Keskustelu

Eero KekäläinenApteekkarit28.9.2015 11.31
Tämän päivän YLEn uutiset kertoivat kuinka meidän apteekkarit tekevät suurta bisnestä sivubisneksiensä turvin. Keskimääräinen veroton tulo apteekkareilla on jo lähes puoli miljoonaa. {446.000,- eur.} Eipä se ole suuri ihme jos asperiinipaketti maksaa jo lähes kympin.Jos jostakin suomessa haluttaisiin karsia perussuomalaisten kustanuksia, olis se et tämä byrokratia purettaisiin pois. Lääkket vapaille mkarkkinoille.Minäkin jo vanhana miehenä en halua maksaa huippuansioissa rypevien apteekkareitten etelänmatkoja, vaan ostaa lääkkeeni edulliseen hintaan vaikka Virosta.

alan kolmas miesRe: Apteekkarit28.9.2015 15.45
Apteekkarit on perinteisesti kuuluneet ns. harvojen valittujen ihmisten joukkoon, joiden ei ole tarvinnut lakkoilla, mutta silti suksi on luistanut ihan mukavasti.

Valkotakkiset apteekkarit ovat eräänlaisia teveysalan virkamiehiä terveysalan arvoketjussa, johon sisältyy seuraavat portaat:
- monopolisoitu arvauskeskusjärjestelmä (ns. terveyskeskukset)
- lääkärit
- lääketeollisuus
- apteekkarit
- KELA

Asiakkaita on miljoonia ja valtaosa on köyhiä ja sairata eläkeläisiä.

Uskoisin, että asperiinin tai penisilliinin valmistuskustannus lienee jonkun sentin per asperiini-tai kefex- paketti.

Kaikki asperiini- ja penisilliini patentithan ovat käsittääkseni vanhetuneet jo vuosikymmeniä sitten. Kuitenkin apteekeissa asperiinipaketti maksaa varmaan useita euroja ja Kefexin 25 kpl paketin viitehinta näkyy olevan apteekissa 8.58 euroa.

En ole havainnut, että asperiinia tai Kefexiä erityisemmin myytäisiin ale-kamppanjoissa.

Tällainen asperiinin ale-kamppanja saattaisi olla ainakin maanantai-aamuisen meillä hyvinkin tarpeen.

Sama asia koskee muitakin lääkkeitä. Ei niidenkään valmistaminen ole mitään rakettitiedettä, kun valmistusresepti on kerran löydetty ja patentoitu.

Monissa lääkkeissähän on jo tullut markkinoille kuitenkin ns. vaihtoehtoislääkkeitä, joiden hinta on ihan toinen kuin johtavilla merkkituotteilla.

Meillä höpötetään nyt valtavasti sähköisistä resepteistä, mikä merkitsee tietysti kehitystä.

Kuitenkin lähes kaikki lääkkeiden myynti on kalliin reseptijärjestelmän piirissä.

Vasta aivan äskettäin muutamalle sairaanhoitajalle on annettu reseptien kirjoitusoikeus.

Lääkäritkin katsoo lääkkeet reseptejä määrätessään aina vain muistaakseni Pharmaca Fennican-lääkeluettelosta.

MInäkin olen sellaisen hankkinut kotiini ihan mielenkiinnosta Akateemisen alennusmynnistä.

Kuka tahansa maallikko pystyy samaan suoritukseen lääkemääräyksen osalta Pharmaca Fennican avulla, jos on vain lukutaitoinen henkilö.

Valtion Yliopiston Apteekki on apteekkijärjestelmän rautainen sydän. Se määrää tahdin. Jonkin verran kilpailua on tullut apteekkialalle, mutta ei vielä läheskään tarpeeksi.

Autokouluopettajat ja taksit ovat toinen ja kolmas harvojen ja valittujen ihmisten varman liiketoiminnan harjoittamisen monopolijärjestelmä, joka tulee yhteiskunnalle lopulta kalliiksi.

Tuore kiinnostava asia on se, että jotkut aikaansa seuraavat ihmiset ovat keksineet, että ajokortin voi suorittaa opetusluvalla jonkin nettiportaalin kautta.

Olin lukevinani lehdestä, että ajokortti tällä syteemillä maksaa vain noin 500 euroa. Uusi toimintamalli sopii hyvin Trafille, mutta ei autokoululiitolle.

Minua on aina ihmetyttänyt, miksi ajokortti Suomessa voi maksaa kaikkine herrkuineen jo kohta vissiin 3000 euroa. Kuormautokortti taitaa maksaa vielä huomattavasti enemmän.

MIelestäni autokoulussa on aivan turha opettaa mm. kaiken maailman ekoajoa. Kyllä jokainen kuski bensamittarin ääressä tietää, mitä bensa maksaa.

Mittarin viereen pitäisi vielä saada rätinki, josta kaikki näkee joka kerran bensaa ottaessaan, mistä bensan hinta koostuu.

Hyvä olisi vielä olla siinä vierellä hintavertailu, mitä bensa maksaa esim. Amerikassa ja Venäjällä.

Muistaakseni Paula Risikko kuitenkin oli aloittanut tämänkin ajokorttiasian selvittämisen, mitä asialle voidaan tehdä.

Takseissa meillä ja muualla on tietysti heti noussut valtava taksareiden vastustus, kun amerikkalaiset ovat keksineet netin avulla toimivan edullisen uber-taksin.

Helsingissä poliisi jo pytää kaikkia ilmoittamaan, jos edullinen uber-taksi havaitaan jossain.

Poliisille on varmaan kerrottu, että edullinen uber-taski on ns. harmaata taloutta.

Suomessahan harmaana taloutena pidetään kaikkea mahdollista edullista liiketoimintaa.

Demu Jutta Urpilainen käynnisti harmaan talouden jahdin ja siihen käytettiin 43 milj. euroa vuodessa.

Kiinni saatiin pääasiassa muutamia verovelkaisia, joille verottaja oli iskenut niskaan raskaat arvioverot ja ennakkoverot.

Nytkin verottaja on mäiskäyttänyt muistaakseni 250 000 euron veromätkyt helsinkiäisen pienpanimon niskaan, kun pienpanimo ryhtyi yhteistyöhön Olvin kanssa. Pienpanimon liikevaihto on vain suuruusluokkaa 93 000 euroa.

Panimon johtaja on tietysti valittanut verottajan kohtuuttomasta päätöksestä, mutta näyttää siltä, että pienpanimo kaatuu verottajan toimesta.

Suomessa verottaja on ainoa toimija, jolle jopa lainsäädännössä annetaan oikeus lähetellä ulosottokelposia laskuja arvioperusteella etenkin pienyrittäjille.

Onneksi Juha Sipilä on leikannut "harmaan talouden" tutkimusryhmän budjetin muistaakseni 14 milj. euroon.

Nyt olisikin hyvä, että harmaan talouden tutkintaryhmä keskittyisi ns. isoihin kaloihin ja alkaisi yhdessä kilpailuviraston kanssa selvittää, miksi meillä lääkkeet, taksit ja autokoulu maksavat Suomessa aivan kohtuuttoman paljon.

Jos näitä "harmaita talouksia" ryhdytään kunnolla selvittämään, niin havaitaan, että tällaisia harmaita talouksia Suomesta löytyy pilvin pimein.

Eero KekäläinenRe: Apteekkarit28.9.2015 17.23
Nythän alan kolmas alko purkautumaan kaikesta sisällä olevasta tuskasta. Apteekkarit, lääketeollisuus, autokoulu ja ajokorttiasiatkin tuli selkokielellä julistettua. Ja tämä on hyvä näin. Saa olla omaa mielipidettään. Amerikan bensanhintoja en tiedä, mut pari viikoa sitten Kostamuksessa bensa maksoi about 38 ruplaa litra, joka tarkoittaa ruplan nykyisellä kurssilla noin 50 sent. litra. Halpaa on.

alan kolmas miesRe: Apteekkarit28.9.2015 18.30
USA:ssa bensan hinta on nyt suunnilleen 61 centtiä litralta.

Suomen tehottomassa "harmaassa taloudessa" joudutaan bensastakin maksamaan enemmän kuin tuplahinta todellisiin kustannuksiin verrattuna.

Siitä huolimatta kaikki huoltoasemat on jouduttu muuttamaan meillä yhden pysähdyksen taktiikan kioskeiksi, joista ei enää löydy autoihin kunnolla edes öljyjä tai muita autotarvikkeita.

Jokaisesta yhden pysähdyksen taktiikan kioskista löytyy kuitenkin matkamiehelle aina grillimakkara ja kuppi kallista kahvia.

EU:ssa on näköjään noissa autojen päästöissäkin eletty täydellisesti haavemaailmassa.

Volkkarinkin rötökset tuli yllättäen selville vasta Amerikassa, jossa säännökset toimii, eikä vain meinaa.

Kunhan tuo eurooppalaisten autojen päästöasiakin selvitetään juuriaan myöten, niin eiköhän kaikki eurooppalaiset autojen valmistajat löydy lopulta syytettyjen penkiltä. Tänäänkin taidettiin todeta, että Audihan on myös ollut asialla.

Osakemarkkinoita, kun seuraa, niin skandaalin tultua julki autovalmistajista Renaultin osake laski toiseksi eniten Euroopassa Volkkarin jälkeen. Siitä voisi päätellä, että Renault antaa myös kohta jonkun ilmoituksen.

Eurooppa tuntuu olevan varsinainen rötöstelykenttä kaikkine direktiiveineen, joita
MEPIt laatii kuin liukuhihnalta, mutta valvonta pettää.

Ei ole kauan siitä, kun Amerikassa todettiin FIFA:n toimintaan pitkään liittynyt raskaimman luokan korruptio.

Tietenkin FIFA:n yli 80 vuotinen puheenjohtaja Blatter aluksi kiisti tapahtumat, mutta nyt Sveitsissäkin herran konttori on nyt syynätty.

Heti on löydetty konttorista Platinin parin milj. euron konsulttilasku 8 vuotta vanhoista palveluista, joka tuli maksuun kuitenkin vasta äskettäin.

Ihmeellisen pitkät maksuajat noilla eurooppalaisilla jalkapallokonsulteilla.

Jos oikein muistan, niin Juankosken Neron löytämällä espanjalaisella Römssyn konkurssipesän lunastajaehdokkaalla eli Castor Plussalla oli myös hyvät ja elävät suhteet varakkaaseen jalkapallobisnekseen.

Nerolla näyttääkin aina olleen erinomainen bisnesvainu, jota myös Finnveran johtaja Heikkilä äskettäin peräänkuuluutti näkyvästi
Savon Sanomissa.

eskimoRe: Apteekkarit28.9.2015 21.13
non niin, nythän vapailla on lääkäri, eikun oireet palstalle, niin kolmas miekkonen kertoo oikean diaknoosin ja siihen lääkkeet, jotka voi tilata kiinalaisesta verkkokaupasta halvalla

grey foxRe: Apteekkarit28.9.2015 21.32
Pakko korjata akm:n arvailuja noin 9 sentin verran, koska USA:ssa bensan hinta on nyt suunnilleen 70 centtiä litralta. Ja vaikka akm tarkoittaisi eurosenttejä, niin huti menee siltikin noin 5 sentillä.

Seuraamasi tilastot ovat pielessä.

kyselijäRe: Apteekkarit28.9.2015 21.34
Joko eskimo on tilannut Viagrat Kiinasta?

Koeta kiirehtiä, joku voi tulla igluun kylään vaimoineen.

Eero KekäläinenAjokortti1.10.2015 8.24
Alan kolmas arvioi et ajokortti kaikilla herkuilla maksanee jo kolme tonnia ja kuorma-autokortti vielä enemmän. Oikeassa olet. Kuorma-autokortteja suoritettiin vielä vajaa kymmenen vuotta takaisin lähes 20 tuhatta tuhatta kpl vuosi. poikkeuksena vuosi 2009, jolloin hyväksyttyjä tutkintoja oli runsaat 33 tuhatta.
Näistä lukemista suoritusluvut laski kuten se kuuluisa lehmän häntä romahdusmaisesti.seuraavana vuonna 2010 kuorma-autokortteja suoritettiin vain n. 8500 kpl. Syynä tähän oli suomen älytön kuljetusalan kuristaminen tyhjänpäiväisillä koulutusvaatimuksilla. Kun sinä suoritat ka kortin, sillä saat ajella vain sitä toista kuuluisaa p-rallia. Jos aiot alalle työhön, sinun tarvii lähteä useiden kuukausien mittaiseen jatkokoulutukseen, sitten kun olet suorittanut jatkokoulutuksen, saat lähteä alalle töihin, mut ajokortti on yllättäen tullutkin maksamaan minimissään 11 000 eur. Kenellä nuorella on laittaa tällainen summa ajokorttiin. Ja kun kaikki vanhatkin kuljettajat laitettiin jatkokoulutukseen, onneksi vain viikon mittaiselle, ei voi kuin hämmästellä järjettömiä määräyksiä. Minäkin kolmenkymmenen vuoden ajokokemuksen jälkeen jouduin suorittamaan tämän jatkokoulutuksen. Olihan se melkoinen kokemus. Nuoret juuri koulusta valmistuneet ns. konsultit, jotka ovat nähneet täysperävaunurekan vain valokuvissa, luennoivat touhukkaasti, miten autoa ajetaan ja miten kuormat sidotaan. Olihan se motivoivaa, voi pyhä yksinkertaisuus. Viiden päivän koulutusjakso muodostui päivän mittaisista eri osa-alueisiin liittyvistä kursseista. Ainut pakollinen kurssipäivä oli ennakoivan ajon kurssi. Senjälkeen oli samantekevää mitä muita kymmenistä erinimisistä kursseista suoritit, vaikka neljä päivää lisää ennakoivaa ajoa. Ainut järkevä kurssivaihtoehdoista oli ensiapukurssi, joka pitäis olla se pakollinen. Siitä olis hyötyä muuallakin kuin tienpäällä. Joten ei ole ihme jos alalle ei ole tunkua. Esimerkin vuoksi kerrottakoon et Helsingin kaupungin liikenneyhtiölle, jolla on satoja kuljettajia, tämä alytön jatkokoulutusvaatimus maksoi lähes puolitoista miljoonaa.

alan kolmas miesRe: Apteekkarit1.10.2015 14.09
Kiitän Eeroa "kuljetusalan lyhyestä oppikurssista". Tietoni tältä tärkeältä alalta kaipaavatkin kipeästi täydennystä.

Sen verran tunnen alaa, että meillä on muistaakseni allalla SKAL-niminen järjestö, joka vaalii alalla olevien yrittäjien etuja ja sitten meillä on AKT, joka taas valvoo alan työntekijöiden etuja.

Se on minulla tiedossa, että alalla toimii runsaasti pieniä yrityksiä, mutta myös isoja kansainvälisiä kuljetuslan yrityksiä ja myös monopoliyhtiöitä.

Sekin minulla on tiedossa, että alalla vallitsee verinen kilpailu ja kuljetusalalla yrityssaneeraukset ja konkurssit ovat olleet kovassa kasvussa.

Suomalainen media on nostanut erityisesti ns. harmaan talouden tikun nokkaan ja tässä AKT on kunnostautunut ansiokkaasti, kun on puuttunut mm. Itä-blokista tuleviin edullisiin kuljetusfirmoihin.

Kuljetusala on taas yrittänyt nostaa mediassa esille alan heikon kannattavuuden ja mm. sen, että erilaiset säännökset ja myös tiestön heikko kunto haittaa kuljetusalan toimintaa. Mm. tarvittavia siltoja ei ole viitsitty meillä korjaille liikennöitävään kuntoon. Tämä johtaa kalliisiin kiertoteiden käyttöön ym. ongelmiin.

Minun tietojeni mukaan alalle on siis tyypillistä, että siellä on runsaasti myös pk-yrityksiä ja toiminimiä, joilla saattaa olla esim. vain yksi velkavetoinen kuorma-auto.

Minusta päättäjät eivät oikein tajua, millaista on tällaisen kuljetusyrittäjän elämä. Minä ihmettelen esim. sitä, miten yhden kuoma-auton tai pakettiauton omaava yrittäjä tekee esim. 30%:n tuottavuushypyn, joka nykyisillä kuljetusalan kustannuksilla olisi tuiki tarpeen.

Puualalta voidaan todeta, että pikkuyrittäjä on melkein mahdottomassa vänkäraossa, kun se neuvottelee toisaalta verottajan, pankin ja esim. Stora Enson tapaisen suuryrityksen kanssa. Ainoa, mikä tässä vänkäraossa voi oikeasti joustaa, on pienen kuljetusyrittäjän selkänahka.

Kuljetusala on luvan varaista ja kuljetusalalla keskeiset kustannukset ovat palkkakustannukset, polttoaine- ja pääomakustannukset sekä huolto- ja korjauskustanukset. Ala poikkeaa selvästi esim. taxialasta, jossa taxin pitää olla välttämättä ilmastoitu mersu.

Jostain selvityksestä tarkistin, että esim. palkkakustannukset ovat kuljetusalalla nousseet vuodesta 2005 selvästi yli 30%:ia. Veikkaukseni on, että romanialaisen tai venäläisen rekkakuskin palkkakustannukset eivät ole nousseet näin nopeasti.

Tuossa eräs nuori opiskelija oli Ammattikorkeakoulussa laskenut kuljetusalan palkkakustanuksia ja totesi, että alalla sovelletaan maan kattavia TES-sopimuksen palkkoja.

Vuoden 2010-2011 TES sopimuksesta opiskelija oli lukenut, että tuntipalkka oli 11.99 euroa ja tunnit kuukaudessa 160 h. Palkkakustannukset olivat 23 020.80 euroa vuodessa. Kaikki kuljetustyöntekijän kustannukset olivat 28 911.82 euroa vuodessa. Tässä summassa TyEL-eläkevakuutussumma oli (17.8%) eli 4 097.70 euroa. Minua hämmästyttää näin korkea TyEL-maksu.

Kuka on tämän TyEL-prosenttiluvun simuloinut tällaiselle tasolle?

Todellisia kustannuksia vastaava oikea eläkekustannus saattaakin olla voin tonni.

Monet kuljetusalan yrittäjät eivät edes eläkkeelle pääse, koska pankit ja verottaja pitää huolen siitä, että yritäjät joutuvat poistumaan taivalliseen kuoroon ennen kuin pääsee turvallisesti makoilemaan eläkkeellä sohvalla.

Minusta tuon TyEL-maksun pitää olla ainakin alakohtainen. Jotain haarukointia siinä saattaakin olla, mutta verottaja on meillä laiska. En ole ihan varma, onko verottaja tämän alakohtaisuuden huomannut. Sitä se ei ainakaan ole huomannut, että makeisvero ja autovero ovat meillä EU:n lainsädännön vastaisia.

Eero ihmettelee minun lailla tuota kuorma-autolan ajokortin hintaa ja nuoria koulutus- ja pelialan konsultteja. SKAL:in sivuilta tarkistin, että meillä on käynnistetty oikein massiiviset kuljetusalan koulutustalkoot. Muistaakseni peräti 6000 kuljettajaa on kutsuttu koulutukseen.

Sopii kysyä, mitä siellä oikein opetetaan ja kuinka paljon sellainen seminaari maksaa sekä kuuluuko lounas hintaan?

Minusta työtekoa katselemalla oppii parhaiten. Minulla ei valitettavasti ole syvällistä kuljetusalan osaamista, mutta nuorena olen katsellut TVH:n töissä kuljetusalan työtekoa kuorma-auton vänkärinä noissa sepeli- ja öljysoratöissä. Minusta tällaisessa työharjoittelussa oppii paremmin, kuin ahtaassa ja unettavassa konsultin koulussa.

Yksi iso ongelma näyttää SKAL:illa olevan esim. kuljetuslan barometrin kohdalla, jossa pyritään selvittämään alan tilannetta eri kriteerien valossa. Barometrissä on myös alan kannattavuutta koskeva kysymys, johon on vastattu suunnilleen seuraavasti: kannattavuus pysynyt ennallaan, kannatavuus heikentynyt ja kannattavuus noussut (siis prosenttiluvut vastaajista).

Tällaiset kysymykset eivät millään tavalla valaise todellista kannattavuustilannetta alalla. Itse olen kannattavuusalan pioneeri metsäteollisuudessa. Sellaisessa seurannassa täytyy mennä asian ytimeen eli selvittää yleisesti käytössä olevien tulos-, tase- ja rahoituslaskelmaa koskevien tunnuslukujen avulla, miten yksittäiset yritykset tai ala pärjää. Se on kova työ, mutta millään muulla tavalla valaistusta ei asiaan voi saada.

Pankeissa tällaista työtä työtä varmasti jo harjoitetaan, mutta epäilen, että pienissä kuljetusalan yrityksissä ei ole välttämättä tarvittavaa ammattitaitoa tähän, jolloin ollaan sitten pankkien ja verottajan armoilla.

Eero KekäläinenRe: Apteekkarit2.10.2015 20.55
Lisään vielä AKM tuskaa siitä, et miksi suomessa elämä ja ajokortti maksaa niin paljon. Jatkan aiempaa kommenttiani.
Missään muualla euroopassa, eikä muuallakaan maailmassa ole niin järjettömiä määräyksiä ja sääntelyitä kuin suomessa kuljetusalaa kohtaan. ESIMERKKI:::
Esimerkki alkaa luennolla: Vertaus muun alan yrityksiin.
Kun pikkukunnan kylälle, vaikka kunnan omistamaan kiinteistöön tulee esim. kioskiyrittäjä, nuori, juuri starttirahan ELYkeskukselta saanut uusi yrittäjä viettää avajaisia. siellä on kaikki kunnan ns. toplokkaat kukkapuskien kanssa onnittelemassa kuntamme uutta yrittäjää.
Ruusupuskia nuuskennellessan starttiraha per/eur/per/kk yrittäjä miettii, tarviskohan sittenkään jotakin yrittää kehittää toimintoja.
Samaan aikaan kuljetusalalle suuntautunut nuori, menestystä haluava, ymmärtämätön nuorimies perustaa kuljetusalan yrityksen.
Hakee starttirahaa, tyly vastaus. Kuljetusalalle ei myönnetä starttirahoja. Lukuisia hakemuksia eri osoitteisiin, voisinko minä saada tähän minun hyvään liikeideaani perustuvaan yritykseeni jostakin yritystukia. Jokapuolelta kylmä vastaus KULJETUSALALLE EI SUOMESSA OLE MINKÄÄNLAISIA TUKIA.
Kiitos, sano nuorimies.
Sitten, hän oman kylän paikallispankin tuttavana meni nöyrästi hattu kourassa pankinjohtajan luokse ja pyysi luottoa paperilla jo olleeseen kuljetussopimukseen liittyvään rahotustarpeeseen. Kuinka ollakaan, pankinjohtaja tunsi ko. henkilön entuudestaan ja antoi puoltavan lausunnon. Laina myönnettin ja nuori yrittäjä laittoi kuljetusfirman pystyyn. Omat, vaimon, ja sukulaisten rahat vakuutena yritys starttasi. Kuinka ollakaan, kunnan kivijalkakioskiin perustettu yritys, kunnanjohtajan kukkapuskan myötä kiitelty uusi yrittäjä sai juuri saman verran liikevaihtoa vuodessa, kuin kuljetusyrittäjä vajaassa kuukaudessa.
Kun kioskiyrittäjältä loppu starttiraha, laitettiin paikallislehteen ilmoitus: yrityksemme lopettaa kannattamattomana. Kustannukset:
Starttirahat=ei omia rahoja. Ostot: Tukusta velaksi. Ansiot= olipahan ainakin mukava kesä grillata humalaisille makkaraa yhteiskunnan rahoilla.
Kuljetusalan mies kuitenkin ahertaa omalla sarallaan. Suuret velat niskassaan vuosikaudet. Ei ole kunnan toplokkaat kukkapuskien kanssa oven takana. Nuori innokas kuljetusalan yrittäjä laajentaa toimintaa, ja kohta onkin kunnan suurimpia yhteisöveronmaksajia. Eipä ole vieläkään noteerattu kunnan yrittäjätilastoissa. Eihän kuljetusalan yrittäjät ole oikeasti yrittäjiä, ne on vain automiehiä.
Jos verrataan siihen, mitenkä jollekin muulle yrityksen alalle voi ryhtyä yritäjäksi, on aivan käsittämätöntä se, et miksi suomessa on laadittu niin ankarat määräykset kuljetusalan yrittäjäksi ryhtymiselle. Vaikka olet ollut vieraan palveluksessa esim. 25 vuotta ja sitten haluat perustaa oman kuljetusyrityksen. Sinun tarvii käydä kuukauden mittainen ns. yrittäjäkurssi, jonka kaikki asiat olet tehnyt jo kolmekymmentä vuotta. Ja sitten kun olet saanut kurssin hyväksyttävästi suoritetuksi, alkaa tutkinto oletko sinä maineeltasi kunnioitettava henkilö ja oletko huolehtinut yhteiskunnan asettamisista velvoitteistasi.
Kunnankiinteistöön sijoittuva ns. yrittäjä voi olla taustaltaan vaikka minkälainen kriminalisti, raiskaaja, taustoiltaan täysin suomen yhteiskunnan tuntematon, verovelallinen. Kukkapuska kuitenkin tuodaan. Mut kuljetusalan yrittäjällä ei saa olla yhtäkään maksuhäiriömerkintöä.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Mikä muu yritysala voi olla niin tarkasti varjeltu ja säännöstety kuin kuljetusala.
Minua suuresti hämmästyttää ja ihmetyttää, kuin pientä kulkijaa, kuinka aliarvostettuna kuljetusalan yrittäjiä pidetään erilaisilla mittareilla mitattuna.
KYSYMYS KANSALLE ???
Kertokaa minulle jos tiedätte, kuinka paljon enemmän jokin muu yritysmaailman sektori voi olla enemmän alistettu yhteiskunnan määrysten alle kuin kuljetusala, joitten työsarka on vain ja ainoastaan koko yhtiskunnan tukipilari ??

Vuodatukseni on vain puolustus ammattinikuntaani kohtaan.

alan kolmas miesRe: Apteekkarit2.10.2015 22.49
Eeron kertomuksia tosielämästä on minulle tuttu.

Veikkaukseni on, että kuljetusala ei ole ainoita aloja Suomessa, jossa liiketoiminnan harjoittaminen on Suomessa tehty erilaisin säännöksin lähes mahdottomaksi.

Mielestäni tähän on kaksi pääsyytä: yleissitovat TES-sopimukset ja monopolisoitunut yhteiskuntarakenne.

TES-sopimukset ovat pitäneet huolen siitä, että etenkin pk-sektori on vaikeuksissa palkkakustannusten kanssa.

Historiassa olen yrittänyt työllistää kavereitani ja auttaa heitä, mutta en koskaan silloin tajunnut vielä, miten vaikeata on työtekijöistä päästä eroon, jos firmalla ei ole varaa maksaa korkeita palkkoja. Siinä voi vastuutaan kantava yrittäjä jopa kuolla.

Ymmärrän tässä mielessä erittäin hyvin monen pk-yrittäjän huolet.

Monopolisoitunut yhteiskuntarakenne on taas pitänyt huolen siitä, että meillä on runsaasti isoja mm. metsäfirmoja, joilla on esim. paljon kuljetustarpeita, mutta niillä on myös loputon ns. bargaining power eli neuvotteluvoima = ota tai jätä.

Sama koskee myös Suomen pankkisektoria, jossa on vain muutama pankki.

Kaikki pankkiirit tuntevat toisensa ja kaikissa pankeissa on ns. suosikkialoja tai aloja jonne rahoitusta ei löydy kirveelläkkään.

Tämänkin huomasin esim. Puhoksella, jossa kaupalliset pankit totesivat, että mekaaninen metsäteollisuus ei pankkeja kiinnosta, koska se kannattaa niin huonosti.

Meillä pankeissa ajatellaan, että esim. mekaanisessa metsäteollisuudessa kaikki firmat kannattaa huonosti, vaikka kuinka pystyisi näyttämään, että entiset kannattamattomat toimintamallit voidaan muuttaa myös metsäteollisuudessa.

Tämän tosiasian on osoittanut mm. Keiteleen Kylävainio.

Minulla on tästäkin omakohaista kokemusta Arsenalin kanssa jo 1990-luvulta, kun jouduin Arsenalin konsultiksi.

Silloin vastaani tuli kaikenlaisia firmoja betonielementtitehtaita, talotehtaista sahohin ja konepajoihin, jotka vahvan markan mieletön politiikka oli ajanut käytännössä konkkaan.

Minä kuitenkin pidin huolen siitä, että yhtäkään asiakkaistani, joihin jouduin konsultiksi ei laitettu konkkaan. Aina löytyi ratkaisu.

Kaikki firmat ovat erilaisia. Pitää vain syventyä firmojen toimintaan kunnolla.
Pankit eivät valitettavasti tätä osaa tai halua, jos niillä on hyvät reaalivakuudet.

Silloinhan vain pahan päivän koittaessa yrittäjän omaisuus vaihtaa omistajaa pankin sanelemilla ehdoilla. Tällaisia pankkien uhreiksi joutuneita yrittäjiä tunnen useita.

Kaikkein viheliäisin pk-yrittäjän kannalta on maksuhäiriömerkintä. Tuon merkinnän avulla pikku- ja isompikin yrittäjä on kuolemaan tuomittu heti.

Monet isot firmat eivät tee mitään liiketoimintaa tällaisten häiriöfirmojen kanssa ja rahoituksen järjestäminen on Suomessa käytännössä mahdotonta.

Kun tähän vielä kytketään mukaan armoton verottaja arvioveroinen, ALVeineen ja ennakkoveroineen, niitä siitäpä löytyy ne syyt, miksi Suomessa ei ole merkittävää pk-yritystoimintaa.

Noista maksuhäiriöistä voi vielä todeta sen, että pk-yrittäjät ovat siinäkin kovilla, koska isot ja monopoliyritykset osaavat venyttää maksuaikoja vaikka 90 päivään tai ylikin ja sillä tavalla pk-yrittäjän niskat saattaa jo katketa.

Mainitset Eero yllä tuon pakollisen kuljetusalan yrittäjäkurssin. Minusta kysymyksessä siinä on selvä perustuslain vastainen vaatimus.

Jokainen suomalainen on oikeutettu harjoittamaan ammattiaan ja on yhdenvertainen lain edessä. Näistä perustuslaillisista oikeuksista on säädetty perustuslain 6 §:ssä ja 18 §:ssä.

Minä arvostan sitä, että nykyinen hallitus haluaa nyt poistaa näitä normaalin ihmisen ja myös yritysten elämää haittaavia normeja ja haitallista ns. maantapaa.

Muistan vielä hyvin, kun isäni, joka oli nimismies, kiroili aina mm. silloista kioskolainsäädäntöä ja myös huviveroja.

Kaikkea hauskaa meillä on Suomessa aikojen saatossa tehty ja keksitty. Ja ihan itse on ammuttu itsemme jalkaan eduskunnssa vuosikymmeniä.

Nyt jopa kaupat saattaa kohta olla auki, kuten yrittäjät haluaa ja kivikautinen kieltolain aikainen alkoholilakikin näyttää muuttuvan.

Suunta on oikea, mutta vauhti vielä valitettavan hidas.

Selvää vatulointia on vielä monessa asiassa
ja Suomi on vieläkin pahasti lähtötelineissä.

Eero KekäläinenRe: Apteekkarit3.10.2015 19.01
Akm pukikin sanoiksi toden, joka iloskan aikaan olikin fakta. Poliisin käsipuolesta tanssittamat olivat suurimmaksi osaksi elämänsä uhossa olevia nuoria juankoskelaisia miehiä. Outokumpulaiset panivat hanttiin niin pirusti juankoskelaisten uhoa.
Me kaavilaiset yritettiin luovia siinä välissä rauhaa.
Jälleen kokemuksen suurella rintaäänellä.

Eero KekäläinenRe: Apteekkarit3.10.2015 22.34
Siinäpä nimimerkki, jonka tunnistan, lausui totuuksia, joita ei kaikki suomalaiset ymmärrä. En edelläänkään aliarvioi suomalaisten ymmärtämystä bisnesmaailmaan, mut kuten kaikki mittarit tänäpäivänä osoittaa. Suomi on totaalisesti jälkijunassa. Ja mikä suurinta huolta minussa aiheuttaa .Koillis-Savossa olemme jo vuosikymmenen.sitten menneen junan kyydissä

alan kolmas miesRe: Apteekkarit4.10.2015 3.14
alan mies yrittää nolata minua.

Et tule onnistumaan. Juna on jo liikkeellä. Eeron tapaisia yritäjiä on maa täynnä.

Tulee muutos, jolloin heitäkin kuunnellaan.

Näyttäa siltä, että sinä olet pintaliitäjä, joka ei ole koskaan kantanut vastuuta.

Esim. Eero on, siinä on helkkarin iso ero.

Minä keskustelin näistä asioista kerran erään hyvän ystäväni ja kansainvälisen huippujournalistin kanssa, joka kertoi minulle amerikkalaisen viisauden johtajista.

Yli 10 vuotta tehtiin yhhteistyötä ja päästiin jopa Financial Timesin etusivulle kolmeen palstaan. Puhuin silloin metsäteollisuuden kannattavuudesta ja velkaisuudesta.

Milloin sinun ajatuksiasi kansainvälisestä metsäteollisuudesta tai muiden suomalaisten konsulttien ajatuksista on viimeksi kirjoitettu FT- etusivulle? Epäilen, ettei kertaakaan minun jälkeeni.

Käsittääkseni ainoat kansainväliset tiedotteet on Suomen yrittäjien ennätyksellset sakot.

Ensimmäinen kysymys, jolla hyvä johtaja kartoitettaan, kuuluu esim amerikoissa olevan

" Has he ever been eating shit"

eli hyvä johtaja on sellainen, joka on joutunut elämässään ottamaan vastuuta ja syömään paskaa.

Tutki hiljaa näitä menestyneitä amerikkalaisia yritysjohtajia kuten esim. Applen Jobbs tai monia muita menestyneitä johtajia (muita kuin suomalasia, jotka ovat systeemin tuomia onnenkantamoisia), niin tulet huomamaan, että näin asiat ovat.

Olen näistäkin asioista luennoinut 11 vuotta huvikseni HTKK;ssa muiden töideni ohessa. Minulle hyvin opettavainen juttu.

Kuitenkin kutsun viisasta alan miestä muutoksen tekijöiden joukkoon. Olisi ilo työskennellä kanssasi - joskus.

Eero KekäläinenRe: Apteekkarit4.10.2015 9.29
Akm ei kuitenkaan ilmeisesti huomannut, tai jostakin syystä ei noteerannut klo 22.49 kommentissaan juuri edelläolevaan minun vuodatukseni viimeisiin sanoihini.
Me kuljetusalan ihmiset olemme suomen tukipilari ja siksi esim AKT järjestönä on niin vahva kuin se on. Suomi pysähtyy totaalisesti kun AKT ryhtyy lakkoon.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: