Keskustelu

PVTulevaisuus vaarassa25.4.2015 16.29
Moro,
siteeraan mainiota keskustan Vihriälän kirjoitusta:
"
Vihriälä on julkaissu tylyn listan Suomen kaipaamista talousuudistuksista. Arkistokuva.
.
Suomen talous

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja, ekonomisti Vesa Vihriälä listaa, mitä asioita keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän liputtaman yhteiskuntasopimuksen pitäisi sisältää. Lista on karua luettavaa tavalliselle suomalaiselle palkansaajalle.

-Useat tarvittavat muutokset ovat monien työntekijöiden välittömien intressien vastaisia. (Suomen) kilpailukyvyn palauttamiseksi reaaliansiot eivät voi nousta moneen vuoteen. Edes palkkamaltti ei tuo nopeaa kilpailukyvyn parannusta. Pitäisi lisäksi joko alentaa työnantajamaksuja tai pidentää työaikaa ansioita muuttamatta, Vihriälä kirjoittaa mielipidekirjoituksessaan Suomen Kuvalehdessä.

Hän korostaa, että jos Suomessa tuotanto, työllisyys ja investoinnit ovat vuodesta toiseen kilpailijamaita heikompia, syynä on, että investoinnit ja työllistäminen Suomessa eivät ole kovin houkutteleva vaihtoehto.

-Palkanmuodostuksessa vientialojen pitäisi määritellä taso ja yritys- ja yksilötason joustavuuden lisääntyä. Työllistämisen riskejä pitäisi vähentää esimerkiksi irtisanomissuojaa heikentämällä. Rakennetyöttömyyden vähentämiseksi ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa pitäisi lyhentää, Vihriälä luettelee.

Hän korostaa, että myös maahanmuuton esteitä on pienennettävä, jotta yritykset voivat luottaa saavansa osaavaa ja kustannuksiltaan kilpailukykyistä työvoimaa myös tulevina vuosina.

-Miksi työntekijöiden pitäisi sitoutua tällaisiin uudistuksiin, jotka on helppo kokea epäoikeudenmukaisiksi? Yksinkertaisesti siitä syystä, että vaihtoehto on huonompi. Ilman tällaisia muutoksia talous ei kohene. Silloin tavallisille suomalaisille tärkeän hyvinvointivaltion rahoituspohja romahtaa ja sen myötä turvaverkot ja palvelut, Vihriälä varoittaa.
Toivottavasti Sipilä tuntee vastuunsa ja toimii puolueen äänitorven tavoin.

alan kolmas miesRe: Tulevaisuus vaarassa25.4.2015 20.01
Näyttää siltä, että Vesa Vihriälä on päässyt salaa kuuntelemaan minun jorinoita aiheesta Suomelle Uusi Suunta - Rakenteet ja Asenteet Remonttiin.

Vesa on oikeassa siinä, että palkkamaltti ei ole enää läheskään riittävä kilpailukyvyn palauttamiseksi.

Tämän osoittaa järkyttävän korkea ja jo vuosia kasvanut kauppataseen vaje.

Yli 100 miljardin euron julkista taloutta ei voida enää ylläpitää. On tehtävä välttämättömät leikkaukset -sopeutus. Sipilänkin täytyy tietää tämä.

Vihriälä mainitsee parannuskeinona kilpailurajoitusten poiston mm. vähittäiskaupoissa ja apteekeissa. Havainto on sama kuin minullakin. Nämä esimerkit ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu.

Häveliäisyyssyistä Vihriälä ei mainitse Sote-sektorin avaamista kilpailulle. Tässä on kuitenkin suurin säästöpotentiaali - Suomen isoin kustannuskupla.

Vihriälä on näköjään kanssani samoilla linjoilla myös verotuksen suhteen. Tuloveroa ei voida enää kiristää, vaan on lähdettävä sen alentamiseen. Alentaminen tulee kohdistaa kaikkiin tuloluokkiin.

En pidä siitä, että Vihriälä tuo esille kiinteistöveron korottamisen vaihtoehtona tuloveron laskemiselle. Vihriälä pelaa tuossa selvästi taskubiljardia.

Julkiset menot ei vähene, jos niiden kattamiseen kerätään rahat tuloverojen sijasta kiinteistöveroilla tai ylettömillä haittaveroilla. Kepujen ja vihreiden edellisillä hallituskausilla säätämät haittaverot ovat merkittävästi heikentäneet mm. Suomen metsäteollisuuden kilpailukykyä ja siten murtaneet Suomen talouselämän selkärangan (suurin nettovaluuttatulojen tuoja pantiin polvilleen ja lähes tuhottiin IT-huumassa).

Nyt maata ei pidä rakentaa "biokuplan " varaan, koska se perustuu vain ja ainoastaan verovaroin kerättyihin massiivisiin tukiiin.

Julkisille menoille pitää laittaa selkeä säästötavoite: 10% voidaan milloin vaan tinkiä mistä menoista tahansa.

Ensimmäisten toimien joukossa on virkamiesten viiden vuoden suojapylälän lakkautus kunnallisella sektorilla.

Minulle tuottaa iloa, että Vihriälä on samoilla linjoilla kanssani myös siitä, että työntekijöiden vaikutusvallan lisäämistä yrityksissä voisi harkita lisättäväksi. Minusta tässä kohtaa Vihriälä olisi voinut vaihtaa sanan "voisi" sanaan "täytyy".

Vihriälä on siinäkin oikeassa, että kilpailukykyisen työvoiman tarjontaa tulisi lisätä mm. maahanmuuton esteitä pienentämällä.

Mitään tungosta Suomen työmarkkinoille ei ole kuitenkaan havaittavissa, vaikka työvoima on voinut vapaasti liikkua EU-alueella.

Soinikin vain puhuu suureen ääneen siitä, että työvoiman tarjonnassa etusija pitää asettaa Suomen työttömille. Tietysti tämähän on itsestään selvyys, mutta...

Suomen ansisidonnaisella 500 päivää loikoilevilla työttömillä ei tietenkään ole mitään tarvetta tarjoutua töihin, koska useissa tapauksissa ns. työttömyys ei kovin merkittävästi nettopalkkaan vaikuta. Silloin tietysti jokainen mieluummin kalastelee ja nauttii ansiosidonnaista maksimimäärän. Ei ole ihme, että Vesä Vihriäläkin on asettunut Juhana Vartiaisen linjoille ja todennut, että ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa pitää rajoittaa.

Jos sitten jostain syystä töihin pitäisi mennä, niin tietysti palkka alkaa juosta taas entiseen malliin.

Vaihtoehtona voisikin olla, että myös ns. työtön joutuisi kilpailemaan työpaikastaan esim. ulkomaisen työtekijän kanssa. Siinä vaiheessa voitaisiin myös huomata, että ulkomainen työntekijä tai ammattimies, voisikin tulla Suomeen töihin ihan toisella palkkatasolla kuin suomalainen pitkäaikaistyötön.

Sipilän ajaman uuden yhteiskuntasopimuksen suhteen olen yhtä epäileväinen kuin Vihriäläkin - ajanhukkaa.

Demut ovat tässä valmistelemassa kaikille uudistuksille taas "käsijarrua" tai "perälautaa".

Sipilän olisi hyvä tiedostaa se, että demokraattisessa maassa ammattiyhdistysliike ei voi kävellä missään oloissa hallituksen yli. Jos näin tapahtuu, niin Sipilä saa kirjata sitten tämän asian myös Suomen perustuslakiin. Silloin taidetaankin olla jo tekemisissä YK:n ihmisoikeuksien loukkausten kanssa.

SAK:n Lauri Lylyhän jo totesikin, että uusia yhteiskuntasopimuksia voidaan harkita vain "tietyissä olosuhteissa":

" Lyly sanoo myös, ettei SAK:sta saa kumppania sopimukseen, jossa työntekijöiden asemaa yksipuolisesti heikennetään.

- Jos aletaan perusedellytyksiä kuten yleissitovuutta tai kolmikantaista asioiden valmistelua murentamaan, niin kyllä silloin olosuhteet ovat sellaiset, että on aika vaikea saada yhteiskuntasopimusta aikaiseksi, Lyly totesi."

Vihriälän mainitsema 6 miljardin euron leikkaustarve on oikean suuntainen, mutta ottaen huomioon julkisten kustannusten kokonaispotin yli 100 miljardia euroa, tuokin tavoite on selvästi alakantissa.

Sipilä on käyttänyt hyvää vertausta lasten "puolitäydestä jogurttipurkista".

Suurta huolta aiheuttaa se, että kepun kenttäväki näkyy edelleen liputtavan enemmistönä punamullan suuntaan, vaikka maassa on historian korkein oikeistoenemmistö eli ihmisiä, jotka haluaa uudistuksia ja muutosta menneeseen.

Toivottavasti Sipilä pitää päänsä kylmänä ja myy myös kepun kenttäväelle "puolitäyden jogurttipurkin".

Eero kekalainenHallitusneuvottelut26.4.2015 6.40
Viite YLE uutiset:
Juha Sipilä: Tulos tai ulos.
Kuten jo aiemmin olen ilmaissut värittömyyteni politiikassa, olen kuitenkin yritystaustaani tukeutuen samoilla askelmerkeillä Sipilän kanssa.
Suomen politiikan sisällössä tarvii tapahtua muutoksia, asia jota Sipiläkin haluaa. Eduskuntaan nousi merkittäviä vaikuttajia joiden sanoilla on painoarvoa, kuten esim. Juhana Vartiainen. Jatkuva kädenvääntö olemattomista asioista, jota tapahtui edellisessä hallituksessa, ei johda mihinkään. Siksi oletan Sipilänkin todenneen tämän oppositiossa katsottuaan.
Tästä selkeä totuus siitä, miten yritysmaailmassa ja hallitusneuvotteluissa tarvii toimia: Tulos tai ulos !!!

Pekka VRe: Tulevaisuus vaarassa26.4.2015 11.50
Moro,
pitää muistaa, että ennen aikoinaan saatiin talous kuriin omalla valuuttapolitiikalla, rahapolitiikalla. Nyt se osa on poissa, ja emme voi mitään , jos EURO ei voi hyvin. Nyt kun korko on nollassa, niin hinnat eivät nouse, vaan kilpaillaan pienillä ja alehinnoilla, työttömyys kasvaa ja ostovoima hiipuu vertulojen myötä. Julkinen sektori kasvaa kuten valtioiden velka. Veroja on lisättävä ja ongelmia edessä.
Olemme todella syvällä ja sitä ei yksin kukaan yritysjohtaja kykene ministerinä johtamaan pois. Nyt vaaditaan puolueita hallitukseen, jotka uskaltavat tehdä jotain. Jos nyt Sipilä valitsee demarit mukaan, on Suomi kusessa. Sipilä on vielä sylilapsen asemassa johtavana politiikkona ja jos hän kuuntelee liikaa oman puolueensa vanhoja käpyjä, olemme todella liemessä, sillä he toimivat mielellään juuri demareiden kanssa, joilla ymmärrys talousasioista on samalla tasolla.
Toivon Sipilän nousevan johtajaksi, eikä uhoilijaksi.

HerraXRe: Tulevaisuus vaarassa26.4.2015 16.28
Yksi mielestäni on että Suomen yrittäjä verotus ajaa yrityksiä ulkomaille eikä politiikka tai palkat. Ruotsin palkka on Suomea parempi sekä Norjan. Siellä osataan verot laittaa muuhun elämiseen. Saksa osti nuo ontuvat Suomen telakat ja saivat sinne toimintaa ja kun lukenut muutenkii saksan autoteollisuutta niin sinne jopa värvätään jo porukkaa ulkomailta. Suomen kaupan käyminen on jääny jonnekkin ajalle missä oltiin joskus 1970. Elämme vielä konservatiivistä aikaa ja uudistusta täytyisi saada mm. verotukseen sekä kaupan käymiseen!

alan kolmas miesRe: Tulevaisuus vaarassa26.4.2015 23.03
Parikymmentä vuotta sitten Suomen media ja politiikot hehkuttivat, että Suomi on Pohjolan Japani.

Nyt tuo vertaus on taas enemmän kuin ajankohtainen. Japanihan ajautui vakaviin taloudellisiin ongelmiin noin parikymmentä vuotta sitten mm. vahvan valuuttansa johdosta ja deflaatiota on jo kestänyt yli 20 vuotta. Väestö ikääntyy, hinnat ja kiinteistöjen arvot laskee eikä kansantuote kasva.

Muistuttaa kovasti eläköityvää Suomea. Suomen talous kehittyykin nykyään huonoimmin kaikista EU-maista. Tästä huolimatta entistä punamultaa haaveilevat kepulaiset ja demut kuvittelevat, että jotain jakovaraa entisen punamulta-aikaan olisi vielä olemassa. Sellainen jakovara hävisi meiltä valitettavasti jo noin 10 vuotta sitten.

Nyt tuo vuotuinen jakovara on ollut meillä jo monta vuotta putkeen iso negatiivien luku, josta paras kuumemittari on isosti pakkaselle revennyt kauppataseen vaje.

Viimeisimmässä Talouselämä lehdessä konkarisijoittaja Kim Lindström kertoo muutamia totuuksia Suomen todellisista ongelmista, jotka Sipilänkin kannattaa nyt visusti ottaa huomioon, jos vielä tyhmyyttään mallaa demuja hallitukseen.

Herra Jumala varjele suomalaisia erityisesti demu valtiovarain- ja ulkoministereiltä.

Lindström toteaa mm seuraavasti:

"Vaikka kokoomus oli edellisen hallituksen pääministeripuolue, veroratkaisiut näytti tekevän SDP. Verotus on ollut poukkoilevaa, se muuttuu koko ajan ja muutoksia on tehty kerta toisensa jälkeen hyvin heikolla asiantuntemuksella, vaikka verotuksen ennustettavuus on yksi sivistysvaltion perusperiaatteista. Pahinta on, että verotukseen on tullut ideologisia elementtejä, varakkaita ja suurituloisia on haluttu rangaista."

"Pääomaverotuksen progressio on kaikista hallituksen veromuutoksista typerin. Progression ujutti lakitekstiin Jutta Urpilainen (sdp, nuori peruskoulunopettaja).

Ylemmän päomaveron raja on alentunut jo kaksi kertaa ja Antti Rinne (sdp) olisi kiristänyt sitä edelleen. Progressio ei sovi pääomatulojen verotukseen, sillä ne vaihtelevat runsaasti."

"Suomi on ainoa maa maailmassa, joka rankaisee pörssilistalle meneviä yhtiöitä, ja tämä on aivan vähäjärkistä touhua. Näin yrityksiltä viedään kasvun edellyttämää rahoitusta."

Ja lisää:
"Elämme Suomen pitkäkestoisinta lamaa, vaikka jostain syystä lama-sanan käyttöä kartetaan. Keskeisenä syynä laman pitkittymiseen on juuri veropoliitiikka. Brottoveroasteella mitaten Suomi on Euroopan kärkeä ja julkiset menot ovat pöhöttyneet liki 60%:iin bruttokansantuotteesta. Tätä yksityinen sektori ei pysty enää elättämään."

Suomen yksi keskeisä ongelmia onkin mieletön verottaminen. Onneksi sentään valtiovarainministeriöön tuli uutta verta täysin kalkkeutuneen Arvelan tilalle: Terhi Järvikare(45 v). Järvikare haluaakin kehittää Suomen verojärjestelmää pitkäjänteisesti ja tavoitteena on mahdollisimman matalat verokannat, mutta laaja veropohja. OIkea ajatussuunta.

Suomen verottamista onkin kauttaaltaan syytä vähentää. Se johtaa automaattisesti työnteon lisääntymiseen. Työn tekemisestä tulee taas houkuttelevaa, koska lisäansioita ja varallisuutta voi saavuttaa vain työtä tekemällä.

Työnteon rankaiseminen, joka on ollut demujen kaiken toiminnan pontimena, on vihdoin saatava loppumaan. Onnettomilla demuilla on jäänyt 1920-luvun levy grammariin, kun pitäisi pikkuhiljaa siirtyä Youtuben kuunteluun.

Persutuslakiin olisi myös kirjattava se, että kunnissa maksimaalinen tuloveroprosentti on kaikissa kunnissa jatkossa 18.15%. Valtionavuissa on myös syytä ottaa kehiin uutta käytäntöä siten, että valtionapuja ei lasketa pelkästään alueellisten ja väestön ikäjakautuman tai sairastavuustilastojen perusteella.

Myös kuntien taloudenpitotaidot on syytä ottaa huomioon. Valtionavuissa voisi olla esim. bonusjärjestelmä, jossa ne kunnat saavat suhteellisesti enemmän valtionosuuksia, jotka ovat osanneet hoitaa asiansa kunnolla. Niiltä kunnilta, joissa taloudenpito ei näytä onnistuvat voitasiin sitten kylmästi leikata valtionosuuksia.

Tällainen bonusjärjestelmä saattaisi johtaa siihen, että kunnanjohtajiksi joudutaan valitsemaan sellaisia henkilöitä, jotka ymmärtävät jotain talouden pidon päälle. Myös kuntien hallitusten ja valtuustojen kokoonpanoihin tälläinen bonusjärjestelmä toisi aivan uutta vipinää

Sehän on vanha totuus, että hyvää rahaa ei kannata laittaa huonon perään.
Ei myöskään valtion rahaa, joka on yhteistä verorahaa.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: