Keskustelu

Pelkät urat sopimalla riittääKelkkareitit2.12.2011 8.31
Kelkkareitit voivat mennä uusiksi


Koillis-Savoon, Kuopioon ja Siilinjärvelle suunniteltu moottorikelkkareitistö saattaa mennä uusiksi, jos reitistön valmistelussa mukana ollut Juankoski vetäytyy hankkeesta. Juankoskella reitistölle on pyritty saamaan maanomistajien hyväksyntä. Vastustus on kuitenkin niin suurta, että kaupungin on ryhdyttävä pakkotoimiin tai jätettävä rakentaminen kokonaan. Juankosken poisjäänti aiheuttaisi koko reitistöön merkittävän katkoksen.

Juankoskella muutamat maanomistajat eivät halua reittejä mailleen mistään hinnasta. Vastustuksen takia Juankosken kaupunki päätti taannoin, ettei kelkkareittien rakentamisessa ryhdytä pakkotoimiin vaan reiteille on oltava maanomistajan hyväksyntä.

Alkusyksystä kaupunki järjesti maanomistajille lisäkuulemisen, ja sen perusteella on selvää, että ilman pakkotoimia reitistö jää tekemättä.

- Kaupunginhallitus linjasi viimeksi melko tiukasti, että reittitoimituksiin ei lähdetä vaan reitit rakennetaan, jos maanomistajat ne hyväksyvät. Nyt täytyy katsoa, onko kaupunginhallitus vielä samoilla linjoilla, sanoo kaupunginjohtaja Petri Kangasperko Juankoskelta.

Asiassa suurinta päätösvaltaa Juankoskella käyttää kaupunginhallitus ja se puntaroi jo maanantaina, lähdetäänkö pakkotoimiin sittenkin vai jääkö Koillis-Savoon, Kuopioon ja Siilinjärvelle suunniteltuun reitistöön Juankosken kokoinen aukko. Jos jää, hanketta vastustavat maanomistajat saavat selkävoiton ja hanketta vetävä Kuopion kaupunki puolestaan joutuu piirtämään reittikartat uusiksi.

- Juankosken jääminen pois aiheuttaisi merkittävän katkoksen reitistöön ja viivästyttäisi rakentamista selvästi. Arvioimme tarkemmat vaikutukset hankkeelle sen jälkeen, jos Juankoski päättää jäädä siitä sivuun, sanoo palvelualuejohtaja Pekka Vähäkangas Kuopion kaupungilta.

Moottorikelkkareittien puimista jatketaan myös oikeudessa: Kuopion hallinto-oikeudessa on tälläkin hetkellä vireillä kymmenkunta reittejä koskevaa valitusta Juankoskelta, Nilsiästä ja Kiuruvedeltä.

Kuopion hallinto-oikeus antoi keskiviikkona ratkaisunsa yhdestä valituksesta, joka koski Juankosken kaupunginhallituksen viime tammikuussa tekemää päätöstä hyväksyä aiesopimus moottorikelkkareittien virallistamiseen ja rakentamiseen osallistumisesta. Hallinto-oikeus jätti valituksen tutkimatta.

MetsänomistajaRe: Kelkkareitit2.12.2011 10.55
Emme tarvitse reittejä, kasvatamme metsää. Kelkkailu ei kuulu enää nykypäivään. Polttoaine tulee säästää tarpeelliseen. Lumettomien, tulevaisuuden talvien harrastukseksi riittää patikointi.

albaaniRe: Kelkkareitti.2.12.2011 14.07
vastustamme varmuuden vuoksi kaikkea.

WIHTORIRe: Kelkkareitit2.12.2011 14.22
Kovaksi on peli mennyt. Juankoskelle tarjotaan reilun 100 000 euron hintaan mahdollisuutta joko rakentaa reitit tai jättää rakentamatta. Ihan itse voi valita maksaako korvaukset hankkeesta vetäytymisestä vai tekeekö reitit samalla rahalla. Sellaista se on, kun on kytköksiä moottorikelkkatehtaaseen ja sitä kautta vaalirahoitukseen ja ties mihin. Puolueet ovat rahansa saaneet oma osuus diilistä on nyt hoidettava. Hallituksen jäsenillä sattaa olla nyt kovat paineet emopuolueen suunnasta. Onko kaikilla niin paksu nahka, että pysyy tuolilla, jos selkäranka pettää? Se on poliitikon perusvaatimus.
Maastoliikennelain osauudistus lähtee lähiaikoina uudelle lausuntokierrokselle ennen eduskuntakäsittelyä. Tilanne on aikaisemmasta muuttunut. kun Ville Niinistö on ympäristöministerinä ja Kimmo Tiilikainen on saanut vahvan aseman kepussa. Kumpikaan ei ole moottorikelkkamiehiä. Voi hyvinkin käydä niin, että virallistamishankkeet perutaan ja Juankoski välttyy korvausvaatimuksista. Toivottavasti Ville pistäisi hankkeet jäihin odottamaan uutta lakia.

metsänomistaja minäkinRe: Kelkkareitit2.12.2011 18.57
Kyllä kelkkareitit pitää perustua vapaaehtoisuuteen, jos ei löydy sovinnolla maa-alueita, silloin niitä ei tarvita.
Olis Juankosken päättäjät kuunnelleet herkällä korvalla maanomistajia, ennekuin lupautuvat maksumiehiksi.Tyhmyydestä taas sakotetaan!
Ilmastonmuutoksen vuoksi jää kelkkailu aika kohtuuttoman lyhyeksi, joten aivan turhaa toteuttaa reitistö!

UntoRe: Kelkkareitit2.12.2011 20.37
Säyneisläinen maanviljelijä ja hallituksen jäsen kertoi, että on isänmaallista saada kelkkareitti Muuruveden isäntien maiden yli vaikka pakkolunastamalla. Milloin Suomen perustuslain " jokaisella suomalaisella on valta omaisuuteen" vastaisesti olevaa toimintaa voidaan luokitella "isänmaalliseksi". Kepulaiset ovat käyttäneet
isänmaallista-sanaa aika löysin perustein.
Isänmaallista on isäntien valta hallita omaa omaisuuttaan.

WIHTORIRe: Kelkkareitit3.12.2011 15.47
Väyrysen Paavohan on pärjännyt pressakisan kevyessä keskisarjassa ihan kohtuullisesti. Vaikka kyseessä on puhtaasti henkilövaali, on Paavo vetänyt uutisten mukaan puolueenkin huikeaan vajaan prosenttiyksikön nousuun. Virhemarginaali on +- 1,5 prosenttiyksikköä. Kepua rasittaa varmasti se, että se vaalirahoitussotkujensa ohella "jostain syystä" ajaa voimakkaimmin moottorikelkkareittejä, joita kuuluisa moottorikelkkatehdas tuotteilleen tarvitsee kipeästi. Pressallehan asia ei kuulu. Paavo lieneekin diplomaattisesti entisellä yleispätevällä kannallaan: En ole puolesta enkä vastaan - pikemminkin päinvastoin.
Paavon ohella kepun voimahahmoksi on noussut rypemisten jälkeen Kimmo Tiilikainen, joka epäonnistui puheenjohtajaksi nousussan pari vuotta sitten puoluerahoitusspesialisti Jarmo Korhosen valtakaudella.
Ymäristöministerinä ollessaan Tiilikainen vastasi kysymykseeni moottorikelkkareiteistä kirjallisesti suoraan henkilökohtaisesti
"Mielestäni yhden harrastajaryhmän vaatimukset eivät voi mennä perustuslain tarjoaman omaisuuden suojan ylitse."
Ei ole lainkaan varmaa, että maastoliikennelain osauudistus sisältäisi reittitoimituksen mahdollisuuden eduskuntakäsittelyn jälkeen. Siksi onkin turhaa pelätä Kuopion uhitelua korvausvaatimuksella. Se voi olla myös sillä perusteella piankin laiton, kuten se on muutenkin. Ei kuntaa voi pakottaa maksamaan sunnittelusta, jota Kuopio on teettänyt kunnanhallituksen reittitoimituskieltoa huomioimatta uskoen päätöksen perumiseen. Joka riskin ottaa, se myös maksaa.

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit3.12.2011 22.10
WIHTORI sanoo 2.12.2011 14:22 "Kovaksi on peli mennyt. Juankoskelle tarjotaan reilun 100 000 euron hintaan mahdollisuutta joko rakentaa reitit tai jättää rakentamatta. Ihan itse voi valita maksaako korvaukset hankkeesta vetäytymisestä vai?"

Mistä sellainen sopimus löytyy, jossa mainitaan asian esittelijän johtaja Kangasperkon lausuma: "Arvion mukaan saman verran rahaa menisi korvausten maksamiseen, jos tässä vaiheessa päätökset mukanaolosta peruttaisiin?"

Ovatko herrat menneet keskenään yksimielisesti sopimaan ja tekemään maastoliikenne- ja perustuslainvastaisia päätöksiä kuntalaisten pään menoksi salaa heidän selän takana kysymättä edes yksityisten maanomistajien lupaa maa-alueiden ryöstösuunnitelmiin ja pihapiirien käyttöönottoon ulkopuolisten hupi- ja bisnestarkoituksiin moottoriajoneuvoilla?!

"... KOILLIS-SAVON ULKOILUREITTIEN TÄYDENNYS - SOPIMUKSEN HYVÄKSYMINEN" löytyy osoitteista:
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/maakunnat.html
http://files.maastoliikennevalvonta.fi/30/www.maastoliikennevalvonta.fi/edit/doc/K-S_ulkoilureitin_t%C3%A4ydennys__3_.pdf
Sopimuksen velvoitteissa sanotaan mm. seuraavaa:
- Juankosken kaupunki hankkii tarvittavat luvat pysyvästä käyttöoikeudesta reittipohjiin maa- ja vesialueiden omistajilta...
- Hanke on oltava valmis 2009 loppuun mennessä.
Katso myös Kaupunginhallitus /Esityslista 05.12.2011 Asianro 272: http://juankoski.hosting.documenta.fi/kokous/2011278-10.HTM

Faktat:
* Huomattava on, että tähän päivään mennessä Juankosken kaupunki ei ole hankkinut yhtään maankäyttösopimusta, vaan asiaa on pyritty viemään eteenpäin pakkotoimin salaa ja maanomistajilta lupia kyselemättä!
- Lainaus Koilli-Savo -lehti 26.11.2009 / Kuuma peruna: "Yksityisomaisuuden suojan tulee olla kunniassaan myös Koilli-Savossa. Tämä on lähtökohta josta ei voi tinkiä. Väkipakolla ei tule tällaisia reitistöjä rakennella. Kuuluuhan Suomi sentään läntisen oikeusvaltioiden joukkoon ja Koillis-Savokin on tätä kulttuurista oikeusjärjestelmää."
* Hanketta ei myöskään ole saatu valmiiksi v. 2009 loppuun mennessä!
* Näin ollen ainakaan tuo sopimus ei enää ole voimassa!

Ei ole kohtuutonta, jos kaupunginjohtaja Petri Kangasperko sopimuksen allekirjoittajana velvoitettaisiin vapaaehtoisesti maksamaan henkilökohtaisesta omaisuudestaan kumppaneineen oman arvionsa mukaan vähintäänkin "saman verran rahaa" korvauksina kuntalaisille jo aiheutetusta rahan- ja ajanhukasta. Näistä korvauksista kaupunginhallituksen olisi syytä keskenään ja itsenäisesti sopia, "jotta pakkolunastustoimenpiteisiin ei tarvitse ryhtyä."
Kyseinenkään rahamäärä tosin ei kata korvauksena asian tiimoilta kuntalaisille ja veronmaksajille asiasta jo aiheutuneita kokonaisvaltaisia suoranaisia taloudellisia menetyksiä saati mielipahaa.

WIHTORIRe: Kelkkareitit3.12.2011 22.54
"Mistä sellainen sopimus löytyy, jossa mainitaan asian esittelijän johtaja Kangasperkon lausuma: "Arvion mukaan saman verran rahaa menisi korvausten maksamiseen, jos tässä vaiheessa päätökset mukanaolosta peruttaisiin?"
Tuolta maanantain 5.12 esityslistaltahan se uhkaus löytyy. Ilmeisesti Kangasperko on asiasta sopinut 4.8.2009 pidetyssä neuvottelussa.
"Jos taas Juankoski päättäisi tässä muuttaa aikaisempia päätöksiään ja jättäytyisi reitistön ulkopuolelle, kohdistuisi kaupungille korvausvaatimuksia. .."
"Koko kuntaosuus tulisi olemaan suunnittelun ja rakentamisen osalta n. 100.000 - 130.000 euroa, eli maksettavaa olisi vielä sunnilleen nyt maksetun kuntaosuuden verran. Arvion mukaan saman verran rahaa menisi korvausten maksamiseen, jos tässä vaiheessa päätökset mukanaolosta peruttaisiin."
Sen jälkeen asiaa on veivattu edestakaisin ja 1.3.2010 kaupunginhallitus ilmoittanut, ettei se jättäydy hankkeesta ja hvyäksyy reittitoimitukset. Näillä käsittääkseni nyt perustellaan kyseessä olevaa vaatimusta. Kuitenkaan silloin ei ole ollut edes aiesopimusta eikä mielestäni voi syntyä korvausvelvoitetta, jos suunnittelua on tehty ennen sopimuksen allekirjoitusta.
Aiesopimus hvyäksyttiin hallituksessa vasta 10.01.2011. Päätökseen hyväksyttiin kokouksessa esittelijän tekemä täydennys: "kaupunginhallitus edellyttää, että Juankoski-Kivennapa reitin osalta etsitään maanomistajien kanssa vaihtoehto, jonka maanomistajat voivat hyväksyä, jotta pakkolunastustoimenpiteisiin ei tarvitse ryhtyä."
Jos Kuopio on jatkanut suunnittelua ja ottanut riskin uskoen, että yllä oleva ehto saadaan poistettua, niin riski realisoituu nyt Kuopiolle itselleen, eikä suunnittelukustannuksia voi tältäkään osin periä.
En ole juristi, mutta mielestäni vetovastuussa olevan Kuopion uhittelu on täysin perusteetonta.

TeppanaRe: Kelkkareitit4.12.2011 10.27
Kyllä asia on niin, että Kuopio uhitteleekuin pikkupoju, sillä vain ja ainoastaan kuntien valtuustot päättävät liittymisistä ja maksuista ja mitään korvauksia ei kunta joudu maksamaan, jos ei ole mukana reittisuunnitelmassa perustuen maanomistajien vastahalukkuuteen.
Kuopion moottorikelkkasuunnittelija joutuu suunnittelemaan reitin Juankosken osalta uudestaan ja sehän on suunnittelijoiden tehtävä.
Kuntien päätäntövalta asioiden hoitamisesta ja järjestämisistä autonomisesti perustuu perustuslakiin ja aiesopimus sopimuslainsäädäntöön, jossa aiesopimus on vain aiesopimus, ei sopimus. Yleensä aiesopimus kuuluu esim.: jos kunnat niin päättävät, niin..... Ja kyseessä on erittäin hyvä peruste luopua aiesopimuksesta-- maanomistajien ja kuntalaisten tahto.

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit4.12.2011 11.03
Juankoskella moottorikelkkareiteistä luopumista koskeva korvausvaatimus?

Kaupunginjohtaja Petri Kangasperkon oma ja ehdotomana antama lausunto korvausvaatimuksesta löytyy näköjään ainakin seuraavasta lähteestä:
Koillis-Savo Maanantai 28.9.2009
Artikkeli >> Kelkkareittisuunnitelma kuumentaa tunteita Muuruvedellä
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/mediassa.html
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/Koillis-Savo%2B-lehdest%C3%A4.html

Kangasperko muistuttaa, että kaupungin luottamushenkilöt olivat aikoinaan yksimielisiä, kun hankkeesta päätettiin.
"Toki kaupungin taloudellinen tilanne oli silloin parempi ja päätökset ja sopimukset tehtiin sen hetkisen tilanteen valossa. Perääntyminen tässä vaiheessa on kuitenkin erittäin vaikeaa, sillä reittikokonaisuus jäisi torsoksi.
SITÄ PAITSI HANKKEESTA LUOPUMINEN MAKSAISI KAUPUNGILLE NYT SAMAN VERRAN KUIN SEN LOPPUUN VIEMINEN."

Missä lienee sopimus korvausvaatimuksesta, josta Kangasperko on jo syyskuussa 2009 puhunut vakaumuksen syvällä rintaäänellä laittoman moottorikelkkareitin rakentamisperusteeksi?

Martti PohjolainenRe: Kelkkareitit4.12.2011 11.31
Perustelin asiaa 25.01.2010 tekemäni esitykseni yhdeydessä seuraavasti


Mielestäni Juankosken kaupungin pitää ottaa huomioon varsin suuri maanomistajien vastustus, jota tämä hanke koskettaa. Se on monikymmenkertainen reittiä käyttäviin kelkkailijoihin nähden. Kaupunginhallituksen pitäisi perustaa päätöksensä maanomistajia kuunnellen. Esitin kaupunginhallituksen 10.08.2009 kokouksessa kelkkareitin leveydeksi kolmea(3) metriä ja vastustin ainoana henkilönä Ympäristökeskuksen esittämää kuuden(6)metrin kelkkareittileveyttä, jonka kaupunginhallitus hyväksyi. Mainitsin silloin, että hyväksyvä päätös aiheuttaa valtavan kovaa vastustusta maanomistajien suunnalta. Nyt meistä jokainen voi todeta, että näin on käynyt. Nyt on otettava huomioon valitukset lausuntoa annettaessa. Olen sitä mieltä, että Juankosken kaupungin ei tule lähteä ollenkaan kelkkareitistön pitäjäksi ja sen tulee luopua kokonaan hankkeesta. Hanke on äärettömän kallis, yli 100.000 euron kustannukset perustamisvaiheessa ja vielä suuremmat kustannukset koituvat kelkkareitin pitäjälle sen ylläpitämisestä vuosien saatossa. Kustannuksista vastaa Juankosken kaupungin veronmaksajat.
Me kaupunginhallituksen jäsenet olemme mielestäni kuntalaisia varten ja siksi meidän tulee kuunnella maanomistajia tässä asiassa ja tehdä peruuttava päätös hankeen kalleuteen ja maanomistajien vastustukseen perustuen
__________________________________________________________
Olen edelleen 04.12.2011 sitä mieltä, että reittitoimituksiin (pakkotoimin) ei tule kaupungin ryhtyä.
Vaan meidän tulee maanomistajien kanssa kehitellä sellainen vapaaehtoinen toimintamalli yhdessä kelkkailijoiden ja kaupungin toimesta, että tarvittava kelkkaura leveydeltään 3 metriä olisi mahdollista toteuttaa ja liittää naapurikuntien kelkkareitistöön. Kelkkauratkin vain ja ainoastaan vapaaehtoisuuteen perustuen. Mitään uraa ei tule laittaa niiden maanomistajien maille, jotka eivät ole urallekaan myönteisiä. Uskon, että neuvottelemalla päästään parempaan lopputuloksen kuin pakkotoimia käyttäen. Jokaisella maanomistajalla tulee olla oikeus omiin maihinsa, näin se on ollut tähänkin saakka ja tulee olla edelleen.

Martti Pohjolainen kuntapäättäjä

JormaRe: Kelkkareitit4.12.2011 12.13
ELY-keskuksen Hannu Koponen on joskus sanonut, että Juankoski joutuu maksamaan korvauksia. Sen vanhan 2006 sopimuksen osalta Ely-keskuksen puheoikeus on jo vanhentunut ja toisaalta ELY on jättänyt reittiaskareet kesken. Käsittääkseni tällä hetkellä millään Koillis-Savon kunnalla/kaupungilla sen enempää kuin Juankosken kaupungillakaan ei ole mitään sopimusta Kuopion kanssa. Jos ei ole sopimusta, niin ei ole myöskään mitään korvausvelvollisuutta olemassa Kuopion sopimuksen osalta.
Enempikin ihmetyttää, että Juankosken kaupunki on maksanut reitin rakentamisesta ELY:lle täyden hinnan vaikka mitään reittiä ei ole olemassa.

WIHTORIRe: Kelkkareitit4.12.2011 12.13
Juridisesti aiesopimus on yhtä sitova kuin mikä tahansa sopimus. Ollessani paperikonetoimittajan palveluksessa, aiesopimus oli melkien jokapäiväinen asia. Aiesopimuksen yleisin tarkoitus oli, että voidaan aloittaa suunnittelu jo silloin, kun lupa-asiat ja rahoitus olivat muodollista hyväksymistä vailla. Aiesopimuksella sovittiin, että jos yllättäen hanke peruuntuu niin tilaaja maksaa jo aloitetun suunnittelun jo toteutuneelta osalta.
Ero Kuopion uhitteluun on se, että suunnittelu täytyy tehdä aiesopimuksen mukaisesta toimituksesta siinä määritellyssä laajuudessa. Tämä on edellytyksenä korvausvaatimuksen syntymiselle. Aiesopimusta hyväksyessään kaupunginhallitus asetti ehdon, että reittitoimituksia ei käytetä. Jos suunnittelu olisi tehty sen mukaisesti, olisi tilanne toinen. Nyt uhittelun perusteeksi hallitukselle esitetään, että reitit ei syny ilman reittitoimituksia. Ei saa syntyäkään, sanoo aiesopimuksen hyväksymispäätös.
Jos työssäni olisi tehty aiesopimus 3m leveästä koneesta ja olisimme ryhtyneet suunnittelemaan 6m konetta, (kuten ely-keskus teki), niin tuskin olisi laskua lähetetty asiakkaan kieltäytyessä jatkosta.

JormaRe: Kelkkareitit4.12.2011 12.32
Kun kävin kesällä kyselemässä Juankosken kaupungilta, onko kaupunki allekirjoittanut Kuopion aiesopimuksen, niin silloin minulle kerrottiin, ettei ole allekirjoittanut, koska Juankosken kaupunginhallituksen päätöksestä on tehty valitus hallinto-oikeudelle. Kuopion aiesopimus vaati kaikkien allekirjoituksen tullakseen voimaan. Kun Juankoski ei ole ole allekirjoittanut sopimusta, niin mitään Kuopion sopimusta ei ole olemassa minkään kunnan kanssa.

ent. äänestäjäRe: Kelkkareitit4.12.2011 12.40
Nyt ei ole ensimmäinen eikä toinen kerta, kun Juankosken kaupunginjohtaja on valehdellut. Eikö sitä miestä saada vaihtoon? Eikö kepusta löydy niitä muutamia henkilöitä, jotka uskaltaisivat antaa ultimaatumin kuntalaisten puolesta? Jos näin kävisi, kepu voisi odottaa paljon pienempää tappiota ensi vaaleissa.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: Kelkkareitit4.12.2011 13.23
Korvausvatimukset ja vastuut kelkkareittihankkeesta

Kaupunginhallitus /Esityslista 05.12.2011 Asianro 272: http://juankoski.hosting.documenta.fi/kokous/2011278-10.HTM "Kaavin ympäristölautakunta on 16.11.2011 § 62 päättänyt siirtää Juankoski-Pieksäntaipale moottorikelkkareitin lisäkuulemismateriaalin reitin pitäjälle (Juankosken kaupungille) jatkotoimenpiteitä varten.
Kuulemismateriaalin perusteella on ilmeistä, että kelkkareististöä ei synnyt ilman reittitoimituksia
Ehdotus: Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi, että mikäli kaupunginhallitus pysyy aikaisemmin tekemässään päätöksessä, että reittitoimituksiin ei lähdetä tarkoittaa tämä sitä, että kelkkareittistöä ei Juankosken alueella synny."

Huom. "reittitoimitus" = moottorikelkkareitin toimittaminen maanomistajille väkisin lopulliseksi rasitteeksi (lähes korvauksetta) vastoin maanomistajan suostumusta.
Tarkoittaneeko esittelijän johdatteleva "Ehdotus" hallitukselle sitä, että asian esittelijä pyrkii siirtämään vastuutaan kaupunginhallitukselle allekirjoittamistaan lainvastaisista sopimuksista?

Alkuperäisen moottorikelkkareittejä koskevan hankesopimuksen allekirjoittajat:
Juankosken kaupunki 25/4/2006
- Petri Kangasperko, kaupunginjohtaja
- Veli Leinonen, v.s. hallintojohtaja
Pohjois-Savon ympäristökeskus 9/5/2006
- Markku Henttonen, Johtaja
- Jukka Hassinen, ympäristönhoitopäällikkö

Sopimuksen velvoitteissa sanotaan mm. seuraavaa:
- Juankosken kaupunki hankkii tarvittavat luvat pysyvästä käyttöoikeudesta reittipohjiin maa- ja vesialueiden omistajilta...

Lisäksi Kaavin ympäristölautakunta palautti 12.5.2010 Juankoski - Pieksäntaipale moottorikelkkareitin reittisuunnitelman esittelijän esityksestä poiketen Pohjois-Savon ELY-keskukselle uuteen tarkennettuun valmisteluun.

Myös maallikko näkee maanomistajille Ely-keskuksen antamista vastineista keskuksen itsensäkin tunnustaman ammattitaidottomuuden mm. virallista moottorikelkkareittiä varten tarvittavista vaikutusten arvioinneista:
- Maanomistajien kultalautasella Ely-keskukselle ojentamista haittavaikutuksista Ely-keskus on itse toistuvasti tunnustanut tietämättömyytensä tai heikon amattitaidon takia huolimattomasti tekemistään tutkimuksista, esim. seuraavasti: "Ely-keskuksen tiedossa ei ole...", tai "Kyseistä lähdettä ei aikaisemmassa katselmuksessa löydetty..."
- Moottorikelkkareittejä on käyty merkkailemassa yksityisten maille sopimatta ja lupia kyselemättä.

Hallituksen olisikin nyt syytä vaatia Ely-keskukselta vähintäänkin kaupungin jo ennakkoon maksamat palkkiot takaisin töistä, jotka on tehty huonosti ja/tai ei ole suoritettu ollenkaan.
Herää lisäksi kysymyksiä:
- Kuka on hyväksynyt Ely-keskukselle maksetut laskut tekemättömästä ja/tai ammattitaidottomasta ja huolimattomasta työstä?
- Kelle kuuluu vastuu tekemättömän työn hyväksymisestä?

UlliRe: Kelkkareitit4.12.2011 13.56
Vihtorille,,aiesopimus kuntien välillä on mutkikkaampaa,,kuin yks. sektorilla koskien valtuustojen suvereenia päätösvaltaa.

Martti PohjolainenRe: Kelkkareitit4.12.2011 15.09
Vanha sopimus joka oli tehty 2006 se oli jo vanhentunut, siinä vaiheessa kun ELY- keskus rupesi puuhastelemaan reittiaskareidensa kanssa. Tämä asia vanhentumisesta tulikin yllättäen esiin kun aloimme perehtyä asiaan kuka ja miten sopimus oli alkujaan tehty.
Sopimuksen allekirjoittajaksi paljastui Petri Kangasperko ja Veli Leinonen ja samalla voitiin vaan todeta , että tämähän sopimus on vanhentunut.
Ainut mitä tämän sopimuksen perusteella saatiin aikaan oli se, että kuntien sijoittamat rahat oli saatu tupeloitua , laavulla istuskeluun ja ELY- keskuksen suunnittelukustannuksiin. Näin Juankoskenkin sijoittamat 55000,00 euroa menivät kuin kankkulan kaivoon sopimuksen tulessa vanhentuneeksi. Mitään näkyvää ei täten tämän ensimmäisen allekirjoitetun sopimuksen aikana saatu aikaan. Mitä tulee sitten tähän alkuperäisen sopimuksen jälkeiseen aikaan, niin ilmeisesti tämän alkuperäisen sopimuksen tultua todetuksi vanhentuneeksi antoi ELY- keskus toimeksi annon Kuopion kaupungille jatkaa hanketta. Joten turha on pelotella Juankosken kaupunginhallituksen jäseniä sillä, että kaupunki joutuisi maksamaan korvauksia peruuntuneesta hankkeesta. Eihän mitään korvattavaa ole muodostunut kunnalle, kun mitään uutta sopimusta ei edes ole olemassa tämän reittitoimituksen osalta Kuopion kaupungin kanssa. Jos joku on tässä asiassa maksumies, niin kyllä sen pitäisi olla ELY- keskuksen joka on saanut Juankoskelta rahat vaikka mitään ei allekirjoitetulla sopimuksella saatu aikaan. En toki suosittele mitään käräjöinti rahojen takaisin perinnässä, muuten voi käydä kuten kävi kaupungille menemällä mukaan erääseen hankkeeseen, joka sille ei olisi kuulunut ja vieläpä tekemään tämän kuuluisan kantelun. Mukana olosta on tullut satojentuhansien eurojen lasku veronmaksajille asianajokuluina. Vaikka esitin kirjallisesti hallituksessa, että kaupungin ei pidä olla hankkeissa, jotka sille eivät kuulu. Esitykseni menivät silloin kuin kuuroille korville ja sain vain ivallista arvostelua, että on edesvastuutonta kun mies vastustaa tutkintapyynnön tekemistä.

Tule huomisessa 05.12.2011 hallituksen kokouksessa esittämään, että kaupunginhallituksen ei tule pyörtää 14.02.2011tekemäänsä päätöstä, jossa se totesi, että pakkotoimenpiteisiin (reittitoimituksiin)ei tule lähteä.

Martti Pohjolainen kuntapäättäjä

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit4.12.2011 16.19
Toivottavasti joku muukin päättäjä tutustuu asiaan edes tällä sivulla, ettei tule höynäytetyksi asian esittelijän johdattelemana lainvastaisiin päätöksiin.
Järki on syytä ottaa viimeistään nyt käteen annettuna lisämahdollisuutena.

Mikäli asiassa kuitenkin syntyy junttaamalla järjen- / lainvastainen päätös puoluekurin nimissä, niin on syytä jättää eriävä mielipide välttyäkseen joutumasta mahdollisesti myöhemmin yksityisiltä maanomistajilta esille nousevien suurempien korvausvaatimusten maksumieheksi.

hölmö.Re: Kelkkareitit4.12.2011 17.30
myös galileo galilei väitti että maapallo pyöreä....virallinen totuus oli että pannukakun muotoinen...mites on nyt?

lakialoiteRe: Kelkkareitit4.12.2011 18.11
Ei se eriävä mielipide mihinkään vastuusta pelasta.Samaa pataa oikeuden edessä koko sakki jos sinne joutuu....

Nyt oikea linjaus.Re: Kelkkareitit5.12.2011 18.59
Juankoski jää kelkkareitin ulkopuolelle


Juankoski jää pois Koillis-Savoon, Kuopioon ja Siilinjärvelle suunnitellusta moottorikelkkareitistöstä. Kaupunginhallitus linjasi tänään, että kaupunki ei halua ryhtyä reittitoimituksiin vaan reitit jäävät tekemättä, jos maanomistajat eivät suostu niihin vapaaehtoisesti.

Juankoskella on maanomistajia, jotka eivät halua moottorikelkkareittejä mailleen mistään hinnasta. Käytännössä usean kunnan alueelle suunniteltava moottorikelkkareitistö on nyt suunniteltava osittain uusiksi.

Koillis-Savoon on suunniteltu kaikkiaan 320 kilometriä kelkkareittejä, ja virallistettua reittiä on nyt noin 180 kilometrin verran.

WIHTORIRe: Kelkkareitit5.12.2011 21.06
Tuntuu Juankoskellakin joku asia järkevältä, jos kelkkareittejä ei synny. Niinhän Kuopio uhkauksessaan lupailee.
Nimimerkki "hölmö" on oikeilla jäljillä. Kun elämme pannukakun muotoisella taivaankappaleella, Gibralttarin salmesta ajettuaan puotoaa taivaaseen. Kuopio taas väittää, että ilman moottorikelkkaa joutuu helvettiin. Aikansa eläneitä uskomuksia molemmat.

Kauko K.Re: Kelkkareitit5.12.2011 21.38
Siilinjärveläisten ja nilsiäläisten kannattaisi katsoa Kuopion suhtautumista, jos kuopiolaisten toivomuksia ei oteta kelkkareittiasiassa lakina... korvauksia vaaditaan Kuopion lainopillisen osaston voimilla. Kuopio on hyvä naapurina, muttei isäntänä.

WIHTORIRe: Kelkkareitit6.12.2011 13.23
Kauko K:lle: Juuri mainitsemastasi asiasta kirjoitin kuntaliitoskeskustelua varten avatulle keskustelupalstalle www.nilsia.kuopio.fi, kohtaan "Hallinto ja päätöksenteko" heti Miettisen Jorman kirjoituksen alapuolelle.
Lisäksi aiheesta on pari juttua blogissa www.nilsiapalsta.net
Jutut ovat heti Siiliset-kirjoituksen jälkeen, joka sekin antaa varmaan ajateltavaa Kysterin suhteen..

WihtoriRe: Kelkkareitit6.12.2011 14.13
Eikös asia ole meko selvä korvausvaatimuksen suhteen:
1. Jos aiesopimus on allekirjoittettu ilman hallituksen hyväksymisen ehdoksi asettamaa reittitoimitusten kieltoa, on allekirjoittaja ylitänyt toimivaltansa ja kunta saattaa joutua hakemaan tätlä vshingonkorvauksia, jos Kuopio saa omat vaatimuksensa odotusten vastaisesti läpi.
2. Jos aiesopimusta ei ole allekirjoitettu ei mitään sopimusta ole olemassa, siten ei myöskään korvausvelvollisuutta. Juuri siksihän aiesopimus tehdään, että korvausvelvollisuusw suunnittelusta syntyy virallisten päätösten viivästyessä. Edellytyksenä luonnollisesti on, että suunnittelussa noudatetaan "tilaajan" asettamia reunaehtoja. Nyt ei niin tehty.
3. Jos sopimus on allekirjoitettu, se raukeaa tai jos se aiotaan allekirjoittaa, sopimusta ei synny, koska Kuopio on ilmoittanut. että se ei hyväksy Jaunkosken asettamaa sopimusehtoa. Ehto on asetettu hyväksymisen edellytyksenä, joten mitään korvausvelvoillisuutta ei synny. Jos suunnitelua on tehty sopimuksesta poikkeavasti, ei se tietenkään ole korvattava kulu.

Näin mielestäni. En vieläkään ole juristi.

WIHTORIRe: Kelkkareitit6.12.2011 20.45
Kuulin, että aiesopimusta ei ole allekirjoitettu vireillä olleen valituksen vuoksi. Nyt Kuopio on ilmoittanut, että se ei hyväksy Juankosken asettamia sopimusehtoja, jolloin sopimusta ei synny.
So what? Niin sanoisi Junger. Sopimuksettomassa tilassa ei kannattaisi suunnittelua aloittaa, koska se jää suunnittelun tilanneen maksettavaksi. Ymmärtääkseni.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: Kelkkareitit7.12.2011 15.32
Vireilläollutta valitusta voi hakea Juankosken ilmoitustaululta http://www.juankoski.fi/ilmoitustaulu
Kuulutus Kuopion hallinto-oikeuden päätöksestä nro 11/0432/3 Dnro 00544/11/229901.12.2011 12.48KUULUTUS Kuopion hallinto-oikeus on 30.11.2011 nro 11/0432/3 diaarinumero 00544/11/2299 antanut päätöksensä Anja ja Paavo Ahosen tekemästä kunnallisvalituksesta Juankosken kaupunginhallituksen 14.2.2011 § 50 päätökseen koskien Juankosken kaupungin osallistumista Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon...

Pätös löytyy osoitteesta:
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/tapahtumia.html

pasi föhrRe: Kelkkareitit7.12.2011 20.03
Tekisi mieli kommentoida näihin juttuihin, en vaan tiedä, mitenkä on asian laidat todellisuudessa näitä reitistöjä kohtaan. Mitkä ovat olleet syynä kielteiseen kantaan urastoa kohtaan, asiat saavat eri kannan kun ihmiset kirjoitteleevat ja kuuntelevat huhuja. Uskon jos alkujaan oltaisiin lähdetty puuhaamaan reittiä/urastoa ihan talkoo voimin, eikä minkään ympäristökeskuksen kautta niin varmaan olisi urasto jo valmis. Mutta voin olla myös väärässä, Uskon ja haluan jotta asiassa löytyy kaikkia mielyttävä ratkaisu.

T:Kelkkailia ja maanomistaja (pientilallinen)

uutisia seuraavaRe: Kelkkareitit30.12.2011 16.18
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/tapahtumia.html
YLE.fi
POHJOIS-SAVO
JUANKOSKI Etusivu > Artikkeli
julkaistu 29.12. 2011
Pohjois-Savon kelkkareiteistä väännetään yhä kättä
http://yle.fi/alueet/savo/2011/12/pohjois-savon_kelkkareiteista_vaannetaan_yha_katta_3135543.html

maanomistajaRe: Kelkkareitit30.12.2011 18.30
Omalla maalla ns. uran voimassaoleva sopimus loppuu ensi elokuussa. Aikasemmin korvaus on ollut lähinnä nimellinen mutta kun kaikki muukin on kallistunut ja niitä indeksikorotuksia tehdään niin ajattelin että hinta nelinkertaistetaan. Ura kulkee tärkeällä alueella ja tiedän että sen katkeaminen aiheuttaa isoja ongelmia. Tässä menee muutama vuosi ennenkuin tämä kiistelty reittihanke toteutuu niin nyt kannattaa rahat ottaa pois koska sitten maat viedään ilmaiseksi. Kyllä ne on valmiita maksamaan jotka sitä haluavat

KelkkailijaRe: Kelkkareitit1.1.2012 3.27
Osaisiko joku selittää miksi Juankoskella kelkkareittien vastustus on näin kovaa? Jos kelkkareitti sijoitetaan riittävän kauas asutuksesta niin kuinka se reitti siellä haittaa maanomistajaa? Puut eivät muutenkaan kasvaisi vieri vieressä niin eihän se edes haittaisi merkittävästi puiden kasvatusta. Ymmärrän vastustuksen jos tässä ollaan väkipakolla talojen lähelle reittejä tuomassa.

Virallisten reittien ideahan on nimenomaan ohjata kelkkailua sinne mistä siitä on vähemmän haittaa. Vanhat urat sitävastoin saattavat kulkea osin autoteitä pitkin ja talojen läheltä, jolloin varmasti tiellä pörräävät kelkat ärsyttävät ketä tahansa. Sama saattaa olla edessä jos minkäänlaisia reittejä ei löydy, eli luvattoman kelkkailun lisääntyminen kun monilla on kuitenkin halu päästä juankoskellakin ajamaan kelkalla (hankala kuljettaa kymmenien kilometrien päähän). Reiteiltä eksyminen luvattomille alueille myös vähenisi, sillä viralliset reitit ovat aina hyvin merkattuja, toisin kuin urat.

mani talksRe: Kelkkareitit1.1.2012 10.50
Osaa ja muutamalla sanalla: ei ole varaa.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: Kelkkareitit1.1.2012 21.18
"Kelkkailijan" näkemys suunnitelman mukaisten kelkkareittien ominaisuuksista on kaukana todellisuudesta.
Viralliset kelkkareitit 5-6m leveinä eivät todellakaan ole vain "jälkiä lumessa puiden välissä" vaikka myöskin ympäristöneuvos Pekka Tuunanen on asian vakavalla naamalla esittänyt niin olevan.

Viralliset moottorikelkkareitit vaativat käytännössä vähintäänkin koko leveydeltään metsän aukkohakkuuta ja rajoittavat alueen muuta hyötykäyttöä n. 40 ha/km reittialueella lopullisena rasitteena maanomistajille. Reitti aukkohakkuualueella rakennetaan ja raivataan sanan varsinaisessa merkityksessä raskaalla kalustolla 5-6m leveäksi viralliseksi tieksi, joka ei suinkaan enää ole vain vähäisten luonnonesteiden siivoamista, kuten pensaiden poistoa reitiltä.
Korvaus vastaavasti on osoittautunut olevan vähäinen n.150 eur/km kyseisestä lopullisesta rasitteesta.
Se miksi vastustus on ollut niinkin selvää, lienee helppo ymmärtää asettuessaan maanomistajien asemaan.

Lisäksi ELY-keskuksen ideana on nimenomaan ollut ohjata kelkkailua virallistetuksi reitteineen lupia kyselemättä Koillis-Savossa alueille, joissa kelkkailun häiriötä haittoineen ei aikaisemmin edes ole ollut ja pahimmillaan vain muutaman kymmenen tai sadan metrin etäisyydelle vakituisista ja/tai vapaa-ajanasunnoista, jolloin varmasti siellä pörräävät kelkat ärsyttävät ketä tahansa.

On myös osoittautunut, että asutusten läheisyydessä sijaitsevat kelkkailuväylät houkuttelevat halukkaita kelkkailijoita eksymään luvattomiin puuhiin.
Katso Lapin Kansa-lehden uutinen 30.3.2011
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/mediassa.html
http://files.maastoliikennevalvonta.fi/30/www.maastoliikennevalvonta.fi/edit/doc/Lapin_Kansa_30_3_2011_Kotimaa.pdf

Kelkkailijan esittämä ratkaisu luvattoman kelkkailun vähenemiseen pitää varmasti paikkansa, kun alueilla aikaisemmin luvaton kelkkailu virallistamalla muutetaan luvalliseksi. Näi menettelemällä maanomistajilla ei moottorikelkkailusta aiheutuvaan häiriöön ja haittaan enää olisi mitään sanomista, eikä poliisinkaan resursseja asialla tarvitsisi rasittaa.

luonnon ystäväRe: Kelkkareitit2.1.2012 10.24
Yksikään maanomistaja ei voi enää äänestää kepua. Taas on puheet ja teot kuin eri maailmoista. Vaalit lähestyvät.

OmuRe: Kelkkareitit2.1.2012 10.27
Ja muistutan siitä,,että reittiä käyttävät myös mönkijät ja muut maasto neuvot ympäri vuoden metelöiden.

korppiRe: Kelkkareitit2.1.2012 12.40
Maanomistajille maksettavat korvaukset reitin alle jäävästä maasta on lähinna halventavia. Johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen maan luovuttaminen niillä korvauksilla olisi varmasti helpompaa mutta jonkin tietyn ryhmän hupikäyttöön niin sotii kyllä arvomaailmaa vastaan

ex keskustalainenRe: Kelkkareitit2.1.2012 12.56
Se on totta, minäkin vannoutunut keskustapuolelainen olen ollut vuosikymmeniä, mutta erosin, nyt sitten puolueesta ja samalla poltin saunanuunissa jäsenkirjani, enkä ainoastaan omaani vaan koko perheen. On aivan varma, että paljon pitää keskustapuolueen muuttua, jotta löytää menettämänsä alkiolaisen aatteen.
En äänestä ketään kepulaista ehdokasta seuraavissa kunnallisvaaleissa. Ovat sössineet kokoko Juankosken kunnan hunningolle. Eikä se mikään ihme ole kun aloittelijat, jotka eivät ennen ole olleet kunnallispolitiikassa mukana ja nyt ovat johtamassa kuntaa jäävin kunnanjohtajan kanssa. Väyrystä kyllä äänestämme koko perhe voimin pressan vaaleissa. Siinä miehessä on vielä kuitenkin alkiolaisuutta. Meidän keskustan valtuutetuilla ei sitten mitään aatetta alkiolaisuudesta jäljellä. Sen on osoittanut kelkkareitistö yritykset pakkotoimin.

JokunenRe: Kelkkareitit2.1.2012 19.56
ON se kumma miten Perustuslain suomaa omaisuuden suojaa Suomessa rikotaan viranomaisten toimesta kun meinataan pakkolunastaa reitistöjä. Kuten kelkka- ja mönkijä ja ym reitit. Ja kohta siellä olisivat hevoset ym kuukulkijat. EI ne ole yhteiskunnan kannalta tärkeitä, että niitä pitäisi lunastaa. Hupi-loma-vapaa-aika ym toisarvoiseen käyttöön niitä halutaan. Ja kurssailematta vaan tultaisiin yksityisten maille, mieluummin valmiille teille, jos mahdollista ja yhtä leveinä kuin valtatiet. Tehkööt reitistöt valtion maille tai niitä pitkin, myös sähkölinjojen reitit sopisivat. Kun yhteiskunta lunastaa reitistöjä ja kunta ja Ely-keskus ne rakentaa, niin ne voivat sitten reitistön halutessaan myydä vaikkapa yksityiselle keinottelijalle.

WIHTORIRe: Kelkkareitit2.1.2012 20.40
Ympäristöministeriö ilmoitti aikoinaan, että "yhden harrastajaryhmän tarpeet eivät voi mennä perustuslain turvaaman omaisuudensuojan edelle". Laki on niin kuin se luetaan. Ei luulisi saman ministeriön tulkinnan samasta laista muuttuvan vaalikausittain täysin päinvastaiseksi ministeristä riippuen. Ville Niinistön kantaa en ole vieläkään nähnyt. Epäilen, että maastoliikennelain osauudistuksessa tällä vaalikaudella reittitoimitukset eivät ole ensisijainen vaihtoehto. Mahtaneeko Maastoliikennevalvonnalla olla tietoa lakiuudistuksen aikataulusta ja mahdollisista sisältömuutoksista vanhenneen esiyksen jälkeen?

WIHTORIRe: Kelkkareitit2.1.2012 20.50
"Ja muistutan siitä,,että reittiä käyttävät myös mönkijät ja muut maasto neuvot ympäri vuoden metelöiden."
Lain mukaan näin ei saisi tapahtua. Kelkkareiteillä on voimassa tieliikennelaki ja mönkijäreiteillä maastoliikennelaki, joten kumpikaan ajoneuvolaji ei voi toiselle tarkoitetulla reitillä ajaa. Nyt luonnonmukaisissa oloissa liikkumiseen tarkoitetuille moottorikelkoille rakennetaan maantienomaiset paikallisteitä leveämmät ja paremmin hoidetut reitistöt, koska niilla ei saa ajaa maantiellä. Monkijät pakkorekisteröidään jatkossa ympäristöministeriön mukaan maantieliikenteeseen. Siksi niille on rakennettava maastoon omat reitit luonnonmukaisissa oloissa ajamista varten. Tämähän on täysin loogista.

Pekka VRe: Kelkkareitit2.1.2012 21.00
Omaisuuden suojaaminen on kirjattu Suomen perustuslakiin, ja se tarkoittaa, että vain erittäin tärkeä lakiin perustuva syy voi "rikkoa" omaisuuden suojan. Jos tuomioistuimet tulkitsevat omaisuuden suojan reittisuunnitelmalla ja reittirakentamisella rikottavaksi, tulee asia kääntymään EU-tuomioistuimissa.

Olen valmis auttamaan maanomistajia valituksen laatimisessa EU-tuomioistuimeen ja suosittelen, että valituksia tehdään, jos reittisuunnittelija jatkaa reitin suunnittelua ja rakentamista. EU-tuomioistuin on ollut hyvin selkeä EU-perustussopimuksen omaisuuden suojan artiklan soveltamisesta omaisuuden omistajan hyväksi.
On löydettävä yhteinen "reittisuunnitelma", jota kannattavat maanomistajat ja myös mahdollisen reitin käyttäjät. Sähkölinjoja aletaan kohta purkaa ja langat vedetään maan alle, joten reittilinjastoa jää kyllä reittisuunnittelijoiden käyttöön ja näin jätetään maanomistajat jo rauhaan.

WIHTORIRe: Kelkkareitit6.1.2012 18.10
Hallinto-oikeus hylkäsi odotetusti 30.12.2011 nipun sekä Juankosken että Nilsiän moottorikelkkareittejä koskeneita valituksia. Pieniä muutoksia linjauksiin tuli molempien kuntien alueella, mutta pääosin valitukset hylättiin tai jätettiin tutkimatta. Nilsiän nyt käsiteltävänä olevan reitin linjaus oli osalla matkaa laiton ja joutuu käymään koko prosessin läpi uudelleen linjauksen jälkeen. Juankoskella valituksen tekijöinä oli liki 40 henkilöä, mutta tuloksetta. Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan sillä, että reitit tulevat veronmaksajien maksettavaksi ei ole oikeudellista merkitystä. Samaa koskee kunnan taloudellista tilannetta.
Muunkinlaisia vaihtoehtoja on, mutta niitä ei ole pakko käyttää, vaan menettely on kunnan omassa päätäntävallassa. Aikoinaan minulle vastattiin hallinto-oikeudesta, että kuntien itsehallinnon nojalla kunta saa tehdä ihan niin typeriä päätöksiä kuin itse haluaa, kunhan ei riko lakia. Ja näin tehdään, nyt se on nähty jälleen kerran käytännössä. Se on hyvin suosittu perustelu kuntien hankkeissa.
Kivennavan kautta kulkevan reitin kohtalo vaikuttaa oleellisesti lentokentän Järviterminaalista tulevan ja Murtolahden kautta kulkevan reitin tarpeellisuuteen. Toivottavasti Juankoski ei taivu Kuopion uhittelun edessä, vaan kieltäytyy reittitoimitusten käyttämisestä. Lain mukaan reittitoimitusta VOIDAAN käyttää reittien virallistamisessa. Kunta voi itse päättää menettelytavasta.
Eiköhän se Miettisen Jorma ja Maastoliikennevalvonta jotain keksi, jotta tätä järjettömyyttä jouduttaisiin vielä kauan miettimään. Käykäähän porukan kotisivuilla.
On se aika erikoinen hanke, kun kuntapäättäjät haluavat jokaisen TK:ssa makaavan mummonkin osallistuvan reittien kustannukasiin, vaikka kelkkasurat mieluummin ottasivat entiseen tapaan reittiasiat hoitaakseen, jolloin veronmaksjille ei kuluja kertyisi enempää kuin halutaan vapaaehtoisesti toimintaa sponsoroida.
Minun kuten monen muunkin mielestä kelkkauraston voi vapaasti rakennella edellyttäen, että siitä ei tule veronmaksajille kustannuksia ja reitit tehdään maanomistajien kanssa sopien sekä luotoarvoja kunnioittaen. Kuuleminen ei riitä, jos ei ensin järjestetä koetta kuullun ymmärtämisestä.
Tahko 2030 kehittämishankkeen yhteydessä viime vuonna konsultilla Tahkon matkailoijoiden keskuudessa teetetty virallinen kysely osoitti lomalaiten haluavan rauhallista ja melutonta ympäristöä sekä omatoimista liikkumista. Ohjattu toiminta ja kelkkareiti jäivät listan hännille. Väärästä tuloksesta johtuen kalliilla rahalla tilatun kyselyn tulosta ei voida hyödyntää.

JormaRe: Kelkkareitit4.5.2012 14.56
Juankoski on saanut Nigerialaisen lottovoiton. Maakuntaliiton yhteistyöryhmä ja ELY-keskus siunasivat Juankoskelaisia osuudella 1 800 000 euron hankkeeseen ja virkamiehet ovatkin luvanneet lunastaa voiton 155 000 eurolla.

Kun hallinto-oikeus katsoi Kuopion aiesopimuksen allekirjoittamisen valmistelevaksi päätökseksi kelkkareittihankkeen osalta, niin Juankosken virkamiehille tuli kiire kuin entiselle pojalle autokauppaan. Niinpä sopimus Kuopiossa käytiin allekirjoittamassa ja Juankoski pääsi taas mukaan maksumiesten joukkoon. Tosin Juankoskella on voimassa päätös, ettei reittejä tule. Mistä siis Juankoski maksaa. Hällä väliä, osallistuminen on kivaa !

Juicekin sanoo laulussaan, että minähän en kysy hintaa.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: Kelkkareitit5.5.2012 11.16
Kuten jo kansalaiskuulemistilaisuudessa 24.2.2010 Juankosken kaupungintalolla Rauno Kettunen (kaupungin valtuuston pj) kiitteli saatua faktatietoa ja tiedusteli lopuksi moottorikelkkareittien osalta epäonnistuneen loikan korjaamiseen "askelmerkkejä", sai hän jotensakin seuraavanlaisen vastauksen:
"Kyllä se on semmoinen, että Koposen ja kumppaneiden pitää jalkautua ja lähteä hakemaan ja neuvottelemaan niitä kirjallisia sopimuksia jokaisen maanomistajien kanssa, se on ainoa yleinen ja oikea tapa, jolla asiaa voidaan lain mukaan lähteä viemään eteenpäin."

Kaupunginhallitus on lopulta järkiintynyt ja tehnyt viisaan päätöksen, että moottorikelkkareittejä ei Juankosken alueelle synny. Mainittua nigerialaista lottovoittoa voitaneen käyttää vapautuvien resurssien työllistämistarkoitukseen yhdyskuntapalveluna Koillis-Savo -lehden kirjoituksen 19.1.2012 mukaan "tuumailen ja neuvotellen". Tätä menettelytapaa myös kaupungin hallituksen pj Jouko Lösösen kirjoituksessa painotti.

Ajankohtaista tietoa kattavasti löytyy:
http://www.maastoliikennevalvonta.fi
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/tapahtumia.html

JormaRe: Kelkkareitit5.5.2012 14.12
Hallinto-oikeus päätti, että aiesopimuksen allekirjoittaminen on valmisteleva päätös. Juankosken siis on tehtävä asiasta myös lopullinen päätös, muutoin Juankoskesta tulee myös sopimusrikkoja, kun jättää sopimuksen lopullisen päätöksen tekemättä.
Kuopio pääsee siten laskuttamaan Juankoskelta myös vahingonkorvaukset, jos lopullinen sopimus jätetään tekemättä.

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit5.5.2012 17.27
Kaupunginhallituksen tuoreessa esityslistassa 07.05.2012 Asianro 84 (Juankoski-Poutilanmäki moottorikelkkareitti) http://juankoski.hosting.documenta.fi/kokous/2012318-10.HTM
sanotaan: Korkein hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunginhallitusta antamaan vastineen valituksien ja Kaavin ympäristölautakunnan selityksen johdosta.
Ehdotus:
Kaupunginhallitus toteaa vastineenaan, ettei sillä ole huomautettavaa Kaavin ympäristölautakunnan antamaan selitykseen eikä Kuopion hallinto-oikeuden asiasta 30.12.2011 antamaa päätökseen.

Ehdotuksen mukaista vastinetta kannattaa tarkistaa, vaikka Kaavin ympäristölautakunta onkin pyrkinyt selittämään: "Juankosken kaupunki on arvioinut taloudelliset resurssit hankkeeseen ryhtyessään, joten Juankosken kaupunki voitiin hyväksyä reitinpitäjäksi."

Kaupunki on uudelleen arvioinut mm. taloudelliset resurssinsa ja kansalaisten mielipiteen reittien tarpeellisuudesta ja lopulta tehnyt viisaan päätöksen esittelijän erikseen täsmentämänä, ettei moottorikelkkareittejä Juankosken alueelle synny, ts. pelkät kelkkaurat sopimalla riittää. Asia ei olisi enää pitänyt jäädä epäselväksi myöskään Kaavin ympäristölautakunnalle!

Nämä seikat ja asiat on hallituksen syytä todeta tiukasti ja selväsanaisesti huomautuksessaan vastineeksi 7.5.2012 myös Kaavin ympäristölautakunnan selitykseen Korkeimmalle hallinto-oikeudelle, ettei Kh-o saisi asetelmasta F20-F29 -luokituksen mukaista kuvaa!

taivaltajaRe: Kelkkareitit11.2.2013 10.23
Kelkkareitit tulisi korvata täysimääräisesti maanomistajalle ja muille, joille siitä on tai saattaa syntyä vahinkoa tai haittaa.
Jo olevatkin kelkkareitit on päivitettävä näillä perusteilla.
Mielipiteeni on, ettei maanomistajan tarvitse korvata "kuntosalia" äveriäille kelkkailijoille.
Kelkkailua ei millään muotoa voida rinnastaa luonnossa liikkumiseen tai marjastukseen.

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit21.2.2013 13.50
"taivaltajan" onkin syytä nyt mennä vaikuttamaan ja osallistumaan Maastoliikennelain valmisteluun http://www.suomijoukkoistaa.fi/ sivustolle.
Nimittäin Kuopio on jo kiireellä valjastanut 1.8.2012 lähtien ?neljä projektiosaajaa? toteuttamaan ELY-keskuksen myöntämän 1,42 miljoonan euron turvin moottorikelkkareittien pakkorakentamista maanomistajien maille >> http://moottorikelkkareitit.kuopio.fi/

Tämän ainakin toistaiseksi voimassaoleva Maastoliikennelaki mahdollistaa porsaanreikineen , eli pakolla ?toimitusmenetelmän kautta? (so. käytännössä korvauksetta ikuiseksi rasitteeksi) jopa vastoin maanomistajien ja kuntalaisten yleistä tahtoa!

Ely-keskus (Hannu Koponen & Jukka Hassinen ) ovat pyrkineet markkinoimaan moottorikelkkareitin toimittamista maanomistajille muun muassa seuraavilla seikoilla ja tavoitteilla:

- Samalla voidaan kehittää yksityisten maille ulkopuolisten käyttöön moottoriajoneuvoilla tapahtuvaan harrastukseen liittyvää hupi- ja yritystoimintaa.
- Tällä tavalla saadaan laiton ?villi kelkkailu? laillistettua ihmisten pihapiireihin verrattuna tilanteeseen, jossa moottorikelkkailijoille ei ole osoittaa luvallista reittiä.
- Alueen moottorikelkkailun valvonta helpottuu asukkaiden toimesta. Virallisen moottorikelkkareitin virallisesta valvonnasta vastaa kuitenkin poliisi.
- Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reitin lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä. Nykyiset liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, että niistä ei aiheudu varsinaisia terveyshaittoja. Moottorikelkkailun ennustetaan ainakin kaksinkertaistuvan reittien kehittämisen myötä. Etenkin safarikelkkailun oletetaan lisääntyvän voimakkaasti.

- Merkittävin vaikutus on pakokaasuista syntyvä epämiellyttävä katku, joka paikallisesti häiritsee vain alueella liikkujia (ei kuitenkaan kelkkailijoita).
- Moottorikelkkailun ympäristövaikutuksista merkittävimpiä ovat meluhaitat, jonka merkitystä korostaa moottorikelkkojen käyttö muutoin hiljaisessa ympäristössä.
- ELY-keskuksen tiedossa ei ole moottorikelkkareitin perustamista kohtuutonta haittaa ympäristölle eikä maanomistajille
- Ei olisi mitään järkeä, jos maanomistaja pystyisi kieltämään moottorikelkkailun maillaan esimerkiksi vuoden kuluttua siinä tapauksessa, että moottorikelkkailu aiheuttaa hänen mielestään huomattavaa tai jopa kohtuutonta haittaa. Tällä tavalla tavoitellaan reiteille pysyvyyttä.
>> http://www.maastoliikenne.fi/fi/maakunnat.html

pasilaRe: Kelkkareitit21.2.2013 15.56
suoraan kuopiosta tahkolle,kymmenen metriä leveenä eikä turhia mutkia jos sattuu mökki linjalle mökki vaan nurin .siellä se juppi sitten lepikossa kelkalla päristelee,ei auta maanomistajan metelistä jupista,vittumaiseksi mieheksi sanovat ja niin sitten vielä turpaan vetävät ja sanovat mitäs häiritset juppia ja niin taas turpaan vetävät perkele

Eero Kekalainen KostamusRe: Kelkkareitit21.2.2013 16.47
tsot tsot pasila....
eipas lyoda loylya lisaa.
kelkkailu on kiva harrastus, helvetin kallis kuitenkin. aikojen alusta oon ollut kehissa perustamassa pohjois-savon moottorikelkkakerhoa. reittien rakentamisessa on ongelmat, ristiriidat kulminoituvat pikkuasioihin. Maanomistajien mielipiteet tarvii huomioida. Lapissa nama asiat on otettu ns. tapetille tosissaan. Ko meet Leville kelkkailemaan baanaa loytyy satoja kilometreja. Menettaako maanomistaja tiluksensa jos kelkkailijat porraa kaksi kuukautta reitilla ??? Ei todellakaan .Tahko tuo rahakkaita turisteja alueelle. Siita saa osansa Nilsia, Juankoski ja Kaavi jos palvelut on kunnossa.
Kelkkaporukka pistaa rahaa harrastukseensa. Kokemuksen aanella sanon.
Konsensus tarvii loytaa. Juankoskellakin.

kelekkahemmoRe: Kelkkareitit21.2.2013 21.02
Toivottavasti Kuopiossa rakennetaan nämä reitit nyt kuntoon! Tuleva Juankosken kaupunginosakin saa kauankaivatut omat reittinsä sitten. ;)

Kuopiosta HölmöläänRe: Kelkkareitit21.2.2013 21.53
Ettei satu jäämään karhin tai auran teriä kelkkareitille kesää odottelemaan? Tai jos puukuorma kaatuu reitille? Oikein isoja pöllejä.
Milloin Suomessa on alettu tehdä pakkopikapäätöksiä huviajelureittien paikoista? Oikeuskansleri, hoi!

IivariRe: Kelkkareitit21.2.2013 21.53
Juu, aivan. Minun iskukoukuilla oli moottorikelkka porukka käynyt ja pistänyt tyhjät tölökit avantoon. Hajoittivat kaikki iskukoukkupuut ja koukut. Ja maanomistajana pitäisi hyväksyä nää "varakkaat" moottorikelkkahempat. Ensi kerralla odotetaan kavereiden kanssa ja pistetään avantoon moottorikelkat ja moottorikelkkailijoille koukut persiisiin. Teretulemast.

ex-kelkkailijaRe: Kelkkareitit21.2.2013 23.52
Miksiköhän noita kelkkareittejä ei tehdä suurten sähkölinjojen alle jotka kulkevat pitäjästä toiseen jo vakiona? Linjan alla ei ole puita ja kelkkakerhothan voisivat maksaa vuokraa joka käytetään linjan alusen raivauskuluihin. On leveyttäkin n. 20m eli aivan tarpeeksi jotta siihen kelkkauraan on vara tehdä mutkiakin niin ei tarvitse painaa pelkkää tikkusuoraa uraa.

Eero Kekalainen KostamusRe: Kelkkareitit22.2.2013 7.14
Ootkohan oikeesti ex kelkkailija jos et oo huomannut etta sahkolinjoja kaytetaan todella paljon hyvaksi reiteilla.
Ainakin savossa kaikki kelkkareitit kolunneena kokemuksen syvalla rinta-aanella voin sanoa.

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: Kelkkareitit22.2.2013 8.37
Muillekin malliksi:
SARJA Yle Uutiset Savo » http://areena.yle.fi/tv/1375934
Sähkölinjan alta löytyy kuusifarmi
Joulukuusia voi viljellä vaikkapa sähkölinjan alla. Siilinjärven Vuorelassa paikallinen kuntoliikuntaseura on viljellyt kuusia sähkölinjan katveessa jo 25 vuoden ajan. Kuusien myynnistä seura saa tuloja mutta ne tarjoavat myös liikuntamahdollisuuden.

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit23.2.2013 11.27
Nainen kuoli kelkkasafarilla
Uutiset | Kotimaan uutiset
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013021916696442_uu.shtml

"Kelkkareitillä safarilla ollut 14 hengen porukka oli palanut kelkkailemasta. Samalla oli huomattu, että porukassa viimeisenä ollut kelkkailija puuttui joukosta...

Huom! Moottorikelkkojen häkä- ja hiilivetypäästöt ovat testien mukaan yli tuhatkertaiset autoon verrattuna.

Ei olisi mikään ihme jos 14 kelkan letkassa viimeisenä ajanut hengitettyään myrkyllisiä pakokaasuja olisi ollut pökerryksissä tai osittain tokkurassa jo ennen ajautumistaan reitiltä ulos?!

Ikävä turma, jollaista virkistys- tai lomamatkoilla ei kenenkään soisi tapahtuvan.

Ensimmäisen kelkkailijan jälkeen muiden pitäisikin turvallisuussyistä käyttää kaasunaamareita moottorikelkkasafareilla!

Vertaa:
The Influence of Snowmobile Emissions on Air Quality and Human Health
http://www.wildlandscpr.org/road-riporter/influence-snowmobile-emissions-air-quality-and-human-health
...Yellowstone Park Rangers wearing gas masks brought national attention to snowmobile pollution...

Haloo! Ja tällaista toimintaa ELY-keskus ja Kuopio pyrkivät tuputtamaan meille väkisin omatoimiseksi virkistys- ja luontomatkailuksi Savossa satsaamalla siihen miljoonia euroja yhteiskunnan varoja!
ELY-keskus/ "Lisää luontomatkailua" >> http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/lisaa-luontomatkailua/1187995

Eikä siinä vielä kaikki.
Kyseiseen tarkoitukseen tarvittaisiin lisäksi ryöstää satoja hehtaareja yksityisten metsä- ja viljelysmaita vastoin maanomistajien tahtoa sekä kuntalaisten ja matkailijoiden yleistä mielipidettä jopa aseistettujen poliisien avustamana (vrt. Kiuruvesi >> http://www.maastoliikenne.fi/fi/videot.html )!

Kenen tai minkä tahon päähänpinttymä ajatus lienee ja kuinka tilanne on voinutkaan päästä näin pahaksi?

WIHTORIRe: Kelkkareitit23.2.2013 13.33
Maastoliikennelain osauudistuksesta kerätään parhaillaan kansalaisten mielipiteitä maaliskuun loppuun saakka osoitteessa www.suomijoukkoisttaa.fi
Käykääpä kertomassa omanne. Keskustelu on vilkasta. Uuden maastoliikennelain ehkä pahina sudenkuoppa on rettien virallistamisen siirtäminen ely-keskukselle niin, että reitti hyväksytään pääsääntöisesti aina, mikäli ei ole estettä osoitettu. Tämä pitäisi saada pois lakiesityksestä, jos se vielä siellä on. Reittejä syntyisi joka paikkaan.
Nythän ratkasisun tekee kunnan ympäristöviranomainen, useimmiten ympäristölautakunta, joka voi hylätä reittisuunnitelman ilman perusteluja eikä millään kunnan toimielimellä ole otto-oikeutta päätökseen. Se on todellista lähidemokeatiaa, kun kunta itse päättää.

WIHTORIRe: Kelkkareitit23.2.2013 13.46
Mitettikääpä omalla kylällänne tai asuinpaikallannen minko pystyy omalla kelkallaan hyödyntämään suunniteltua reittiä ostamatta traileria kelkan kuljetukseen. Reitillä pääsee keskuksesta keskukseen. Jos itse lähden kelkalla pihastapääsen omia maita pitkin puoliväliin, sen jälkeen on viiden muun maanomistajan maat enneen reittiä. Sama muillakin näillä teinoilla ja varmaan joka paikassa. Tietä tai tienreunaojia pitkinhän ei pihasta reitille saa ajaa. Eikä muiden mailla.
Edessä on pitkät valistusprosessit, kunhan lakiesitystä alentaan toteuttaa. Tarvitaan yhteisvoimaa. Liittykääpä kaikki Kansalaisen maastoliikennevalvonnan jäseniksi, jotta Miettisen Jorma ja Pehkosen Ossi saavat taustavoimaa ja taloudellista tukea edessä olevaan valitusprosessiin. HAO- ja KHO- päätökset ovat maksullisia.
Kannattaa pistää vähintään 10 euroa, kun saa apua asiasta tietäviltä. Maksuohjeet yhdisyksen sivustolla.

Punakaartilainen metsänomistajaRe: Kelkkareitit15.1.2017 17.41
Kielletään vaan samalla kaikki jokamiehenoikeuteen petustuva kuten metsästys, kalastus, marjastus jne. Eihän kansalaisella mitään muuta huvia enää tarvitse olla kuin verojen maksu kunnille ja valtiolle. Valtio ja EU:kin voisi lopettaa samalla tuet syrjäseuduille ja väki alkaa etsiä töitä kaupungeista joissa palvelut lähellä jolloin ei tarvitse niitäkään enää ylläpitää täällä kauempana asuinkeskuksista. Ei tarvitse terveydenhoitoa ja julkisia palveluja tuottaa. Pienyrittäjät majoitus- ja ravitsemisalallakin voisi ruveta vaihtamaan alaa koska eihän täällä Kekkoslovakiassa mitään hupia tai turismia kaivata tai sallita. Tutustit vieköön rahansa ihan jonnekin muualle. Painukoon siis nuo pienyrittäjät kaikki asuinkeskuksiin täältä korvesta pyörimädtä. Samoin viljelijät ja elikoiden pitäjät. Kasvatetaan vaan metsää ja viljaa omilla rahoilla mitä kaikilla meillä kasvattajilka pankkitili pullollaan.

AhvenanmaaltaRe: Kelkkareitit17.1.2017 13.57
Kannattaa tulla meille kelkkoineen, koska täällä ei moottorikelkkoja tarvitse edes rekisteröidä.
Teillä päin näyttää lisäksi moottorikelkkojen omistaminen ja käyttö velvoitteineen olevan varsin vaarallista ja kalliiksi käypää lystiä Trafin tilastojen mukaan. Liikennöinti siellä on myös kovasti luvanvaraista ja sellaisen valvonta vaikeaa. Samaa mieltä on Suomen hallitus valtiovarainministeriölle laatimansa veronkeräämisluonnoksen LUONNOS 9.12.2016 VM140:00/2016 mukaan.

PVRe: Kelkkareitit17.1.2017 14.34
Moro,
"punakaartilaiselle maanomistajalle"-- metsästys tai kalastus eivät ole jokamiehen oikeuksia- tarvitaan lupa ja metsästyksessä vielä maanomistajan lupa.

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit19.1.2017 12.18
Metsästäjät ovat olleet epätietoisia metsästämisestä ilman maanomistajien lupaa metsiin rakennettavilla moottorikelkkareittialueilla. He ovat olleet myös huolissaan riistaeläimien häiriintymisestä moottorikelkkailun aiheuttamasta häiriöstä ja että moottorikelkkailija saattaa tulla metsässä vahingossa ammutuksi.
Ely-keskuksen virkamies on rauhoitellut epätietoisia metsästäjiä ja valistanut heitä vastaamalla seuraavaan tapaan:
- Metsäneläimillä on jo oma-aloitteisesti taipumus muuttaa muualle metsien muuttumisen myötä elinolosuhteiden muuttuessa metsissä sietämättömäksi.
- Riistaeläimien liikkumista voidaan myös tarvittaessa ohjata ruokintojen ja nuolukivien avulla.
- Virallisilla moottorikelkkareiteillä liikkuminen kuulu jokamiehen oikeuksiin.
- Virallisilla moottorikelkkareiteillä metsästystä ei ole kielletty ja mahdolliset onnettomuudet ovat tapauskohtaisia.

Hiihtelijä SavostaRe: Kelkkareitit25.1.2017 17.59
Trafin tilastojen mukaan moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksista tapauskohtaisesti aiheutuneiden taloudellisten ja inhimillisten menetysten lisäksi henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista on yhteiskunnalle aiheutunut vuosittain lähes 700 miljoonan euron kustannukset. Melko kallista!

Kaikkien työkoneiden (traktorit, moottorisahat, ruohonleikkurit, leikkuupuimurit, tiehöylät, trukit, moottorikäyttöiset generaattorit, kaivinkoneet, lumilingot jne.) päästöihin verrattuna on moottorikelkkojen häkäpäästöjen osuus ollut vuosittain yli 24% kaikkien työkoneiden yhteisistä häkäpäästöistä. Melkoisen saastuttavaa!
Moottorikelkkojen lyhytaikaisesta ja vähäisestä käytöstä huolimatta hiilivetypäästöt vuosittain tieliikenteeseen verrattuna ovat kokonaisuudessaan olleet yli 6%.
Moottorikelkkojen häkä- ja hiilivetypäästöt ovat pahimmillaan yli 1000-kertaiset henkilöautoihin verrattuna!
Pelkästään jo yhden päivän ajelu kelkalla vastaa päästöiltään juhannuksen ruuhkaliikennettä.

Artikkeleita ja tutkimustuloksia aiheesta muualta:
http://barentsobserver.com/en/node/18444
http://www.environmentalhealthnews.org/ehs/newscience/little-snowmobiles-can-be-big-polluters-in-the-arctic
http://pubs.acs.org/doi/pdfplus/10.1021/es0626685

AhvenanmaaltaRe: Kelkkareitit1.2.2017 20.47
Savossa moottorikelkkailijat katovana luonnonvarana heille erikseen rakennettuine reitteineen kuuluvat erityissuojelun piiriin eikä reiteillä saa kunnolla ajaa, vaan turrata korkeintaan 60km/h, jonka ylittäminen on heti liikenneturvallisuuden vaarantamista.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005037557.html
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005055656.html

Teidän paikallislehden 31.3.2016 mukaan jopa junnusarjan vakokoneilla "puistelee" 120 kilometrin tuntivauhtia, mikä maastossa on jo melkoista haipakkaa.

Moottorikelkkailijoiden kannattaa muuttaa kelkkoineen tänne Ahvenanmaalle meri-ilmaston tuntumaan, koska toiminta tuntuu siellä päin rassaavan kaikkia monella tapaa.
Täällä moottorikelkkoja ei tarvitse edes rekisteröidä eikä pahemmin pelätä, että puu tai polisen tulisi vastaan häiritsemään harrastusta.
Samalla siellä Savossa voisivat hiihdellä ihan rauhassa pääsemättä näkemään metsissä vauhdin hurmaa ja nauttimaan kunnon koneiden äänestä ja pakokaasuista.

JamesRe: Kelkkareitit1.2.2017 21.00
Minä olen james potkukelkka.
Ajelen kelkallani missä tykkään en kysele keltään lupaa.

PotkukelkkailijaRe: Kelkkareitit5.2.2017 13.36
Kuopiosta on ollut sen verran etua, että kevyen liikenteen väyliä keskustaa kauempana ei enää ole hiekoitettu, vaan karhennettu. Potkukelkka kulkee niillä takertelematta eikä reitit ole liukkaita jalkaisin.

Potkukelkka on kätevä kulkuväline ja hauska kuntoiluun ilman käryä ja melua.

Moni matkailuyritys onkin älynnyt markkinoida potkukelkkailua ryhmissä hauskana ja ympäristöystävällisenä toimintana.

Moottorikelkkasafareilla pakokaasujen haistelu ei luontomatkailuna viehätä.

Hiihtelijä SavostaRe: Kelkkareitit10.2.2017 16.48
Lapissa mökkikylistä yön pimeydessä on helppo hiihtäen suunnistaa hotellin rientoihin seuraamalla kirpeässä pakkasilmassa leijailevia parfyymituoksuja. Niinpä kyseinen latu onkin nimetty "parfyymiladuksi".
Tiettävästi kukaan ei kuitenkaan niistä tuoksuista ole huumaantunut tarkoitusta enempää.
 
Huom. Moottorikelkkojen häkä- ja hiilivetypäästöt ovat pahimmillaan yli 1000-kertaiset henkilöautoihin verrattuna!
Moottorikelkkareiteillä leijailevien häkä- ja hiilivetypäästöjen haistelu parfyymeina ei ehkä kaikille sukupuolesta rippumatta sovi.
 
Uutisia:
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013021916696442_uu.shtml
"?oli huomattu, että porukassa viimeisenä ollut kelkkailija puuttui joukosta. Kadonnut nainen löytyi?"
http://yle.fi/uutiset/3-9440429
??mies ajoi moottorikelkalla letkassa ja toistaiseksi tuntemattomasta syystä kaartoi pois reitiltä ja törmäsi puuhun.?

Moottorikelkkailu ja moottorikelkkareittien pakkorakentamiset verorahoilla "yleisen kulkuyhteyden luomiseksi" tai moottorikelkkasafarit haviteltuna liiketoimintana "luontomatkailuun" ja "virkistyskäyttöön" yksityisten maille ilman maanomistajien lupia on enemmän kuin typerää, kyseenalaista ja laitonta toimintaa.

mieRe: Kelkkareitit16.2.2017 11.58
Jos reittejä tulee lisää niin ostan jälleen kelkan! Pidän peukkuja!
Parasta mitä voi olla!

alan kolmas miesRe: Kelkkareitit16.2.2017 18.23
Minä olen muutaman kerran tainnut puuttua moottorikelkkailuun toisten mailla.

Perustuslain pykälien mukaan jokaisen suomalaisen omaisuus on kuitenkin turvattu.

Se ei tarkoita sitä, että yksityisten ihmisten maat jopa pakkolunastetaan harvojen moottorikelkkailijoiden vapaaseen käyttöön ja hurjasteluun humalassa pitkin metsiä.

Moottorikelkoille on tainnut tulla sentään vuoden alusta vero, mutta moottorikelkkojen kaikkia eko- ynnä muita vaikutuksia ei ole selvitetty.

Minä kyllä hyvin sallisin moottorikelkat esim. Lapissa tuntureilla, jossa suksilla voi olla hieman vaikeata poromiesten paksussa hangessa hiihdellä porojen perässä.

Työperäisen moottorikelkkailun minä myös sallisin. Järvien ja meren selillä minä myös hyväksyisin moottorikelkat vaikeuksitta. Kesällä vesiskootterit saattaa kuitenkin olla ekologisesti kyseenalaisia.

Sisämaassa olisin kovasti taipuvainen kannattamaan James Potkukelkan, Potkukelkkailijan ja Hiihtelijän Savosta käsityksiä.

Minusta talvella potkukelkkaa parempaa ja ekologisempaa kulkuvälinettä on vaikea keksiä.

Sitä paitsi olen myös maaseudulla nähnyt pyörillä varustettuja potkukelkkoja, joilla voi itse kukin kuntoansa kohentaa yhtä hyvin kuin rullaluistimilla tai rullasuksilla.

Melko varmasti potkukelkoista on kehitettävissä myös sosiaalisesti muodikkaita ja ekologisia tandem-malleja.

Minua ihmetyttääkin se, miksi Terra Sipilä ei ole ottanut hallituksensa ekologiseksi kärkihankkeeksi potkukelkkojen tuottamista ja kansainvälistä markkinointia.

Minä uskon, että jos esim. TEKES olisi tukenut jotakin potkukelkkayhtiötä 11 milj. eurolla, kuten se on tukenut ikuisesti lupaavaa Chempolista, niin kyllä tuossa potkukelkkatehtaassa ainakin yksi ajokelpoinen referenssipotkukelkka olisi saatu valmistettua.

Minun mielestäni jokaiseen kylään kuuluu vähintään yksi moderni potkukelkkatehdas.

Murheellista on, että Rapalakin, saatuaan kuulla Terra Sipilän puuhastelun "Kainuun Ihmeen" ja veroparatiisiyhtiö Trafiguran kanssa, on päättänyt lopettaa Suomessa uistinten ja Martin-puukkojen valmistuksen ja siirtää ne Viroon ja Venäjälle, joissa perinteisiä ammatteja vielä arvostetaan, eikä käytetä kaikkea aikaa työttömyyskorvausten varassa moottorikelkoilla ajeluun toisten ihmisten mailla.

Metän reunalainenRe: Kelkkareitit17.2.2017 16.27
Kaaville kaavoitettiin kelkkareitti maanomistajien vastuksesta huolimatta, kiitos kuuluu Jorma Räsäselle ja hänen hallitukselleen.

TVH:n lapiomies, ent.Re: Kelkkareitit17.2.2017 18.23
"Puuhakas" Terra Sipilän luottoministeri Anne Berner selvisi taas ilman suurempia moitteita Finnavian 34 milj. euron rahasotkuissa kuin koira veräjästä.

Kysymyshän oli taas yhteisestä valtion hukatusta rahasta, josta ei kukaan ollut vastuussa.

Bernerillähän on suunnitelmissaan jo 2.5 miljardin euron väylämaksujen korjausvelatkin, jotka on tarkoitus vyöryttää autoilijoiden niskaan tavalla tai toiselle.

Noistakin väylämaksujen korjausveloista Terra Sipilä ilmoittaa Anne Bernerin kanssa kunnallisvaalien jälkeen, että korjausvelan laskuttaminen käynnistyy viimeistään kesäkuussa.

Siitä ei kuitenkaan kerrota mitään, mitä noilla korjausveloilla aletaan tekemään.

Ensimmäinen kohde lienee kuitenkin Terrafamen kaivokselle johtavan tien perusparannus, johon väkisinkin joudutaan, kun kaivos pyöräytetään veroparatiisiyhtiö Trafiguran tuoreen rahoituspaketin avulla täyteen käyntiin.

Minun veikkaukseni on sellainen, että nyt kun kelkkareiteissäkin on saatu piikki avattua pakkokeinoin yksityisten maillekin, niin seuraavassa vaiheessa joku kepulainen kansanedustaja keksii, että kelkkareitit on varustettava mm. nopeusrajoituskylteillä, levähdyspaikoilla ja tietysti myös peltipoliiseilla.

Kun kelkkareittien verkosto on saatu pakkolunastuskeinoin valmiiksi, niin sitten Anne Berner alkaa puhumaan kelkkareittien korkeista korjauskustannusveloista.

Kun kelkkareittiverkosto saadaan tarpeeksi tiheäksi, niin eiköhän reittien korjausvelka jo nouse silloin noin 500 miljoonaan euroon.

Tietysti kelkkareittiverkosto sitten yhtiöitetään uuden valtion kehitysyhtiö Vake Oy:n tytäryhtiöksi, jonka hallitukseen tulee itseoikeutettuna kainuulainen huussikonsultti kepulainen huonon onnen Lehtomäki.

Sähköverkoissakin on saatu lainsäädännöllisesti piikit auki ja sähköyhtiöt ovat innolla lähteneet lakiin perustuen perimään satojen miljoonien eurojen ylisuuria maksuja.

Tietysti sähköyhtiöt ovat laittaneet jo perityt rahat haisemaan ja yrittävät sitten viivyttää vielä vuosikaupalla liikaa perittyjen maksujen palautuksia.

Täsmälleen sama ruljanssi meitä odottaa näköjään kelkkareittienkin kanssa.

Savon Kuituverkko on myös hyvä esimerkki modernista verkostoitumisesta ja siitä, mille mallille tuleva kelkkareittiyhtiö aikanaan tulee keikahtamaan.

Kaikkihan jo nykyään tietää senkin, että ikuisesti lupaava Laajakaista Kaikille Oy onkin yllättäen muuttunut jo Laajakaista Harvoille Oy:ksi.

Tulevassa Kelkkareittiyhtiössäkin tulee sitten jälleen kerran toteutumaan kepuloisten ikiaikainen päätöksenteon demokratia eli harvat käyttää mutta kaikki suomalaiset veronmaksajat pannaan maksamaan niska limassa.

Kähmintäkirjeen saanutRe: Kelkkareitit25.2.2017 12.19
Kuopio pyrkii edelleen rakentamaan moottorikelkkareittejä yleisesti tarpeettomina kulkuyhteyksinä yksityisten maille veronmaksajien rahoilla talousvaikeuksistaan ja kansalaisten vastustuksesta huolimatta!
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2017391991-6.HTM

Koillis-Savossa yleisen jo olemassa olevan maantieverkoston takia edes lumipeitteisenä aikana ei Maastoliikennelain edellyttämää AITOA yleistä tarvetta moottorikelkkareittien rakentamiseksi "yleisen kulkuyhteyden luomiseksi" ei löydy eikä ole osoitettu.

Nikkelin hintatoiveista riippumatta yksityisille metsästysalueille ilman maanomistajan lupaa ja Maastoliikennelain vastaisesti väkisin rakennetuilla virallisilla moottorikelkkareiteillä viitaten uhanalaisen lajin osalta Ely-keskuksen virkamiehen antamiin vastineisiin metsästysmaiden omistajille:

"Virallisilla moottorikelkkareiteillä metsästystä ei ole kielletty ja mahdolliset onnettomuudet ovat tapauskohtaisia".

alan kolmas miesRe: Kelkkareitit25.2.2017 13.17
Tietämättömälle alan miehelle kerron että esimerkikisi Kaamasmukasta löytyy kelkkareittejä, ja sinne ei ole Juankoskelta edes kovin pitkä matka.

Kaamasmukka (pohjoissaameksi Gámasmohkki) on siis kylä Utsjoen kunnassa Lapissa, Kaamasen ja Norjan rajalla olevan Karigasniemen välisen maantien puolivälissä. Kylä on Kaamasjoen latvoilla kauniin joki- ja lompoloketjun varrella. Muutaman kilometrin päässä paikan eteläpuolella kohoaa lähin tunturi, 446 metrin korkeuteen yltävä Kaktsavarri (saam. Gákcavarri).

Kaamasmukassa on matkailijoille lomamökkitarjontaa ja talviseen aikaan avataan tien eteläpuolella kulkeva virallinen moottorikelkkareitti.

Kaamasmukan kylän kohdalla kantatie 92:n eteläpuolella on kaksi toisen maailmansodan aikaista sivumitoiltaan noin kuusimetristä korsua ja kaksi kaivantoa[1]. Kantatien pohjoispuolella on kivilatomuksia ja peruranpyyntikuoppia[2].

Räp-artisti Ailu Valle on kotoisin Kaamasmukasta ja on keskustalainen. Pettää aina.

Pöytäkirjat kertooRe: Kelkkareitit26.2.2017 9.53
Kaupunginhallitus § 11 10.01.2011
Kaupunginhallitus 14.02.2011

51
Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistamishanke

Esitys:
Esitän edelleen, että kaupunginhallitus ei päättäisi osallistua Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon moottorikelkkareittien virallistaminen ja rakentaminen -hankkeeseen vaan hylkäisi kokonaan aiesopimuksen ja vetäytyisi kokonaan hankkeesta. Tämän lisäksi tulee merkitä pelkästään tiedoksi Kuopion kaupungin lähettämä 21.01.2011 kirje.

Perustelut
Hankkeesta vetäytyminen on perusteltua erittäin heikon kaupungintalouden vuoksi. Tämän lisäksi suunnitellulla alueella, jossa reitti on kaavailtu kulkemaan, on todella suuri maanomistajien vastustus kelkkareitistöön. Maanomistajien näkemys on perusteltua, koska sillä on suurta haittaa elinkeinojen harjoittamiseen niin maa- kuin metsätaloudessa. Mielestäni 5-6 metrin kelkkareitistönä hanke aiheuttaa kohtuutonta haittaa maanomistajille kaupunginhallituksen 10.01.2011 tekemän päätöksen jälkeen. Kuopion kaupunki on lähettänyt 25.1.2011 päivätyn kirjeen, jossa todetaan, että 10.01.2011 tekemämme päätös aiheuttaa epäselvyyttä reittitoimitusmenettelyn käytössä. Nyt Kuopion kaupunki pyytää muuttamaan päätöstämme sellaiseksi, joka mahdollistaa kelkkareitistön merkitsemisen maatiloille rasitteeksi kiinteistörekisteriin.

Tässä kelkkareittiasiassa päätöksemme muuttaminen tarkoittaisi, että hyväksyisimme maanomistajien maa-alueen pakkolunastuksen kelkkareittialueelta. Sitä se lähestulkoon on kun maa-alue muutetaan rasitteeksi kiinteistörekisteriin.

Tätä hanketta ei Vapaa Juankoski ryhmä voi olla tukemassa.

Pyydän, että esitykseni kirjataan pöytäkirjan liitteeksi.
Juankoskella 14.02.2011 Martti Pohjolainen

Ulkopuolinen tarkkailijaRe: Kelkkareitit3.4.2017 14.38
Linkistä http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=124
löytyy ajankohtaisena ja asiaan liittyvänä kunnallisvaaliehdokkaiden vastauksia perusteluineen.

Koillis-Savon alueelle uusien reittisuunnitelmien mukaan moottorikelkkailusta yleisesti vähäisenä kulkemis- ja virkistymistapana aiheutuvat haitat kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön, mutta voi myös hetkellisesti häiritä muita alueella samaan aikaan liikkuvia.

KUOPION Keskustan edustaja iloitseekin vaalimottonaan, että onneksi on yksityisten maita joille on TARPEEN kerätä ja edistää moottorikelkkailua väkisin pysyväksi rasitteeksi maanomistajien vastustuksesta huolimatta veronmaksajien kustannuksella. Samalla ulkopuoliset yrittäjät saavat paremmin palveltua asiakkaitaan suunnitellussa toiminnassa moottoriajoneuvoilla yksityisten mailla, eikä tarvitse ajella missä sattuu.

KUOPION Kokoomus näyttäisi olevan pitkälti samoilla linjoilla, mikäli yhden antama vastaus edustaa puolueen virallista kantaa.

Pöytäkirjat kertooRe: Kelkkareitit3.4.2017 15.11
Niin on käsittämätöntä, että perinteinen maa- ja metsätalous äänestäjä ei huomaa mitä heidän perinteiset edustajansa ajaa. Äänien toivossa kelkkareittejä maatalous ja metsätalousmaiden omistamille maille. Suorastaan käsittämätön linja on Keskusta ja kokoomus puolueen edustajilla. Onneksi olemassa olevat pöytäkirjat kertoo ketkä ovat ajatelleet maa- ja metsätalous väestön etuja vaalien välilläkin.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: