Keskustelu

Tena PPitäisi oppia lukemaan lait8.5.2016 15.27
Tulipahan mieleen, että onko jätetty lukematta tämä lakipykälä kokonaan, kun Kuopion kanssa on tehty soppari: " Kuntarakennelaki (29.12.2009/1698): 24 § (10.4.2015/411) Valtuuston muodostaminen kesken vaalikauden Uuden kunnan valtuuston muodostamiseksi muutoksen kohteena olevissa kunnissa toimitetaan uudet kuntavaalit. Kunnat voivat yhdistymissopimuksessa sopia vaalien toimittamisesta kuntien yhdistymisen voimaantuloa edeltävänä vuonna vaalilain 144 §:ssä säädetystä ajankohdasta poiketen. Vaaleja ei voida toimittaa ennen kuin valtioneuvosto on päättänyt kuntien yhdistymisestä. Kuntien on ilmoitettava vaalien ajankohdasta oikeusministeriölle viipymättä valtioneuvoston tehtyä päätöksen. Vaaleissa noudatetaan, mitä varsinaisista kuntavaaleista säädetään. Valtuutettujen toimikausi kestää kuntavaalikauden loppuun. Jos vaalit toimitetaan kuntavaalikauden viimeisenä vuotena, valtuutettujen toimikausi kestää seuraavan vaalikauden loppuun." Tämä tarkoittaa sitä, että sekä Kuopiolla että Juankoskella toimii valtuustot ja lautakunnat vaalikauden loppuun, eikä tämän vuoden loppuun. Aika iso muutos , kun aikaisemmin on kerrottu, että valtuustokausi loppuu Juankoskella 31.12.2016 kun lain mukaan lautakuntien, hallituksen ja valtuuston kausi todellisuudessa loppuu vasta kesällä 2017.

juristin alkuRe: Pitäisi oppia lukemaan lait8.5.2016 16.57
Alkaa näyttää siltä, että rysän päältä kiinni saatu Esteri Kangasveijari on noissa yhdistymisneuvotteluissa joutunut painamaan paniikkinappulaa, kun on yhdistymis-shopparissakin unohtanut lukaista ja ymmärtää, mitä Kuntarakennelaissa on todettu kuntien hallinnon järjestämisestä kuntaliitosten yhteydessä.

Tämähän ei ole mitenkään ensimmäinen kerta, kun Esteri ei ole perehtynyt lainsäädäntöön ennen päätösten tekemistä.

Jotenkin on alkanut tuntumaan siltä, että Esteri on vain halunnut turvata itselleen pakotien korkeaan virkaan Liitos-Kuopion hallintoelimissä. Yhdistymis-shopparissa Esteri onkin ainoa virkamies, jonka tehtävät on kohtalaisen varmasti määritelty shopparissa. Muistaakseni tulevan kesäkuun aikana tämänkin tehtävän pitäisi shopparin mukaan selvitä.

Jos lukee Kuntarakennelakia, niin uusilla vaaleilla alkaa olla jo kiire. Vaalejahan ei voida näköjään järjestää ennen kuin valtioneuvosto on päättänyt kuntien yhdistämisestä ja kunnat ovat ilmoittaneet oikeusministeriölle uusien vaalien ajankohdan valtioneuvoston päätöksen jälkeen.

Käyköhän tässä vielä niin, että koko kuntaliitos vielä kaatuu kalkkiviivoilla näihin juridisiin töppäyksiin.

Koska nyt on jo nähty, että Esterin käynnistämä ja paniikissa ajama kuntaliitos näyttää johtavan rajuihin leikkauksiin kaikissa Juankosken lähipalveluissa ja toisaalta Juha Sipilä on saanut aikaiseksi uuden maakuntamallinsa ja kokoomus puolestaan sote-sektorin kilpailun vapauttamisen, niin nyt jos koskaan Juankoskella pitäisikin painaa paniikkinappulan sijasta reset-nappulaa ja jatkaa toimintaa vähävelkaisena itsenäisenä kuntana. Tiettävästi kunnallisveroonkin tulee katto ja taso tippuu 6-7% yksiköllä.

Kyllä se nyt on taas nähty, että Esteri hiihteli taas ihan väärää latua ja perässähiihtäjiä oli iso joukko.

Nim. merkki päätelijä jäi selvään vähemistöön, kun kirjoitti kriittisesti suunnitellusta kuntaliitoksesta jo 20.5.2014 alla olevaan tyyliin:

?päättelijä
Yhdistymissopimus kriittiseen tarkasteluun
20.5.2014 23:14
Kuntien autonomia ja kunnallisen päätöksenteon julkisuus on Suomen nykyisen ja uudisteillakin olevan kuntalain peruspilari. Päätöksenteon julkisuus taas edellyttää, että päätöksentekoon liittyvät asiakirjat ovat julkisia ? ei salaisia.

Juankoskella kaikki tärkeä päätöksenteko ja siihen liittyvät asiakirjat ovat lähes pääsääntöisesti salaisia. Mitä tärkeämmästä päätöksestä on kysymys, sitä salaisempaa on päätöksenteko ja siihen liittyvät asiakirjat.

Stromsdal OyJ:n konkurssi koettiin kaupungin johdossa elämääkin suuremmaksi asiaksi ja siitä syystä kaikki mahdollinen konkurssipesän lunastukseen ja pesän lunastaneeseen ns. Premium Board-yritysryppääseen liittyvä päätöksenteko on pyritty kaikin keinoin salaamaan kuntalaisilta Salaaminen ei ole asiassa auttanut mitään, vaan Premium Board-yritysryhmä on ollut konkurssitilassa jo vuoden 2012 keväästä lähtien.

Stromsdal OyJ:n konkurssipesän uhkarohkeiden lunastus- ja pelastustoimien johdosta Juankosken kaupungin kantokyky ylittyi ja nyt Juankosken kaupunki on joutunut valtiovarainministeriön asettaman arviointiryhmän ehdotuksen mukaisesti neuvottelemaan jopa mahdollisesta kuntaliitoksesta Kuopion kanssa.

Liitosneuvottelut Kuopion kanssa on nyt käyty ja Juankosken kotisivuilla on esittettynä 24.4.2014 päivätty "Juankosken kaupungin ja Kuopion kaupungin yhdistymissopimus".

Kun lukee sopimuksen läpi, niin huomaa sen, että oikeastaan mistään asiasta ei ole konkreettisesti sovittu mitään. Neuvoteltuun sopimukseen näyttää liittyvän myös LIITE, jonka nimeksi on kirjoitettu ytimekkäästi "Palveluiden järjestämissuunnitelmat ja niiden yhteenveto". Kyseistä liitettä ei löydy Juankosken kaupungin kotisivulta. Liite on siis juankoskisilta veronmaksajilta jälleen visusti salattu.

Sopimuksen 11 kohtaa ansaitsevat mielestäni seuraavat lyhyet kommentit, joita kaikkien Juankosken veronmaksajien tulisi huolellisesti tykönään harkita:

1) Sopimuksen tarkoitus on (kuntarakennelain 1698/2009) 8 §:n tarkoittama yhdistyssopimus Juankosken ja Kuopion kaupungin yhdistymisestä.

2) Yhditymisen toteuttamistapa, ajankohta ja yhdistyneen kunnan nimi:
kuntarakennelain 3 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisesti Juankosken kaupunki lakkautetaan yhdistämällä se Kuopion kaupunkiin.

Yhdistynyt kunta aloittaa 1.1.2017 ja yhdistyneen kaupungin nimeksi tulee Kuopio.

3) Yhdistymisen edellytykset ja tavoitteet

Kuntajaon muuttamisen edellytykset:
"kuntajakoselvitys osoittaa Kuntarakennelain 4 §:n mukaisten kriteerien kohdalta sen, että Juankosken näkökulmasta kuntien yhdistyminen parantaisi sen palveluiden järjestämistä, mutta Kuopion näkökulmasta yhdistäminen heikentäisi sen edellytyksiä vastata palveluiden järjestämisestä ja toimintakyvyn edistämisestä Juankosken heikon taloustilanteen vuoksi"

Yhdistymisen tavoitteet:
"Sopijapuolet katsovat, että Juankosken kaupunki ja Kuopion kaupunki yhdistämällä muodostetaan alueesta toiminnallisesti ja laadullisesti elinvoimainen kokonaisuus, jossa tarjotaan oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu eri alueille ja asukasryhmille."

"Lähtökohtana on, että lähipalvelut Juankosken alueella säilytetään ja Juankosken alueelle luodaan toimiva paikallisdemokratiaa vahvistava toimintamalli."

Mitään konkreettista toimenpidettä näiden yhdistymistavoitteiden osalta ei ole kerrottu. Tavoitteet näyttävät olevan toiveasteella, kun ottaa huomioon liitoksen negatiiviset vaikutukset Kuopion jo nykyisin haasteelliseen taloustilanteeseen!!!

Miten vain alle 5000 asukkaan Juankoski voi muodostaa yli 100 000 asukkaan Kuopion kanssa alueesta toiminnallisesti ja laadullisesti elinvoimaisen kokonaisuuden???

Juankosken väkilukukin edustaa Suur-Kuopiosta vain alle 5%. Tällä prosenttiosuudella ei ole mitään painoarvoa Kuopion päätöksenteossa. Osakeyhtiöissäkään ei kuunnella alle 10% omistavalta osakkeenomistajalta mitään, kun asioista päätetään!!!!!!

4) Yhdistymishallitus
"Tehtävät ja toiminta määritellään laadittavssa johtosäännössä, joka hyväksytään yhdistyvien kuntien valtuustoissa"

Yhdistymishallitukseen valitaan joko 19 tai 13 jäsentä riippuen siitä, onko myös Tuusniemi liittyvien kuntien joukossa.

"Yhdistymishallituksissa käsiteltävien asioiden valmistelusta ja toimeenpanosta vastaa Kuopion, Juankosken ja Tuusniemen kaupunginjohtajat."

Yhdistyvien kuntien valtuustoille pidetään kerran vuodessa yhteistapaaminen!!!! Mitenkä tämäkin mahtaa tukea lähidemokratiaa. Juankoskellakin korkeita sote-kuluja on jouduttu ja lähdetty seuraamaan jo kerran kuukaudessa????

Kuinka Juankosken kaupungin talouden tuhoon ajanut kaupunginjohtja voi olla vastaamassa asioiden valmsitelusta ja toimeenpanosta??? Sitä paitsi hänet on jo todettu oikeuslaitosten toimesta myös monissa Juankosken vaikeissa talouasioissa esteelliseksi.

5) Hallinnon järjestäminen
"Hallinto järjestetään Kuopion kaupungin 1.1.2017 voimassa olevan hallintomallin mukaisesti."

6) Taloudenhoidon yleiset periaattet
"Yhdistyneen kunnan taloudenpidossa on tavoitteena tasapainoinen kuntatalous.

Juankoski ei ryhdy taloudellisesti poikkeaviin toimenpiteisiin ennen kuntien yhdistymistä."

Miten yhdistyvien kaupunkien taloudenpidon tasapaino saavutettaan, kun jo nyt Kuopion operatiivien tulos on muistaakseni noin 6 milj. euroa negatiivinen ja Juankosken talouskin on vahvasti alijäämäinen?????

"Juankosken kaupungin omaisuus sekä velat ja velvoitteet siirtyvät kuntarakennelain 36 §:n säännöksen mukaisesti Kuopion kaupungille"

Millaiset sopimukset velkojen osalta on tehty ns. Premium Board-yritysryhmän velkojen osalta??? Juankosken kaupungin saatavathan ovat kyseiseltä yritysryhmältä lähempänä 10 milj. euroa!!!!

Valtion puolesta Juankosken nykyiselle alueelle kohdennetaan yhdistymisavustusta ja sen lisäosaa vain 1 000 000 euroa. Tällainen luku on vaatimaton, kun sitä verrataan esimerkiksi Juankosken nykyisiin noin 29 milj. euron vuotuisiin ateriapalvelu & siivous-, sosiaali- ja terveydenhoitokuluihin!!!!!

"Yhdistymisavustuksia on tarkoitus ohjata: lukio-opetuksen (muk. lukien) ICT-ratkaisut, yhdistyvän kaupungin talouden ja lähidemokratian palvelujen uudistamiseen..."

7) Yhdistyvien kuntien palvelujärjestelmien yhteensovittaminen
"Laajentuvan Kuopion kaupungin tavoitteena on tuottaa tai järjestää alueellaan kilpailukykyiset, kustannustehokkaat ja tarpeita vastaavat palvelut"

Mitähän nämä palvelut mahtavat olla, kun jo nyt Kuopion kaupunki painii suurissa ongelmissa mm. terveydenhoito- ja korkeiden koulukustannustensa vuoksi???

Sitä paitsi uusi sote-ratkaisu tulee muuttamaan kaikkien kuntien osalta terveydenhuoltopalvelujen tulevan rahoituksen!!!!

Yhditysmissopimuksessa ei voi olla tietoa siitä, miten sote-järjestellään tulevaisuudessa!!!!!

Juankoskella yhdistymissopimuksessa on luvattu säilyttää teveyskeskus, Iivolan palvelukeskus, päivähoito ja perusopetuksen lähipalvelut ja lukiopalveluiden säilyminen koillisen Kuopion alueella jne.

Yhdistymisselvityksessä ei ole tuotu esille mitään konkreettisia ajatuksia esim. siitä, miten yhdistyvien kuntien ja erityisesti Juankosken erittäin kalliit hoiva- ja hoitopalvelut tullaan tulevaisuudessa järjestämään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja samalla laadukkaasti!!!

Itsenäinen Juankosken kaupunki voi järjestää nämä palvelut nykyisin parhaaksi katsomallaan tavalla ja mahdollinen liittyminen Kuopioon näyttää lopettavan joka tapauksessa kalliin Kysteri-yhteistyön!!!! On olemassa useita vaihtoehtoisia mahdollisuuksia hoitaa sote-kysymykset itsenäisen Junakosken toimesta. Siinä ei tarvita millään lailla Kuopiota.

8) Lähidemokratiatoteuttaminen
"Lähidemokratiamallin luomiseksi Kuopion kaupunki asettaa erillisen valmisteluryhmän..."

Lähidemokratiatoteutus on siis täysin verbaaliakrobatian tasolla. Mitään konkreettisia suunnitelmia asiasta ei voi olla, koska valmisteluryhmääkään ei vielä ole olemassa!!!!

9) Henkilöstön siirtymisen periaattet
"Vakinaisen henkilöstön palvelusuhteet turvataan viideksi (5) vuodeksi 1.1.2007 lukien. Palvelusuhdeturva koskee sekä Juankosken että Kuopion kaupungin palveluksessa olevaa vakituista henkilöstöä."

10) Kunnanjohtajien asema
"Yhdistyneen kunnan johtajana toimii Kuopion kaupunginjohtaja. Kuntarakennelain 30 §:n mukaisesti Juankosken kaupunginjohtaja siirtyy Kuopion kaupungin palvelukseen."

Juankosken Nerolle järjestyy siis työpaikka Kuntarakennelain perusteella. Juankosken hukkuvan laivan kapteeni näyttää siis ensimmäisten joukossa hyppäävän pelastusveneeseen. Italiassa Costa Corcordian kapteenille ja Etelä Koreassa äskettäin raskaassa ylilastissa laivaansa johtaneelle kapteenille ei näytä käyvän yhtä hyvin!!! Juankosken haaksirikossa uhreja on lähes 5000. Italian ja Etelä Korea tragedioissa kysymyksessä on ollut vain vähän yli 300 uhria.

11) Sopimuksen voimassaolo ja muutaminen
"Tätä sopimusta on noudatettava siitä alkaen, kun yhdistyvien kuntien valtuustot ovat sen hyväksyneet...."

Kun yritysmaailmassa yrityksiä yhdistetään, niin puhutaan mielellään saavutettavista synergiaeduista. Juankosken Neron ja Kuopion kaupungin välisessä yhdistymissopimuksessa ei ole esitetty mitään synergiaetuja muuta kuin verbaalisella toivetasolla. Laskutaitoisten Juankosken veronmaksajien ei pitäisi missään tapauksessa hyväksyä näin alkeellista ja huonoa yhdistysmissopimusta."

kouraan ajattelijaRe: Pitäisi oppia lukemaan lait9.5.2016 5.42
On siinä etua aivan riittävästi, kun päästään eroon tästä Juankosken itsenäisestä hallinnosta.
Liitos on lottovoitto meille.
Ei aivan seitsemän oikein, mutta kuitenkin.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: