Keskustelu

Usko PoisPieni ja ketterä27.8.2014 19.28
SAVON SANOMIEN JUTTU JA VARATOIMISTUSJOHTAJAN KOMMENTIEN TULKINNAT

Velkasaneerauksessa oleva Juankoskelainen Premium Board ei ole vieläkään päässyt käynnistämään päällystyskonetta. Tehtaalla odotetaan edelleen uusia tilauksia. KETKÄ SIELLÄ ODOTTAA, PULLOPOSTI TULEE VAIN YLÄVIRRASTA

? Koe-erät lähtivät maailmalle vähän huonoon aikaan, koska silloin Euroopassa oli lomakausi. Mitään suurempia tilauksia ei ole vielä tullut, sanoo varatoimitusjohtaja Krister Björkqvist. ELI MISTÄÄN EI OLE MITÄÄN KUULUNUT

Hän kuitenkin uskoo, että Juankoskella päästään päällystämään kartonkia vielä syyskuun aikana.. VUODESTA EI OLE TIETOA

? Avoinna on vielä, että missä vaiheessa ajetaan ja miten paljon. Alkuvaiheessa on tarkoitus ajaa päällystyskoneella viikko tai kaksi kerrallaan. kAIKKI ON AUKI, AJELLAAN VIIKKO TAI PARI SILLOIN TÄLLÖIN NIIN KAUAN KUN ON TYHMIÄ MAKSAJIA

Premium Board Finland Oy:n saneerausohjelma vahvistettiin heinäkuun lopussa Pohjois-Savon käräjäoikeudessa. Käytännössä saneerausohjelma tarkoittaa kartonkitehtaan veloille 90 prosentin leikkausta. Premium Boardin yli 24,4 miljoonan euron veloista vakuudettomien velkojen osuus on runsaat 12 miljoonaa euroa. JUANKOSKEN KAUPUNGIN KANNATTAA PALKATA SAMA YRITYSSANEERAAJA, LEIKKAAMAAN KAUPUNGIN VELOISTA 90%

Liiketoimintaa on aiottu jatkaa päällystyskoneen Tecta-pinnoitetuilla tuotteilla. Valikoimaan on ilmestynyt myös uusi VisorCote-pinnoite. Kummastakin tuotteesta on ajettu koe-erät heinäkuun aikana. KUMMASTAKIN ERÄSTÄ ON AJETTU KOE-ERÄT HEINÄLAMMINRINTEEN KAATOPAIKALLE HEINÄKUUN AIKANA

? Se on Tectasta kehitetty tuote, joka valmistettu vähän eri kemikaaleista ja siinä on eri ominaisuuksia. Kysymys on myös brändistä, sillä Tecta on saanut aika paljon kolhuja tuolla maailmalla. Molemmat tuotteet ovat meillä edelleenkin valikoimissa, vakuuttaa Björkqvist. VALIKOIMISSA ON, MUTTA VALMISTAMAAN EI PYSTYTÄ EIKÄ KYETÄ

kentiapuliRe: Pieni ja ketterä27.8.2014 19.42
Joko Heimo ja Veijo ovat käyneet tehtaalla tarkastamassa Tectan patenttidokumentit? Ottakaa Pirjo Mononen ja Erika Suominen mukaan. Kuopiolaisetkin ovat nyt kiinnostuneita. Pelastaako Tecta myös Kuopion talouden?
Maanantaina koneen pitäisi laulaa...

poliittinen tarkkailijaRe: Pieni ja ketterä27.8.2014 20.28
Jos kerran Krister alkaa laulattaa koutterilla jo maanantaina visiiripäällystettyä EntreCottia, niin ennen koeponnistusta on varmaan parasta käydä pulttaamassa koutteri tukevasti lattiaan kiinni, ettei kone lennä koeponnistuksen aikana Kuopion valtuustosalliin.

Viimestään silloin Kuopion valtuutetut huomaa, että Juankosken Münchauseinit ovat taas olleet liikenteessä. Nerolla, Vexillä ja Hempalla on tietysti valtuustosalissa päällään Premium Board-takit ja päässään muovisella visiirilipalla varustettu Tecta-lippahattu.

Tartsakin kävi aina maatalousnäyttelyissä päässään samanlainen lippahattu, joten tyyli on hyvä säilyttää, kun Kuopiosta tulee nyt Suomen suurin maidontuotantokeskus.

PVRe: Pieni ja ketterä27.8.2014 20.53
Moro,
ja tässä koko uutinen : "
Yrityssaneerauksessa oleva Premium Board odottaa vielä lisää tilauksia maailmalta. Saneerausohjelma vahvistettiin heinäkuun lopussa Pohjois-Savon käräjäoikeudessa.


Kari-Pekka Issakainen
17:30


Velkasaneerauksessa oleva Juankoskelainen Premium Board ei ole vieläkään päässyt käynnistämään päällystyskonetta. Tehtaalla odotetaan edelleen uusia tilauksia.

? Koe-erät lähtivät maailmalle vähän huonoon aikaan, koska silloin Euroopassa oli lomakausi. Mitään suurempia tilauksia ei ole vielä tullut, sanoo varatoimitusjohtaja Krister Björkqvist.

Hän kuitenkin uskoo, että Juankoskella päästään päällystämään kartonkia vielä syyskuun aikana.

? Avoinna on vielä, että missä vaiheessa ajetaan ja miten paljon. Alkuvaiheessa on tarkoitus ajaa päällystyskoneella viikko tai kaksi kerrallaan.

Premium Board Finland Oy:n saneerausohjelma vahvistettiin heinäkuun lopussa Pohjois-Savon käräjäoikeudessa. Käytännössä saneerausohjelma tarkoittaa kartonkitehtaan veloille 90 prosentin leikkausta. Premium Boardin yli 24,4 miljoonan euron veloista vakuudettomien velkojen osuus on runsaat 12 miljoonaa euroa.

Liiketoimintaa on aiottu jatkaa päällystyskoneen Tecta-pinnoitetuilla tuotteilla. Valikoimaan on ilmestynyt myös uusi VisorCote-pinnoite. Kummastakin tuotteesta on ajettu koe-erät heinäkuun aikana."

? Se on Tectasta kehitetty tuote, joka valmistettu vähän eri kemikaaleista ja siinä on eri ominaisuuksia. Kysymys on myös brändistä, sillä Tecta on saanut aika paljon kolhuja tuolla maailmalla. Molemmat tuotteet ovat meillä edelleenkin valikoimissa, vakuuttaa Björkqvist.

eskimoRe: Pieni ja ketterä27.8.2014 21.12
no tämä visor ajetaan vanhalla hapannella tecta-päällystellä,niistä saadaan huippulaatuisia pakkauksia hapankorpuille

Vihreän joen rannaltaRe: Pieni ja ketterä27.8.2014 22.30
Eipä mahda eskimon lauseilla paljoa painoarvoa olla, totuuspohjasta puhumattakaan.

alan miesRe: Pieni ja ketterä28.8.2014 17.29
Sanassa VisorCote ensimmäinen osa on tietysti ruotsia ja tarkoittaa lauluja eli viisuja. Se viittaa siihen, että mikä laulaen tulee se viheltäen menee. Ehkäpä se myisi Ruotsissa. Eikö se tule kohta hapansilakka-aika, jolloin nekin pakkaukset voisi vielä varmuudeksi pakata tuohon hapantuneeseen elintarvikekartonkiin. Kai se pasta happanee, kun täytyy noita tilauksia kerätä.


Mutta asiaan. Kristerin ilmoittama parin viikonkin ajojakso koutterilla vaatii rutkasti rahaa, jos se tehdään omaan piikkiin eikä vain koutteriajan vuokrauksena. PBF:n oman ilmoituksen mukaan kapasiteetti on sitä luokkaa, että kahden viikon ajoon tarvitaan jo pohjakartonkia noin 4000 tonnia. Sen hinta on vähintään 1000 euroa tonnilta. Tästä jo pelkästään tulee 4 miljoonaa ja kalliit päällystekomponentit päälle. Kaikkinensa parin viikon ajo siis vaatii noin viiden miljoonan käyttöpääoman. Tuotantoa syntynee vähemmän kuin on sisään ostettua tavaraa. Mihin lie menee hylky. Täytyy olla aika iso myyntihinta tuotteella, että jää nappulaa lainojen lyhennyksiin, vaikka niitä on jo leikattu.

Toisin sanoen, vaikka uusi päällyste olisi kuinka hyvä, niin tällä konseptilla ei pitkälle pötkitä. Odotetaan siis aina maksua parin viikon ajosta ja jos se sitten tulee, niin taas ajetaan. Aika satunnaista tullee siis tuotanto olemaan. VisorCote sitten uutena tuotteena vaatii niitä ilmaisiakin toimituksia. Pitäisi siis olla hiukan isommat rahkeet, että olisi jotain toivoa.

Muuten nuo toiveet siitä, että PBF:n yritysryhmä maksaisi kaupungille jotain takaisin, ovat ihan utopiaa. Katsokaapa vaikka Faroconin nettisivuja, ovat yhtä kuolleet kuin firmakin. Onko kaikki energia mennyt PBF:n nettisivujen uudistamiseen?

alan kolmas miesRe: Pieni ja ketterä28.8.2014 20.39
Hyvä, että alan mies on ruvennut vihdoin laskemaan. Minä jo aloin välillä kyllästymään, kun alan mies vain veteli linkkejä, joissa todettiin juankoskisten heikko taso korkean asteen opinnoissa.

virallinen äänikiin on jo todistanut, että Alkio-opistosta tulee viisaampaa porukkaa kuin Teknillisestä Korkeakoulusta tai nykyään Aalto Yliopistosta.

Minusta alan mies on tehnyt oikean suuntaisen arvion Tratta PBF:n käyttöpääoman määrästä.

Sen verran haluaisin alan miestä vielä opastaa, että Kristoffer on maininnut myyntisaatavien kiertoajan olevan 90 päivän luokkaa. Visiirituotteissa kiertoaika voi olla vielä pitempi.

Tästä tullaankin sitten siihen, että jokaiseen kahden viikon ajo- ja toimitusjakson jälkeen on pantava uutta rahaa haisemaan vähintään toinen neljä miljoonaa, jotta taas voidaan hankkia raaka-aineet uuteen kahden viikon ajoon.

Ongelmaksi tässä tulee se, että kukaan ei myy mitään raaka-aineita tai palveluja yrityssaneerauksessa olevalle Tratta PBF:lle muuta kuin käteisellä tai ennakkomaksulla.

Mitä tulee toiveisiin kielletyn valtiontuen mahdollisesta takaisinperinnästä, niin ei varmaan kukaan luule sitä, että kaikki rahat saadaan takasin, mutta ei uusi biovoimala aivan arvoton ole, vaikka Nero on todennut osakkeet arvottomiksi.

Römssyn vanhoilla koneilla lienee romuraudan arvo. Pöyry oli laskenut koneiden arvoksi muistaakseni noin 6 milj. euroa. Nykyään laitteista ei saa käsittääkseni enää purkukustannuksia. Puhumattakaan siitä, että Tratta PBF voisi huolehtia maisemointikustannuksista.

Mahdollinen takaisinperintä kuitenkin varmistaa sen, että Neron kutoma takaussotku ja muut kähminnät tullaan aikanaan tutkimaan juuriaan myöten.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: