Keskustelu

alan kolmas miesPullo kouraan Kepulandiassa!20.9.2016 2.43
Suomessa on nostettu kova kohu, kun sote-neuvotteluihin ja armeijan muutamiin juhliin on tilattu median mielestä kohtuuttomasti alkoholijuomia, eikä juojien nimistä ole aina ollut tarkkaa kirjanpitoa.

Kyllä minäkin pidän sitä parempana, että noissa julkishallinnon pippaloissa ja Kiky-neuvotteluissa ei kovin kovassa kaasussa neuvoteltaisi.

Kepulandiassakin voi käydä vielä samalla tavoin kuin YYA naapurimaassamme, jossa intouduttiin tekemään vallankaappaus tukkihumalassa.

Viisas isäni korosti aina, että alkoholi on viisasten juoma ja ilmeisesti siitä syystä Kepulandiassa on aina ollut skitsofreeninen suhtautuminen alkoholiin eli etanoliin (C2H5OH-ceekakshviisoh).

Täytyy muistaa, että alkoholeja on monenlaisia ja Alkossa myydään vain erilaisia etanolin johdannaisia, joita oikein käytettynä ei voi pitää ihmisen terveydelle kovin vaarallisena.

Toisin on tietysti CH3OH eli metanoli, joka myös on alkoholi, mutta jo pieninä määrinä nautittuna hengenvaarallinen ja sokeuttava myrkky.

Nykyisen alkoholipolitiikan peruskivi muurattiin käsitykseni mukaan 1950-70 luvulla.

Pääarkkitehteina häärivät tietysti ajan henkeen kuuluvasti kepuloiset ja demut. Vuosina 1952-68 Alkon pääjohtaja oli demujen K.A. Fagerholm ja häntä seurasi sitten demujen Pekka Kuusi, joka väitteli tohtoriksi vuonna 1956 tutkimuksellaan "Alkoholijuomien käyttö maaseudulla-kokeellinen tutkimus".

Myöhemmin Kuusesta tuli sosiaaliministeri ja myös Alkon pääjohtaja vuosiksi 1972-1982. Kuusen aisaparina Alkon hallintojohtajana ja myös hallintoneuvoston puheenjohtaja toimi sitten kepun raittiusmies ja tervaskanto Nestori Kaasalainen.

Alkossa demujen valtakautta jatkoi vielä demujen pitkäaikainen pääjohtaja Heikki Koski 1982-1994, jota seurasi vihdoin Ilkka Suominen (kok) 1994-1999. Suomista onkin sitten seurannut vähemmän poliittiset mm. Yliopiston Apteekin proviisori Heikki Uotila (2001-2012) ja nykyinen tekn. lisensiaatti Hille Korhonen.

Ennen viimeisiä eduskuntavaaleja kepuloiset suunnittelivat innokkaan Annika Saarikon johdolla jo yhdessä demujen Keppana Huovisen kanssa jopa keppanan vetämisestä pois ruokakaupoista takaisin Alkoon.

Onneksi tällaista normitalkoota ei Kepulandiassa vielä kuitenkaan käynnistetty.

Kun Suomen alkoholipolitiikkaa tarkastelee ulkopuolisena, niin keskeinen havainto on, että valtion monopolin harjoittamaa alkoholiin liittyvää kemianteollisuutta on harjoitettu lähinnä sosiaalipoliittisesta näkökulmasta.

Nykypäivänä näin kapeaa katsantokantaa voidaan pitää täysin käsittämättömänä sosiaalitanttojen puuhasteluna.

Ärsyynnyin alkoholista, kun silmääni sattui Suomen Kuvalehdessä Jan Erolan kirjoitus "Pullo kouraan hallitus". Vaikka en aina pidäkään Erolan puheista, niin nyt minua alkoi kiinnostaa Erolan esittämät alkoholiin liittyvät kansantaloudelliset luvut.

Erola oli aivan oikein liittänyt alkoholin eli etanolin ja sen johdannaiset elintarvikkeiksi.

Erola oli selvittänyt, että Suomessa elintarvikkeiden vientilistalla alkoholi on ensimmäisellä sijalla. Erolan mukaan viime vuonna alkoholituotteiden viennin arvo oli Suomessa 180 milj. euroa.

Heti perään Erola oli selvittänyt, että Ruotsissa Absolut Vodka-vetoisen viennin arvo olisi peräti n. 7 miljardia euroa.

Aluksi ajattelin, että nyt Erola on tehnyt virheellisen analyysin tai kysymyksessä on painovirhe.

Sitten suoritin tarkistuksen ja havaitsinkin, että Erola on ehkä saattanut sotkea keskenään eurot ja kruunut.

Joka tapauksessa Ruotsin elintarvikkeiden ja juomien koko viennin arvo on noin 70 miljardia SEK ja siitä Absolut Vodka-tuotteiden osuus on noin 10% eli noin 740 milj. euroa.

Näyttääkin siltä, että esim. Ruotsin alkoholin viennin volyymi on siis kuitenkin Suomeen verrattuna noin 4.1-kertainen.

Ruotsalaisten salaisuutena alkoholissakin on loistavasti onnistunut globaalin brandin systemaattinen luonti. Tähän ei Suomessa valitettavasti pystytä.

On aiheellista kysyä, kuinka on mahdollista, että meillä valtion monopoliyhtiö pohtiessaan mm. alkoholin käyttöä maaseudulla ja sen mahdollisia terveydellisiä haittoja, on voinut samalla unohtaa alkoholiin liittyvän valtavan globaalin liiketoimintapotentiaalin.

Järkyttävästi havaitsin, että Ruotsin Alkoa vastaava Systembolaget lanseerasi vasta 1979 Absolut Vodkan Amerikan markkinoilla. Absolut Vodkaa tehtiin Skånessa maanviljelijöiden entisessä viinatislaamossa, jossa raaka-aineena on syysvehnä.

Vuonna 2008 kansainvälinen Pernod Ricard S.A.:n omistama V&S Group osti Absolut Vodka Bandin ja Skånen hienot tehtaat ja loppu onkin sitten historiaa.

Valtion sosiaaliministeriön ohjauksessa toimivassa Altia-konsernissa on siis selvästi huomattavaa piilevää liiketoimintapotentiaalia, kunhan vuosikymmeniä toimintaa johtaneet sosiaalitantat saadaan siirrettyä sote-uudistuksen myötä puuhastelemaan todellisten sosiaalisten ongelmien kanssa.

Alla vielä Elintarviketeollisuuden listaa Suomen tärkeimmistä vientiin menevistä elintarvikkeista (Tammi-huhtikuu 2016).

Tuolla listalla alkoholi näyttää olevan Suomessakin kärjessä ja tämän listan tulisi erityisesti kiinnostaa Kepulandiassa kaikki kepuloisia, koska kysymys on tietysti kepuloisten ikiomasta pelikentästä.

Alkoholi 37 milj. euroa
Voi ja maitorasvat 35 milj. euroa
Muut elintarvikkeet 29 milj. euroa
Sokerikemian tuotteet 27 milj. euroa
Sianliha 25 milj. euroa
Maitojauhe 24 milj. euroa
Muut maitovalmisteet 22 milj. euroa
Suklaa 18 milj. euroa
Juusto 15 milj. euroa
Kaura 15 milj. euroa

Artikkelissaan Erola nostaa hyvin esille mm. pienpanimot ja tislaamot, joita meillä Suomessa on ahdasmielisesti kahlittu erilaisin normein ja verotuksellisin keinoin vuosikymmeniä.

Erola oli myös selvittänyt, että esim. Skotlannissa viski tuo maahan 40 000 työpaikkaa ja kansantalouteen 6 miljardia euroa.

Ei ole ihme, että ruotsalaisetkin ovat meistä ottaneet täydellisen pesäeron vähän joka alalla.

alan kolmas miesRe: Pullo kouraan Kepulandiassa!20.9.2016 18.14
Turha on järjestää enää Juankoskelle pienpanimoa, koska Kuopiossa on jo vuodesta 1852 ollut Lignell & Piispasen likööritehdas.

Kun katsastaa Lignell & Piispasenkin viimeisten vuosien tilinpäätöstietoja, niin eipä ole hurraamista (kts. alla):

Liikevaihto:
2012 8.0 milj. euroa
2013 7.2 milj. euroa
2014 6.3 milj. euroa
2015 6.1 milj. euroa

Tulos:
2012 -0.1 milj. euroa
2013 -1.2 milj. euroa
2014 01 milj. euroa
2015 0.1 milj. euroa

Alaspäin on mennyt kuin lehmän häntä.

Tästä voidaan vetää sellainenkin johtopäätös, että Suomen johtavassa maitokunnassa eli kepuloisessa Kuopiossa ei kerta kaikkiaan osata harjoittaa alkoholiin liittyvää liiketoimintaa kannattavasti.

Tämänkin tosiasian ymmärtää hyvin, koska maitoon ja alkoholiin liittyvät liiketoiminnat ovat niin paljon toisistaan poikkeavia liiketoimintoja.

Piispanen & Lignellin hienojen tuotteiden jakelusta ei myöskään näytä löytyvän ruotsalaisten Absolut Vodkan tapaista brandiajattelua, koska yhtiö näyttää myyvän 70-75% tuotannostaan Alkon kautta, vientiin menee vian 20-25% ja ravintoloihin 5% tuotannosta.

Herää kysymys, milloin on Suomessa nähty Alkon mainostavan näkyvästi muita alkoholituotteita kuin Altian taskulämmintä kossua.

Muistaakseni DigiKiky Sipiläkin ensi töikseen kielsi keppanan mainostamisenkin mm. jakeluautoissa.

Ettei meillä menty jopa niin pitkälle, että Helsingissäkin jopa ikiaikainen Sinebrykoffin olutvossikkakin kiellettiin.

Tällainen tyhmyys ja perinteiden vihaaminen ei tulisi kuuloonkaan Saksassa tai Wienissä puhumattakaan Ranskan arvostetuista viinitiloista.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: