Keskustelu

Salmemiksi ei yhteistyötä voi toteuttaa18.8.2014 23.23
Miksi se on niin vaikeaa, tuo toimintojen vieminen saman katon alle?

Vuosia olen puhunut vapaaehtoisten mukaan ottamisesta esim. vanhusten hoitoon mm. virkistystoiminnan sektorilla ja tukipalvelujen tuottamisessa.

(Kaikki tiedämme, että sosiaalityö vie paljon rahaa,menot ovat lakisääteisiä,eikä niitä voi jättää hoitamatta,.
Ainut mahdollisuus näyttääkin olevan rakenteiden ja toimitatapojen muutos, jos halutaan saada säästöjä, sekä samalla pysytellä lain ja moraalin tiellä sekä antaa ihmisille heille kuuluva( jokaiselle) ihmis-arvo.Tämäkään tie ei ole helppo toteuttaa, sillä kun jokin on aina ollut näin ,sitä on vaikea muuttaa, mutta nyt siihen tulee muutos!!)

Ajatellaan nyt vaikka paljon puheena olevaa Säyneisen koulua ja sen mahdollisuuksia kylälle ja vähän laajemmallekin.

Miksi tuhota hyväkuntoinen koulurakennus lopettamalla toiminta, eli koulutyö?

Mielestäni nyt on viimeiset ajat miettiä LISÄÄ toimintaa koululle!!

Taas hiipii ajatus kylätalosta mieleen.
Toimivat koululuokat 0-6,,,vanhusten virkistäytymis-ja virikepäivä ainakin kerran viikossa,(kaikkien halukkaiden päästävä) joka sisältäisi koulunkeittiössä valmistetun ruokailun, liikuntaa ja lepoa, ulkoiluakin ja lisäksi saunomisen opettajien asuntolaksi rakennetussa kaupungin omistamassa kerrostalossa , jossa sauna on lähes käyttämättömänä!!
Toiminta osallistujien toiveiden ja kunnon mukaista, siten että kaikki tuntevat itsensä tarpeellisiksi ja hyväksytyiksi joukkoon.
Pieni omavastuu kaikesta ,kuten nykyisinkin on, nythän toiminta on kaupungin valtuustosalissa, jossa paljon toimintarajoituksia.
Kuluja voisi kustantaa esim. testamenttivaroista, joita kaupungilla on nimenomaan ikäihmisten virkistäytymiseen suunnattuna.
Tätä toimintaa voisi suunnata myös tueksi omaishoitajille vapaahetken saamiseksi!

Koululla jo toimiikin aikuisten liikunta ym, kerhoja ja kursseja,niitä kehittämällä ja lisäämällä saadaan koko kylänväki huolehtimaan kunnostaan.

Mitä tähän tarvitaan ,jotta se onnistuu?

Päättäjiltä hyviä päätöktöksiä, jotka suuntaavat tulevaisuuteen ja myös näky, että kaikki kunnan alueet ovat oikeasti elintärkeitä Juankoskelle vain, jos ne ovat elinvoimaisia!!

Kyläläisiltä hyvää tahtoa toimia koko yhteisömme hyväksi ja halua säilyttää Säyneinen "kartalla" Kuopioon liittymisen jälkeenkin!
(romukoppaan ajatus: minä en tarvii muita.)

Lujaa uskoa onnistumiseen!Uskoa siihen, että jokainen osaa ken tahtoo!

Heittämällä luulot, että joku on tai jokin on tärkeämpää, kun lähimmäinen !

Siirtymistä puheista tekoihin!

Joko heti aletaan kerätä adressia kylämme toimintojen ja asukkaiden säilymiseksi???

Minä olen yksi vapaaehtoisista toimijoista, jos ajatus saa tuulta purjeisiin!
Onko muita ?

PVRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa18.8.2014 23.40
Moro,
ja kiitos Salme. Mukana ollaan täysillä.

talkoovoiminRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 7.36
Suurin ongelma Säyneisen koulun jatkon kannalta on se, että koulurakennus on aivan liian suuri vajaalle parillekymmenelle oppilaalle. Tilalle pitäisi rakentaa uusi koulurakennus korkeintaan kolmella luokkatilalla. Maarianvaaran koulurakennus oli optimaalisen kokoinen noin pientä oppilasmäärää varten, ja olikin täysin käsittämätöntä, että kaavilaispäättäjät lakkauttivat tuon koulun, jossa oppilaita olisi kyllä riittänyt pitkälle tulevaisuuteen.

Noin 300 - 400 neliön rakennus riittäisi siis 1-2 luokalle, teknisen työn tilalle sekä pienelle liikuntasalille. Onhan noita pieniä koulurakennuksia tehty ihan talkoovoiminkin eri puolille Suomea, eli ei muuta kuin talkoot pystyyn ja hattu kiertämään, niin eiköhän se koulu siellä saisi jatkaa.

MarjuttaRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 11.35
Kyse ei ole siitä, kuinka iso koulurakennus on , vaan se miksi Juankosken monopolia teknisessä toimessa ei ole romutettu ja annettu tehtäviä yksityisille yrityksille, esim. Säyneläisille.
Toinen perustelu on se, että rakennus on hieno ja toimiva, ja edullisemmaksi tulisi lähettää oppilaita Juankosken ja Säyneisen väliseltä alueelta takaisin Säyneiseen. Samoin kilpailisimme koulupaikoista Kuopion kanssa.
Kolmanneksi Säyneisen koulu ei ole vain koulu, vaan kyläkeskus, jossa on toimivat liikuntasalit lentopalloilijoille, sählääjille ja punttiharjoittelijoille, kilpatanssille, liikuntaharrastajille monissa eri lajeissa.
Lisäksi koulussa on terveydenhuoltopaikka, iso keittiö moderneine laitteineen, iso ruokasali ja juhlasali ja eri toimijoille huoneita.
Yleensä kritiikki tulee juuri sellaisilta henkilöiltä, joilla ei ole minkäänlaista tietoa Säyneisen koulusta. Kuten esim alan mies, joka on aivan noviisi kouluasioissa ja täysin seniili kirjoittamaan kouluasioista järkevästi. Hän vetoaa omaan kaikkitietävyyteensä ja lähteinä käyttää täysin mitäänsanomattomia lehtiartikkeleita ja tietojaan kiinasta vuosikymmenien takaa. Lisäksi hän asuu kertomansa mukaan Oulussa, jossa on talousongelmia omasta takaa.

alan miesRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 16.20
Kaikki muistavat sen vanhan leikin, jossa ringissä kuiskataan joku lause seuraavan korvaan ja lopuksi katsotaan, miksi se on muuttunut. Yleensä se muuttuu sitä enemmän, mitä huonompi muisti ja ajatuksenjuoksu kuiskaajilla on. Kun minä olen sivustolla sanonut lähteneeni Oulusta vuonna 1963, niin nyt sanotaan, että asun Oulussa.

Minä olen asunut maailman metropoleissa ja Oulu olisi minulle aivan liian pieni kaupunki, vaikka asukasluku on kasvanut silloisesta 60 000:sta yli 200 000:een.

SalmeRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 16.37
Juurikin siksi, että koululla on runsaasti tiloja pelkän koulun tarpeisiin, sinne olisikin keskitettävä enemmän toimintoja jotka palvelevat Säyneiseläisiä.

Vanhusten virike+virkistystoiminta hyödyttäisi koko kuntaa,koska kuitenkin jonkinverran toimintaa jo on ,mutta ne on Juankoskella ja ihmisiä kuskataan sinne taksilla.
Toiminta toisi helpotusta myös kotihoitoon, esim. kylvetyspalvelun ja ruokahuollon muodossa.
On typerää seisottaa toimivaa,nykyaikaista keittiötä tyhjän panttina.(tosin siellä lämmitetään valmista ruokaa.)

Kun koulun keittiö oli toiminnassa siellä kävi kyläläisiä ruokailemassa ja ostamassa ruokaa kotiin ja vanhuksille ,eikä se varmasti ollut tappiollista toimintaa!

Miksi ajatus uudenlaisesta toiminnasta tyssätään jo ennen alkuaan?
Luulisin,että yhdistysten kanssa yhteistyössä toiminta onnistuisi, voisi kai selvittää asian.

Useita vuosia pidin ikäihmisille musiikki-liikunta piiriä, kotikerhoja, pienimuotoista näytelmäpiiriä ym, senkaltaista toimintaa täysin vapaaehtoisuuden pohjalta.(.jotkut kyllä tietää miksi lopetin.)
Samoin toimin mm. omaishoitajien tukena menemällä kotiin avuksi.

Suuri kysymys onkin päättäjille:"miksi yhteistyö ei ole mahdollista kaikkien yhdistysten ja järjestöjen kanssa?"

4H-kerho on huolittu yhteistyöhön ja onko punainen ristikin ,miksi ei laajemmalti yhteistoimintaa ajatella?Tarkoitan suunniteltua, toimivaa yhteistyötä .

Mitäs jos löytyisi yrittäjä , vuokraisiko kaupunki esim. keittiön yrittäjäksi tulijalle?

.mikähän tuohon olisi vastaus??

pölökkypiäRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 18.32
Salmen esittämään viimeiseen kysymykseen vastaus on:

"Meillä on jo Juankosken keskustassa moterni Keskustan Keittiö eli Sillikuukki", joten elä sinä Salme ala höperehtimään.

NaattiRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 19.11
Pölökkypiä haluvaa maksaa lisää veroja, että voidaan subventoida sillikuukin ruuat lapsille ja vanhuksille, jotka eivät edes syö niitä.
Sitä paitsi puolet sillikuukin murkinoista on saarioisten valmiita eineksiä, koska keittiö on liian iso ja henkilökuntaa vain parikymmentä. Ennen sillikuukkia oli töissä vain puolet nykyisestä ja syöjiä oli runsaammin. Myös murkinan hinta oli kohtuullinen jopa ilman subventioita.
Säyneisen keittiö tienasi useita tuhansia euroja vuodessa- kulut ja palkat. Nyt kaupunki maksaa miljoonakaupalla keskuskeittiön tuotteista, palkoista ja hallinnosta.

UllaRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 19.40
Salme puhuu tai siis kirjoittaa asiaa. Koulurakennuksessa olisi tilaa hyvinkin monimuotoiseen ja -puoliseen toimintaan. Koulua pitäisi myös mainostaa kaupungin puolesta myös sen alkuperäiseen tarkoitukseen eli lähikouluun lähialueiden myös nykyisen Kuopion alueen perheille entisen Nilsiän puolelle. Avoimesti pitäisi lähteä katsomaan se kortti, miten pienenkin taajaman elämä voisi nousta hyvinkin vilkkaaksi ja sehän taas vain toisi elämää myös koko Juankosken hyväksi.
Eikö ole ihan maalaisjärjellä ajateltava asia se, että palvelut tulevat karkaamaan kauas pois koko ajan, miksi me emme voisi olla kaukokatseisempia ja tavallaan hypätä sen keskittämisajatuksen yli siihen aikaan, kun keskittämistä aletaan taas hajoittaa. Näinhän tulee joka tapauksessa tapahtumaan. Kaikki suuri kaatuu aina suuruuteensa, byrokratiaansa ja siihen,että käytännön asioista ajaudutaan liian kauas.
Miksi ei voitaisi alkaa luoda oikeasti jotain maalaisjärjelläkin käsitettävää asiaa?

Salmen ehdotus esimerkiksi vanhusten virkistys- ja hoitopisteestä on todella hyvä. Koulun ns opettajanasuntolan saunatilat olisivat sopivan lähellä, koululta löytyy tilaa mm. lukutupa, jossa voisi olla virikeaskartelua, lasten kanssa touhuamista, oikea mummonkammari. Liikuntasalissa voisi olla "jumppaa" eli sitä vanhempien ihmisten liikuntaa,joka pitäisi tasapainoelimiä kunnossa ja lihasvoima säilyisi edes jonkinlaisena,jotta joka päiväinen elämä olisi helpompaa ja kotona asuminen onnistuisi pidempään. Laitospaikathan ovat terminaalihoitopaikkoja tänä päivänä. Missä ihminen onkaan onnellisempi kuin tutuissa ympyröissä, lasten ja muun väestön ympäröimänä?

Koulusta puputetaan koko ajan nyt, että oppilaita on niin vähän. No niin on tällä hetkellä, tietyistä syistä. Mutta tilanne voisi olla aivan toinen. Aivan erilainen ,jos myös virkamieskunta ja hallinto avaisivat silmänsä ja koulun ovet avoimesti myös muualta tuleville. Koulurakennus on todella hyvässä kunnossa, ei home- eikä kosteusvaurioita, tilat ovat avarat ja oikeasti entäs se keittiö ja ruokala. Ruokalan vieressä on myös opetuskeittiötilat, milloin lie viimeksi siellä toimintaa ollut? Koulu pelkällä sijainnillaan lähellä kaikkea antaisi vaikka minkälaiset mahdollisuudet monimuotoiseen ja -puoliseen opetukseen ja oppimiseen. Vain mielikuvitus on rajana siinä, mitä kaikkea koulutyön virikkeellistämiseksi voisi tehdä.

Me emme täällä Säyneisessä todellakaan lajittele ihmisiä,niinkuin yleistä mielipidettä yritetään ruokkia. Kaikki ovat tervetulleita kaikkiin tapahtumiin ja aktiviteetteihin. Osallistumaan ,tekemään tai vain mukana olemaan. Meillä elää täällä monenikäistä,eri ammattikuntien edustajia, erilaisia kädentaitajia, muusikoita, taiteilijoita, raavaan työn tekijöitä,palvelutyöntekijöitä, eläkeläisiä, lapsia,vanhuksia. Sitä tavallista kansaa eri ikäluokista ja eri elämäntilanteissa.
Ketään ei ole poissuljettu liikuntaharrasteista ei talkootyöstä ei iltatoritoiminnoista ei nuorisoseuran toiminnasta tms. Kaikki eivät osallistu aktiivitoimintaan eikä tarvitsekaan,jos ei halua mutta ketään ei ole käännytetty pois mistään.
Jos joku moittii Säyneisen kylän henkeä niin silloin ehkä kannattaisi tulla mukaan tekemään juttuja yhdessä. Itse tulla kokemaan ,mitä se kyläelämä on.

Toimintaa kylän hyväksi tehdään omien päivätöiden ja muiden velvoitteiden ohella. Se vie voimavaroja ja aikaa. Mutta sitä koetetaan tehdä ja tehdäänkin.
Joku saattaa ajatella,että eipä tuotakaan ole tehty tai minkähän takia tuo on kesken. Mutta aika on rajallista itsekenelläkin mutta mitä enemmän tekeviä käsiä hommiin tulee sitä mukavampaa toiminta on ja sitä enemmän saadaan aikaan.

En ymmärrä,miksi Säyneisestä kirjoitellaan negatiiviseen sävyyn, pilkaten ja naureskellen. Säyneinen on meidän kotimme, meidän alueemme ja meidän tulevaisuutemme. Eikä mikään pöllömpi paikka ollenkaan. Kysykää vaikka esimerkiksi kesällä iltatoreilla ja teatterissa vierailleilta ulkopaikkakuntalaisilta. Joskus ulkopuolinen näkee ne hyvät asiat paremmin kuin silmät ummessa taapertava paikkakuntalainen, joka näkee asioita vain negatiivisessa valossa.

Siksi nostetaanpa lippua taas korkealle. Ajatellaan positiivisesti ja tehdään yhdessä asioita paremmiksi.

päättelijäRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 20.47
Ei Säyneisissä piä "talakoovoimin" uusia pieniäkään kouluja ruveta rakentelemaan.

Ootko "talakoovoimin" muuten huomannut, että Säyneisissä on jo iso valmis koulu monine toimivine palvelumahdollisuuksineen. Koulussa on myös ovet, joista pääsee sisään ja ulos.

Koulusta on vaan oppilaat ajettu pois Juankosken Neron ja sivistystoimen johtajien typerien visoiden seurauksena.

Kysieset "poropeukalot", kun ovat luulleet, että nykypäivän koulussa ei voi tehdä mitään muuta kuin tavata Aapiskirjaa aamusta iltaan.

Laiskan virkamiesopettajan tehtäviinhän ei missään tapauksessa kuulu muuta kuin lukemaan ja laskemaan opettaminen. Päivittäinen 7.5 tunnin työrupeama on nykyajan opettajalle liikaa. Osallistuminen harrastustoimintaan tai sen kehittämiseen vaatiikin sitten aivan erilaista paloa.

Tuleepa tässä yhteydessä mieleeni kotikuntaani 1960-luvulla muuttanut Marketta ja Mauno Viitalan opettajapariskunnan esimerkillinen toiminta nuorisoliikunnan ja tanssikulttuurin eteen.

Viitala on vieraillut ja opiskellut laajalti eri mantereilla ja myös kiertänyt tanssiryhmiensä kanssa esiintymässä ja opintomatkoilla eri puolilla maailmaa.

Ansioistaan Marketta Viitalasta on tullut opetusneuvos ja Pyhäjärven kunta on noussut tanssitaiteessa ehdottomasti valtakunnalliseen kärkeen ja tätä toimintaa juhlistetaan joka vuosi mm. Täydenkuun Tanssit-festivaaleilla.

Omakohtaisesti sain seurata, kuinka kaikki lähti aikoinaan tyhjästä liikkeelle. Lähes yhtä tyhjästä, jossa ollaan nyt Säyneisissä.

Alussa Marketan tanssihommille jopa vähän naureskeltiinkin. Mutta eipä naureskella enää.

Pelkät juhlapuheet valtuustossa eivät auta mitään, koska "Epäileviä Tuomaita" ja vähättelijöitä on joka nurkalla. Jonkun on vain pantava lumipallo pyörimään. Kyllä siihen sitten myöhemmin myös ns. "siipiveikkoja" ilmaantuu.

Kyllä täytyy ihmetellä Juankosken Neron ja koulutoimenjohtaja Jari Karttusenkin järjenjuoksua, kun vakavissaan lähtevät ajamaan tällaisen Säyneisten keskeisen toimipisteen alasajoa.

Eilisen hallituksen kokouksen jälkeen, jos jotakin Juankoskella pitäisi ruveta alasajamaan, niin tällaisen listan kärjessä on tietysti ylläpitokustannuksiltaankin veromaksajille jumalattoman kalliiksi tullut ja tuleva kaupungintalo.

Kuopioliitoksen jälkeen kaikki kunnan virkamiesten palaverit voidaan aivan hyvin pitää Ruukin Kievarin kabinetissa. Saapi Kievarin pitäjäkin siinä pikkuisen voita lepänsä päälle.

Säyneisissä tulee kyllä aina olemaan tarvetta kyläkeskukselle ja Mallikyläkoululle.

Aivan kuten Salme tuossa ylempänä kertoo, niin Mallikyläkoulu on nykypäivänä monella tavalla verkostoitunut ympäröivään yhteiskuntaan. Vain mielikuvitus asettaa sellaiselle rajat.

Tietysti koulussa tullaan opettamaan elämää varten tarvittavia perustietoja- ja taitoja, mutta siinä sivussa koulutus- ja kasvatustyö voidaam mainosti integroida monenlaiseen harrastus- ja kerhotoimintaan sekä nuorille että vanhoille.

Koska mikään toiminta ei pyöri nykypäivänä aivan ilman rahaa, niin tähänkin toimintaan voidaan varmuudella saada mukaan erilaisia sponsoreita ja muitakin yhteiskunnallisia tärkeitä järjestöjä kuin pelkästään 4H-liike.

Tässäkin asiassa korostan johtajuutta ja esimerkkiä. Jonkun tai joidenkin on vaan lähdettävä panemaan itsensä ns. likoon oman kotikuntansa puolesta.

Juankosken keskushallinnosta ja vielä vähemmän Kuopiosta ei tällaisille toiveille ole kuitenkaan odotettavissa ymmärtämystä tulevina vuosina.

alan miesRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 21.00
Toimikaa. Vallatkaa koulu. Ottakaa se haltuun ja määrätkää itse, mitä toimintoja haluatte siellä pitää. Aluksi täytyy perustaa yhdistys. Alla ohjeet:

http://www.verkkoviestin.fi/kristillinenkoulu/koulut/koulun_perustaminen/

SalmeRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 21.32
Oliskohan tuollaisella monisäikeisellä toiminnalla myös työllistävä vaikutus?

Voisikohan toiminnalla työllistää myös ns.työrajoitteisia, eli ihmisiä joilla on vamman tai muun syyn vuoksi mahdollisuus tehdä pelkästään osa-aikaista työtä.
(työmarkkinatuet?)

Voisihan toimintaan kytkeä myös koululaisten iltapäiväkerhotoiminnan.

Ja vaikka mitä muuta!!

Nyt ensimmäiseksi selvittämään saisiko jostakin avustuksia,jos vaikka pilottihankkeeksi asti tästä kehkeytyisi, kun oikein tuumittaisi.

Ei kai kaupunki varmaan löisi hirveästi kapuloita rattaisiin, kunhan asia valmistellaan hyvin ja perusteellisesti.

Ulla ,koskas pidetään asian tiimoilta kyläkokous koululla, johon kutsutaan "silmäätekeviä" vieraita??

päättelijäRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 22.21
alan mieheltä vihdoin erinomainen proaktiivinen ehdotus. Kun Juankosken Nero ja koulutoimenjohtaja eivät saa asioita toimeksi, niin on ryhdyttävä itse toimimaan. Mallikoulu-yhdistys on mainio yhteinen asia ja tavoite.

Salme näyttää heti tajuavan tämän mahdollisuuden ja olen aivan varma, että niin tekee myös Niskasen Ulla ja monet muut Säyneisissä ja lähialueilla.

Salme voi olla aivan varma, että Mallikyläkoulu tulee työllistämään helposti alussa ainakin 10-20 ihmistä. Minusta tämä ei ole mikään pilotti-hanke vaan täyttä totta ja 100%:n varmuudella siihen saadaan myös ihan rehellisesti EU-rahaa, kun haetaan oikein.

Juankosken Neron näpit on kuitenkin syytä pitää siitä erossa, koska hän on leiviskänsä haudannut jo kaun sitten maan poveen. Hänen tahtonsa on jo pitkään ollut Säyneisten koulun sulkeminen.

Kerron nyt pienen lisätarinan tuosta Marketta Viitalan ja minunkin taannoisesta pienestä kotikunnastani. Kun itse tulin lukioikään, niin meillä ei ollut lukiota, koska ei ollut muka tarvittavaa märää oppilaita.

No minä olin kuitenkin laskutaitoinen ja havaitsin, että oppikoulun 5 -luokalla oli muistaakseni 40 oppilasta. Muutamat lähtivät sitten aina lukion puuttuessa naapurikuntiin ja lopettivat koulukäynninkin.

Minulle ei sopinut sellainen "lähilukio", että vietän suuren osan koulupäivästäni Haapajärven junassa (lähes 100 km edes takaisin).

Porukalla sitten päätettiin keväällä poikien kanssa, että meitä muuten lähtee vaadittava määrä syksyllä sitten lukioon, vaikka sitten opiskelu ei kolmea kaveriani erikoisemmin kiinnostanutkaan, mutta yhteishenkeä meillä oli.

Kaverini lopettivatkin sitten kyllä lukionsa jo heti syksyllä, mutta lukio tuli ja jäi. Nyt siitäkin lukiopahasesta on sitten tullut jo yli 1600 ylioppilasta, insinöörejä, juristeja, ekonomeja, opettajia, tohtoreita, ministereitä ja sosiaalineuvoksia myöten. Kun tavataan luokkakokousten merkeissä, niin on mukava muistella vanhoja hyviä aikoja.

Peukut pystyyn vaan Säyneisten Mallikyläkoululle. Mikään ei ole mukavampaa kuin rakentaa yhdessä parempaa tulevaisuutta.

alan miesRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa19.8.2014 23.46
Perustakaa säätiö Säyneisen toimintakeskuksen pyörittämiseen:

Säätiön perustaminen säädekirjalla

Mikäli joku tahtoo luovuttaa omaisuutta itsenäisen säätiön perustamista varten, hänen tulee tehdä asiassa säädekirja. Säätiön perustamiseen on hankittava lupa. Lupa säätiön perustamiseen voidaan antaa vain silloin, mikäli säätiölle tulevan omaisuuden arvo on vähintään 25 000 euroa. Lupaa säätiön perustamiseen ei saa antaa, jos säätiölle tuleva omaisuus on sellaisessa epäsuhteessa säätiön tarkoitukseen, ettei säätiön perustamiselle ole edellytyksiä. Säätiöllä tulee olla vahvistetut säännöt, ja se on merkittävä erityiseen säätiöistä pidettävään rekisteriin.

Säätiön perustamismääräyksessä on mainittava säätiön tarkoitus ja sille tuleva omaisuus. Säädekirja on päivättävä. Säätiön perustajan on allekirjoitettava säädekirja sekä kahden henkilön todistettava se oikeaksi.

Säätäjä voi peruuttaa säädekirjaan sisältyvän säätiön perustamismääräyksen ennen säätiön rekisteröimistä. Mikäli säätäjä haluaa peruuttaa perustamismääräyksen sen jälkeen, kun säätiön perustamislupaa koskeva hakemus on tehty patentti- ja rekisterihallitukselle, on säätäjän toimitettava patentti- ja rekisterihallitukselle kirjallinen, kahden henkilön oikeaksi todistama peruutusilmoitus.

Säätiön ei tule harjoittaa muuta liiketoimintaa kuin sellaista, joka on sen säännöissä mainittu ja joka välittömästi edistää säätiön tarkoituksen toteuttamista. Perustamislupaa säätiölle ei anneta, jos tarkoituksena sen sääntöjen mukaan on liiketoiminnan harjoittaminen tai jos sen pääasiallisena tarkoituksena ilmeisesti on välittömän taloudellisen edun hankkiminen säätäjälle

yksityinen tilaRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 7.28
Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi asuntolan asukkaita, haluaako he omaan saunaansa koko seutukunnan?
Tuskin, ei kovin moni puuhahenkilöistäkään omaan saunaansa vanhuksia vie viikottain. Suunnitelmissa olisi hyvä muistaa se, mihin olisi valmis oman kotinsa kohdalla.

ei heti jarrujaRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 8.17
Eikö tuollaiset ole nevotteluasioita? Ei sauna siitä kuluisi ja tuskin asukkaat sitä päivisin sitä käyttävät?

rikkaat, rakkaat ja nousukkaatRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 8.43
Ei varmaankaan käytä, mutta asukkailta ei, (ainakaan kaikilta) ole kysytty mielipidettä. Se on kuitenkin vuokralaisten koti ja heidän saunansa.
Koulun puolella on tiloja peseytymiseen, eikä se häiritse kenenkään kotirauhaa.
Koulun puolelle voi rakentaa myös saunan, asialla on nyt kuitenkin sellaisia ihmisiä, joilla on juankoskelaisittain oikea ajattelutapa. Ehkä keskustan päättäjät, jopa kuuntelevat heitä.
Jarrua en ole ikinä tajunnut painaa missään asiassa, vaikka olisi pitänyt.
Idea sellaisesta monitoimitalosta on loistava, mutta suunnitelmissa pitää olla järki ja kohtuus mukana. Ei kai ole tarkoitus häiritä kenenkään arkea.
Ei täällä muutenkaan voi minkään kristillisyyden tai tekopyhyyden merkeissä mennä kenenkään kotiin saunomaan yhteisen hyvän nimissä.
Saattaisimpa tulla itsekin vapaaehtoisena mukaan toimintaan jos tuollainen asia järjestyy. Vaikka esitän soraäänen tässä sauna-asiassa, olen kuitenkin talkoohenkinen ihminen ja Säyneisen kannattaja.

ideat ilmaanRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 8.52
No ei kukaan ketään ole vielä mihinkään varmaankaan viemässä,ajatuspallojen pompotttelua tässä käydään ja koetetaan löytää sitä viisastenkiveä ja tomivia kehittäviä ratkaisuja.

päättelijäRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 15.00
Nim. merkki "yksityinen tila" on juuri niitä "Epäileviä Tuomaita", jotka niin usein heittäytyvät kaiken luonnollisen kehityksen jarrumiehiksi. Toisaalta myös "Epäilevien Tuomaiden" ääntäkin on syytä kuunnella tarkalla korvalla, koska heidänkin epäilyksilleen täytyy löytyä positiivien vastaus.

Kun meillä asiaa ideoimassa on Salmen ja Ulla Niskasen kaltaiset positiiviset ihmiset, niin ei varmasti ensimmäisenä mennä kenenkään yksityisiä oikeuksia loukkaamaan.

Puhe on toistaiseksi ollut vain ns. Mallikyläkoulusta. Tarkoitus on, että sen konsepti syntyy ja kehittyy asteettain. Jonkin näköinen maali ja tavoite pitää olla tiedossa, muuten ei voi syntyä mitään järjellistä toimintaa. Eikä silloin talkoisiinkaan ole syytä lähteä.

Nyt on sen verran jo selvinnyt, että kysymyksessä koulurakennus ja asuntola. Varmaan vielä selviää sekin, että kysymyksessä on ilmeisesti kunnan omistama kiinteistö.

Sekin on selvinnyt, että koulussa on kuulema ollut pulaa oppilaista ja hyväkuntoisessa koulurakennuksessa on käyttämättömiä tiloja, joita voidaan käyttää moniin hyödyllisiin tarkoituksiin, ellei oppilaita tilapäisesti ole.

Kaupungin kotisivuilta poimin alla olevat tiedot Säyneisten koulusta. Lähtökohta on siis heiveröinen, joten siitä on helppo lähteä rakentamaan yhteistyöllä Mallikyläkoululle uutta tulevaisuutta.

?Säyneisen koulu

"Yhdessä oppien elämään. Jokainen ihminen on tärkeä!"

Säyneisen koulu tarjoaa lapselle viihtyisän, turvallisen ja motivoivan oppimisympäristön, jossa lapsella on mahdollisuus kasvaa vastuuntuntoiseksi ja tasapainoiseksi nuoreksi toiset huomioon ottaen.

Koulussa toimivat vuosiluokat 0-6 lk ja esiopetus on yhdistetty alkuopetuksen ryhmään. 3-6 -luokat toimivat omana ryhmänään. Oppilaita lukuvuonna 2014-2015 on 16.

Projektit

Juantehtaan koulu on mukana erilaisissa yhteistöissä, mm. Comenius- ja KiVa-koulu ?projekteissa. Comenius lisää kontakteja ulkomaille ja edistää eurooppalaisten koulujen yhteistyötä. KiVa-koulu pyrkii estämään koulukiusaamista.

Historia

Päätös kansakoulun perustamisesta Säyneiseen tehtiin 12.3.1892. Koulutoiminta alkoi yksityisten kannattamana. Vuonna 1966 avattiin uusi koulurakennus. Tästä rakennuksesta sai tilat myös Säyneisen kansalaiskoulu, joka oli aloittanut toimintansa v.1958.

Yhteystiedot
Antti Mönki (rehtori)
Opettajainhuone 040 3110 726
Esiopetus 040 3110 728

Vs. terveydenhoitaja Raija Mönkkönen 017-171450

Osoite
Esikoulu ja 1.-6. lk Rantalantie 7,
73770 Säyneinen"

En halua moittia rehtoria, mutta yllä olevan nettitiedon perusteella voin todeta, että Säyneisten kouluesittely on niitä ensimmäisiä asioita, joka täytyy uudistaa.

Kuten nähdään, kotisivulla jo lähes ensimmäisenä mainostetaan koulukiusaamista, josta herkkähipiäinen äiti tai isä saattaa heti vetää sellaisen johtopäätöksen, että koulussa on kiusaamisongelma, koska on jouduttu aloittamaan KiVa-prokekti, jossa pyritään estämään koulukiusaamista.

Kouluviestintä on tietysti aivan a ja o koulujen imagon kannalta, joten ainakaan Juankosken koulutoimessa ei ole edes tähän perusasiaan panostettu periaatteessa "pennin pyörylää".

Krittisesti tarkastelleena Juankosken koulujen kotisivuja voin todeta, että, niillä on saatettu jopa aiheuttaa hallaa ainakin Säyneisten ja Muuruveden koulujen kohdalla.

Nykypäivän maailmassa saa esim. loistavat kotisivut mm. Säyneisten koululle taatusti muutamalla sadalla eurolla. Rahasta ei siis ole ollut kysymys, kun Juankosken koulutoimen kulut ovat nykyään lähes 7 milj. euroa vuosittain.

Kun on tullut oltua mukana muutamien isojenkin organisaatioden kehittämisessä vuosikymmeniä, niin sanoisin, että nykytilanne alkaa meillä kohta olla Säyneisten Mallikyläkoulun osalta selvillä.

Seuraavissa vaiheissa on sitten selvitettävä erilaisia resurssitekiöitä- ja kilpailutekijöitä ja katsottava ehkä vaihtoehtoisiakin toimintamalleja, joista sitten porukalla päätetään, mikä valitaan parhaaksi työhypoteesiksi, jota sitten lähdetään yhdessä viemään eteenpäin.

Koska Juankosken kunta ilmeisesti omistaa kyseisen kiinteistön, niin totta kai myös Juankosken kunnan päättäjien täytyy olla mukana hankkeessa.

Luontevaa olisi, että hankkeessa olisi mukana myös muita Säyneisten ja Juankosken naapurikuntia, koska mahdollinen hanke saattaa kiinnostaa myös laajempia piirejä.

Kunnallinen päätöksenteko on kuitenkin siitä hankalaa, että kouluihin yleensä liittyy ikävää puoluepoliittista venkoilua ja siitä syystä Suomessa on moni elinvoimainenkin kyläkoulu tietoisesti tapettu.

Tällaista tietoista poliittista tappolinjaa kannattaa Säyneisissä koettaa välttää. Siksi yhteiseen asiaan täytyy saada kaikkien sidosryhmien vilpitön tuki. Kysymyksessä Säyneisissä on yhteinen etu.

SalmeRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 16.45
Koulu ja opettajien asuntola ovat kunnan omistuksessa. Asuntola on rakennettu joskus opettajia varten, mutta nykyisin siinä ei asu yhtään opettajaa.
Kunnallinen ryhmäperhehoito toimii yhdessä asunnossa.Talo on 2 kerroksinen ja sauna on alakerrassa,eikä siellä taida paljon asukkaat sitä käyttää.
Asuin itsekin kotimme rakennusajan kyseisessä talossa ja me oltiin ainoat saunojat, mutta en tiedä miten on nyt, se siitä.

Myös koulu on tuttu, olenhan pitänyt siellä kerhotoimintaa vanhuksille ja muuten siinäkin rakennuksessa olen asunut,ne tilat ovat nykyisin kotisairaanhoidon käytössä.

Täytyy ihan ihmetellä, että kun tänne jotain ideanpoikasta kirjoittelee niin jo epäilijät herää...Herättää tunteen, että kateus vie kalatkin vedestä, niinhän se ennenkin on vienyt.

Ei kai kukaan ole niin tyhmä ,että ilman tarkkoja suunnitelmia ja asiallisia lupia menee mitään tekemään toisten "tontille", edes minä en ole niin aivoton!

Että ei olekaan asukkailta kysytty,ainakaan kaikilta!!!!
Tosiasiassa ei ole kysytty keltään mitään, ei ole ollut mitään syytäkään kysellä, koska nämä ovat vasta hataria ajatuksia, mutta jos jotain edes ajateltaisi kylämme eteen, niin ei kai siihen lupaa tarvita.

Hullutkin ajatukset saattavat antaa sykäyksen oikeille teoille.
Lähidemokratia on päivän teema ja onneksi saan olla ryhmässä mukana joka miettii mitä lähidemokratia voisi tuoda pienelle Säyneisenkin kylälle.

Kiinteistöt kun ovat kunnan, niin sieltä se on ensimmäiseksi yhteistyökumppania etsittävä.
Kirjoitellaan vaan ideoita .

yksityinen tilaRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 19.42
Päätteljälle sanoisin, että olemme samassa savolaismallisessa veneessä. Siellä nyt pata kattilaa soimaa ja musta kylki kummallakin.
Olet itsekin epäillyt, jopa uupumukseen saakka tehtaan toimintaa. Se kritiikki on, kuten kritiikin pitääkin, avannut uusia näkökulmia, jopa minun kaltaiselleni tuomaalle. Että peace&love.

Salmen on turha hermostua jokaisesta soraäänestä, jota sinun hyviinkin ehdotuksiin tulee. Se hermostuminen kertoo enemmän sinusta, kuin minusta, joka julkenen epäillä asioitaa.
En ole kiistänyt idean hyvyyttä ja hulluimmat ideat on ennenkin toimineet parhaiten.
Kaikista ei tarvitse tykätä, mutta kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen. Tämä on minun ja Salmen, sekä kaikkien kanssa eläjien syytä muistaa joka päivä.

Se vaan on valitettavan totta että entinen asuntola on kaupungin vuokratalojen käytössä ja siellä asuvien koti. Yleisestä saunasta tulee häiriötä talon asukkaille, sille ei voi kukaan mitään.

On ihailtavaa, että on ideoita, joilla parannetaan kylän vanhusten ja muiden henkilöiden elämää ja mahdollisuutta jatkaa asumista kotona. Ehkäistään masennusta yhteisillä kokoontumisilla. Ehkä se vähentää jopa sitä surullista uutista vanhusten alkoholinkäytöstä.
Kritiikkiä kuitenkin tulee satamaan niskaan, mutta toivoisin sen avaavan uusia ideoita ja tuovan tehoa lisää ongelmanratkaisuun.

SalmeRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 20.34
En tiedä sinusta,kun et rohkene nimeäsi julkaista, mutta minä en todellakaan hermostu ,jos joku on erimieltä varsinkin, kun tässä ei olla mitään toteuttamassa
,vaan juuri niitä hulluja ideoita heittelemässä
Ainahan löytyy erimielietä olevia, ja niin onkin hyvä.

Joten unohdetaan se saunomisjuttu,ehkä se olikin niitä huonoja ideoita!

PRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 21.59
Moro,
ns. opettajien talo lämmitetään koulun lämmityskeskuksesta käsin. Joten kun koulu lakkautetaan, on Juankosken rakennettava, investoitava, suuri summa keskuslämmityksen saamiseksi.
On siten mahdollista, että sekä asuntola ja koulu jätetään kylmiksi ja myöhemmin yritetään myydä 1 eurolla. Siten on aivan käsittämätöntä lakkauttaa koulu, jos sen tilalle tai sen myymiseksi ei ole tehty mitään. Lasku tulee olemaan paljon suurempi, kuin pitää koulu vaikka lastentarhana.
Olenkin täysin varma siitä, että Säyneisen koulun lakkauttaminen ei ole talousasia, vaan päähänpinttymä ja keksitty tapa säilyttää Juankosken keskustan koulu ja perustella siten miljoonien eurojen turhaa investointia, jolla korjattiin purkukuntoinen Juantehtaan koulu. Siihen paloi 5-7 miljoonaa euroa, vaikka olisi saatu lapset sijoitettua eri kunnossa oleviin kouluihin, kuten Säyneisen kouluun ja vanhaan lukioon, joka piti myös olla lakkauttamistilassa, mutta nyt onkin täysin kunnossa.
Juankoskella on laitettu täysin turhiin investointeihin parin vuoden aikana n. 15 miljoonaa euroa ja siksi olemme nyt kriisikunta. Lisäksi meidät kriisiydytti lainan takaus, josta on vaiettu, kuin Stalinin hirmutöistä sodan aikana ja ennen ja sen jälkeen.
Juankoski itse hajoitti taloutensa, josta me varoitimme ja olimme näitä investointeja ja takausta vastaan. Kuten Stalinin aikana, paikallinen Pravda kehui investointeja, haukkui meidät ja keksi aivan omia juttujaan saadakseen kaupunginjohtajan, hallintojohtajan ja demari.keskusta- politiikan aikaansaannokset kuulostamaan hyviltä. Paikallispravda kehui keskuskeittiöhankkeen, takauksen, Juantehtaan koulun ja samaan aikaan tuottajansa äänellä kertoi sellaista propagandaa, että jopa Pravda oli kateudesta mustunut. Kyse ei ollut demokratiasta, vaan suunnitellusta politiikasta, jolla demari-keskusta pyrki kuntaliitokseen talouden romahdutettua. Hävetti jo olla mukana luottamushenkilönä, vaikkakin vastustimme näitä hankkeita.

Aika entinen ei enää palaaRe: miksi ei yhteistyötä voi toteuttaa20.8.2014 22.28
Hyvin Pekka totesit. Juankosken päättäjät tuhosivat hyvin voivan kunnan nimeltään Juankoski. Tosi harmillista, mutta totta. Voi, voi noita hummeri veljeksiä ja pajuvitsan heiluttajaa.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: