aikaisemmin tehtyyn päätökseen, jonka mukaan Kuopion kaupungin omissa rakennushankkeissa tulee olla taidetta 0,5?1,5 % rakennuskustannuksista. Saaristokaupungissa järjestettiin asuntomessut 2010. Kuopiossa oli asuntomessut myös vuonna 1980.?

alan miesRe: Taloustyöryhmiä24.7.2014 2.37
Alla on Pohjois-Savon kunnat suuruusjärjestyksessä ja niiden saama valtion apu asukasta kohti euroissa vuonna 2012. Aika hyvä on korrelaatio asukasluvun ja valtion avun välillä. Eli pieniä kuntia joudutaan tukemaan, ettei niiden veroprosentti kohoaisi taivaisiin.

Mulla oli joskus tuoreempiakin lukuja, mutta en tähän hätään löytänyt. Siis pulinat pois ja asia on pihvi: suurempi kunta pärjää paremmin ja valtion pitää edistää tätä kehitystä. Urbanisoituminen on kaikkialla taloudellisen kasvun veturi.

Kuopio 1 380
Varkaus 1 899
Iisalmi 1 965
Siilinjärvi 1 167
Lapinlahti 2 844
Leppävirta 2 277
Kiuruvesi 3 173
Suonenjoki 3 122
Nilsiä 2 724
Juankoski 2 808
Pielavesi 3 656
Sonkajärvi 2 954
Vieremä 2 412
Maaninka 2 547
Rautalampi 3 510
Kaavi 3 611
Tuusniemi 3 389
Keitele 2 877
Vesanto 4 303
Rautavaara 4 355
Tervo 3 560

naapurista näkee asiat kirkkaamminRe: Taloustyöryhmiä24.7.2014 9.58
Naapurikaupunkilainen ihmetteli,miten Juankosken kaupunginjohtajan palkka on niin paljon suurempi kuin heidän kaupunkinsa johtajalla oli. Toinen ihmetyksen aihe oli sivistystoimenjohtajalle myönnetty virkavapaa. Ja Juankoskella ei edes ihmetellä!

Pena T.Re: Taloustyöryhmiä24.7.2014 11.05
Koska Juankosken talouden suunnittelu ja toteutus menee joka tapauksessa uusiksi, ehdotan, että teemme sen itse. Vai onko ulkoistus nyt hyvä vaihtoehto?
Ymmärrän hyvin, että Juankosken virkajohto on kiinnostunut 5 vuoden palkallisesta lomasta ja nykyisten vastuiden unohtamisesta.
Veronmaksajana ja laillisuuden kannattajana en kannata kuntamme pilaajille annettavia bonuksia. Kannatan vastuuseen laittamista ja talouden korjaamista alkaen 1.8.2014.
Kuopion kanssa pitäisi neuvotella vain palveluyhteistyöstä, mutta ei 5 vuoden suoja-ajan myös kuopiolaisille tuovista ratkaisuista. Kuopiossa osataan ehkä kuitenkin käyttää järkeä meitä enemmän.

ole vapaa ja valmisRe: Taloustyöryhmiä24.7.2014 21.06
alan mies on pitänyt pahana, että olen yrittänyt perehtyä Pohjois-Savon kuntien talouteen sekä pienemmissä että isommissa kunnissa.

Saadakseni hyvin vertailupohjan Juankosken tulevaa päätöksentekoa silmällä pitäen olen myös tarkastellut eräitä kriisikunniksikin ajautuneita kuntia ja, miten ne ovat kriiseistään selvinneet, kun kuntien talouskriisejä on ruvettu hoitamaan.

Tampereen emeritius prof. Pertti Meklin on jo todennut, että kriisien hoidossa ei ole vain yhtä tapaa, kuten Juankosken johtokopla etunenässään Juankosken Nero, Vekseli Vexi sekä Henkseli Hemppa ovat olleet tarmolla selittelemäsä.

Hämmästyttää, että ei-juankoskinen alan mies täysin sivullisena on myös yhtynyt johtokoplan heikosti harkittuihin ajatuksiin ja ryhtynyt taloudellisesti ja sosiaalisesti erittäin arveluttavan vapaaehtoisen Kuopio-liitoksen ylimmäksi agitaattoriksi.

Kun Juankosken ulkopuolisten kuntien talouksista täysin tietämättömät ja myös tavallisesti hyvin asioista perillä oleva ja kriittinen Kamreerin alku esitti vailla ilman mitään perusteita, että itsenäisen Juankosken kaupungin veroprosentti nousee 30%:iin ja Kuopiossa vastaava prosentti jää vain 21.5%, niin en voinut hillitä itsenä puuttumasta tällaisen pajunköyden syöttämiseen faktatiedoilla.

Näytyksi tuli, että missään Suomen kunnassa veroprosentti ei ole lähelläkään 30%:ia, mutta Kuopion tuloveroprosentti voi hyvin nousta 25%:n lähimaastoon tulevalla 5-10-vuotis perioidilla.

alan miestä tuntui harmittavan, että noin yksinkertaisesti joku voi ampua alas höpötykset urbanisoitumisen ylivoimaisuudesta ja kaiken keskittämisen mukanaan tuomista ehdottomista eduista.

Keskittämisestä puheen ollen kysynkin nyt alan mieheltä, kuinka paljon suomalaiset kuluttajat ovat hyötyneet siitä, että meillä on päivittäistavarakaupassa kahdella johtavalla toimijalla noin 83% markkinaosuus?

Kuinka paljon olemme hyötyneet siitä. että meillä meijerituotteissa on pitkään vallinnut Valion monopoli?

Kuinka paljon hyötyjä on tullut meille siitä, että alkoholijuomien jakelu on monopolisoitu ja 90%:sti jakelupisteet sijaitsevat noiden johtavien päivittäistavaratalojen ovien vieressä?

Kuinka massiiviset hyödyt Suomessa ovat olleet maamme monopolisoituneesta energiahuollosta ja puukartelleista?

Kuinka suuret hyödyt Suomessa on ollut, että sote-palvelut on vuosikymmeniä hoidettu lähinnä julkisten palvelujen tarjoajien toimesta?

Yo. kysymyksiin saadaan kaikkiin vastaus, kun selvitetään palvelujen nykyinen hintataso Suomessa ja vaikka muualla Euroopassa.

Minusta kaikki viimeaikaiset puolueettomat selvitykset todistavat, että Suomi on kaikin puolin kallis maa elää ja asua.

Mitä taas asumiseen tulee, niin kyllä alan miehenkin tulisi tiedostaa, että yksiö Hesassa maksaa varmaan yhtä paljon kuin 20 hehtaarin pientila Pohjois-Savossa. Tällainen urbanisoituminen ei kuulosta aivan järkevältä.

alan mies on matemaattisesti taitavana henkilönä puuttunut kuntien valtionosuuksiiin ja lähtenyt laskemaan osuuksia asukasta kohden ja tullut siihen tulokseen, että kaikki asukasluvultaan pienet kunnat täytyy hävittää, koska valtionosuuksien määrä per asukas on pienisssä kunnissa yleensä isoja kuntia suurempi.

alan mies on unohtanut tässä vertailussaan sen, että valtionosuudet perustuvat perustuslakimme selviin määräyksiin, joissa viitataan mm. kansalaisten tasa-arvoisuuteen esim. palvelujen saatavuuden suhteen.

Kansanedustajamme ovat myös varmaankin kaikki yksimielisiä siitä, että koko Suomen maa on pidettävä jollakin tavalla asuttuna. Samalla tavallla puolustusvoimissa lähdetään siitä, että koko Suomen nykyistä aluetta pitää voida puolustaa ja se säilyttää polvesta toiseen.

Näistä periaatteista on sitten tultu nykyiseen valtionosuusjärjestelmään, jossa tarkistuksia ollaan ajan hengen mukaisesti tietysti tekemässä.

Sitä ei kiellä kukaan, että kunnilla on tänä päivä hoidettavanaan tietyt perustehtävät ja kuntien tulot taas muodostuvat erilaisista verotuloista, pääomatuloista ja valtionosuuksista.

Menot ovat taas pääsääntöisesti palkkakustannuksia, jotka tarvitaan kun kunta hoitaa sille annettuja kunnan perustehtäviä. Tällaisia perustehtäviä ovat olleet sote-tehtävät ja tietenkin koulutuksen järjestäminen.

Jo edellisissä kirjoituksissani olen näyttänyt kiistattomasti, että kaikki Suomen kunnat pystyvät järjestämään nämä peruspalvelut, kun kuntien veroprosentti on suunnilleen vaihteluvälillä 18-22%.

Tästäkin varsin pienestä vaihteluvälistä voidaan vetää johtopäätös, että ainakin tältä osin perustuslain tasa-arvoisuusvaatitus toteutuu. Eikä siis kokonaisuuden kannalta tarkastellen valtionosuudenkaan osuus näyttäisi kohtuuttomasti vaihtelevan kuntien tuloissa

Koska kaikilla kunnilla on toistaiseksi aika pitkälle autonominen verotusoikeus, niin kunnat voivat merkittävässä määrin hoitaa talouttaan siten, että kertyy vallitsevien pelissääntöjen puitteissa joko yli- tai alijäämiä.

Kuntien talouden hoitamisessa tulos riippuu tietysti johtohenkilöstön kyvyistä hoitaa tällaista tehtävää. Mikäli johtohenkilöstö ei tähän kykene ja vielä ehdoin tahdoin ajaa kunnan kriisitilaan, kuten Juankoskella on tehty, niin sellaisesta pätemättomästä johdosta on vain tavalla tai toiselle päästävä eroon.

Taloudellisesta kriisitilasta taas ei mitenkään johdu sellainen pakko, että esim. Juankosken kaltaisen kunnan täytyy vapaaehtoisesti liittyä Kuopioon, jossa taloudelliset ongelmat ilmeisesti kasvavat tulevaisuudessa.

Yritysmaailmassa pätemätön yritysjohtaja saa potkut, kun kvartaalitulos on pari kertaa miinuksella ja urheilussakin valmentajan posti on koko ajan katkolla, jos joukkueelle alkaa kertyä tappiota vain otteluista toiseen.

AdamRe: Taloustyöryhmiä25.7.2014 14.43
Taloustyöryhmät olisi hyvä aloittaa. Vai mitä, Heimo ja Veijo? Uskallatteko ottaa kantaa ilman Kangasperkon lupaa? Kertokaa näillä sivuilla ihan omin sanoin.
Istumalla perunakellarin pimeydessä ei varmasti Juankoskea pelasteta.

and EveRe: Taloustyöryhmiä25.7.2014 15.38
Vekseli Vexille ja Henkseli Hempalle täytyy kuntalaisten kerätä kolehti, että
saavat opastusta, miten nykyaikana valveutuneet poliittiset johtajat osallistuvat sove-keskusteluun.

Tuskin Vexistä tai Hempasta tulee koskaan Alexi Stubbin kaltaista ahkeraa
twiittaajaa, joka Triathlon-kisan lomassa ehtii mainiosti lähettämään vaikka 14 twiittiä.

Mutta jo yksikin kirjoitettu rivi mieheen kerran kuussa on jo merkittävä parannus Juankosken muumioituneessa kylässä.

Naapurimaamme Putin tuntuu myös karsastavan internettiä, koska hänen mielestään kaikki tieto, mikä on internetissä, on valetta.

Putin ei myöskään lue ulkomaisia lehtiä tai katso uutisia, koska nekin on kaikki valetta.

Sen sijaan hän lukee, joka aamu paksun mapin turvallisuuspalvelu FSB:n toimittamia lehtileikkeitä Venäjän paikallislehdistä.

Vexin ja Hempan on syytä nousta maanpinnalle perunakellareistaan maailman tuulia haistelmaan.

Kun Juankosken Nero ilmeisesti Putinin tapaan haluaa rajoittaa kaiken sove-keskustelun Juankoskella, niin Vexin ja Hempan ei tarvitse pelätä kiinnijäämistään, kun käyttävät sopivia nimimerkkejä.

Vexi voisi kirjoitella vaikka nim. merkillä Herra X v. 19??

Hempalle voisi sopia nim. merkki Herra Y v. 19??

Ikkunapöydän raatiRe: Taloustyöryhmiä30.7.2014 10.53
Tehtaan kuviot ovat mielenkiintoisia ja koko Suomen metsäteollisuuskin, mutta meidän henkiset ja taloudelliset resurssimme on syytä keskittää Juankosken talouden korjaamiseen ja naapuriyhteistyön panemiseen kuntoon.
Siitä tämän otsikon asiassa on kyse.
Ensi vuoden talousarviota tehdään, ja tälle vuodellekin on mahdollista saada vielä parannuksia loppuvuodelle. Sellaiset parannukset vaikuttaisivat täysimääräisesti jo ensi vuonna.
Metsäteollisuuskeskustelun voi siirtää tämän otsikon alta toiseen otsikkoon, esim. "Lopetetut sellu- ja paperitehtaat". Ylläpito ehkä hoitaa?

Ikkunapöydän raatiRe: Taloustyöryhmiä30.7.2014 12.19
Ylläpito oli nopea. Kiitos.
Heimo ja Veijo, milloin alkaa taloutemme todellinen korjaaminen? Jos ette osaa tai ymmärrä, antakaa tehtävä todellisille osaajille.
Teidän kirjoituksianne ja avauksianne todella kaivataan. Miten aletaan tehdä ylijäämiä Juankoskellakin, kuten naapurikunnissa?

ole vapaa ja valmisRe: Taloustyöryhmiä30.7.2014 15.04
Ylläpidon "action oriented" sihteeri näköjään toimi Ikkunapöydän raadin ohjeistuksen jälkeen yhtä tehokkaasti kuin aikoinaan Tex Willer lonkalta ampumalla taltutti Daltonien koplan.

Ikkunäpöydän raati ja ylläpidonsihteeri on silti tehnyt rönsyilevästä keskustelusta oikeat johtopäätökset, mutta metsäteollisuusasioita ei voida kokonaan siirtää keskustelun ulkopuolelle, koska Juankosken kaupungin ongelmat niin syvällisesti liittyvät myös metsäteollisuuteen.

Onhan Juankoski yksi Suomen kaikkien aikojen vanhimpia metsäteollisuuspaikkojakin ja joskus aikojen alussa Juankoskella oli myös valtakuntamme suurimpia pahvikoneita ellei peräti kaikkein suurin. Tämän kysymyksen selvittäminen onkin yksi Juankosken kaupungin keskeisistä kohtalonkysymyksistä.

Keskustelussa ja monopolissakin joudutaan kuitenkin silloin tällöin siirtymään lähtöruutuun. Erittäin ikävää lähtöruutuun siirtyminen on monopolissa silloin, kun lähtöruutuun joudutaan siirtymään "kulkematta lähtöruudun kautta". Sehän tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että palataan lähtöruutuun ja menetetään tärkeät "lähtöruuturahat". Nyt oheiskeskustelua meni vähän hukkaan.

Ikkunapöydän raati on ehdottanut, että Juankoskella ryhdytään laittamaan talous kuntoon ja alustavasti on ajateltu alla olevia hankkeita eli osaprojekteja:

1.Hallintotyöryhmä... Keskustan Keittiön lopetus ja ruokahuollon virtaviivaistaminen, yleishallinnon henkilöstö tarve, Savon Kuituverkosta eroaminen.

2. Sos.ter. -työryhmä... palvelusetelien käyttöönotto, yhteistyö Kaavin ja Rautavaaran kanssa. Kysteristä eroaminen.

3. Elinkeinojen kehittäminen ja teknisen toimen sekä isännöinnin ulkoistaminen.

4. Kartonkitehtaan ja Biolämmön sotkujen selvittäminen yhteistyössä Keskusrikospoliisin kanssa. Mukaan vain jäävittömiä henkilöitä, joilla ei ole henk.koht. tai sukulaiskytkentöjä aiempiin töppöilyihin, esim. Martti Pohjolainen ja Pentti Tolvanen.

5. Koulutyöryhmä... yhteistyö Kaavin, Tuusniemen, Kuopion ja Rautavaaran kanssa. Opettajien määrän ja opetussuunnitelmien optimointi.

Olen valtion virkamiesperheen lapsi, joten tiedän, että "valtion virkamiehen leipä on pitkä ja kapea". Kunnissa virkamiehen leipä on myös pitkä, mutta se voi olla myös hyvin leveä, kuten Juankoskella on nähty.

Virkamies suorittaa vain laissa määrättyjä tehtäviä. Tästä syystä virkamies ei voi olla luova.

Itse olen toiminut koko elämäni projektityöissä tiimin jäsenenä ja johtajana. Se on tullut selväksi, että projektityö on luovaa työtä. Projektit eivät yleensä mene sillä tavoin, kun niiden on suunniteltu menevät. Aina voi tulla joku yllättävä este. Tästä huolimatta projekti on saatava tehdyksi.

Sanotaan, että kysyvä ei tieltä eksy. Kun nyt palattiin keskustelussa ns. lähtöruutuun kysynkin: missä vaiheessa yllä esitetty Juankosken talouden tervehdyttämisen "savolainen projekti" on juuri nyt?

Normaalille projektille on tyypillistä, että projektilla on alku ja loppu. "Savolaisella projekteilla" on tyypillisesti vain alku, jos edes sitäkään.

Kun projekityö aloitetaan, niin ensimmäisiä tehtäviä on projektijohtajan eli Project Leaderin valinta. Tässä kohtaa olen jo ehdottanut, että mitä pikimmin Juankoskelle tulisi kutsua apuun ja nimittää täysjärkinen Pormestari. Pormestari voisi olla myös alkuvaiheessa ns. Project Leader.

Pormestari on siitä hyvä toimija, että huonosta Pormestarista päästään aina eroon viimeistään sopimuksen umpeuduttua (ehkä 4-5 vuotta), mutta huonosta kunnanjohtajasta, jollaisesta Juankoski on vuosikymmeniä maksanut kallista hintaa, ei tunnuta pääsevän eroon millään. Nero on jopa haaveillut 5 vuoden jatkopestiä Kuopion palveluksessa.

Pormestarin tehtäviin kuuluu tietysti vain kunnan asioiden hoitaminen virka-aikana. Pormestari ei esim. voi hoitaa pääsääntöisesti Savon Energiaholding Oy:n toimitusjohtajan tehtäviä virka-aikanaan.

Isompia projektitöitä ohjaamaan tarvitaan projektille ns. ohjausryhmä eli Steering Committee, jonka jäsenet edustavat senioriteettiä projektiin kuuluvien asioiden osaamisen osalta.

Projektilla ja osaprojekteilla täytyy myös ollla selkeästi määritellyt tavoitteet, vastuuhenkiöiden tehtävät ja aikataulut.

Ikkunapöydän raati on jo alustavasti hahmotellut tähän Juankosken projektiin viisi alaprojektia. On ilmeistä, että kuhunkin alaprojektiin tarvitaan vielä erilliset osaprojektien johtajat ja/tai vastuuhenkilöt.

Projektijohtajien tehtävänä on sitten hyödyntää matriisissa kaikkea erityisosaamista, jota Juankosken nykyisestä hallinto-organisaatiosta on löydettävissä. En epäile, etteikö sitä löydy.

Hyvä tapa on myös sellainen, että projetilla on nimi. Mikä on siis tämän Juankosken keskeisen projektin nimi?

Ainakaan se ei voi olla "Juankoski Nousuun", joka on jo lässähtänyt moneen kertaan likaojan juoksuun.

Kun nimi on selvillä, niin kaikki projektiin osallistuvat voivat samaistua projetin suorittamiseen ja tuntea ylpeyttä siitä, että nyt ollaan tekemässä jotain todella tärkeätä yhteistä asiaa, jolla on vielä joku selkeä tavoite. Se tavoite voi olla vain Juankosken itsenäisen päätöksenteon turvaaminen.

Ikkunapöydän raati on ehdottanut ensimmäiseksi osaprojektiksi hallintoryhmää, jolle on jo alustavasti kaavailtu tiettyjä tehtäviä.

Mielestäni tämä ryhmä ja osaprojekti onkin aivan keskeinen. Minusta tässä ryhmässä on aivan aluksi syytä suorittaa Juankosken kunnan nykyisen organisaation kriittinen analyysi ja organisaation suorittamien nykyisten tehtävien vertaaminen niihin kunnan perustehtäviin, joita esim. kuntalaki ja sote-lait nykyään ja tulevasiuudessa edellyttävät.

Tässä vertailussa tulee todennäköisesti ilmi se, että Juankoskella on tänä päivänä runsain mitoin virkamiehiä, joilla ei erilaisten lakien mukaan ole mitään kunnan perustehtäviä.

Mikäli tällaista havaitaan, niin on aiheellista suorittaa oragnisaation sopeuttamistoimia ja uudelleenjärjestelyjä, jotka eivät välttämättä edellytä mitään irtisanomisiakaan. Voi tietysti olla, että palkanmaksaja vaihtuu, jos suoritetulle työlle löytyy uusi maksaja.

Kukaan virkamieskään ei kuitenkaan halua olla tekemässä vuodesta toiseen sellaista työtä, jota ei jostain syystä enää ole olemassa nykypäivän maailmassa. Jokaisella virkamiehelläkin täytyy olla oikeus järjelliseen ja yhteiskuntaa hyödyttävään työhön. Sehän on täysin selvä.

Hallintoryhmän ensimmäisiä tehtäviä on mielestäni myös Juankosken vanhentuneen hallintosäännön uudistaminen, joka tietysti liittyy jo Pormestari-kysymykseenkin. Hallintosäännön osalta tarpeellisen uudistustyön tulee varmistaa se, että Juankosken nykyinen ryvettynyt hallintotyöskentely tervehtyy.

Minkään toimivan kunnan imagolle ei ole hyväksi se, että virkamiehet ja luottamushenkilöt systemaattisesti syllistyvät mm. asiakirjojen tarpeettomaan salailuun sekä toimivallan ylityksiin ja kunta- sekä perustuslakien ja myös kirjanpitolain säädösten ilmeisiin tahallisiin rikkomisiin.

Syvällisempi osallistumien Juankosken taloustalkoisiin edellyttää sitten tietysti erillistä asiaan liittyvää toimeksiantoa kommentin kirjoittajalle.

Ikkunapöydän raatiRe: Taloustyöryhmiä31.7.2014 11.10
Hyvässä projektien hallinnassa määrä ei korvaa laatua. Lopulliset päätökset tehdään sitten valtuustossa kuitenki.
Projektiryhmiin voisi kuulua 1-3 henkeä / projekti. Suuri poliittisten voimasuhteiden mukaan koottu ryhmä ei saa mitään aikaan, kuten jo 2009-2010 näissä samoissa asioissa saatiin kokea. Virkamiehiä pitää kuulla ja heidän tietojaan käyttää hyväksi, mutta muuten virkamiehet ovat jäävejä omissa asioissaan. Viittaan aiempiin kokemuksiin.
Taloudellisten yksiköiden ohjaamisessa ja kehittämisessä tarvitaan liikemiesmäistä ajattelua ja johtamisnäkemystä. En tietenkään tarkoita Heimon tai Veijon tyyliä. Lisäksi projektiryhmien riippumattomuus viranhaltijamafiasta on välttämätöntä. Kaikki edelliset kehittämisen yritykset ovat kaatuneet viranhaltijoiden vastustukseen muuten, paitsi lisähenkilöstön palkkaamisen osalta.
Kaikkeen hyvään ja rakentavaan toimintaan kuuluu avoimuus ja rehellisyys.

kentiapuliRe: Taloustyöryhmiä1.8.2014 10.25
Sivistystoimen työryhmä olisi hyvin tarpeellinen, kuten taas on konkreettisesti nähty. Säästöt olisivat satoja tuhansia euroja vuosittain, jos toimittaisiin oikein ja yhteistyössä naapureiden kanssa.
Näissä työryhmissä jäävittömyys ja ennakkoluulottomuus ovat avainsanoja.

kyrsiintynyt veronmaksajaRe: Taloustyöryhmiä2.8.2014 16.56
Sivistystoimen viimeaikaiset toimet osoittavat, että tämänkin keskeisen Juankosken kaupungin perustehtävän hoito on ollut vuosikausia täysin tuuliajolla.

Juankosken "sisäänlämpiävässä koulusaunassakin" istuskelee lauteilla kohta enää rehtori Karttunen ja sivuvirkainen "vararehtori" Karttunen.

Kuopion peruskoulutuspäällikkö jo suunnittelee yhdessä "vararehtori" Karttusen kanssa seuraavaa Juankosken lähikoulun lakkautusta, jos kansa ei nouse vastaan.

Juankoskelle valittava Pormestari voi lopettaa kyläkoulujen alasajon. Juankoskelle tarvitaankin Mallikyläkoulut, joissa voi olla mukana myös yksityiset koulutuspalveluja tarjoavat tahot.

Kepujen 1960-luvulta peräisin olevat koulutusperiaatteet ovat jo aikaa sitten osoittautuneet vanhentuneiksi ja äärettömön kaliiksi, sisäsiittoisiksi. Lisäksi Suomen PISA-tutkimusten tasot ovat syöksykierteessä. Koulukiusaaminenkin rehotaa kunnallisissa sisäsiittoisissa laitoksissa.

kyrsiintynyt veronmaksajaRe: Taloustyöryhmiä3.8.2014 1.10
Sivistystoimen viimeaikaiset toimet osoittavat, että tämänkin keskeisen Juankosken kaupungin perustehtävän hoito on ollut vuosikausia täysin tuuliajolla.

Juankosken "sisäänlämpiävässä koulusaunassakin" istuskelee lauteilla kohta enää rehtori Karttunen ja sivuvirkainen "vararehtori" Karttunen.

Kuopion peruskoulutuspäällikkö jo suunnittelee yhdessä "vararehtori" Karttusen kanssa seuraavaa Juankosken lähikoulun lakkautusta, jos kansa ei nouse vastaan.

Juankoskelle valittava Pormestari voi lopettaa kyläkoulujen alasajon. Juankoskelle tarvitaankin Mallikyläkoulut, joissa voi olla mukana myös yksityiset koulutuspalveluja tarjoavat tahot.

Kepujen 1960-luvulta peräisin olevat koulutusperiaatteet ovat jo aikaa sitten osoittautuneet vanhentuneiksi ja äärettömön kaliiksi, sisäsiittoisiksi. Lisäksi Suomen PISA-tutkimusten tasot ovat syöksykierteessä. Koulukiusaaminenkin rehotaa kunnallisissa sisäsiittoisissa laitoksissa.

alan miesRe: Taloustyöryhmiä3.8.2014 13.33
Sivuston keskusteluun viitaten haluan palauttaa mieliin erään tärkeän käsitteen. Wikipedian mukaan sana valta tarkoittaa seuraavaa:

"Valta tarkoittaa yleisesti jonkun tai jonkin oikeutta tai mahdollisuutta hallita jotakuta, määrätä tai päättää jostakin."

kyrsiintynyt veronmaksajaRe: Taloustyöryhmiä3.8.2014 15.17
alan mies on sanonut yllä lyhesti ja ytimekkäästi oleellisen asian.

Katekismusta aikoinaan lukeneena ihmisenä käskyn jälkeen oli aina selitys: "Mitä se on". Siis alla hieman pidempi selitys, mitä alan mies lyhyessä kommentissaan on ilmeisesti tarkoittanut:

Mitä se on:

Valelääkäreistä nostettiin Suomessa äskettäin kova äläkkä, kun muutama valelääkäri oli hoitanut tuhansia potilaita ilman suurempia ongelmia.

Kun havittiin, että valelääkäri oli ostanut "lääkärin paperit" nettikaupasta, niin Lääkärilitto nosti asiasta heti kovan äläkän. Sitten laitettiin kovalla kohulla oikeat lääkärit tutkimaan asiaa ja löytyihän sieltä muutama huonosti harkittu reseptin kirjoitus. Lähes kaikki potilaat olivat olleet valelääkäriin tyytyväisiä.

Vastaavaa ei voi sanoa monista oikeista lääkäreistä, joiden kirjoittamista resepteistäkään ei aiemmin ottanut pirukaan selvää. Nykyään tämä on hieman korjautunut, kun resepti joudutaan kirjoittamaan sähköisesti. Kuitenkin harva potilas nykyäänkään tietää, mitä lääkärit ja apteekkarit hänelle syöttää.

Se on tietysti selvää, että mitään lääkkeeksi viittaavaakaan tuotetta ei missään tapauksessa voi Suomessa jaella normaalien kauppojen kautta, koska kassaneidillä ei välttämättä ole edes valesairaanhoitajan papereita.

Kun valelääkäreistä on keskusteltu, niin kukaan ei ole puuttunut niihin satohin tuhansiin hoito ja rokotusvirheisiin, jotka ovat johtaneet kymmeniin tuhnasiin hengenmenoihin ja elinikäisiin invaliditeetteihin.

Potilasvahingotkin Suomessa tutkitaan samojen virkailijoiden toimesta, jotka vahingot ovat aiheuttaneet. Tästäkin asiasta sattuu olemaan ihan omakohtaista huonoa kokemusta.

Vakuutuslääkäreidenkään päätöksille ei kukaan mahda mitään, vaikka heidän ei tarvitse edes potilasta nähdä, kun tietävät, mistä taudista tai vammasta on kyse.

Lääkärit ja apteekkarit ovat perinteisesti nauttineet Suomessa jumalolentojen tapaista koskemattomuutta, joka on suomalaisille tullut kalliiksi. Duodecim pitää huolen apteekkareiden kanssa siitä, että yksikään lääke ei Suomen markkinoille tule, ellei lääketehtailijat ole järjestäneet riittäviä esittelytilaisuuksia lääkäreille ja proviisoreille.

Kepujohtoiselta KELAlta on tietysti aina saatava myös selvyys, onko kysymyksessä ns. oikea lääke vai pelkkä lumelääke, plasebo.

Sama koskee myös poliisien ja kaikkien muidenkin virkamiesten toimia.

Autokoulun opettajat, taksit ja asianajajat ovat myös Suomessa huolellisesti vaalineet etujaan siten, että kukaan tavallisella järjellä varustettu ihminen ei voi esimerkiksi antaa ohjeita siitä, miten auton rattia käännetään valoisassa, hämärässä ja pimeässä.

Erityisen vaikeata auton ratin kääntäminen on talvella. Ilman erityistä kallista kurssia ei voi kuvitellakaan, että tavallinen ihminen pystyisi talvella oppia rattia kääntelemään. Rattia ei voi oppia kääntämään, ellei myös tiedä, onko diesel-auto tai bensa-auto ympäristöystävällisempi tai yksityistaloudellisesti edullisempi.

Toistaiseksi on hyvin vähän kiinnitetty huomiota vielä siihen, kuinka suuri osa kuntien virkamiehistä on itse asiassa oikeita valevirkamiehiä. Tällä tarkoitan sitä, että näillä oikeilla valevirkamiehillä ei ole edes netistä ostettuja virkamiehen papereita.

Suomen opetustoimessa on hyvin yleistä, että sisäänlämpiävään koulutoimeen hakeutuu herkästi oikeita täysin paperittomia valevirkamiehiä.

Juankoskella oikeiden valevirkamiesten nimittäminen "sisäänlämpiävään koulusaunaan" ja "Karttusten Leikkikouluun" on varmistettu sillä, että jopa rehtoriksi on valittu oikea pätemätön valerehtori.

Voidaan vain kuvitella millaista tuhoa oikea pätemätön valerehtori aiheuttaa Juakoskenkin tapaisessa "gallilaisessa" kylässä. Ajatella, että vuosittain joka ikinen Juankosken kouluun marssiva ja elämään koulutettava lapsi ja nuori, joutuvat kasvamaan oikean valerehtorin ohjauksessa.

Valerehtoria ei tee päteväksi se, että sattuu olemaan sukunimeltään Karttunen. Eikä se, että on omaa sukuaan Karttunen.

Virkavapaalle jäävä Karttunenhan on tiettävästi ollut Juankosken "sisäänlämpiävän koulusaunan" löylynheitossa erittäin ahkera.

Minullekin teroitettiin aina koulussa myös ahkeran työskentelyn merkitystä kannustavalla iskulauseella:

"Ahkeruus on ilomme, laiskuus intohimomme".

Olisi syytä selvittää, kuinka moni Juankosken kaupungin virkamiehistä hoitelee vastuullisia tehtäviä, vaikka ei ole hankkinut niihin netistä edes valevirkamiehen papereita.

Sukulaisuussuhteet olisi myös syytä ottaa lähempään tarkasteluun, koska jo Neronkin taannoisen lausunnon mukaan Juankosken virkamiehistössä ei löydy ainoatakaan jäävitöntä virkamiestä ja tästä syystä hänkin joutuu jatkuvasti toimimaan jäävinä.

Joku järjellinen selityshän täytyy löytyä sille, että Juankoskella talousasiat on menneet viime aikoina täysin kuralle. Kun ajatellaan asiaa kiihkottomasti niin esiin nousee ainakin seuraavat koulutoimeen liittyvät tärkeät asiat:

- massiiviset Juankosken keskustan koulujen tarpeettomat epä onnistuneet remontit

- kouluruokailun järjestäminen katastrofaalisen Keskustan Keittiön avulla

- kaupungin 5 milj. euron laittoman takauksen myöntäminen, jolla haluttiin varmistaa kunnan työllisyys ja siitä seuraava riittävä oppilasaines koulutettavaksi

Kun näistä asioista on päätetty, niin päätöksenteon ytimessä on ollut huomattava määrä opetusalan henkilöitä, joilla ei taatusti ole ollut edes valetalousasiantuntijoiden nettipapereita.

alan miesRe: Taloustyöryhmiä3.8.2014 20.13
Valta ei ole varsinkaan kunnallispolitiikassa sumeaa logiikkaa. Valtaa joko on tai ei. Jos ei ole valtaa, pitää myös käyttäytyä vallattomasti. Tosin nykyinen presidentti sanoi joskus olevansa puolivallaton, mutta se on mahdotonta.

alan miesRe: Taloustyöryhmiä4.8.2014 13.10
Avaan hiukan edellistä. Eli jos ei ole valtaa, ei kannata puhua niin kuin sitä olisi. Juankoskella näyttää olevan tällaisia ryhmiä. Ovat kuin ministeri Ihalainen eli puhuvat kauniisti, mutta eivät saa mitään aikaan. Toista ovat esimerkiksi Vapaavuoren teot:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-valtio-ja-meyer-werft-ostavat-stx-n-turun-telakan/3567680



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: