Keskustelu

YkäTarkastuslautakunta--hoh hoijaa28.9.2014 16.16
kannatta lukea, mitä Juankosken tarkastuslautakunta kertoo erittäin tärkeästä selvityksestä:
"
Kokousasia PDF-muodossa



Tarkastuslautakunta 2013 - 2016

§ 31

01.09.2014




Kaupungin hallinnon ja talouden ajankohtaiskatsaus



tarkltk. § 31


Valmistelija/lisätiedot: Tuomo Pikkarainen

Kaupunginjohtaja Petri Kangasperko ja kaupunginkamreeri Kaija Kähkönen on kutsuttu kokoukseen.



Ehdotus

Lautakunta merkitsee tiedoksi annetun ajankohtaiskatsauksen.



Päätös

Lautakunta kuuli kaupunginjohtajan ja kaupunginkamreerin katsauksen hallinnon ja talouden ajankohtaisista ja valmistelussa olevista asioista.



-----
--Kuinka hyvin ja selkeästi tarkastuslautakunta selvittää lukijalle, kuulijalle ja kuntalaisille, miten asiat ovat Juankoskella. Ei mittään......Erittäin tarkasti pidetään salassa kaikki paska.

PRe: Tarkastuslautakunta--hoh hoijaa28.9.2014 18.22
Moro,
hyvä huomio. Verrokkikunnissa, ja muissakin kunnissa annetaan suhteellisen perinpohjainen selitys, mitä tarkastuslautakunta on saanut kunnanjohtajalta, kamreerilta ja niistä kerrotaan päätöksen perusteluissa.
Nyt ja aikaisemmin ei tarkastuslautakunnan puheenjohtaja tai sihteeri ole kertonut sanaakaan siitä, mistä päätetään tai on kerrottu: kunnan taloudellisesta tilanteesta, kuntaliitoksesta, verotulojen määrästä, tulevista toimista kunnan talouden tervehdyttämiseksi jne.
On todella surkeaa olla juankoskelainen, joka olisi kiinnostunut kunnan toimista. Tietoa ei ainakaan tipu.

juristin alkuRe: Tarkastuslautakunta--hoh hoijaa28.9.2014 22.25
Juankoskihan on jo periaatteellisesti menettänyt itsenäisyytensä, joten Juankoskella ei nyt siirtymävaiheessa tarvitse enää noudattaa Suomen perustus- eikä myöskään kuntalakia.Tosin ei nämä lait ole aiemminkaan koskeneet Juankoskea.

Juankoskella voidaan tästä syystä lakkauttaa koko tarkastuslautakunta.
Heimo pamauta nuija pöytään vain tästä tosiasiasta vaan ripeästi.

Alle olen kuitenkin kopionut, miten Kuntaliiton lakimiehet ovat ohjeistaneet kuntia tarkastuslautakunnan työskentelyn osalta:

Kunnan tarkastuslautakunnan tehtävät

(Ote Kuntatalous-tiedotteesta 4/1997, päivitetty 24.8.2012)
Kuntalain mukaan valtuusto:

* asettaa tarkastuslautakunnan toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä varten
* valitsee yhden tai useamman tilintarkastajan hallinnon ja talouden tarkastamista varten.

Hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat valtuuston päätettävät asiat valmistelee kunnanhallituksen sijasta tarkastuslautakunta (KuntaL 71.2 ja 53 §). Tämä on poikkeus kunnanhallituksen valmisteluvelvollisuudesta. Kun seuraavassa tekstissä mainitaan lautakunta, tarkoittaa se nimenomaan tarkastuslautakuntaa. Joissakin kohdin on asian selkeyden varmistamiseksi kirjoitettu tarkastuslautakunta.

Tarkastuslautakuntaan sovelletaan lautakuntia koskevia säännöksiä, jollei toisin ole säädetty. Kuntalain 71 §:n mukaisesti tällaisia poikkeuksia ovat lautakunnan toimikausi, jäsenten vaalikelpoisuus ja puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaa koskeva vaatimus sekä tilintarkastusasioiden valmistelu kunnanhallituksen sijasta suoraan valtuustolle. Muutoin tarkastuslautakunta on verrattavissa muihin lautakuntiin.

Tehtävät ovat luonteeltaan sellaisia, että ne yleensä edellyttävät koko lautakunnan ratkaisuja. Kuntaliitto on tarkastussääntömallissaan esittänyt myös mahdollisuuden jakaantua jaostoihin. Jaostot ovat vain yksi tapa valmistella lautakunnan käsiteltäväksi tulevia asioita.

Lautakunnan jäsenen asema ei ole suoraan verrattavissa aikaisemman kunnallislain tarkoittaman tilintarkastajan asemaan. Lautakunnan puheenjohtajan, varapuheenjohtajan tai jäsenen yksittäistoiminta voi olla vain lautakunnan asioiden valmistelua ja sen tulee perustua lautakunnan päätökseen. Jos lautakunnan asioiden valmistelu on organisoitu palkatulle henkilöstölle tai tilintarkastajalle, lautakunnan koko toiminta perustuu kollegiaaliseen työskentelyyn ja päätöksentekoon. Tähän perustuu myös se, että lautakunnan jäsenen tulisi käyttää salassapidettävien tietojen saantioikeutta vain lautakunnan tekemään päätökseen perustuen. Tällainen kannanotto on sisältynyt mm. hallituksen esitykseen kuntalaiksi (1994 vp - HE 192).

Salassapidettävien tietojen saantioikeus perustuu nimenomaan siihen laissa säädettyyn tehtävään, jota tarkastuslautakunta ja tilintarkastaja suorittavat. Kun nyt on selvästi eriytetty tarkastuslautakunnan työ tilintarkastajan työstä, on näillä myös salassapidettävien tietojen saannin tarve toisistaan poikkeava. Tarkastuslautakunnan kannalta tätäkin asiaa tulee tarkastella lautakunnan tehtävän ja sen tehtävän suorittamisessa tarvittavien tietojen kannalta. Koska lautakunnan tehtävä on aikaisempaan - kunnallislain mukaiseen - tilintarkastajien tehtävään verrattuna suppeampi, myös salassapidettävien tietojen tarve on todennäköisesti suppeampi.

Valtuusto asettaa lautakunnan toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä varten. Jos kuntayhtymän päättävänä elimenä on yhtymäkokous, valitaan kuntayhtymän tarkastuslautakunta yhtymäkokousedustajien toimikauden pituudesta riippumatta kuntalain 71 §:n mukaan neljäksi vuodeksi, ellei kuntayhtymän perussopimuksessa ole tarkastuslautakunnan toimikaudeksi sovittu lyhyempää aikaa. Hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämiseen kuuluu:

* antaa tarvittaessa tilintarkastajalle erityisiä ohjeita

Tilintarkastajan tulee noudattaa valtuuston ja lautakunnan antamia erityisiä ohjeita, mikäli ne eivät ole ristiriidassa lain, kunnan johtosääntöjen tai hyvän tilintarkastustavan kanssa (KuntaL 73.2). Tilintarkastus on JHTT-tilintarkastajan tehtävänä ja vastuulla ja lautakunnan erityisohjeet voivat koskea joitakin yksityiskohtia, ei tilintarkastajan työn ohjausta yleisesti.

Kun tilintarkastaja antaa lautakunnalle selvityksen toimikauden tilintarkastussuunnitelmasta, voi lautakunta jo sen perusteella esittää toivomuksen joidenkin painopistealueiden tarkastuksen tehostamista suunniteltua työaikaa lisäämällä. Tilintarkastaja antaa selvityksen työohjelmasta lautakunnalle. Tilikauden aikana voi tulla esille asioita tai asiakokonaisuuksia, joiden normaalia yksityiskohtaisempaa tarkastamista lautakunta pitää tarpeellisena. Lautakunnan tulee esittää riittävästi yksilöity toivomus suoraan tilintarkastajalle.

Jos lautakunta pitää yksilöidyn asian tarkastamista kiireellisenä, voi lautakunta esittää, että tarkastus suoritetaan määräajan kuluessa. Tällaisen kiireellisen tarkastuksen määräajasta on lautakunnan kuitenkin syytä sopia tilintarkastajan kanssa, koska tällainen kiireellinen tarkastus saattaa muuttaa tilintarkastajan työsuunnitelman toteutumista ja aiheuttaa lisäkustannuksia. Samalla lautakunta ja tilintarkastaja voivat sopia kiireellisen tarkastuksen raportoinnista.

Erityiset ohjeet eivät saa olla ristiriidassa lain, kunnan johtosääntöjen tai hyvän tilintarkastustavan kanssa. Jos näin on, tilintarkastaja ei voi noudattaa niitä. Erityisohjeiden asianmukaisuuden tulkitsee tilintarkastaja ja hän voi tarvittaessa esittää kannanottonsa tilintarkastuskertomuksessa. Mikäli lautakunnalla ja tilintarkastajalla on ohjeen noudattamisesta tulkintaerimielisyyttä, erimielisyys tulisi selvittää osapuolten välisissä neuvotteluissa ennen tilintarkastuskertomuksen antamista.

* seurata tilintarkastuksen toteutumista tilintarkastajan antamien raporttien ja muun selvityksen avulla

Vaikka tilintarkastuksen suorittamisesta vastaakin tilintarkastaja, lautakunnan on seurattava tilintarkastuksen toteutumista varmistuakseen, että tarkastus tulee asianmukaisesti suoritetuksi. Yhtäältä tämä edellyttää lautakunnan ja tilintarkastajan hyvää yhteistyötä ja toisaalta varmistaa riittävää ja tasokasta tilintarkastusta.

On lähdettävä siitä, että tilintarkastaja ilmoittaa tilintarkastussuunnitelman ja tilikauden työohjelmien toteutumisesta lautakunnalle sen määrääminä aikoina ja määräämällä tavalla. Tämä voi osittain tapahtua kirjallisessa muodossa ja osin lautakunnan kokouksissa tilintarkastajan suullisesti antamana selostuksena. Käytännössä asian tai asiakokonaisuuden tarkastuksen etenemisvaihe, esille tulleet havainnot ja mahdolliset epäselvyydet vaikuttavat tilintarkastajan raportointiajankohtaan ja -tapaan.

Kuntalain säännöksistä johtuu, että lautakunnan työskentely on lähempänä muiden lautakuntien työskentelyä kuin aikaisempaa luottamushenkilöiden suorittamaa hallinnon ja talouden tarkastusta. Kuntalain mukaan hallinnon ja talouden tarkastamista varten valtuusto valitsee tilintarkastajan tai tilintarkastajat, joiden tehtävistä on yksilöidymmin säädetty kuntalain 73 §:ssä. Näiden asioiden tarkastaminen ja raportointi ei kuulu tarkastuslautakunnan tehtäviin.

* tehdä esityksiä lautakunnan, tilintarkastajan ja sisäisen valvonnan tehtävien suorittamisen yhteensovittamisesta tarkoituksenmukaisella tavalla

Hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämiseen kuuluu ulkoisen valvonnan ja sisäisen valvonnan seuranta sekä tarvittaessa aloitteiden ja muutosehdotusten valmistelu valvonnan yhteensovittamiseksi tarkoituksenmukaisella tavalla. Voimavarojen lisäämisen tai uudelleen kohdentamisen valmistelussa on syytä keskustella tilintarkastajan ja sisäisen valvonnan osalta kunnanjohtajan kanssa.

Esitysten valmistelussa on nähtävä sekä lyhyen että pitemmän ajan tarpeet tilintarkastuksen ja sisäisen valvonnan kehittämisessä ja yhteensovittamisessa. Mitä monipuolisemmasta toiminnasta ja laajemmasta toimintaympäristöstä on kysymys, sitä tärkeämpää on suunnitella myös tilintarkastuksen ja sisäisen valvonnan järjestäminen valtuuston toimikautta, mutta myös pitempää ajanjaksoa varten.

Mikäli kunnanjohtajan alaisuudessa on palkattua henkilöstöä sisäisen tarkastuksen tehtävissä, on ehkä tarpeen käydä keskustelu voidaanko sisäisen tarkastuksen henkilöstön työpanosta käyttää lautakunnan tai tilintarkastajan tehtävien hoidon avustamiseen. Yhteistyö on varmaan tarkoituksenmukaista, mutta riippuu sisäisen tarkastuksen resursseista ja kunnanjohtajasta, paljonko henkilöstöä voidaan käyttää ulkoista tarkastusta avustavaan työhön. Tämänkin johdosta on tarkoituksenmukaista pyytää myös sisäiseltä tarkastukselta kirjallista selvitystä työsuunnitelmasta ainakin seuraavaa tilikautta varten.

Kuntaan virka- tai työsuhteessa olevien henkilöiden käyttö ulkoisessa tarkastuksessa on rajallista, ja rajauksen joutuu aina suorittamaan lautakunta, lautakunnalle kuuluvien tehtävien osalta tai tilintarkastaja hänelle kuuluvien tehtävien osalta toimeksiannon yhteydessä. Mikäli virka- tai työsuhteeseen palkattua henkilöstöä on organisoitu tarkastuslautakunnan alaisuuteen, ei lautakunnalla tällaista tehtävien rajausongelmaa ole. Näin organisoitua henkilöstöä voidaan käyttää tarkastuslautakunnan antamiin tehtäviin ja tilintarkastajan kanssa sovittavalal tavalla kuntalain 73 §:n tarkoittaman tilintarkastuksen avustaviin tehtäviin riippuen henkilöstön kapasiteetista ja ammattitaidosta.

Lautakunnan pöytäkirjanpitäjänä voi toimia lautakunnan jäsen, tilintarkastaja, kunnan palveluksessa oleva henkilö tai muu ulkopuolinen henkilö.

Kuntalain 71 §:n mukaan lautakunnan on valmisteltava valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat. Valtuustolle valmisteltaviin asioihin kuuluu:

* tehdä valtuustolle lautakunnan ja tilintarkastajan menoja vastaavat määrärahaesitykset

Lautakunta vastaa valtuuston ohella siitä, että tilintarkastuksen voimavarat ovat riittävät. Hyvän tilintarkastustavan toteutumisen yhtenä edellytyksenä on, että tilintarkastukseen on käytettävissä riittävästi aikaa. Tämän edellytyksenä on talousarvioon varattu riittävä määräraha.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarkastuslautakunta tekisi valtuustolle suoraan talousarvioesityksen. Kunnan talousarvio ja -suunnitelma on yksi kokonaisuus ja ehdotuksen valmistelee valtuustolle kunnanhallitus. Tähän kokonaisuuteen osana liittyy myös tarkastuslautakunnan talousarvioesitys. Jos tarkastuslautakunta katsoo, että kunnanhallitus on talousarvioehdotuksessa vähentänyt lautakunnan tilintarkastuksen järjestämiseen tarvittavia määrärahoja siinä määrin, ettei tarkastusta voida suorittaa hyvän tilintarkastustavan eikä valtuuston asettamien tavoitteiden mukaisesti, voi lautakunta saattaa asian valtuuston käsiteltäväksi tarkastusta koskevien asioiden yhteydessä.

Riittävien määrärahojen esittämisestä ja hyväksytyn talousarvion noudattamisesta omalta ja tilintarkastajan osalta vastaa valtuustolle lautakunta. Talousarvion seurannassakin lautakunnan ja tilintarkastajan tulee toimia riittävässä yhteistyössä. Tilintarkastussopimuksen avulla varmistetaan tarvittaessa, että toimeksiantaja ja tilintarkastaja ymmärtävät toimeksiannon samalla tavalla. Mikäli on tarvetta ostaa tilintarkastukseen liittyviä erillistarkastuksia tai konsultointia, perusteet pitää olla muita kuin virhearviointi alkuperäisessä tarjouksessa.

* hankkia tilintarkastuskertomuksessa esitetyistä muistutuksista asianomaisen selitys ja kunnanhallituksen lausunto

Mikäli tilintarkastuskertomukseen sisältyy muistutus, lautakunnan on pyydettävä muistutuksesta asianomaisen selitys ja kunnanhallituksen lausunto.

Saatuaan muistutuksen kohteen selityksen ja kunnanhallituksen lausunnon, lautakunta valmistelee valtuustolle päätösehdotuksen. Jokaisen muistutuksen osalta on noudatettava samaa menettelyä.

Tilintarkastuskertomuksen ja vastuuvapausasian valmistelussa on otettava huomioon, että selityksen antamiselle ja kunnanhallituksen lausunnon antamiselle varataan riittävästi aikaa. Selitykset ja lausunnon saatuaan lautakunta valmistelee valtuustolle päätösehdotuksen.

Lautakunnan suorittamaan valmisteluun liittyy erikseen arvion esittäminen valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Lausuntoon voidaan sisällyttää lautakunnan kannanotto vastuuvapauden myöntämisestä sekä muut toimenpideehdotukset, jotka liittyvät tilintarkastuskertomukseen, tai jotka lautakunta muutoin pitää välttämättömänä esittää valtuustolle. Jos mahdollista ehdotuksissa tulisi mm. esittää kannanotto siitä, mihin käytännön toimiin tulisi ryhtyä aiheutuneen vahingon korvaamiseksi ja mitä rangaistus- tai kurinpitotoimia vahingon aiheuttanutta tilivelvollista vastaan tulisi käynnistää. Vaikka lautakunta tekee päätösehdotuksen valtuustolle vastuuvapauden myöntämisestä, esitetään aina myös tilintarkastuskertomus ja tilintarkastajan vastuuvapauslausuma sellaisenaan valtuustolle.

* seurata, mitä toimenpiteitä ilmoitukset tilintarkastajan havaitsemista epäkohdista ja valtuuston päätökset tarkastusta koskevista asioista aiheuttavat

Lautakunnan tulisi seurata mm. valtuuston tekemiä päätöksiä, jotka perustuvat tilintarkastuskertomukseen tai lautakunnan valmistelemiin ehdotuksiin. Seurannan kohteena olisi nimenomaan valtuuston tekemien päätösten täytäntöönpano sekä se, millaiset ovat olleet valtuuston päätösten vaikutukset.

Seurannan tulisi kohdistua myös toimenpiteisiin, jotka johtuvat tilintarkastajan havainnoista tai ilmoituksista.

Kuntalain 71 §:ssä on säädetty lautakunnalle velvollisuus arvioida valtuuston asettamien taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumista. Mainitussa säännöksessä tarkoitettu valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen arviointi tarkoittaa, että lautakunta:

* kunnan raportoinnin mahdollistaessa jo tilikauden aikana määräajoin seuraa valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumista

Lautakunnan keskeisin työ on taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen arviointi. Myös tältä osin lautakunnan oman työn suunnittelu on tärkeätä. Mikäli voidaan valmistella ja hyväksyä arviointisuunnitelma, olisi se tilinpäätöksen valmistumisen jälkeen hyvänä pohjana arviointikertomukselle. Taloudellisten ja toiminnallisten mittareiden kehittyminen, tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen järjestelmällinen seuranta luovat edellytyksiä myös lautakunnan oman työn suunnittelulle ja asetettujen tavoitteiden toteutumisen arvioinnille ja arviointikertomuksen antamiselle.

Muiden toimielinten tulee antaa lautakunnalle tehtävien toteuttamisen toiminnallisia tietoja tilikaudelta esimerkiksi 30.6 ja 30.9 päättyvältä ajanjaksolta. Tämä kuitenkin edellyttää, että toiminnallisten tietojen keruu ja raportointi on mahdollista ja toteutetaan muiden toimielinten kuin tarkastuslautakunnan päätöksin ja toimenpitein ainakin talousarvioon ja -suunnitelmaan hyväksyttyjen tavoitteiden osalta myös tilikauden aikana. Oikeudellisesti talousarvion määrärahat, tuloerät ja toiminnalliset tavoitteet ovat samassa asemassa. Tästä johtuu, että talousarvion toteutumisen seuranta edellyttäisi muun lisäksi valtuuston asettamien toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen seurantaa jo tilikauden aikana.

Jos lautakunta tarvitsee valtuuston asettamien tavoitteiden arvioinnin tueksi joiltakin osin kirjanpitoon liittyviä tietoja, voi lautakunta pyytää tarvittavia tietoja kirjanpidosta. Vaikka lautakunta ei suoritakaan kirjanpitoon liittyvien tietojen tarkastamista, on kuitenkin tehtävien hoidon kannalta välttämätöntä, että lautakunta voi saada käyttöönsä myös kirjanpidosta laskentatoimen tietoja kuten talousarvion toteutumisraportteja.

Jos talousarvion taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet havaitaan jo tilikauden aikana epäsuhteisiksi, asianomaisen toimielimen on valmisteltava talousarvion muutosehdotus. Talousarvion muutostarvetta saattaa esiintyä varsinkin, kun valtuuston asettamien tavoitteiden asetanta ja toiminnan tulosten mittaaminen ovat vasta kehittymässä. Myös lautakunnan tulee vaikuttaa siihen, että kunnassa mahdollisesti tarvittavat talousarvion muutokset valmistellaan ja esitetään valtuustolle jo etukäteen ja tilikauden aikana. Kun nyt uusimuotoisessa talousarviossa ja kirjanpidossa tarkastellaan toiminnan tuloksellisuutta mm. asetettujen tavoitteiden toteutumisen ja käytettyjen määrärahojen sekä kertyneiden tulojen kautta, tulisi talousarvion tarvittavat muutokset aina toteuttaa toimintavuoden ja samalla tilikauden aikana. Talousarvion muutostarpeet ja muutokset voivat perustua määrärahojen ja tuloarvioiden sekä toiminnan ali- tai ylimitoitukseen.

* kunnan tilinpäätöksen valmistuttua vertaa asetettuja tavoitteita toteutuneeseen toimintaan

Lautakunnalla on käytettävissä KuntaL 69 §:ssä tarkoitettu toimintakertomus, jossa esitetään selvitys valtuuston asettamien sitovien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Lautakunnalla on käytettävissä myös muiden toimielinten esittämät raportit tavoitteista, toiminnan toteutumisesta sekä kustannuksista ja mahdolliset tilintarkastajan selvitykset toiminnan ja suoritteiden kustannuksista.

Mikäli toimielimet eivät ole selvittäneet perusteluja valtuuston asettamien tavoitteiden ja toteutuneen toiminnan merkittäviin eroihin, on se lautakunnan tehtävä. Lautakunta voi pyytää asianomaisen toimielimen selvittämään nämä erot sekä erojen syyt ja mahdolliset seuraukset. Kunnissa, joissa on viranhaltijatarkastajia, voi lautakunta pyytää myös näiltä sekä selvitysapua että lausuntoja. Lautakunta ottaa kantaa selvityksen saatuaan ja esittää perustellun ehdotuksensa tai lausuntonsa valtuustolle.

Valtuusto voi asettaa myös sellaisia toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita, jotka eivät sisälly talousarvioon. Myös näiden toteutumisen arviointi on lautakunnan tehtävänä. Talousarvioon kuulumattomien tavoitteiden arvioinnin lähtökohta onpäätöksen luonne ja sitovuus. Talousarvioon otetut sitovat tavoitteet kuvastavat määrärahojen ja tuloarvioiden tapaan valtuuston tahtoa, mutta muut esimerkiksi käyttösuunnitelmissa esitetyt tavoitteet ovat useimmiten talousarvioehdotuksen valmistelleen toimielimen esittämiä toiminnan ja määrärahatarpeen perusteluja, joihin valtuusto ei sinänsä ota kantaa.

Toiminnan tarkoituksenmukaisuuden arviointi on lautakunnan tehtävä. Tämä koskee toimintojen järjestämistä, niiden tarpeellisuutta ja toimintojen tavoitteiden asetantaa ja tavoitteiden saavuttamista. Toimintaa ja sen vaikuttavuutta on arvioitava myös suhteessa kustannuksiin.

Jos valtuusto on asettanut toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita myös kuntakonserniin kuuluvalle yhteisölle tai säätiölle, onlautakunnan myös tältä osin esitettävä arvionsa tavoitteiden toteutumisesta. Lautakunnan esittämä arvio voi perustua vain kunnalle konsernin emona annettuihin tietoihin.

* raportoi valtuustolle tarvittaessa ja viimeistään tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä koskevan asiakokonaisuuden käsittelyn yhteydessä

Yleensä riittää, että lautakunta valmistelee omat ehdotuksensa ja aloitteensa tilikaudelta yhtenä kokonaisuutena joka annetaan valtuustolle tilintarkastuskertomuksen yhteydessä. Riittävyys on lautakunnan harkittava.

On kuitenkin mahdollista, että tilikauden aikana tulee esille sellaisia asioita, jotka olisi välittömästi esitettävä valtuuston tietoon ja käsiteltäväksi. Samoin saattaa tulla esille asioita, jotka lautakunta esittää tilikauden aikana kunnanhallitukselle ehdotuksena tai aloitteena. Tähän raportointitarpeeseen voidaan käyttää lautakunnan pöytäkirjoja. Tarkastuslautakunnan pöytäkirjat ovat julkisia ja niitä koskevat samat säännökset kuin muidenkin lautakuntien pöytäkirjoja.

Sisältö tarkistettu:
24.8.2012 Korento Sari


Lopuksi todettakoon vielä, että kunnan talousarvion seuranta ja talouden tasapainottamisen edellyttämät toimet eivät ole salassapidettäviä asioita, joten Heimo tilikirjat vain esiin ja seuranta julkiseksi.

Talouden tasapainottamisen kannalta keskeisiä asioita ovat tietysti Tratta PBF:iin ja biolämpöön sekä Farocon Oy:öön liittyvät riskit ja velvoitteet.

Ikkunapöydän miehetRe: Tarkastuslautakunta--hoh hoijaa29.9.2014 10.53
Tarkastuslautakunnan puheenjohtajaa ohjeistetaan kaupungin johdosta, niin mitä tarkastusta siinä voi syntyä. Salailun viimeisenä lukkona on Rissas-Pena.
Jostain pitäisi saada jämerä tilintarkastaja muusta yhtiöstä kuin Audiatorista. VVM:n pitäisi ehdottomasti määrätä erityistilintarkastus Juankoskelle.

juristin alkuRe: Tarkastuslautakunta--hoh hoijaa29.9.2014 13.23
Todettakoon ja korostettakoon vielä erikseen, kuten kuntaliiton Sari Korento yllä kirjoittaa, että "tarkastuslautakunnan pöytäkirjat ovat julkisia".

Kokonaisuutena Sari kovero lopettaa ohjeistuksensa seuraavasti:

"On kuitenkin mahdollista, että tilikauden aikana tulee esille sellaisia asioita, jotka olisi välittömästi esitettävä valtuuston tietoon ja käsiteltäväksi. Samoin saattaa tulla esille asioita, jotka lautakunta esittää tilikauden aikana kunnanhallitukselle ehdotuksena tai aloitteena. Tähän raportointitarpeeseen voidaan käyttää lautakunnan pöytäkirjoja. Tarkastuslautakunnan pöytäkirjat ovat julkisia ja niitä koskevat samat säännökset kuin muidenkin lautakuntien pöytäkirjoja."

Olisi vähintään asiallista, että Tratta PBF:n, biolämmön ja Faroconiin liittyvät asiat tuodaan hallituksen ja valtuuston tietoon. Kukaan ei voi kiistää sitä tosiasiaa, että kyseiset tuotantolaitokset seisovat "aavelaitoksina" ja niiden mahdollisuudet järjelliseen tuotantotoimintaan alkavat olla nollan luokkaa.

Onkin kysyttävä, miten kyseisiin laitoksiin liittyvät saatavat ja velvoitteet käsitellään kaupungin taseissa? Onko kaupungin varauduttava ja missä määrin kyseisten tehtaiden purkuun?

Ketkä ovat vastuullisia kyseisestä katastroofista?

Sari Kovero kirjoittaa yllä tarkastuslautakunnan tehtävissä tällaisesssa tapauksessa seuraavasti:

"Lautakunnan suorittamaan valmisteluun liittyy erikseen arvion esittäminen valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Lausuntoon voidaan sisällyttää lautakunnan kannanotto vastuuvapauden myöntämisestä sekä muut toimenpideehdotukset, jotka liittyvät tilintarkastuskertomukseen, tai jotka lautakunta muutoin pitää välttämättömänä esittää valtuustolle.

Jos mahdollista ehdotuksissa tulisi mm. esittää kannanotto siitä, mihin käytännön toimiin tulisi ryhtyä aiheutuneen vahingon korvaamiseksi ja mitä rangaistus- tai kurinpitotoimia vahingon aiheuttanutta tilivelvollista vastaan tulisi käynnistää. Vaikka lautakunta tekee päätösehdotuksen valtuustolle vastuuvapauden myöntämisestä, esitetään aina myös tilintarkastuskertomus ja tilintarkastajan vastuuvapauslausuma sellaisenaan valtuustolle."

Juankosken keskustan virallinen ääniRe: Tarkastuslautakunta--hoh hoijaa29.9.2014 15.14
Aikaisempina vuosina tarkastuslautakunnalla oli tärkeä tehtävä kunnan hallinnossa. Muistan miten keskustan puheenjohtajakursseilla opetettiin käyttämään tilintarkastajia ja tarkastuslautakuntaa hyväksi politiikan teossa. Kerrankin hallituksen niukka keskustaenemmistö oli murtumassa, kun joukkoon päästettiin eräs heikosti keskustalaisuuden sisäistänyt edustaja.
Emme päästäneet vieraita esityksiä äänestykseen, jos ne olivat vähänkin merkityksellisimpiä. Kunnanjohtaja tai hallituksen puheenjohtaja esittivät silloin, että asiassa on syytä pyytää tilintarkastajien lausunto.
Tilintarkastajat ja tarkastuslautakunnan puheenjohtajien päät oli helppo kääntää ja saimme monta asiaa hoidetuksi tyylikkäästi tarkastuslautakunnan avulla.
Juuri näitä tilanteita varten tarkastuslautakuntaan valittiin yhteistyökykyinen puheenjohtaja ja muut jäsenet olivatkin sellaisia, joille ei varsinaista lautakuntapaikkaa riittänyt, mutta joille paikka kunnallishallinnossa oli tärkeä.

Tätä menetelmää en ole huomannut nykyisen kaupunginjohtajan oppineen käyttämään, vaikka lautakunta on nytkin valittu vanhojen vaatimusten mukaan.

KVLRe: Tarkastuslautakunta--hoh hoijaa29.9.2014 16.57
Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja on todella sisäistänyt kepu-aatteen: kaupunginhallitus on toiminut täysin kuntalain hengessä, kun on hyväksynyt Juankosken kaupungin n. 5 miljoonan euron saatavan 90 prosentin leikkauksen ilman hallituksen tai valtuuston päätöstä. Ja hänen mielestään asiaa ei ole tarvinnut edes päättää, kunhan asiasta ei julkisesti keskustella, kun ei ole julkista päätöstäkään- vaikkakin tilintarkastaja kirjautti tilintarkastuskertomukseen virheen.
Kyseinen pajunvitsan heiluttaja moitti myös pari vuotta aikaisemmin vapaa Juankoski ryhmäläisiä siitä, että he olivat uskaltaneet vastustaa takausta, biolämpö Oy:n lahjoittamista ja muita laittomia julkisien varojen luovuttamisia yksityksityiselle yritykselle. Paskaako siitä mitään virallisia hakemuksia tarttee tehdä EU-komissiolle, vaikka laki niin säätääkin. Juankoskella nimittäin ainoa laki on kepulitapa-oikeus--- kaikki kuntaa koskevat asiat ovat kepulien yksinoikeutta, mutta varat saadaan kuntalaisilta.
Keskustan virallinen ääni on täysin oikeassa ja siksi minäkin otan nimimerkikseni keskustan virallinen laki.

Varsinaisia velikultia juankoskelaisten kukkarollaRe: Tarkastuslautakunta--hoh hoijaa29.9.2014 18.50
On totta, että kaupunginjohto yhdessä kepun kanssa on valinnut sellaisen myötäilijän tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi, että on helppo höynäyttää. Pajun heiluttelu jo osoittaa sen kuinka ajattelevainen ja esiintymistaitoinen hän onkaan. Pajua vaan heiluttelee navetassa opitulla tavalla. Eikös ne aikoinaan lehmän selästä kärpäsiä pajulla pois ennen vanhaan hätyytelleet. Joten tietotaito tason perusteella voi jotakin päätellä pajuvitsamiehen tarkistus kyvystä. Ei ole paljon maailmaan ehtinyt tutustumaan ja bisnesmiesten kuvioihin. Varsin oikea valinta tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi keskustapuolueelta on ollut. Ei ole ollut liiemmin päätösten jarruna onpa sitten päätetty asioita laittomasti tai laillisesti. Esim. yksi monista ihmeellisyyksistä on yli neljän miljoonan euron maksatus ilman mitään laillista päätöstä bisnesmiehen veloista.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: