Keskustelu

UunoBjörkvitsi9.5.2015 11.50
Uutinen tältä päivältä:
-" ei ole katkolla

Kartonkiyhtiö: Premium Board ajaa Juankosken tehtaalla edelleen testi- ja näyteajoja.

Juankoski

Jouko Juutilainen,Kari-Pekka Issakainen

Juankoskelaisen Premium Board Finlandin yrityssaneerausohjelma ei ole katkolla. Saneerausohjelman valvoja, asianajaja Lassi Nyyssönen kertoo, että yhtiö on "ilmeisesti pystynyt hoitamaan vastuunsa", koska hänen tietoonsa ei ole tullut isompia laiminlyöntejä.

- Vaikeuksia tietysti on ollut toiminnan ylösajamisessa, mutta mitään sellaista ei ole tullut ilmi, että saneerausohjelma tulisi keskeyttää, Nyyssönen toteaa.

Kartonkitehdas Premium Boardin yrityssaneerausohjelma hyväksyttiin heinäkuun lopussa 2014.

Ennen yrityssaneerausohjelmaa yritys ehti tehdä noin 26,8 miljoonan euron tappiot kolmessa vuodessa. Velkojien enemmistö hyväksyi, että saneerauksessa yhtiön velkataakasta annetaan anteeksi yli 90 prosenttia.

Viimeisin viime toukokuun lopussa päättynyt tilivuosi tuotti neljän miljoonan euron tappiot, vaikka yhtiö käytännössä seisoi toimettomana.

Uutta tilinpäätöstä yhtiöltä odotetaan jälleen toukokuun lopussa.

Käytännössä Premium Board on tehnyt viime aikoina päällystyskoneella testiajoja Juankosken tehtaalla.

- Ajamme edelleen välillä isompia ja välillä pienempiä näytteitä asiakkaille. Kunnon teollista tuotantoa emme ole päässeet vielä aloittamaan, myöntää varatoimitusjohtaja Krister Björkqvist.

Käytännössä koeajot ja näyte-erät ovat noin kymmenen tonnin luokkaa.

- Normaalituotannossa tuommoisen kymmenen tonnin erän ajaisi tunnissa, mutta näytteiden ajaminen vie meiltä pari, kolme päivää.

Viime syksynä yhtiö toi Tecta-päällysteen rinnalle uuden Visor Cote-päällysteen. Se on täysin kierrätettävä ja muoviton kuitupohjainen materiaali.

Edellisen kerran Juankosken tehtaalla ajettiin päällystyskoneella koeajoja juuri ennen vappua.

- Ajamme näytteitä yleensä kerran kuukaudessa, Björkqvist jatkaa.

Näytteiden ajaminen työllistää kerrallaan noin parikymmentä työntekijää.

- Ajamme niitä vain yhdessä vuorossa, joten väkeä ei tarvita enempää, jatkaa Björkqvist.

Päällystyskoneen käynnistämistä teolliseen tuotantoon on lykätty useasti. Kuinka toimintaa oikein pyöritetään ilman ulkoista rahoitusta?

- Sehän lukee saneeraussuunnitelmassakin, että omistajat lainaavat rahaa. Vaikka työntekijöitä ei paljon olekaan, niin kiinteät kustannukset juoksevat koko ajan.

Tuotetta kohtaan maailmalla on kuitenkin Björkqvistin mukaan kiinnostusta.

- Varsinkin Euroopassa ja Amerikassa. Kyllähän tämä kestää, mutta asiakkaat tahtovat varmistua tuotteen toimivuudesta.

Suurempia määriä Juankoskella saatetaan päästä ajamaan jo loppukesän aikana.

- Ehkä silloin voimme ajaa jo pari, kolme viikkoa putkeen. Björkqvist arvioi."

Kyllä mies osaa kertoa joka kerta sellaista lööperiä, että ihan pistää nauramaan. Konkurssia pitkitetään-.

kentiapuliRe: Björkvitsi9.5.2015 14.35
Heimo ja Veijo tietävät, että parasta on uskoa ja olla hiljaa. Muuten Pete ei tykkää ja voi suuttua.
Niinkö se on? Uskovatko Juankosken ns. päättäjät edelleenkin ihan mitä vaan? Ei kollektiivinen hölmöys ole mitään viisautta edes kepun asteikolla.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: