Keskustelu

PVKaaville raakapuuterminaali14.8.2015 11.36
Moro,
uutinen Savon sanomissa: "Kaaville ehkä uusi raakapuu-terminaali

Kaavi

Ansa Heinonen

Liikennevirasto suunnittelee Kaavin Luikonlahteen raakapuuterminaalia, jonka kautta voisi tulevaisuudessa kulkea 300 000-400 000 tonnia puuta vuodessa. Raiteiden ja varastoalueen rakentamisen kustannusarvio on 7,3 miljoonaa euroa.

- Nyt on vasta käynnistetty suunnittelu. Rakentamispäätöstä ei ole tehty, projektipäällikkö Maija Salonen Liikennevirastosta korostaa.

Terminaalia suunnitellaan nykyisen lastausalueen yhteyteen, sen pohjoispuolelle. Terminaalialueen koko olisi noin 1,7 hehtaaria, johon sijoittuisi kaksi uutta rataa ja varastointikenttä.

Raakapuuta Luikonlahden terminaaliin toimitettaisiin noin 100 kilometrin säteeltä. Tämä merkitsee myös liikenteen kasvua. Salosen mukaan harkittavana on myös uuden tieyhteyden rakentaminen Juuantielle.

Ilmoitus suunnitelmasta on asetettu nähtäville Kaavin kunnan ilmoitustaululle. Alueen asukkailla ja maanomistajilla on mahdollisuus lausua mielipiteensä suunnittelun eri vaiheissa.

Salosen mukaan rakentamiseen alkaa aikaisintaan vuonna 2017, jos prosessi etenee toivotusti."

Muistaakseni entinen hallituksen puheenjohtaja Lösönen ja nykyinen puheenjohtaja korostivat ennen vaaleja, että tämäkin terminaali on heidän ansioistaan tulossa Juankoskelle. NIINPÄ NIIN.

valekonsulttiRe: Kaaville raakapuuterminaali14.8.2015 13.09
Muistatko, Pekka yhtään merkittävää hanketta, josta kuntalaisille olisi kerrottu totuus? Tai, kun homma on mennyt pieleen, että olisi edes silloin myönnetty virhe, valhe tai töppäily?
Toivotaan ja uskotaan... ja sitten ollaan niin yllättyneitä, kun asiat menevät osaajien kertomalla tavalla.

Saamattomuutta järkeviin asioihinRe: Kaaville raakapuuterminaali14.8.2015 14.28
Koillispaperi kepulaisen tuottajan turvin toitotti kunnallisvaalien alla Vatasen ja Rajamäen kanssa saunan rappusilla kuinka puuterminaali on tulossa Juankoskelle. Samoin hummeriveljes toitotti kuinka Vuotjärven tie nyt asfaltoidaan kun puutta ui niin vallan kauheasti terminaaliin. Todellisuudessa oli vain yksi ryhmä joka esitti puuterminaalin saamista Juankoskelle.Muttei saanut kannatusta muilta ryhmiltä kun sattui ensimmäisenä tekemään asiasta aloitteen. Muilla oli vain vaalipuheita asiasta, Hummeriveljekset koillispaperin tuottaja ja pajuvitsamies uneksi asiasta ja puhuivat pelkästään asiasta suoraan pehmoisia sanoisinko, että kusivat suoraan äänestäjiä silmään kuten monessa muussa asiassa äänestäjät ovat saaneet havaita kitkeryttä . Eikä edes pajuvitsamies heilutellut vitsaa kun Juankosken nero ohjeisti. Onhan tämä poliittinen joukkio tosiaan melkoinen Juankosken kunnan tuhoamisjoukkio ollut. Kuntalaiset muistavat nämä sankarit vielä vuosikymmenien päästä.

PVRe: Kaaville raakapuuterminaali14.8.2015 18.29
Moro,
esitimme Masa Pohjolaisen kanssa ryhmäaloitteessamme, että olisi tehtävä Juankoskella kaikki mahdollinen, että saisimme puuterminaalin Juankoskelle. Tästä aloitteesta demarit aloittivat kovan hälyn ja muutama johtava demari väitti, että demarit ovat jo saaneet sen kansanedustaja Rajamäen välityksellä Juankoskelle. Seuraavaksi keskustapuolueen johto esitti, että keskusta on jo saanut terminaalin Juankoskelle ja kyse on enään ajasta.
Sitten todellakin paikallispravda isolla uutisella uutisoi, että puuterminaali on tulossa Juankoskelle kiitos demareille ja kepulle. Ja että tietenkin vapaa Juankoski-ryhmä haki vain irtopisteitä aloitteellaan.
Totuus on se, että meidän tarkoitus oli ajoissa saada Juankosken virkahenkilöt ja johtavat luottamushenkilöt terminaalia puhumaan Juankoskelle. Että silleen.

alan miesRe: Kaaville raakapuuterminaali14.8.2015 19.43
Ei puuterminaalin sijoitusta ihan puhumalla muuteta. Jo 2011 Liikenneviraston suunnitelmissa oli Luikonlahden puuterminaali:

"Terminaali- ja kuormauspaikkaverkon suositeltavan kehittämisen alustavat kustannukset ovat noin 66 miljoonaa euroa. Kehittämisohjelman ensimmäisen vaiheen (vuodet 2011?2014) alustavat kustannukset ovat noin 42 M? ja toisen vaiheen (vuodet 2015?2017) kustannukset 24 M?. Kiireellisimpiä ensimmäisen vaiheen toimenpiteitä ovat kuormauspaikkojen kehittäminen, Kemijärven, Parkanon ja Seinäjoen uusien terminaalien toteuttaminen, Kontiomäen terminaalin kehittäminen sekä Kiteen kuormausraiteen pidentäminen.

Muita kehittämisohjelmaan sisältyviä isoja uusinvestointeja ovat Pieksämäen seudun ja Luikonlahden seudun terminaalien rakentaminen."

Kyllä ne ovat liikenteelliset seikat ja tarvittavat investoinnit, jotka määräävät. Ei jonkin kunnan työpaikkojen lisäyksellä ole tässä mitään merkitystä.

Toisekseen on varmin tapa tuhota projekti, kun kilpaillaan, kenen aloitteesta se on käynnistynyt. On opeteltava noudattamaan Juankosken Käytöksen Kultaista Kirjaa.

Ja sitten muutama kielenkorjaus. Olen havainnut, että vain pöljimmät savolaiset toimittajat kirjoittavat enää enään. Toiseksi kun moniosaisen yhdyssanan alkuosassa on välilyönti, myös ennen yhdysviivaa jätetään välilyönti. Eli tässä tapauksessa on kirjoitettava vapaa Juankoski ?ryhmä.

Kappalejaosta sen verran, että kappaleiden väliin on jätettävä tyhjä rivi, koska muuten ei huomaa, missä kappaleraja on.

alan kolmas miesRe: Kaaville raakapuuterminaali14.8.2015 22.10
Liikennevirasto vastaa Suomen teistä, rautateistä ja vesiväylistä sekä liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittämisestä, ei yksittäiset kunnat.

Mitä tavaroiden kuljettamiseen yleisesti tulee, niin tietysti liikennevirasto toimii läheisessä yhteistyössä erilaisia kuljetusjärjestelmiä tarvitsevien tahojen kanssa.

Suomen kuljetusjärjestelmiä kehitettäessä tärkeätä on, että käytössä olevat kuljetusjärjestelmät takaavat mahdollisimman kustannustehokkaan kuljettamisen paikasta toiseen.

Kuljetuskustannus paikasta toiseen on tietysti tärkeä huomioon otettava tekijä, mutta kuljettamisessa on huomioitava myös koko logistinen ketju ja sen toimivuus. Tässä tarkastelussa joudutaan pohtimaan kuljettämiseen liityviä aikatekijöitä ja erilaisia varastointitarpeita, jotka liittyvät logistiikkaketjun myös pääoma- ja kuljetusverkoston huoltokustannuksiin kustannuksiin.

Puukuljetusten osalta voidaan todeta, että vuonna 2013 tehtaille toimitetusta puusta 75% kuljetettiin autoilla, 22% rautateitse ja vain 3% vesitse.

Kuljetusten yksikkökustannukset vuonna 2013 olivat seuraavat:

- autokuljetus 8.02 euroa/m3
- rautatiekuljetus 11.39 euroa/m3
- vesikuljetus 10.95 euroa/m3

Yllä olevista faktoista voidaan todeta, että autokuljetus näyttää olevan kustannustehokkain kuljetustapa. Autokuljettamisen joustavuutta ei voi myöskään epäillä.

Rautatiekuljettaminen on kuljetusverkoston osalta pääomavaltaista ja hitaasti kehittyvä kuljetusmuoto, jossa tavoitteena on mielellään kokojunakuljetukset. Tällöin ei ole mielekästä ajaa junalla puulasti jokaisen pienen tehtaan pihaan. Eikä sitä voida edes ajatella, että Tratta PBF:n tapaisille tehtaille alettaisiin joskus tuomaan puuta jopa junalla.

alan miehen googlaamassa Liikenneviraston puuterminaaleja ja kuormauspaikkoja koskevassa selvityksessä on todettu, että vuonna 2018 Suomessa tarvittaisiin 14 puuterminaalia ja 32 kuormauspaikkaa. Selvityksessä Luikonlahden seutu on merkitty potentiaalisena puuterminaalipaikkana ja Juankoski kuormauspaikkana.

Luikonlahti ja Juankoski sijaitsevat molemmat Siilinjärvi-Viinijärvi radan varella. Jos tarkastellaan Suomen rataverkostoa ja karttaa, niin voidaan todeta, että Siilinjärvi-Viinijärvi sähköistämätön rata sijaitsee hankalassa paikassa, jos ajatellaan esim. MetsäFibren uutta iso biotuotetehdasta. Puun kuskaaminen kyseiseltä rataosalta Äänekoskelle on siis matkassa mitattuna huomattavan pitkä verrattuna autokuljetuksiin. Puun keskimääräinen kaukokuljetusmatkahan meillä on suunnilleen vain 160 km.

Liikennevirasto oli optimoinut puutermiaalien ja kuormauspaikkojen sijoituspaikat em. raportissaan. Optimaalinen kuljetusmäärä oli Luikonlahden termiaalin osalta 386 678 m3. Juankosken optimoidun kuormauspaikan kuljetusmäärä oli vain 57 931 m3 vuonna 2018.

Kuten nähdään luvut ovat armottomat, eivätkä ne mitenkään motivoi puutermiaalin rakentamista Juankoskelle. Kunnan päättäjien osalta on erittäin vastuutonta höpinää, kun vuodesta toiseen jauhetaan sellaisista hankkeista, joissa ei ole päätä eikä häntää.

Juankosken päättäjien olisi jo ajat sitten tullut ottaa huomioon tosiasiat ja pyrkiä kehittämään Juankoskea niiden perusteella.

Jokaisella kunnalla on Suomessa oikeutuksensa ja mahdollisuus kehittää kuntaa vetovoimaiseksi kunnaksi. Kunnan kehittäminen on kiinni ainostaan yhdestä asiasta eli johdosta. Jos kunnassa on hyvä johto ja hallinto, niin sellainen kunta aina löytää uuden kehityspolun.

Jos taas kunnassa ei ole johtoa lainkaan tai johto huono, niin on selvää, että sellainen kunta kuolee, kuten on käynyt Juankoskelle.

On järkyttävää, että vain yhden keskeisen toimijan panos riittää tappamaan koko kunnan. Ei vaikuta siltä, että kunnallinen lähidemokratia on toteutunut Juankosken näivettyvässä kylässä.

Ikävintä asiassa on vielä se, että Junakosken kohtalo sinetöityi laittomasti täytäntöön laitettuun ja kokonaisuudessaan laittomaan 5 milj. euron takaukseen ja takauksen surullisiin jälkiseurauksiin.

vaarallista jo nytRe: Kaaville raakapuuterminaali15.8.2015 11.54
Ihan hyvä, että ei tullut Juankoskelle. En yhtään kaipaa lisää rekkaliikennettä ainakaan Nilsiä-Juankoski -välille. Toivottavasti luikonlahtelaiset säästyvät onnettomuuksilta, kun otetaan huomioon jo nyt tuolla alueella liikennöivät rekat.

Eero KekalainenRe: Kaaville raakapuuterminaali15.8.2015 12.50
Puuterminaalista puheenollen, voisin alan toimijan näkökulmasta valottaa asiantuntijoita, joita tällä sivustolla nayttää olevan runsaasti, asiantuntijoita," ns. asiantuntijoita ".
Fakta on se, et puu kulkee jokaiseen suuntaan, mut kilpailu puumarkkinoista on alan toimijoilla markkinatalouden määräämien faktojen mukainen. Äänekosken ja ehkä myohemmin valmistuvan sorsasalon jättitehtaan myöta puu kulkee entistä enemmän savon teillä. Siinä ei Juankosken suurien puuterminaalien haihattelijoille ole enää tässä vaiheessa sanan sijaa. Asiat ovat jo päätöksessä.
Kaavin Luikonlahti on puuterminaalin paikka.

alan miesRe: Kaaville raakapuuterminaali18.8.2015 14.00
Alun perinkin puuterminaalihanke Juankoskelle eli Kuopioon oli täysin epärealistinen. Juankosken puuhamiehet puuhaavat aina tyhjää.

e.fi/uutiset/jattimaiset_sellutehtaat_piirtavat_rataverkon_puuterminaalit_uuteen_jarjestykseen/8119874



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: