Keskustelu

Eero KekäläinenAutojen katsastus20.2.2017 14.24
Tänpäivänen MTV uutissivusto kertoo, et autojen katsastusmääräyksiin oltaisiin luomassa uusia standarteja. Jokunen aikahan on jo uutisoitu, et autojen katsastusvälejä harvennettaisiin, joka olis aivan ok. Nyt on katsastusfirmojen omistajat alkaneet lobbaamaan ministeriötä, et katsastusmääräyksiä tiukennettaisiin. Kyllähän sen jokainen, joka vähänkin ymmärtää bisneksen tekemisestä, et omaa reviiriä tarvii puolustaa.
Ompahan jo suorastaan järjen köyhyyttä, et jos rekisterikilven valosta toinen poltin on pimeenä niin auto hylätään. Bisnes is bisnes.
Käytämme uudelleen ens viikolla. Suaphan se katsastuskonttori jälkitarkastuksesta sen viistoista ekua.
Tämähän ei oo mitään uutta asiaa. Yksityiset katsastusasemat ovat harrastaneet tätä jo vuosia.
Kovasti mainostetaan, et meillä katsastus pullakahvien kera on vain 29 eur. mut aivan mitättömistä puutteista määrätään uudelleenkatsastukseen. Otetaan se 15 eur sitten lisää.
Vaikkakin entinen valtio-omisteinen
katsastusfirma onkin hinnoittelussaan aivan tilastojen yläpäässä, loppupeleissä tullee kuitenkin halvimmaksi.
Meijänkin firman raskas kalusto katastettiin aina juankoskella {katastusfirman nimeä mainostamatta} Kyllä Sirviön Markku pomona oli ohjeistanut katsastusteknikkonsa siten, et asiakas palaa mielellään tähän paikkaan uudelleen. Kaikki kolleegani tietävät, et vanha raskas yhdistelmä ei oo koskaan aivan virheetön. Jopa rakkaan vaimoni sitikan katsastuksessa yllämainitussa pullakahvifirmassa sattu palamaan moottorin häiriövalo, katsastusmiehen testeri näytti häiriötä ilmastointilaitteessa. Tämähän on niin iso vika, et se vaarantaa liikenneturvallisuuden. pitää korjata ja ens viikolla uudelleenkatsastukseen a 15 eur. Voi pyhä yksinkertaisuus. Kaverillani on sattumoisin tietokoneohjelma, jolla häiriövalo kuitattiin pois, mitään ei korjattu. maanantaina katsastusmies oli tyytyväinen ja eikun leima paperiin, nyt tällä voi ajaa turvallisesti.
{Lopuksi pieni mainos. Jos kyseisiä häiriövalo-ongelmia ilmenee, voin ohjata kaverini luokse saamaan valohoitoa}
Eeron tavottaa 044 9477458

alan kolmas miesRe: Autojen katsastus20.2.2017 19.05
Voi, voi sinua Eero, kun olet joutunut tuollaisen katsastuspomputtelun uhriksi.

Et ole asiassasi yksin. Minullakin on uskomattomia kokemuksia erilaisilla katsastuskonttoreilla ja todella pitkältä ajalta.

Syvällä rintaäänellä voin todeta, että kokemukset eivät ole olleet aina positiivisia, jos olet vienyt katsastukseen vähänkään vanhempaa kärryä.

Mutta katsatustominnan yksityistäminen on kyllä parantanut selvästi palvelua valtiojohtoisesta ajasta.

Minulla on jo pitkään ollut periaate, että auto on kulkuneuvo, jolla on päästävä joustavasti paikasta toiseen.

Tästä syystä en uutta kallista autoa osta kirveelläkään, koska Suomessa uusissa autoissa valtaosa hinnasta on veroa. Minkä ihmeen takia minä ottaisin vaikka lainaa ja maksaisin sillä veroja.

Nykyään saa hyviä vanhoja autoja aivan pilkkahinnalla ja jos vähänkään ymmärtää auton päälle, niin kyllä vanhassa autossa säästää pitkän pennin.

Suomen poliitikot ovat vain taas keksineet sellaisen "viisauden", että Suomen autokanta on muihin EU-maihin verrattuna vanhaa ja autokanta on saatava uudistettua hinnalla millä hyvänsä.

Tätä tavoitetta tukee mainiosti Anne Bernerin idioottimainen ajatus, että Suomessa ruvettaisiin ajamaan pikapuoliin jopa valtion osittain maksamilla sähköautoilla. Bernerhän olisi voinut ehdottaa samalla, että valtio maksaa sähköautot kokonaan.

Siinähän ei olisi enää mitään eroa siihen, kun nykyään jo noin 800 000 suomalaista asuu vuokralla ja KELA tuntuu jo maksavan vuosittain noin 2 miljardia euroa asumistukeakin.

Asumistukihan taas ohjautuu hyvin usein ammattiyhdistysten ja kuntien omistamille erittäin ahneille vuokrayhtiöille, joille yhtiöiden hallitukset ovat hyväksyneet valtavat korjausvelat, joita vuosittain nostellaan reipasta tahtia. Eikö liene melkein 5% vuodessa, jolloin korjausvelka kasvaa jo 62% kymmenessä vuodessa.

Totta kai Suomen autokanta on vanhaa, koska eihän normaali suomalainen pysty edes keskiluokan autoja ostaamaan korkeiden verojen vuoksi.

Minäkin olen elämäni aikana ajellut monenlaisia autoja Reppu-Selkä Mossesta lähtien, joten kokemusta on, mutta nyt olen jo pitempään ajellut Volvo 850:llä, joka on aivan erinomainen ja ruostumaton auto.

Parhaillaan auton katsastus on kuitenkin vuosittaisessa ns. vaiheessa, kun tällä tuli taas parin sivun pituinen lista puutteista.

Kun auto oli katsastettu, niin kysyin katsastusmieheltä, että "miltä näytti".

Katsastusmies totesi: "huonolta".

Sitten mentiin yhdessä hänen pöytänsä ääreen ja hän alkoi ruksasta vikoja. Minusta näytti, että hän laittoi ruksin joka ikiseen mahdolliseen ruutuun ja lopuksi vielä ilmoitti, että autolla on ajettu yli 500 000 km.

Kun hän ruksasi vikoja, niin ajattelin vanhasta muistista, että nyt minun pitää hillitä kieltäni, koska pelkäsin, että tyhmät kysymykset tai vastaväitteet voivat johtaa siihen, että hän määrää autoni vielä romutettavaksi.

Kysyin kuitenkin lopuksi, että ei kai Suomessa vielä kilometrimäärän mukaan autoja hylätä.

"Ei hylätä totesi" katsastusmies tyyytyväisenä, mutta "noita kulumavikoja tulee vanhoihin autoihin jatkuvasti ja sinunkin kannattaisi jo harkita auton vaihtoa"

Minä sitten sanoin, että "hyvä juttu, mutta minä meinaan tällä kääriilä körötelle 1 000 000 km täyteen".

Vasta viikon päästä uskalsin mennä kysymään, että mitä hän mahtoi tarkoittaa seuraavalla korjauskehotuksella Etupyörän laakeroinnin osalta: Välyksellinen: vasemmalla, takana.

Silloin hän vähän naureskellen viivasi yli tuon takana-sanan.

Tästä minä arvelen, että kun menen taas autoni näyttämään lähiaikoina uudestaan, niin leima tulee.

Eero on kyllä oikeassa siinä, että autojen katsastus ja turvallisuus on vaarallinen yhdistelmä, koska ns. turvallisuuden varjolla voidaan autoilevia ihmisiä pomputtaa ja rahastaa loputtomasti.

Autojen elektroniikan lisääntyessä nykyään autojen kojelaudat paistaa erilaisia valoja kuin joulukuuset ja niihin katsastusmiesten on helppo puuttua. Volvossa tällainen tyyppivika on ABS-valo, jonka kanssa minäkin olen saanut uskomattomasti voimistella kuten moni muukin.

Pienillä vanhempienkaan autojen vioilla ei kuitenkaan ole usein mitään tekemistä ns. turvallisuuden kanssa. Vanha ja uusi auto ovat yhtä turvallisia ainakin silloin, kun ne seisovat.

Kulkuneuvojen turvallissuusriskeistä puhuttaessa on hyvä muistaa myös suhteellisuuden taju. Autoja kyllä innokkaasti katsastetaan ja tavoitellaan mahdollisimman tuoretta autokantaa, jolloin muutamat harvat isot autoliikkeet voivat tietysti hyvin.

Vähemmän huomiota kuitenkin kiinnitetään ns. viherpipertäjien kulkuneuvoihin eli polkupyöriin. Nykyaikana polkupörillä päästään jo ajamaan lähes samoja nopeuksia kuin taajamissa autoillakin ja mikä onkaan vaarallisempi yhdistelmä kuin 40-50 km/h iltahämärissä tummissa vaatteissa ajava polkupyöräilijä, joka ei sivuillensa yleensä vilkuile.

Katsastusmiehet voisivatkin lisätuloja havitellessaan keskittyä tulevaisuudessa asiakaspohjan laajennukseen ja pyrkiä saamaan myös polkupyörien vuosittaisen katsastuksen pakolliseksi.

Autoiluun liittyen katsatjien lisäksi meille on tullut myös etuoikeutettu autokouluopettajien luvanvarainen ammattikunta. Ja tottakai monopoliasemassa olleet autokoulut ovat apteekkareiden tapaan huomanneet, että erilaisilla säännöksillä voidaan mukavasti lisätä autokoulujen liikevaihtoja.

Viisaat autokouluthan ovat tässä asiassa tietysti huomanneet kaksi hyvää rahastuksen vipuvartta, jotka ilman muuta menee poliitikkojen tajuntaan: liikenneturvallisuus ja ekoautoilu.

Tätä kautta kuljettajatutkintoihin on saatu lisättyä kaiken maailman yö- ja jääajoja ym. ajoja ja tietysti oppitunneilla nykyään pääpaino alkaa olla ns. ekoajossa eli millaista polttoainetta autossa kannattaa käyttää.

Näillä säädöksillä Suomessa ajoluvan hinta on saatu hilattua henkilöautolla jo ilmeisesti noin 2 500 euroon ja kuorma-autolla jo ilmeisesti peräti noin 10 000 euroon. Eero varmasti pystyy nämäkin luvut tarkentamaan.

Muistaakseni Anne Berner on kuitenkin ryhtynyt puuttumaan näihin korkeisiin ajokrtiien hintoihin, joita ihmetellään jo ulkomaitakin myöten, kun on alkanut esiintyä sellaistakin, että ammattikuskeillakaan ei ole enää varaa hankkia tarvittavaa kuljetuslupaa tässä maassa.

Henkilöautoillakin korkea ajokortin hinta ja erittäin pitkä koulutusaika sinänsä yksinkertaiseen ratin pyöritykseen johtaa takuuvarmasti siihen, että etenkin nuoret pojat ajelee ilman kortteja ilman minkäänlaista valvottua koulutusta. Nämä kortittomat kuskithan muodostavat, jos mahdollista, kaikkein suurimman turvallisuusriksin tien päällä.

Suomihan on maailman maista ilmeisesti kaikkein innokkain eri asioiden katsastaja ja tarkastaja.

Ei ole kovin kauan vielä siitä, kun meillä oli ns. viinakortitkin.

Muita merkittäviä tarkastajia ja lupaviranomaisia meillä on tietysti pilvin pimein esim. seuraavasti:
- radio ja TV-lupien tarkastajat (nykyään jo poistettu)
- alkoholitarkastajat
- elintarviketarkastajat
- sähkölaitetarkastajat
- lipuntarkastajat
- maataloustarkastajat
- sosiaalitarkastajat
- sisäiset tarkastajat
- työvoimatarkastajat
- rakennustarkastajat
- vakuutustarkastajat
- verotarkastajat
- parkkipirkot ja pysäköintialueden valvojat

Ja lupaviidakko meillä on vähintään yhtä komea:
- huviluvat (oli ainakin ennen)
- metsästysluvat
- kalastuskortit
- ampuma-aseluvat
- rakennusluvat
- elinkeinoluvat
- jne

TEMin kotisivulta paljastuu, että Suomessa ei ole sellaista alaa, jossa voisi tulla toimeen ilman asianomaista jonkun viranomaaisen lupaa ja tietysti kaikilla luvilla täytyykin olla omat tarkastajansa ja yli-tarkastajat vielä päälle

TEMin kattava lista tarkastettavista eri toimialoista alla:
- autot ja liikenne
- alkoholi ja tupakka
- elintarvikkeet
- eläimet
- hius- ja kauneudenhoito
- kasvit, lannoitteet ja rehut
- kemikaalit
- kiinteistöt, rakentaminen ja urakointi
- maa-aines ja maaperä
- matkailu, ravintolat ja vapaa-aika
- raha ja omaisuus
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- turvallisuus
- viestintä

Yksi kaikkein turhimpia autoilijoita kiisaavia tarkastajia ovat tietysti parkkipirkot ja pysäköintialueiden valvojat.

Pari iltaa sitten, kun tulin kotiin klo 22:00, niin huomiotani kiinnitti pysäköintipaikalla mielenkiintoinen episodi. Joku oli autoa pysäköidessään jättänyt autonsa huolimattomasti hieman sivuun käätöpaikan pysäköintialueesta. Ei kuitenkaan häirinnyt ketään.

Minulla on tiedossa, että paikka on parkkipirkkojen erityisessä tarkkailussa. Huomasin, että paikalle saapui Espoon kaupungin merkein varustettu pakettiauto, joka tarkasteli virheellisesti pysäköyityä autoa. Havaitsin heti, että miespuolinen parkkipirkkohan siinä oli ja maksukuitti laitettiin lasinpyyhkijän alle.

Sitten parkkipirkko meni takasin autoon ja tuli takaisin kuvaamaan sakotetun auton. Kun tämä oli tehty, niin parkkipirkon auton toisesta etuovesta tuli toinen parkkipirkko ja myös hän aloitti sakotetun auton kuvaamisen omalla kännykällään.

Valovilauksista päätellen virheellisesti pysäköidystä autosta otettiin peräti puoli tusinaa kuvia todistusaineistoksi. Kun molemmat olivat kuvanneet auton, niin parkkipirkot poistuivat paikalta lähes kaasu pohjassa.

Suuntana heillä oli toinen tiedossani oleva kääntöpaikka, jossa parkkipirkot kuulemani mukaan joka ilta käyvät yön pimeydessä myös "rapumerrat" kokemassa. Tiedossani on myös, että Espoossa näille "rapumertojen" kokijoille maksetaan bonusta, jos "rapuja" saadaan hyvin.

Ajattelin mielessäni, että kuinkahan kalliksi veronamaksajille tuli nuokin öiseen aikaan "rapumerroilta" otetut valokuvat maksamaan.

Eero KekäläinenRe: Autojen katsastus21.2.2017 1.49
Eeropa tarkentaa ajokortin hintoja ja vähän muutakin.
B elikkä selkosuomella henkilöautokortti minimissään, riippuen ja roikkuen siitä, onko sulla ns. suhteita autokoulun omistajaan on kuitenkin se enemmän kuin AKM sanoo 2500,- oikea hinta-arvio keskimäärin 3 donaa kaikkine liukkaineen ja pimeenä jaksoineen
Ja sitte kun aletaan puhua C ja CE kortista, rahayksikkö muuttuu. Tarkennan myöhemmin.
C kortin, elikkä jälleen selkosuomeksi kuorma-autokortin saap neljällä tonnilla. Mitäpä sinä voit tehdä C kortin omaavana ???
Et siten yhtikäs mitään muuta ko ajaa pi----lurallia. Jos aiot tehdä niinsaottua ansiotyötä, sinun taytyy lähteä suorittamaan ... helevetin hieno sanayhdistelmä....ammatti- ja aikuiskoulutusopistoon suorittamaan ammattipätevyystutkinto. Samalla voit ohessa opiskella ajamaan perävaunun kera. Tämä upea ammattipätevyyskoulutus kestää useita kuukausia ja maksaa maltaita.
Me alan miehet olemme jo vuosia sitten diaknosoineet tulevan ongelman. Mistä löytyy kuljettajat 2020 luvulla ja jälkeen.
2013 ajokorttiuudistuksen myötä, ennen tätä järjetöntä ajokorttiuudistusta autokouluissa ja armeijan harmaissa suoritettiin about 15.000 C ajokorttitutkintoa. Vuonna 2013 C ja CE tutkintoja oli vaivaiset 2300 kpl.
Tämä enteilee jo sitä, et kuka ajaa tulevina vuosina rehut ja makkarat Keskon Hakkilan ja Inexpartnersin Kilon terminaalista Kuopioon, ko me vanhat jäärät jäämme syrjään työelämästä.
Jos kuka ymmärtää, kenelläköhän nuorukaisella ja kuten myös neitokaisella on taskussa 11.000,- eur. suorittaa CE ajokorttipätevyys, minkä se tänpäivänä kustantaa.
Mä kysyn vaan.
Kylläpä ois kirveelle töitä.

alan kolmas miesRe: Autojen katsastus21.2.2017 13.57
Eerolle kiitos ajokorttien hintoja koskevasta lisäselvityksestä.

Olin näköjään hintojen kohdalla pudonnut jo ajan hermolta kuin eno veneestä. Uskomatonta on noiden ajolupien hintakehitys.

Tämäkin asia paljastaa suomalaisen yhteiskunnan täydellisen mädännäisyyden.

Erilaiset korkeapalkkaiset "lupatarkastajat" ovat ottaneet tehtäväkseen sen, ettei esim. kuljetusalalle pyrkivät neitokaiset varmasti pääse ainakaan haluamiinsa hommiin.

Itse olen pannut merkille, että monet "neitokaiset" ovat esim. erinomaisia ja kohteliaita bussikuskeja.

Eilisiltaisessakin kepulaisten karmaisevaa Nälkämaan Sampoa esitelleessä TV dokkarissa voitiin havaita, että "neitokainen" soveltuu erinomaisesti vaikka ison maansiirtokoneen rattiin.

Nämä kaiken maailman tarpeettomat lupa- ynnä muut tarkastajat ja valvojat ovat ns. juurisyy myös siihen, että Suomessa on nykyään niin korkea työttömyys, leipäjonot kasvaa eikä yrittäjät pysty palkkaamaan edes tarvittaessa porukkaa hommiin.

Tästäkin hyvä esimerkki on vime talvella mamujen mahdottomaksi osoittautunut työllistäminen Helsingissä lumenluontitöissä.

Suomalaisten työtarkastajinen mukaan mamu ei pysty työntämään edes lumikolaa, ellei hallitse suomen kieltä ja ole käynyt alalle vaadittavaa 3 kuukauden kolantyöntökurssia.

Minulla itselläni on sellainen kokemus, että työtekoa ei voi oppia kurssioppaista.

Työntekoa voi oppia vain tekemällä itse työtä ja hyväksi avuksi on, jos pääsee katselemaan työtekoa, kun ammattimies sitä tekee.

Minäkin olen monta kertaa päässyt katselemaan, kun lapiomies, kirvesmies, putkimies, sähkömies, autonasentaja, maanviljelijä, nuotanvetäjät, käsin lypsäjät, ministeri, lääkäri, pappi, opettaja sekä sosiaali- ja työvoimaviranomaiset tekevät työtään.

Kun tällaisessa työkoulutuksessa on saanut olla mukana, niin minkään työn tekeminen ei voi tietenkään silloin olla ylivoimaista ja uuvuttavaa.

Monelle mamulle ja työttömälle työn saanti Suomessa on tehty viranomaisten säännösten takia myös mahdottomaksi, koska jo suosittu Presidenttikin on todennut, että kaikkien suomalaisten pitää olla ns. tolkun ihmisiä ja elää maassa maan tavalla.

Eihän kukaan suomalainen työvoimaviranomainen voi millään sanoa, että luottohäiriöinen suomalainen työtön tai esim. mamu olisi ns. työteliäs tolkun ihminen, koska eihän mamukaan näköjään ole saanut kotimassaankaan koulutustaan vastavaa työtä.

Eeron kanssa olen samaa mieltä: kyllä meillä on todella kirveellä töitä valitettavasti vuosikymmeniksi eteenpäin.

Suomen normien purkutalkoot eivät ole vielä edenneet edes savolaisen projektin lähtöruutuun, vaikka Sipilä on vatuloinut toivottomia kärkihankkeitaan jo kohta kaksi vuotta.

Minä en ymmärrä sitä, miksi Sipilä yrittää tehdä ns. Suomen mallia eli ikiliikkujaa, kun asiaa nopeuttaisi se, että otetaan käyttöön hyväksi havaittu Ruotsin tai Tanskan malli.

Tuloverotuksessakin voitaisiin hyvin ottaa käyttöön esim. tasaveroon perutuva Viron tai USA:n malli, niin jopa alkaisi erilainen työtekokin maittaa kaikille.

Faktahan on se, että jos tolkun ihmisen työstä ei jää verojen jälkeen mitään käteen, niin eihän sellaista hullua ole edes Suomessa, joka niihin töihin lähtee.

Anteeksi, että kirjoitin lopussa hieman ostikkoasiaa väljästi tulkiten.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: