Keskustelu

LehmipoekaPremium bullshittiä27.2.2015 22.20
Lukekaapas 8 kuukautta sitten annettu uutinen YLE:lle: "
Kuva: Antti Karhunen / Yle

Kartonkivalmistaja Premium Board valmistautuu kovaa vauhtia tuotantonsa käynnistämiseen Juankoskella. Koneiden huolto- ja valmistelutöissä on tällä viikolla mukana kymmenkunta henkilöä, koeajot aloitetaan juhannuksen jälkeen.

Yrityssaneerauksessa oleva yhtiö toimittaa huomiseen mennessä selviytymissuunnitelmansa käräjäoikeudelle. Yhtiön on tarkoitus painottua jatkossa kartonkien valmistamisen sijaan pelkkään niiden päällystämiseen. "

Niin että virittelee laakerit kuumana. Nyt on 8 kuukautta kulunut ja laakerit kuumana tehdään koe-eriä. Yhtään kartonkia ei ole myyty, vaikka saneeraussopimuksen mukaan viime vuonna liikevaihto piti olla n. 39 miljoonaa euroa ja tänä vuonna 78 miljoonaa euroa.
Pitkitettyä konkurssia ja velkojen vanhentumista odotellen. Ja Kangasperko istuu velkojainkokouksissa. Uutisessakin on selkeästi huomattavissa, että kun saneeraushakemus oli vielä käräjäoikeudessa, bullshitti oli todella haisevaa.

opettajan koiraRe: Premium bullshittiä1.3.2015 10.42
Toinen osittainen tuotantoviikko tältä vuodelta on takana. Paljonko tehtiin? Paljonko tuli lisää tappiota?
Miten työntekijöitä on kohdeltu? Kauanko jatketaan talkootyötä?

jossittelijaRe: Premium bullshittiä1.3.2015 15.51
Jos Björqvist oikeasti tekee koutterilla koeajoja, niin on hyvä seurata Tratta PBF:n rahavirtoja ja rekkarallia väitetyissä meneillään olevissa koeajoissa.

Jos ostopahvi on laadukasta taivekartonkia, niin siitä joutuu maksamaan ennakkoon vähintään 900 euroa/tonni.

Koutterin kapasiteetti on suunnilleen 10 t/h. Maksimaalinen päivätuotanto on silloin seuraava:
- ajo (yksi vuoro) 80 tonnia
- ajo (kaksi vuoroa) 160 tonnia
- ajo (kolme vuoroa) 240 tonnia

Ostopohjan kustannus:
- ajo (yksi vuoro) 72 000 euroa
- ajo (kaksi vuoroa) 144 000 euroa
- ajo (kolme vuoroa) 216 000 euroa

Muut muuttuvat kustannukset:
- ajo (yksi vuoro) 16 000 euroa
- ajo (kaksi vuoroa) 32 000 euroa
- ajo (kolme vuoroa) 48 000 euroa

Kiinteät kustannukset:
- noin 5 000 euroa/päivä

Karkea koeajojen kokonaiskustannus päivässä:
- ajo (yksi vuoro) 93 000 euroa
- ajo (kaksi vuoroa) 181 000 euroa
- ajo (kolme vuoroa) 271 000 euroa

Karkea koeajojen kokonaiskustannus viikossa (5 tuotantopäivää)
- ajo (yksi vuoro) 465 000 euroa
- ajo (kaksi vuoroa) 905 000 euroa
- ajo (kolme vuoroa) 1 345 000 euroa

Rekkaliikenne päivässä (ostopohja) (20 tonnia/rekka):
- ajo (yksi vuoro) 4 rekkaa/päivä
- ajo (kaksi vuoroa) 8 rekkaa/päivä
- ajo (kolme vuoroa) 12 rekkaa/päivä

Rekkaliikenne viikossa (ostopohja) (20 tonnia/rekka):
- ajo (yksi vuoro) 20 rekkaa/päivä
- ajo (kaksi vuoroa) 40 rekkaa/päivä
- ajo (kolme vuoroa) 60 rekkaa/päivä
-
Rekkaliikenne päivässä (VisorCote & Tecta) (20 tonnia/rekka):
- ajo (yksi vuoro) 4 rekkaa/päivä
- ajo (kaksi vuoroa) 8 rekkaa/päivä
- ajo (kolme vuoroa) 12 rekkaa/päivä

Rekkaliikenne viikossa (VisorCote & Tecta) (20 tonnia/rekka):
- ajo (yksi vuoro) 20 rekkaa/päivä
- ajo (kaksi vuoroa) 40 rekkaa/päivä
- ajo (kolme vuoroa) 60 rekkaa/päivä

Björkqvist on kertonut, että hänellä on varattuna 2.4 milj. euroa saneerausohjelman toteuttamiseen.

Tämä merkitsee sitä, että rahat riittää noin 6 päivän koeajoihin, jos koeajot tehdään kolmessa vuorossa. Mikäli koeajoja tehdään vain yhdessä vuorossa, niin 2.4 milj. euroa riittää vajaan 26 päivän koeajoihin.

On muistettava myös se, että Björqvistin asiakkaat maksavat, jos maksavat, vasta 90 päivän päästä toimituksista, joten yhden viikon tehokkaista koeajoista voi syntyä jopa 1.3 milj. euron suuruinen epävarma saatava, joka tietysti täytyy rahoittaa.

Björkqvist on myös kehittämässä melkoisen rekkarallin kylään. On varmaan taas paikallaan laittaa varoitus asiasta kaupungin ilmoitustaululle, kuten tehtiin jo taannoin 2011, kun Römssy hyrähti käyntiin.

Jos koeajoja tehdään vain yhdessä vuorossa tarvitaan päivässä kahdeksan 20 tonnin rekkaa ostopohjan ja valmiin tavaran kuskaamista varten.

Jos koeajoja tehdään nopeutetussa järjestyksessä, niin rekkoja tarvitaan jo 24 kappaletta päivässä. Eli joka ikinen tunti tulisi/lähtisi tällöin rekka Tratta PBF:n tontilta.

Tällainen rekkaralli ei tietysti voi jäädä Kanagsperkolta, Veijolta ja Heimolta huomaamatta.

Nyt on siis selvästi taas paikallaan laittaa kaupungin ilmoitustaululle asiasta ilmoitus, ettei vaan joku lapsi tai vanhus epähuomiossa jäisi pahvirekan alle, kun jo monta vuotta on tehtaan tontilla ollut niin hiljaista.

juuRe: Premium bullshittiä1.3.2015 16.57
kannattaa tutustua paremmin kuinka paljon rekalla kulkee tonneja/tavaraa ennen kun tekee laskutoimituksia!!!

valejournalistiRe: Premium bullshittiä1.3.2015 17.36
Joka tapauksessa tällaiset kansakoulun matematiikkaa vaativat laskutoimitukset menevät niin korkealta kaupunginhallituksen käsityskyvyn yli, ettei siinä hilsekään pölähdä. Laskelmia tehdessä on vielä hyvä olla rehellinen, osaamisen lisäksi.
Ei siellä tehtaalla mitään ihmeellistä liikenneruuhkaa ole nähty, vai onko ajetut rullat pantu varastoon "siintymään"?
Toimittaja Terävä voisi selvittää asiaa ja kertoa meille köyhille, miten rahojemme paimentaminen on luonnistanut, ja tuleeko sitä voittoa.

TyömiesRe: Premium bullshittiä1.3.2015 18.09
Rekalla saati pakettiautolla ei ole viety rullaakaan. Terveiset tehtaalta.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: